LITERATURA A HISTORIA
17.10.2008
· nie da się mówić o kulturze, a co za tym idzie – literaturze, bez kontekstu historycznego. Zwłaszcza, że lit. polska ma ścisły związek z historią!
· rok 1980 nie jest cezurą dla literatury, choć jest cezurą polityczną
1. wyraźna zmiana nastąpiła ok. 1976 roku: koniec rewolucji artystycznej, śmierć Przybosia i Andrzejewskiego (patrona eksperymentu w prozie)
2. 1975-80: boom na literaturę faktu, wyczerpanie się fikcji w literaturze; ważne tytuły: Cesarz Kapuścińskiego, Rozmowy z katem Mocarskiego, Zdążyć przed panem Bogiem Krall, Donosy rzeczywistości Białoszewskiego, Kalendarz klepsydra Konwickiego, Polska Piastów i Polska Jagiellonów Jasienicy
3. drugi obieg powstaje wcześniej:
niezależna przestrzeń dla pisarzy (wyrwanie się spod patronatu państwowego)
koniec okresu 1956-76, tj. okresu koegzystencji państwa i pisarzy
4. odejście pewnej generacji pisarzy:
Andrzejewski
Białoszewski
Iłłakowiczówna
Jalu Kurek
Iwaszkiewicz (człowiek-instytucja)
· 10.12.1980 – Nobel dla Miłosza:
o duchowy triumwirat: Miłosz, Wałęsa i Jan Paweł II
o dostrzeżono lit. emigracyjną
o element polityczny
o Miłosz staje się instytucją samą w sobie (tak jak w 20leciu: Żeromski, w latach 60. Dąbrowska, a potem Iwaszkiewicz)
o układ Przyboś:Miłosz i Miłosz:Herbert
· to, co wpływało na świadomość literacką to też wydarzenia na świecie:
! rozpad związku na linii USA – ROSJA
! wojna w Afganistanie
! hasło emancypacji Trzeciego Świata (już nie tylko Europa i Ameryka na mapie, ale też Australia czy Azja!)
! terroryzm
! zmiany w Kościele [pontyfikat Jana Pawła II: społ. uwierzyło, że jest silne i nie musi się bać władzy[1] + fenomen pielgrzymek[2]
· lata `80 – emancypacja „ciemnego robola”
· stan wojenny: 13 XII 1981: koniec z telefonami, internowania, godzina policyjna i WRON
· obok zjawisk politycznych także zjawiska kulturowe:
postmodernizm
muzyka rockowa i Jarocin
Niewolnica Isaura (pierwsza telenowela: głód popkulturowy)
lit. musi walczyć o odbiorcę
coraz więcej wentyli bezpieczeństwa: tworzą się subkultury (np. religijne)
Kino Moralnego Niepokoju: Zanussi, Kieślowski
Wajda: Człowiek z marmuru i Człowiek z żelaza[3]
Dekalog Kieślowskiego
Seksmisja (w czasie, gdy powstała, była ważna ze względu na smaczki polityczne)
kabarety polityczne: Tey, Smoleń, Laskowik
LITERATURA A STAN WOJENNY
· 1981: stan wojenny słów
· To już nie zapis wydarzeń, ale zapis stanu świadomości. Literatura już nie referuje wydarzeń, ale mówi o ich sensie.
· Stan wojenny – co znaczył dla literatury?
· Nowofalowcy: Krynicki, Jastrun, Zagajewski (ale: nienowofalowcy też sięgali po metody Nowej Fali)
· Proza: Stan po zapaści Bocheńskiego, Raport o stanie wojennym Nowakowskiego, Rzeka podziemna… Krynickiego
· Dwubiegunowość poetyki:
I. lit. dokumentalna: też operuje metaforą
II. lit. groteskowa
· pogłębienie podziału na ONI – MY (odgrzanie trad. romant.)
· nurt oficjalny: totalnie olany
· stan wojenny zepchnął lit. do zaświatów
[1] Choć dr Giemza mówi, że to nie całkiem tak…
[2] Czyli okazji do wymiany sądów!
[3] Złota Palma w Kann, kandydat do Oscara, rozliczenie z historią (różne postawy wobec niejednoznacznych zdarzeń aktualnych)
mcfly9