literatura na emigracji.doc

(43 KB) Pobierz

16 IV 2009

Literatura na emigracji

1)       Panorama literatury na obczyźnie K. Dybciak

2)       M. Danilewicz-Zielińska – o emigracji

3)       Giedroyc i „Kultura” A.S. Kowalczyk

 

1.       Specyfika literatury emigracyjnej.

2.       Najważniejsze instytucje.

3.       Początki powojennej emigracji.

4.       Główne ośrodki emigracji.

5.       Twórczość emigracyjna – wybrane zagadnienia.

 

Ad. 1. – specyfika literatury emigracyjnej

u                   emigrant – ktoś, kto świadomie wyjeżdża, stąd to słowo nie b. pasuje, gdyż niektórzy muszą wyjechać. Emigranci po 1945 wpisują się w tradycję wielkiej emigracji romantycznej

u                   od 1939 na emigracji powstaje znacząca część literatury PL (stąd dualizm PL literatury): literatura krajowa jest ocenzurowana, na Zachodzie literatura też podlega pewnej cenzurze (autocenzurze) – sytuacja emigranta wymusza pewne tematy

u                   literatura krajowa i emigracyjna: rozbieżności i zależności (wpływ Miłosza na PL literaturę przed 1980, wyjazdy zagraniczne Herberta, powrót do PL Parnickiego)

u                   wewnętrzna dynamika emigracji – 3 fale emigracyjne:

1)       fala powojenna – data symboliczna to 1951 (Miłosz wyjeżdża, wraca Słonimski)

a)       ci, którzy wyjechali tam wcześniej i zostali po wojnie

b)       ci, którzy zaraz po wojnie tam wyjechali

2)       1968 – wydarzenia marcowe:

a)       nagonka antysemicka (Leszek Kołakowski, Zygmunt Bauman, Grynberg, Odojewski, Witold Wirpsza, Arnold Słucki)

b)       rozruchy antyinteligenckie

3)       emigracja stanu wojennego (1980-81): Nowa Fala (Zagajewski, Barańczak, Kaczmarski, Barbara Toruńczyk, Karpiński) – tworzą pismo nowej emigracji w Paryżu

u                   samoświadomość emigranta: „wreszcie wyrwali się z klatki nazywanej Polską”

 

Ad. 2. – najważniejsze instytucje

u                   wszystko związane jest z Londynem, który jest centrum emigracji

1)       Związek Pisarzy PL na Obczyźnie:

      ch-r instytucjonalny

      pokazywała, że życie na obczyźnie jest zorganizowane

      nadawali nagrody

      w Londynie

2)       Wiadomości Literackie”

      kontynuacja „Wiadomości” Grydzewskiego

      istnieją do 1981

      opozycja do „Kultury” paryskiej

3)       Kultura” paryska i Instytut Literacki

      uprawiała real politic

      należy pogodzić się z faktami dokonanymi (to różniło Giedroycia i „Wiadomości Literackie”)

      przemycana do kraju, bo drukowała to, co nieistotne dla „Wiadomości Literackie”

      najpierw Rzym – agenda przy korpusie wojennym

      11 II 1946 – powstaje

      również powstaje Instytut Literacki – instytucja nadrzędna, ma swoją bibliotekę

      Kultura” nie wydawała się I pismem Instytutu Literackiego

      5 osób tworzy: Czapski, Giedroyc, Hertzowie

      współpracowali: Stempowski Pamiętnik niespiesznego przechodnia (kolumna z felietonami i esejami), Mieroszewski, Leopold Unger, Bobkowski, Aleksander Janta-Połczyński

      ostatni nr „Kultury” - październik (m-c po śmierci Giedroycia – 14 IX 2000)

      spory – Giedroyc a:

a)       Grudziński: 2 różne spojrzenia na politykę wobec kraju. Dla Grudzińskiego liczyły się wartości społeczne, dla Giedroycia – osiąganie celów radykalnych

b)       Miłosz

 

Rozgłośnie:

1)       Radio Wolna Europa:

      zaczyna w Monachium (miejsce najbliżej PL w demokratycznej Europie) – 1952

      Jan Nowak-Jeziorański, Zdzisław Najder tu zaczynają

      zagłuszane

2)       Głos Ameryki:

3)       PL sekcja BBC

 

Pisma literackie:

u                   Oficyna młodszych poetów”

u                   Aneks” (współtworzą: Aleksander Smolar, Leszek Kołakowski)

u                   Dziennik PL”

u                   Zeszyty Literackie”

u                   Merkuriusz” - przemiana na „Kontynenty”

 

Ad. 3. – początki PL emigracji

u                   sytuacja emigrantów była różna, w zależności od krajów, w których przebywali (Londyn nie był chętny; inteligencja była komunizująca)

u                   negatywne nastawienie do Polaków na emigracji

u                   ci, którzy na emigracji są krótko:

      w 1946 wraca Borowski, Gałczyński (cała wojna w obozie jenieckim, potrzebował publiki, jego powrót z obozu był zaskoczeniem), Wat, Tuwim

      1958 – Artur Międzyrzecki, Melchior Wańkowicz, Michał Choromański

      1967 – Teodor Parnicki (wcześniej mieszka w Meksyku)

u                   ci, którzy zostają na emigracji (centrum – Londyn): PL Rząd na Uchodźstwie (prezydent Raczkiewicz, premier W. Sikorski, potem Mikołajczyk); bary, kawiarnie, szkoły, parafie, uniwersytet

 

 

 

 

 

 

Ad. 4. – główne ośrodki emigracji

1)       Anglia:

      Ferdynand Goetel, Józef Mackiewicz, Zofia Kossak Szczucka, St. Baliński[1], Tymon Terlecki[2], Maria Danilewicz-Zielińska, M. Pawlikowska-Jasnorzewska[3]

      środowisko wewnętrznie spójne, hermetyczne, zamknięte; żyje mitami o PL wolnej

2)       Francja:

      środowisko „Kultury” paryskiej

      młodsi: Mrożek

      środowisko artystyczne: graficy, aktorzy, reżyserzy

      środowisko „Zeszytów Literackich” (po 1981)

      wydawnictwo Księży Pallotynów – ks. Józef Sadzik (wstęp do Ziemi Ulro)

3)       USA:

      Skamandryci: Wierzyński (zm. w 1969 w Londynie; związany z Nowym Jorkiem; literatura personalna; Siedem podków, Korzec maku – ważne tomiki; Czarny polonez – poemat tuż przed śmiercią, ważny, ociera się o poetykę publicystyczną, przypomina twórczość młodych poetów NF); Lechoń (samobójstwo w 1958)

      Wittlin

      Tyrmand

      Grynberg

      Miłosz w Berkeley

      Barańczak po 1981

4)       Hiszpania: Józef Łobodowski

5)       Kanada: Wacław Iwaniak

6)       Gwatemala: Bobkowski

7)       Argentyna: Gombrowicz

8)       Włochy: Grudziński

9)       Szwajcaria: Stempowski, Vincenz (La Combe), o. Innocenty Bocheński

 

Ad. 5. – twórczość emigracyjna

u                   2 nazwiska kluczowe: Gombrowicz, Miłosz

a)       poezja:

      Lechoń, Wierzyński – najważniejsi

      Wat – dostrzega się go dopiero od 10 lat:

      tomik Ciemne świecidło

      dziennik Mój wiek

      prekursor wywiadu-rzeki

      zanurzony w awangardzie, futuryzmie

      cała jego późniejsza twórczość to próba naprawienia błędów z młodości (futuryzm)

      doświadczenie cierpienia: 1. jako emigrant; 2. wylew

b)       proza:

      Grudziński:

      2 etapy nierównorzędne: 1. Inny świat...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin