Kwiatkowski, XX-lecie, s. 332-.
u 1933 – zadebiutował książką stylizatorsko-nowatorską: rewelacyjnym zbiorem opowiadań pt. Pamiętnik z okresu dojrzewania w którym igrał z takimi (XIX-w. na ogół) konwencjami, jak:
➢ fantastyka podróżnicza w stylu Allana Edgara Poe
➢ dziennik morskiej żeglugi
➢ nowela detektywistyczna (połączona z „opowieścią dworkową”)
➢ autobiograficzna gawęda o latach młodości
➢ autokompromitacjonistyczny psychologizm rodem z Dostojewskiego
u konwencje te parodiował, zderzając je i podporządkowując własnej problematyce, przekształcał w nowe jakości
u centralnym pojęciem jest „Forma”:
a) kategoria, przez którą człowiek styka się z ludźmi, poznaje świat, nadaje mu sens, tworzy kulturę
b) kategoria, która: albo fałszuje, albo ogranicza, krępuje, jest więzieniem
u stąd WG aprobuje ją i jednocześnie demaskuje (poszukuje jej i ucieka przed nią)
u Pamiętnik z okresu dojrzewania:
➢ przeważa narrator-bohater duchowo nieukształtowany, poszukujący, potykający się o formy, które pozwoliłyby mu określić samego siebie i zrozumieć otaczający go świat
➢ jest to urodzony outsider, człowiek lękliwy, obarczony kompleksem niższości
➢ jego przygody z Formą kończą się źle: społecznym odtrąceniem, upokorzeniem towarzyskim, popadnięciem w sytuację prześladowanej ofiary, obłędem
1
mcfly9