Wolpert Lewis - Nienaturalna natura nauki.pdf

(1045 KB) Pobierz
171199027 UNPDF
Lewis Wolpert
NIENATURAL
NA NATURA
NAUKI
przekład:
Hieronim Chojnacki Ewa
Penksyk
GWP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 1996
Recenzja wydawnicza:
prof. dr hab. Adam Synowiecki
Tytuł oryginału: The Unnatural Naturę ofScience Copyright ©
Lewis Wolpert 1992
Copyright ©for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Gdańsk 1995
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana ani w
żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana w środkach
masowego przekazu bez pisemnej zgody Gdańskiego Wydawnictwa
Psychologicznego.
Pierwsze wydanie w jeżyku polskim
Redakcja naukowa: Krystyna Ruszczak Redakcja językowa: Ewa
Penksyk, Bożena Budzińska Korekta: Nina Lorkowska, Tomasz
Luftner
Skład: Magdalena Żylicz Opracowanie graficzne:
Jarosław Czarnecld
ISBN 83-85416-22-6
Druk: Prasowe Zakłady Graficzne ul. Wojska
Polskiego l, Bydgoszcz
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 81-7 58 Sopot, ul.
Piastów l/la, tel./fax 51-61 -04
Spis treści
Przedmowa.................................... 7
Wstęp........................................ 8
I. Nienaturalne myślenie .......................... 14
II. Technika nie jest nauką ......................... 38
III. Przeskok Talesa: Zachód i Wschód ................ 49
IV. Kreatywność ................................. 70
V. Konkurencja, kooperacja i zaangażowanie ......... 100
VI. Wątpliwości filozoficzne albo wybujały relatywizm.. 117 VII.
Nienauka ................................... 140
VIII. Nauka moralna i niemoralna .................... 167
EX. Nauka i społeczeństwo. ........................ 189
Bibliografia ................................. 196
Indeks. ..................................... 209
Przedmowa
a książka wzięła początek z niezadowolenia i chęci rozwiązania
zagadki. Nie dawał mi satysfakcji społeczny obraz nauki i wiele wypowiedzi
o niej w mediach, jak również pisemne opinie naukowców, między innymi
filozofów i socjologów. Pragnąłem odpowiedzieć na pytanie, dlaczego natura
nauki musi być tak niezrozumiała, a laicy mają tak wielkie trudności ze
zrozumieniem naukowych idei. Wydaje się to ściśle związane z lękiem, a
nawet wrogością wobec samej nauki.
Spróbowałem zatem przedstawić ją w nowym świetle, które może pomóc
rozstrzygnąć niektóre jej problemy. Zajmując się tak szerokim tematem, jak
natura nauki, w sposób nieunikniony wkraczałem na obszary filozofii,
psychologii i historii, a z tych dziedzin nie mam żadnego formalnego
wykształcenia. Jestem biologiem, ściślej zaś embriologiem, a moja metoda
przypomina te, które stosuje historia naturalna. Dlatego zasięgnąłem wielu
porad, a niektóre z nich znalazły potwierdzenie w tej książce, jestem więc
wdzięczny wszystkim, którzy mi dopomogli. Czuję się także zobowiązany
podziękować Uniwersytetowi w Warwick za zaproszenie mnie w 1990 roku
do Radcliffe z wykładami na temat „Nauka - historia nienaturalna", które
stały się podstawą prezentowanej tu rozprawy.
Dziękuję Percy Cohen, Stephenowi Cangowi, Patricii Farrar, Christophe-
rowi Gardnerowi, Jonathanowi Gloverowi, Mary i Jackowi Herbergom, Judy
Hicklin, Frankowi Jamesowi, Jonckheere, Rogerowi Jowellowi, Michaelowi
Kidronowi, Rolandowi Liltlewoodowi, Lauro Martineso-wi, Arthurowi
Millerowi, Thimothy'emu McDermottowi i Mary Tuck.
Osobne wyrazy wdzięczności kieruję do Maureen Maloney za cierpliwe
przygotowywanie maszynopisu.
Równie wielce jestem zobowiązany moim wydawcom. Bobowi Da-
venportowi i nade wszystko Susanne McDadd.
WStęp
ÓU-,
^ W ledza zabiła sionce, czyniąc z niego gazową kule pokrytą plamami... świat rozumu
i nauki... to suchy i sterylny świat mieszkańców abstrakcyjnego umysłu.
D.H.Lawrence
Współczesna nauka... jako czczą fikcja niszczy głęboko utajone fundamenty naszego
świata: zabija Boga i zajmuje jego miejsce na pustym tronie, zatem w przyszłości to
ona ma grać rolę jedynego legalnego obrońcy porządku istnienia i właściwego arbitra
wszelkiej istotnej prawdy... Ludzie myśleli, że mogą wyjaśnić i pokonać naturę -
dotychczasowy rezultat jest taki, że ją zniszczyli i wyobcowali się z niej.
Vaclav Havel
Społeczeństwo, które nie pojmuje, w jaki sposób funkcjonuje nauka, może z łatwością
paść ofiarą ignorantów... którzy kpią z tego, czego nie rozumieją, albo producentów
sloganów, którzy głoszą że uczeni to wyrachowani wojownicy dnia dzisiejszego i
narzędzia wojskowych. Różnica... między... rozumieniem i niezrozumieniem... jest także
różnicą między szacunkiem i podziwem z jednej strony a nienawiścią i lękiem z drugiej.
Izaak Asimov
Nauka jest bezspornie szczególnym znamieniem naszego stulecia,
charakteryzującym zachodnią cywilizację. Nigdy nie odnosiła większych sukcesów ani
nie wpływała na nasze życie w stopniu większym niż obecnie, mimo to większość ludzi
jej idee zna bardzo słabo. Niemal połowa mieszkańców Stanów Zjednoczonych nie
wierzy w ewolucję przez dobór naturalny, a znaczna część obywateli brytyjskich nie za
Zgłoś jeśli naruszono regulamin