Pytania egzaminacyjne do kursu: Poznanie i samopoznanie w procesie diagnozy psychologicznej i psychoterapii
1. Relacja poznający – poznawany w różnych tradycjach uprawiania psychologii: podstawowe różnice i podobieństwa.
2. Granice poznania drugiego człowieka – ich podstawowe źródła i próby ich przekroczenia w wybranych szkołach psychologicznych/terapeutycznych (co najmniej dwóch).
3. Regulacyjna względem relacji poznający – poznawany funkcja autonomii poznawczej i oporu: podstawowe różnice i podobieństwa.
4. Ideał neutralności poznającego/terapeuty: jego geneza, perspektywy i ograniczenia (na podstawie co najmniej dwóch przykładów).
5. Rola języka w poznaniu drugiego człowieka w ujęciu klasycznej psychoanalizy i tzw. postmodernistycznej psychoterapii.
6. Poznawanie drugiego człowieka jako funkcja samopoznania.
7. Idea koła hermeneutycznego i jej implikacje dla psychologicznej refleksji nad możliwościami i granicami poznania drugiego człowieka.
8. Zagadnienie prawdy w klasycznej psychoanalizie i tzw. postmodernistycznej psychoterapii: podstawowe różnice i podobieństwa.
9. Cele poznania drugiego człowieka w psychoanalizie klasycznej i tzw. postmodernistycznej psychoterapii
10. W oparciu o przykłady wyjaśnij pojęcia: redukcjonizm epistemologiczny, redukcjonizm ontologiczny, redukcjonizm krytyczny, redukcjonizm oświecony, redukcjonizm nieoświecony.
11. Uzasadnij tezę o hermeneutycznym charakterze psychologii i wskaż co najmniej dwa przykłady obecnych w psychologii hermeneutyk.
12. Dyskusja z myślą G. Batesona, iż „epistemologia jest zawsze, nieuchronnie osobista. Istota dociekań kryje się zawsze w sercu poszukiwacza”.
13. Rozwinięcie myśli L. Wittgensteina: „Język zastawia na wszystkich takie same pułapki: potworą sieć zadbanych, błędnych dróg”.
14. Samopoznanie – analiza i krytyka pojęcia.
15. Perspektywa wewnętrznego obserwatora w badaniach psychologicznych: geneza, istota i ograniczenia.
16. Postmodernistyczny dyskurs na temat psychologicznego poznania. Najważniejsze punkty debaty.
17. Interpretacja i nadinterpretacja w badaniu psychologicznym.
18. Etyka poznania. Co to może znaczyć?
19. Człowiek jako tekst. Implikacje dla teorii i praktyki psychologicznej.
mpwjs