Poznanie i samopoznanie.doc

(27 KB) Pobierz
Pytania egzaminacyjne do kursu: Poznanie i samopoznanie w procesie diagnozy psychologicznej i psychoterapii

Pytania egzaminacyjne do kursu: Poznanie i samopoznanie w procesie diagnozy psychologicznej i psychoterapii

 

1.      Relacja poznający – poznawany w różnych tradycjach uprawiania psychologii: podstawowe różnice i podobieństwa.

2.      Granice poznania drugiego człowieka – ich podstawowe źródła i próby ich przekroczenia w wybranych szkołach psychologicznych/terapeutycznych (co najmniej dwóch).

3.      Regulacyjna względem relacji poznający – poznawany funkcja autonomii poznawczej i oporu: podstawowe różnice i podobieństwa.

4.      Ideał neutralności poznającego/terapeuty: jego geneza, perspektywy i ograniczenia (na podstawie co najmniej dwóch przykładów).

5.      Rola języka w poznaniu drugiego człowieka w ujęciu klasycznej psychoanalizy i tzw. postmodernistycznej psychoterapii.

6.      Poznawanie drugiego człowieka jako funkcja samopoznania.

7.      Idea koła hermeneutycznego i jej implikacje dla psychologicznej refleksji nad możliwościami i granicami poznania drugiego człowieka.

8.      Zagadnienie prawdy w klasycznej psychoanalizie i tzw. postmodernistycznej psychoterapii: podstawowe różnice i podobieństwa.

9.      Cele poznania drugiego człowieka w psychoanalizie klasycznej i tzw. postmodernistycznej psychoterapii

10.  W oparciu o przykłady wyjaśnij pojęcia: redukcjonizm epistemologiczny, redukcjonizm ontologiczny, redukcjonizm krytyczny, redukcjonizm oświecony, redukcjonizm nieoświecony.

11.  Uzasadnij tezę o hermeneutycznym charakterze psychologii i wskaż co najmniej dwa przykłady obecnych w psychologii hermeneutyk.

12.  Dyskusja z myślą G. Batesona, iż „epistemologia jest zawsze, nieuchronnie osobista. Istota dociekań kryje się zawsze w sercu poszukiwacza”.

13.  Rozwinięcie myśli L. Wittgensteina: „Język zastawia na wszystkich takie same pułapki: potworą sieć zadbanych, błędnych dróg”.

14.  Samopoznanie – analiza i krytyka pojęcia.

15.  Perspektywa wewnętrznego obserwatora w badaniach psychologicznych: geneza, istota i ograniczenia.

16.  Postmodernistyczny dyskurs na temat psychologicznego poznania. Najważniejsze punkty debaty.

17.  Interpretacja i nadinterpretacja w badaniu psychologicznym.

18.  Etyka poznania. Co to może znaczyć?

19.  Człowiek jako tekst. Implikacje dla teorii i praktyki psychologicznej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin