Wrzesień – tydzień I
Tematyka: Jaki jestem? Jaka jestem?
1. Jestem przedszkolakiem
− Zabawa Powitanie dzieci.
− Zabawa orientacyjno-porządkowa Kolory.
− Zabawa ze śpiewem My jesteśmy krasnoludki.
− Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego Pierwszy dzień w przedszkolu.
● Rozwijanie mowy.
− Nauka piosenki Misia Uszatka.
− Zabawa z misiem – indywidualne nadawanie imienia misiowi.
− Oglądanie rysunku misia. Przypomnienie nadanych mu imion. Rysowanie obok misia
ulubionej zabawki – Karta pracy cz. 1, nr 1.
− Oglądanie łazienki. Ustalenie zasad korzystania z niej. Pokazowe mycie rąk przez
nauczyciela, a potem chętne dzieci.
− Zabawy swobodne w wybranych kącikach.
2. Drzewko grupowe
− Zabawa integracyjna W naszej grupie.
− Wykonanie drzewka grupowego.
● Zintegrowanie grupy.
− Oglądanie swoich znaczków rozpoznawczych w szatni, sali i łazience.
− Zabawa Na imię mam…
− Ustalenie zasad samodzielnego korzystania z toalety.
− Zabawy swobodne zainicjowane przez dzieci.
3. Tu mam ręce, tu mam nogi
− Zabawa orientacyjno-porządkowa Zrośnięte dzieci.
− Obrysowywanie swoich sylwetek. Czytanie całościowe nazw części ciała i umieszczanie
ich na sylwecie dziecka.
● Rozwijanie orientacji przestrzennej.
− Zabawa dydaktyczna Szukamy koloru.
− Zabawa Moje imię.
− Liczenie misiów, a potem lalek. Wskazywanie misia z poprzedniej karty pracy – Karta
pracy cz. 1, nr 2.
− Korzystanie z łazienki przed posiłkami, wspólnie i indywidualnie, według ustalonych zasad.
− Zabawy swobodne wybranymi zabawkami.
4. Do przedszkola czas, już czas
− Ilustracja ruchowa piosenki Piosenka przedszkolaka.
− Słuchanie piosenki Piosenka przedszkolaka.
● Nauka refrenu piosenki.
− Zabawa z kostką mimiczną.
− Ćwiczenia indywidualne – rozmowy indywidualne nauczyciela z dziećmi dające im możliwość wysławiania się.
− Właściwe korzystanie z toalety, umywalek. Wycieranie rąk w swoje ręczniki.
5. Czy lubię spać w przedszkolu?
− Zabawa integracyjna Poznaj mnie.
− Zabawa ze śpiewem Stary niedźwiedź mocno śpi.
− Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej Czarny lew.
● Odpowiadanie na pytania dotyczące utworu.
− Naśladowanie ruchów zwierząt występujących w opowiadaniu.
− Kolorowanie ramki obrazka przedstawiającego misia według własnego pomysłu. Wycinanie obrazka – Wycinanka nr 1.
− Zabawy ruchowe – zestaw I.
Wrzesień – tydzień II
1. W czym jestem dobry?
− Zabawa integracyjna Wyliczanie imion.
− Zabawa orientacyjno-porządkowa Rząd – koło.
− Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej Naj…
− Zabawa Jestem dobry w…
− Zabawa Co lubię?
− Utrwalenie zasad korzystania z toalety i mycia rąk.
2. Jak wyglądam?
− Zabawa ruchowa z elementem podskoku na podstawie wiersza L. J. Kerna Piłka.
− Zabawa dydaktyczna O którym koledze mówię (według Z. Bogdanowicz).
− Wycinanie kolorowych pasków. Układanie dowolnych kompozycji – Wycinanka nr 2.
− Zabawa Czyj to kolor?
− Zapoznanie z placem przedszkolnym. Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie
z przyrządów.
3. Jestem duży, jestem mały
− Zabawa orientacyjno-porządkowa Figurki.
− Zabawa ruchowa twórcza Widzę coś, widzę coś… (według K. W. Vopla).
− Zabawa Duży – mały.
● Określanie stosunków wielkościowych.
− Ćwiczenia indywidualne – rozmowy swobodne na temat zabaw, zabawek.
− Łączenie w pary obrazków przedstawiających małe i duże zabawki tego samego rodzaju –
Karta pracy cz. 2, nr 3.
− Ćwiczenia językowe – kończenie rymowanek.
− Zabawy na placu przedszkolnym z użyciem piłek, skakanek.
4. To moje imię
− Zabawa muzyczno-ruchowa Marsz zabawek.
− Zabawa orientacyjno-porządkowa Koło – rząd.
− Ilustracja ruchowa piosenki Budujemy dom.
− Nauka kroku cwału bocznego.
− Słuchanie piosenki Budujemy dom.
● Nauka piosenki.
− Zabawa Marsz zabawek.
− Poznanie zapisu swojego imienia.
− Zabawy na placu przedszkolnym. Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z
przyrządów.
5. Wspólna zabawa
− Zabawa ze śpiewem Nie chcę cię znać.
− Słuchanie opowiadania D. Niewoli Bajka o trzęsących się spodniach, czyli o tym, że każdy
może się bawić.
● Zachęcanie do wspólnej zabawy.
− Omawianie obrazków umieszczonych po lewej stronie kartki. Ocenianie zagrożeń
wynikających z przedstawionych na nich zachowań. Wskazywanie obrazków
przedstawiających sytuację późniejszą – Karta pracy cz. 1, nr 4.
− Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia.
− Ćwiczenia oddechowe z kulkami z papieru.
− Zabawy na placu przedszkolnym.
Wrzesień – tydzień III
Tematyka: W sadzie i w ogrodzie
1. Wpadła gruszka do fartuszka
− Zabawa ruchowa z elementem podskoku Zrywamy jabłka.
− Zabawa muzyczno-ruchowa Zaczarowane owoce.
− Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej Jesienią.
● Poznawanie owoców naszych sadów.
− Liczenie jabłek, gruszek i śliwek, posegregowanych do koszyków.
− Ćwiczenia indywidualne: rozmowy indywidualne na tematy bliskie dzieciom.
− Liczenie obrazków jabłek i gruszek. Kończenie kolorowania trzech wybranych owoców.
Dorysowywanie listków wszystkim owocom – Karta pracy cz. 1, nr 5.
2. Jabłuszko i gruszeczka
− Wykonanie pracy plastycznej Jabłuszko i gruszeczka (wycinanka).
● Rozwijanie umiejętności wycinania.
− Rozpoznawanie owoców po smaku.
− Zabawa relaksująca Pięć palców (według D. Chauvela, Ch. Noreta).
− Zabawy ruchowe – zestaw II.
3. Co jest długie? Co jest krótkie?
− Zabawa muzyczno-ruchowa Chwyć piłkę (według M. Staniek).
− Zabawa dydaktyczna Układamy zagrody.
● Porównywanie długości elementów.
− Ćwiczenia oddechowe – picie soku przez rurkę.
− Zabawa Szukamy jabłka.
4. Spotkały się dwa jabłuszka
− Ćwiczenia pamięci ruchowej – uchwycenie rytmu w ruchach nauczyciela i ich kontynuowanie.
− Zabawa muzyczno-ruchowa Zbieranie jabłek.
...
joasiawo