literatura i �ycie.doc

(15 KB) Pobierz

s. 6-19

1.

                  nagromadzona wiedza o systemie sowieckim zaczęła funkcjonować po wojnie w sposób decydujący o przebiegu życia literackiego i wpłynęła na decyzję tworzenia emigracji. Niektórzy wydostali się z Sowietów wraz z armią Andersa, powołaną do życia po pakcie Sikorski-Majski (np. Herling-Grudziński, Herminia Naglerowa, Marian Czuchnowski)

                  „Nowe Widnokręgi” – miesięcznik wydawany we Lwowie (potem dwutygodnik, Kujbyszwa i Moskwa) redagowany przez Wandę Wasilewską (w okresie międzywojennym przyjęła obywatelstwo sowieckie, stała się jednym z doradców Stalina w sprawach PL, była córką chrzestną Piłsudskiego) i Alfreda Lampego. Współpracownicy: Jerzy Borejsza, Janina Broniewska, Zofia Ginczanka, Jastrun, Stefan Jędrychowski, Karol Kuryluk, St. Jerzy Lec, Peiper, Przyboś, Putrament, Adolf Rudnicki, Ważyk, Żeleński (Boy)

                  wszelkie dyskusje z narzuconym systemem kończyły się nieodmiennie więzieniem i zesłaniem

                  wśród pisarzy, którzy znaleźli się pod okupacją sowiecką, nie brakowało ludzi (Czuchnowski, Broniewski) już przed wojną związanych z ideologią komunistyczną, co najczęściej nie chroniło przed represjami, jakim poddano PL inteligencję

                  jedyną „metodą” pisarską obowiązującą na tym obszarze był tzw. „realizm socjalistyczny”. Terror bezpośredni i ideologiczny wykluczał jakąkolwiek otwartą wymianę zdań

                  „epizod lwowski” (trwający do rozpoczęcia wojny sowiecko-niemieckiej w 1941) stanowi moment decydujący o formowaniu w przyszłości struktur życia literackiego w PL powojennej, jest też czasem „zaszczepieniem” socrealizmu

 

2.

                  życie kulturalne (też literackie) toczyło się w czasie okupacji w wielu przestrzeniach: wspomnienia Czapskiego ze Starobielska o organizowanych w sowieckich obozach jenieckich wykładów poświęconych aktualnym problemom kulturalnym

                  obozy jenieckie w strefie okupacji niemieckiej: wykłady, odczyty, wieczory autorskie, koncerty, przedstawienia teatralne, wystawy malarskie

                  twórczość społeczności żydowskich, odosobnionych przez Niemców w gettach

 

3.

                  najbardziej aktywna grupa pisarzy okupowanej W-wy – krąg „Sztuki i Narodu”: młody wiek pisarzy, przypadkowość wyborów przynależności konspiracyjnej, dezorientacja polityczna

                  wszyscy przedstawiciele debiutującej w czasie wojny formacji podjęli rozliczenia z literaturą XX-lecia. Głównym motywem był zarzut odejścia od problematyki społecznej

                  nawiązywanie przez twórców kręgu „SiN-u” do poezji katastroficznej, przede wszystkim twórczości poetów II awangardy, nawiązanie do tradycji romantycznej

 

4.

                  postawa kręgu twórców „SiN-u” podlegała powolnym przemianom (Gajcy, Trzebiński)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin