Metodyka WF studia I stopnia wyklad 17.pdf
(
305 KB
)
Pobierz
(Microsoft PowerPoint - MWF I stopie\361 Wyk\263ad 17 Intelektualizacja WF cb [tryb zgodno\234ci])
prof. nadzw. dr hab. Tomasz Frołowicz
METODYKA
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Studia I stopnia,
Wykład 17
Wykład 17
„Wychowanie jest to sztuka, której nikt dotąd nie umie,
jest to kurs, który jakaś dobra głowa dopiero ma ułoŜyć.”
Jędrzej Śniadecki
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
INTELEKTUALIZACJA
czyli rozwój wiedzy jako skutek
wychowania fizycznego
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Wiedza jako cel wychowania fizycznego:
Maciej Demel
i
Krzysztof Zuchora
(1975) do celów wychowania
fizycznego i zdrowotnego zaliczyli m.in.:
„wzbogacenie samowiedzy dotyczącej organizmu i jego potrzeb,
zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, zaznajomienie się
ze sposobami doskonalenia i pielęgnacji ciała…”.
fizycznej wymienił m.in.:
rozwijanie wiedzy “o organizmie i jego potrzebach rozwojowych, o
wpływie środowiska na organizm człowieka, o kształtowaniu sprawności
i wydolności, o sposobach kontroli osobistej sprawności i wydolności…”.
Wiesław Osiński
(1996) wskazał na funkcję poznawczą wychowania
fizycznego, czyli:
“przekazywanie i zdobywanie pewnego zasobu wiedzy, m.in. w zakresie
rozwoju fizycznego, zdrowia i higieny człowieka, znaczenia róŜnych form
aktywności fizycznej…”.
Stanisław StrzyŜewski
(1986) wśród celów kształcenia w kulturze
fizycznej wymienił m.in.:
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Wiedza jako cel WF w programach nauczania
Rok wydania programu WF
Cele wychowania fizycznego
Zdobywanie wiadomości o wpływie
aktywności fizycznej na organizm
człowieka
+ + + + + + + +
Zdobywanie wiadomości na temat
Zdobywanie wiadomości na temat
zasad higieny i wypoczynku
+ +
+ + +
Rozwijanie umiejętności samodzielnego
doboru ćwiczeń dla celów zdrowotnych
i rekreacyjnych
+ + + +
Rozwijanie postawa wobec aktywności
fizycznej
+ + + + + + + +
Rozwijanie wiadomości na temat
postępowania zawodnika i kibica
sportowego
+ + +
+ +
Rozwijanie gotowości do
upowszechniania aktywności fizycznej
+
+ + +
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Kierunek przekształcania szkolnej edukacji:
od werbalizmu (dominacji metod słownych pozbawionych
pierwiastka realnego działania)
do kształcenia wielostronnego (zrównowaŜenia działania,
wiedzy i przeŜyć).
Szkoła
werbalizm
Kształcenie
wielostronne
WF
praktycyzm
werbalizm
wielostronne
praktycyzm
Kierunek przekształcania wychowania fizycznego:
od skrajnego praktycyzmu (dominacji działania
pozbawionego refleksji)
do kształcenia wielostronnego (zrównowaŜenia działania
wiedzy i przeŜyć)
Plik z chomika:
milutka
Inne pliki z tego folderu:
Metodyka_WF_studia_I_stopnia_wyklad_11.pdf
(216 KB)
Metodyka_WF_studia_I_stopnia_wyklad_10.pdf
(197 KB)
Metodyka_WF_studia_I_stopnia_wyklad_09.pdf
(119 KB)
Metodyka_WF_studia_I_stopnia_wyklad_14.pdf
(8000 KB)
Metodyka_WF_studia_I_stopnia_wyklad_13.pdf
(217 KB)
Inne foldery tego chomika:
12 kroków DDA
Dokumenty
Filmy z ćwiczeniami
Galeria
Gimnastyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin