s. 6-19
1.
✗ nagromadzona wiedza o systemie sowieckim zaczęła funkcjonować po wojnie w sposób decydujący o przebiegu życia literackiego i wpłynęła na decyzję tworzenia emigracji. Niektórzy wydostali się z Sowietów wraz z armią Andersa, powołaną do życia po pakcie Sikorski-Majski (np. Herling-Grudziński, Herminia Naglerowa, Marian Czuchnowski)
✗ „Nowe Widnokręgi” – miesięcznik wydawany we Lwowie (potem dwutygodnik, Kujbyszwa i Moskwa) redagowany przez Wandę Wasilewską (w okresie międzywojennym przyjęła obywatelstwo sowieckie, stała się jednym z doradców Stalina w sprawach PL, była córką chrzestną Piłsudskiego) i Alfreda Lampego. Współpracownicy: Jerzy Borejsza, Janina Broniewska, Zofia Ginczanka, Jastrun, Stefan Jędrychowski, Karol Kuryluk, St. Jerzy Lec, Peiper, Przyboś, Putrament, Adolf Rudnicki, Ważyk, Żeleński (Boy)
✗ wszelkie dyskusje z narzuconym systemem kończyły się nieodmiennie więzieniem i zesłaniem
✗ wśród pisarzy, którzy znaleźli się pod okupacją sowiecką, nie brakowało ludzi (Czuchnowski, Broniewski) już przed wojną związanych z ideologią komunistyczną, co najczęściej nie chroniło przed represjami, jakim poddano PL inteligencję
✗ jedyną „metodą” pisarską obowiązującą na tym obszarze był tzw. „realizm socjalistyczny”. Terror bezpośredni i ideologiczny wykluczał jakąkolwiek otwartą wymianę zdań
✗ „epizod lwowski” (trwający do rozpoczęcia wojny sowiecko-niemieckiej w 1941) stanowi moment decydujący o formowaniu w przyszłości struktur życia literackiego w PL powojennej, jest też czasem „zaszczepieniem” socrealizmu
2.
✗ życie kulturalne (też literackie) toczyło się w czasie okupacji w wielu przestrzeniach: wspomnienia Czapskiego ze Starobielska o organizowanych w sowieckich obozach jenieckich wykładów poświęconych aktualnym problemom kulturalnym
✗ obozy jenieckie w strefie okupacji niemieckiej: wykłady, odczyty, wieczory autorskie, koncerty, przedstawienia teatralne, wystawy malarskie
✗ twórczość społeczności żydowskich, odosobnionych przez Niemców w gettach
3.
✗ najbardziej aktywna grupa pisarzy okupowanej W-wy – krąg „Sztuki i Narodu”: młody wiek pisarzy, przypadkowość wyborów przynależności konspiracyjnej, dezorientacja polityczna
✗ wszyscy przedstawiciele debiutującej w czasie wojny formacji podjęli rozliczenia z literaturą XX-lecia. Głównym motywem był zarzut odejścia od problematyki społecznej
✗ nawiązywanie przez twórców kręgu „SiN-u” do poezji katastroficznej, przede wszystkim twórczości poetów II awangardy, nawiązanie do tradycji romantycznej
4.
✗ postawa kręgu twórców „SiN-u” podlegała powolnym przemianom (Gajcy, Trzebiński)
mcfly9