Bruno Schulz, Opowiadania, Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, W-wa 1989, s. V-.
I. Biografia
1. Życiorys
✗ ur. się 12 VII 1892 w Drohobyczu jako 3 i ostatnie dziecko kupca bławatnego (tekstylnego; handlował drewnem) Jakuba Schulza i Henrietty Hendel-Kuhmarker
u rodzina należała do środowiska spolszczonych Żydów galicyjskich mówiących po polsku
u w domu nie pielęgnowano tradycji żydowskich
u postać ojca odgrywa ważną rolę w twórczości BS (centralne miejsce we wspomnieniach i utworach pisarza; przeciwstawiany matce – trzeźwej i praktycznej)
u siostra Hania – zdziwaczała po samobójstwie męża
u brat Izydor – po śmierci ojca (1915) głowa rodziny, łożył przez całe życie na u3manie rodzeństwa i matki
✗ Drohobycz:
u prowincjonalne miasto
u do I wś. leżał w bezpośredniej bliskości stolicy austro-węgierskiej Galicji – Lwowa
u na tamte czasy przypada okres gwałtownego rozwoju zagłębia naftowego w Borysławiu, tuż za rogatkami Drohobycza (wzrost zainteresowania miastem, zwiększony ruch przyjezdnych)
✗ 1902 – edukacja w gimnazjum realnym im. Cesarza Franciszka Józefa
u uczniem był zdolnym, niezwykle wrażliwym, utalentowanym szczególnie w dziedzinie rysunku
u gorzej wiodło mu się w stosunkach z kolegami, wątłej postury, chorobliwie nieśmiały (być może tam należy szukać źródła jego kompleksu niższości, poczucia wyobcowania, samotności)
✗ przewlekła choroba ojca, potęgujące się trudności i powolny upadek prowadzonej przezeń firmy
✗ 1910 – po zdaniu matury z wyróżnieniem za poradą brata udał się na studia architektoniczne na Politechnikę Lwowską – zły wybór!
✗ 1913 – wrócił do Drohobycza, wybuchła wojna – rodzina wyjechała do Wiednia (paromiesięczne studia malarskie w wiedeńskiej ASP)
✗ wrócił do Drohobycza, chorował na serce i płuca
✗ zmarł ojciec (VI 1915)
✗ kolejne 9 lat: chaotyczne samokształcenie, prace malarskie i graficzne
✗ czytywał dużo z różnych dziedzin (władał niemieckim jak polskim). Literacko oczarowany Rilkem
✗ Xięga bałwochwalcza:
u sporządzane oryginalną metodą tzw. cliché-verre (rysunek wydrapywany na pokrytej czarną żelatyną płytce szklanej i następnie odbijany na papierze światłoczułym) grafiki – odsłaniały jego kompleks erotyczny (erotyzm BS odchylał się od normy, jeśli wierzyć wspomnieniom jego przyjaciół)
u masochistyczny hymn na cześć kobiecości, triumfującej nad brzydotą i pokracznością rodzaju męskiego
✗
2. Życie towarzyskie
II.
mcfly9