Metodyka WF studia I stopnia wyklad 17.pdf

(305 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - MWF I stopie\361 Wyk\263ad 17 Intelektualizacja WF cb [tryb zgodno\234ci])
prof. nadzw. dr hab. Tomasz Frołowicz
METODYKA
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Studia I stopnia,
Wykład 17
Wykład 17
„Wychowanie jest to sztuka, której nikt dotąd nie umie,
jest to kurs, który jakaś dobra głowa dopiero ma ułoŜyć.”
Jędrzej Śniadecki
547179483.002.png
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
INTELEKTUALIZACJA
czyli rozwój wiedzy jako skutek
wychowania fizycznego
547179483.003.png
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Wiedza jako cel wychowania fizycznego:
Maciej Demel i Krzysztof Zuchora (1975) do celów wychowania
fizycznego i zdrowotnego zaliczyli m.in.:
„wzbogacenie samowiedzy dotyczącej organizmu i jego potrzeb,
zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, zaznajomienie się
ze sposobami doskonalenia i pielęgnacji ciała…”.
fizycznej wymienił m.in.:
rozwijanie wiedzy “o organizmie i jego potrzebach rozwojowych, o
wpływie środowiska na organizm człowieka, o kształtowaniu sprawności
i wydolności, o sposobach kontroli osobistej sprawności i wydolności…”.
Wiesław Osiński (1996) wskazał na funkcję poznawczą wychowania
fizycznego, czyli:
“przekazywanie i zdobywanie pewnego zasobu wiedzy, m.in. w zakresie
rozwoju fizycznego, zdrowia i higieny człowieka, znaczenia róŜnych form
aktywności fizycznej…”.
Stanisław StrzyŜewski (1986) wśród celów kształcenia w kulturze
fizycznej wymienił m.in.:
547179483.004.png
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Wiedza jako cel WF w programach nauczania
Rok wydania programu WF
Cele wychowania fizycznego
Zdobywanie wiadomości o wpływie
aktywności fizycznej na organizm
człowieka
+ + + + + + + +
Zdobywanie wiadomości na temat
Zdobywanie wiadomości na temat
zasad higieny i wypoczynku
+ +
+ + +
Rozwijanie umiejętności samodzielnego
doboru ćwiczeń dla celów zdrowotnych
i rekreacyjnych
+ + + +
Rozwijanie postawa wobec aktywności
fizycznej
+ + + + + + + +
Rozwijanie wiadomości na temat
postępowania zawodnika i kibica
sportowego
+ + +
+ +
Rozwijanie gotowości do
upowszechniania aktywności fizycznej
+
+ + +
547179483.005.png
Tomasz Frołowicz
Metodyka WF
Studia I stopnia
Wykład 17
Kierunek przekształcania szkolnej edukacji:
od werbalizmu (dominacji metod słownych pozbawionych
pierwiastka realnego działania)
do kształcenia wielostronnego (zrównowaŜenia działania,
wiedzy i przeŜyć).
Szkoła
werbalizm
Kształcenie
wielostronne
WF
praktycyzm
werbalizm
wielostronne
praktycyzm
Kierunek przekształcania wychowania fizycznego:
od skrajnego praktycyzmu (dominacji działania
pozbawionego refleksji)
do kształcenia wielostronnego (zrównowaŜenia działania
wiedzy i przeŜyć)
547179483.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin