Gombrowicz_z_Kwiatkowskiego.doc

(14 KB) Pobierz

Kwiatkowski, XX-lecie, s. 332-.

 

u                   1933 – zadebiutował książką stylizatorsko-nowatorską: rewelacyjnym zbiorem opowiadań pt. Pamiętnik z okresu dojrzewania w którym igrał z takimi (XIX-w. na ogół) konwencjami, jak:

      fantastyka podróżnicza w stylu Allana Edgara Poe

      dziennik morskiej żeglugi

      nowela detektywistyczna (połączona z „opowieścią dworkową”)

      autobiograficzna gawęda o latach młodości

      autokompromitacjonistyczny psychologizm rodem z Dostojewskiego

u                   konwencje te parodiował, zderzając je i podporządkowując własnej problematyce, przekształcał w nowe jakości

u                   centralnym pojęciem jest „Forma”:

a)      kategoria, przez którą człowiek styka się z ludźmi, poznaje świat, nadaje mu sens, tworzy kulturę

b)     kategoria, która: albo fałszuje, albo ogranicza, krępuje, jest więzieniem

u                   stąd WG aprobuje ją i jednocześnie demaskuje (poszukuje jej i ucieka przed nią)

u                   Pamiętnik z okresu dojrzewania:

      przeważa narrator-bohater duchowo nieukształtowany, poszukujący, potykający się o formy, które pozwoliłyby mu określić samego siebie i zrozumieć otaczający go świat

      jest to urodzony outsider, człowiek lękliwy, obarczony kompleksem niższości

      jego przygody z Formą kończą się źle: społecznym odtrąceniem, upokorzeniem towarzyskim, popadnięciem w sytuację prześladowanej ofiary, obłędem

1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin