I. WPROWADZENIE
Trzydzieści osiem lat temu ukazała się najważniejsza polska książka psychologiczna XX wieku. Był to Wstęp do psychologii autorstwa Tadeusza Tomaszewskiego (1963). Pojawiła się w nim pierwsza wersja teorii czynności, która wytyczyła kierunek rozwoju polskiej psychologii naukowej i określiła jej tożsamość. Niniejszy „Wstęp" nawiązuje do tego znakomitego pierwowzoru. Jego głównym tematem jest struktura zachowania człowieka z dokładną prezentacją teorii czynności na tle teorii niższych poziomów organizacji zachowania. Odtworzony został sposób, w jaki zostały one potraktowane przez Tomaszewskiego. Można go porównać do systemu szkatułek, w które kolejno wkładane są struktury o rosnącej złożoności i coraz bardziej skomplikowanych mechanizmach regulacji. Najważniejszą z nich jest czynność, forma celowego zachowania, która wyróżnia i nobilituje wszelkie działania człowieka. Pełna charakterystyka ludzkiej aktywności osiągnięta została przez integrację i porządkowanie, nie zaś jak w wielu innych koncepcjach - przez eliminowanie jednych struktur zachowania na rzecz innych.
Wstęp do psychologii Tomaszewskiego zawierał obok teorii czyn
ności także sporą porcję aktualnej wiedzy. Konieczność jej zamieszczenia wynikała, jak uzasadniał sam Autor, głównie z ograniczonego dostępu do literatury. Obecna sytuacja na rynku wydawniczym różni się diametralnie od sytuacji sprzed trzydziestu ośmiu lat. Krajowych i zagranicznych książek zawierających przystępnie wyłożone podstawowe wiadomości z dziedziny psychologii jest bardzo dużo. Najbardziej godna polecenia wydaje się Psychologia i życie Philipa Zimbardo (1999), którą od kilkunastu lat traktuję jako uzupełniającą lekturę do wykładu ze „Wstępu do psychologii" prowadzonego na 5
Redaktor prowadzący: Anna Raciborska Redakcja: Magdalena Pluta Projekt okładki: Katarzyna Juras
O Copyright by Maria Materska, Warszawa 2001
ISBN 83-88495-59-3
Publikacja dotowana z funduszy przeznaczonych na badania własne Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
Wydawnictwo Naukowe „Scholar"
ul. Krakowskie Przedmieście 62, 00-322 Warszawa tel./fax 828-93-91, 826-59-21, 828-95-63
dział handlowy 828-93-91, 826-59-21, 828-95-63 w. 108 e-mail: info@scholar.com.pl
http://www.scholar.com.pl
Wydanie pierwsze
Skład i łamanie: WN „Scholar" (Jerzy łazarski) Druk i oprawa: Krismark, Warszawa
PsY('IIOL()(ilA JAKO NAUKA
wielu polskich uniwersytetach podziały pomiędzy poszczególnymi kierunkami znacznie się zatarły. Psychologia wybierana jest często jako przedmiot obligatoryjny przez studentów Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Matematyczno-Przyrodniczych, a także jako przedmiot fakultatywny przez pozostałych studentów. Na Uniwersytecie Warszawskim na wykłady ze „Wstępu do psychologii" uczęszcza co roku ponad sto osób spoza Wydziału Psychologii. Osoby te, stanowiące blisko połowę słuchaczy, mają bardzo zróżnicowane zapotrzebowania: od zaliczenia pewnej liczby godzin fakultatywnych aż po zaliczenie przedmiotu wymaganego do uzyskania na koniec studiów tytułu magistra psychologii. Jedne pragnąuczęszczać potem na jakieś wysoce specjalistyczne zajęcia, a inne wyjść poza czytanie popularnej, psychologicznej literatury. Mam nadzieję, że niniejsza książka przyda się wszystkim tym, którzy po prostu pragną rozpocząć studiowanie psychologii.
I
1
Uniwersytecie Warszawskim. W tym kontekście wydaje się, że na prezentację zasługują tylko dwie nowe, rozwijane głównie za granicą dziedziny badań, które powstały w latach siedemdziesiątych XX wieku i wydają się mieć szczególne znaczenie dla rozwoju psychologii. Jedną z nich, zwaną nauką o poznawaniu, omówię w rozdziale „Niektóre tendencje aktualne". Druga, czyli psychologia ekologiczna pojawi się w postaci analizy środowiska wielkomiejskiego w rozdziale „Struktura zachowania człowieka: człowiek w swojej niszy ekologicznej".
Wykład ten, a wraz z nim niniejsza książka przypomina raczej wygodny podróżny neseser z mnóstwem przegródek, przygotowanych do wypełnienia wiedzą, niż solidnie wypchaną walizkę, w której i tak wielu niezbędnych rzeczy nie da się pomieścić. Zadaniem tego tomu jest wprowadzenie rozległej siatki terminów psychologicznych oraz zasygnalizowanie podstawowych faktów badanych przez psychologię i głównych osiągnięć tej nauki. Wszystko to powinno kojarzyć się Czytelnikowi z nazwiskami autorów badań i teorii, a także powinno być w miarę poprawnie lokalizowane w przestrzeni i czasie. Tak więc mamy tu do czynienia raczej z książką „o psychologii" niż „do psychologii". Poza dominującym wątkiem struktury zachowania człowieka zawiera ona rozważania dotyczące tego, skąd wzięła się psychologia i jak się rozwijała, a także jakimi metodami prowadzone są poszukiwania naukowe i rozwiązywane praktyczne problemy w tej dziedzinie.
Trudną do rozstrzygnięcia kwestią w publikacji o takim charakterze jest wybór terminologii, która powinna być zrozumiała dla osób nie znających jeszcze psychologii. Powinna także sprzyjać weryfikacji wyobrażeń Czytelników o psychologii ukształtowanych przez potoczne doświadczenie i wiedzę z innych dziedzin. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu jest częste odwoływanie się do cytatów oraz przedstawianie treści najbardziej abstrakcyjnych, czyli różnych koncepcji teoretycznych, na poziomie poszczególnych twierdzeń, nie zaś ogólnych analiz przypominających krążenie samolotu wokół lotniska, na którym nie można wylądować.
Próbując określić populację potencjalnych czytelników tej książki, należy zauważyć, że od czasu poprzedniego Wstępu, który adre
6 sowany był głównie do studentów pierwszego roku psychologii, na
II. PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA
Jako punkt wyjścia naszych rozważań wybraliśmy najprostszą definicję nauki sformułowaną przez Tadeusza Tomaszewskiego (1963, s. 10): „Nauka jest to społecznie wypracowany system twierdzeń uzasadnionych i sprawdzonych, dotyczących ważnych dla człowieka dziedzin rzeczywistości". Omówimy kolejno elementy tej definicji, odnosząc je do psychologii.
Nauka jest wytworem społeczności uczonych. Uczeni nie pracują w odosobnieniu. Dzielą się osiągnięciami przez wzajemną lekturę swoich prac, korespondencję prywatną (Kepler i Galileusz), studiowanie na uniwersytetach', a współcześnie przez współpracę w ramach instytucji naukowych prowadzących działalność wydawniczą, organizujących konferencje, kongresy i inne formy wymiany informacji. Dzięki temu uczeni mogą się nawzajem kontrolować, powtarzając i ulepszając swoje badania oraz krytykując teorie. Wynikiem tej współpracy jest falsyfikacja i sprzężona z nią kumulacja wiedzy. Falsyfikacja, czyli ograniczanie nieprawdziwej wiedzy o rzeczywistości umożliwia zastępowanie jej wiedzą prawdziwą (oczywiście na danym etapie rozwoju). Tak się dzieje w naukach ścisłych, w których dzięki skutecznej falsyfikacji kumulacja wiedzy jest najszybsza. Fałszywe teorie odrzucane są bez żalu. Na przykład popularna w XVII i XVIII wieku teoria flogistonu, według której w każdej substancji palnej znajduje się nieważka substancja wydzielająca się pod wpływem działania wysokiej temperatury, została po odkryciu tlenu zamieniona na uznawaną do dziś teorię spalania, opisującą
' Oto daty powstania kilku pierwszych europejskich uniwersytetów: 1119 r. 8 Bolonia, 1200 r. Paryż, 1209 r. Cambridge. 1364 r. Kraków.
ten proces jako gwałtowne reagowanie substancji z tlenem, czyli utlenianie połączone z wydzielaniem znacznej ilości ciepła oraz światła. W psychologii tempo kumulacji jest wolniejsze, ponieważ falsyfikacja zależy od ciągle niewystarczającej trafności i rzetelności metod badania oraz od pojęć teoretycznych czerpanych z języka naturalnego, składających się na twierdzenia niejasne i słabo powiązane logicznie. Dlatego nikogo nie dziwi, że do dziś uprawiana jest ortodoksyjna psychoanaliza, na której krytycy już dawno nie zostawili suchej nitki, a którą neopsychoanalitycy po kolei „ulepszali", każdy na swój sposób. Gdy pojęcia są ściślejsze, a twierdzenia lepiej powiązane, co ma miejsce w innych dziedzinach psychologii - sprawy mają się nieco inaczej. Na przykład wielkie zdziwienie wywołałoby zanegowanie jakiegoś prawa z zakresu warunkowania lub pamięci. Wymagałoby ono rewizji wszystkich praw teorii uczenia się, zarówno podrzędnych, jak nadrzędnych, do podstawowych założeń włącznie.
System twierdzeń oznacza w naszej definicji takie logiczne związki między twierdzeniami, które zapewniają im spójność i wywodliwość, czyli możliwość logicznego przechodzenia od jednych do drugich. Z tego punktu widzenia psychologia jest zbiorem w różnym stopniu uporządkowanych systemów wyodrębnionych ze względu na przynajmniej trzy kryteria.
Pierwszym z nich jest przedmiot, a raczej przedmioty. Mamy zatem psychologie pojedynczych procesów: psychologię uczenia się, psychologię emocji, psychologię spostrzegania, a także próby całościowego ujęcia psychiki ludzkiej - przeważnie nieudane, bo sprowadzające ją do wybranych elementów, takich jak świadomość, nieświadomość, zachowanie itp. Ze względu na odmienność założeń teoretycznych przyjętych podczas tworzenia tych systemów, a powstawały one często we wzajemnej opozycji - mechaniczne ich łączenie nie jest możliwe. W związku z tym wielu teoretyków głosi opinie, że psychologia się rozpada, zmierza do „czarnej dziury" itp.
Drugim kryterium jest dominująca metoda. Stąd bierze się psychologia eksperymentalna, psychometria, psychofizjologia, psycholingwistyka, symulacje komputerowe (badanie sztucznej inteligeneJi), modelowanie ludzkiego zachowania na zwierzętach (jedna z dzie
dzin psychologii zwierząt) itd. 9
PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA
Trzecim kryterium są różnego rodzaju zastosowania. Mamy więc psychologię kliniczną, pracy, reklamy, wychowawczą i wiele innych. To kryterium kawałkuje naukę psychologiczną, włączając do tak wyodrębnionych dziedzin najróżniejsze teorie i metody badania dobierane w celach praktycznych, czyli według zasady: wszystko jest dobre, co pozwala skutecznie działać.
Twierdzenia składające się na system nazywany nauką powinny być ponadto uzasadnione i sprawdzone. Uzasadnianie może przybierać dwojaką formę: dowodzenia i wyjaśniania. Dowodzenie polega na wyprowadzaniu twierdzeń nie uznawanych z góry za prawdziwe z innych twierdzeń za takie uznanych. Np. aby dowieść karalności przerywania ciąży, można przeprowadzić następujące rozumowanie, opierając się na dwóch twierdzeniach, których prawdziwość nie powinna budzić wątpliwości: 1) aborcja jest przestępstwem przeciw życiu ludzkiemu, 2) w państwie prawa każde przestępstwo przeciw życiu człowieka podlega karze. Stąd wynika konieczność uznania wniosku, że aborcja podlega karze. Wyjaśnianie jest odwróconą formą tego rozumowania. Jeśli w jakimś kraju karalność aborcji jest faktem, można ją wyjaśnić, odwołując się do przedstawionych wyżej zasad ogólnych. Podobnie rzecz się ma z wyprowadzaniem nowych hipotez z uznanych za prawdziwe praw ogólnych, i z interpretowaniem uzyskanych wyników badań przez wskazanie, że są to szczególne przypadki zjawisk opisywanych przez te prawa. Zarówno dowodzenie, jak i wyjaśnianie w naukach ścisłych, opierających się na dokładnie zdefiniowanych terminach i precyzyjnie sformułowanych prawach, może się sprowadzać do prawidłowego wnioskowania logicznego.
W naukach społecznych, którym daleko do spełnienia tych kryteriów, wnioskowanie logiczne nie wystarcza. Przekonuje nas o tym przykład aborcji, w związku z którym można się zastanawiać: kiedy zaczyna się życie ludzkie - w momencie poczęcia czy narodzin? Czy wszystkie prawdziwe przesłanki zostały uwzględnione, takie np. że przymus rodzenia niechcianych dzieci ogranicza wolność kobiety, do której ma ona święte prawo, że niezawodnie obniża dochody rodziny, co z kolei zmniejsza możliwości zapewnienia wszystkim posiadanym dzieciom warunków prawidłowego rozwoju. Czy przerwanie ciąży ...
kosiaczki1