The Licencjat.pdf

(511 KB) Pobierz
15150973 UNPDF
1.Euroregion jako forma współpracy
1.1. Geneza i istota regionu
Omawianie organizacji, jaką jest euroregion należy rozpocząć od zdefiniowania pojęcia
regionu, który jest główną częścią składową tej instytucji. Termin „region” wywodzi się z języka
łacińskiego od słowa „regio” które oznacza okręg, okolicę, czy też nawet krainę. Jednak już
w czasach imperium rzymskiego odnosiło się do pewnej wyznaczonej jednostki terytorialnej 1 .
W okresie oświecenia, gdy prężnie rozwijała się nauka pojęciu regionu przypisywano ideę
podziału „naturalnego”, tkwiącego w samych cechach powierzchni ziemi. Tego rodzaju podział
przeciwstawiono podziałom „sztucznym”, tj. ustanowionym przez człowieka - granicom
politycznym 2 . Z upływem czasu podział ten pogłębiał się i w zależności od rodzaju zastosowania
mógł być dwojako rozumiany i definiowany:
jako generalizacja cech przestrzeni czyli obszar wyznaczony na podstawie konkretnych
kryteriów odnoszących się do jednorodności jego cech;
jako jednostkę podziału terytorialnego dostosowaną w jakiś sposób do rzeczywistego
kształtowania się cech przestrzeni 3 ;
Wśród naukowców amerykańskich pojawiła się teoria, wg której „region” to pojęcie
intelektualne, byt stworzony dla celów myślenia drogą wyboru pewnych cech istotnych dla jakiegoś
badanego zjawiska lub problemu przestrzennego. Tak zdefiniowany region nie jest przedmiotem ani
samookreślonym, ani danym przez naturę 4 .
W stosunku do szerokiego rozumienia pojęcia „region”, sprowadzającego się w zasadzie
do pojęcia obszaru jednorodnego, Whittlesey wprowadził trzy istotne elementy ograniczające
to pojęcie. W jego ujęciu bowiem pod pojęciem regionu należy rozumieć pewien zwarty obszar:
jednorodny w zakresie ściśle określonych kryteriów;
kryteria te muszą mieć istotne znaczenie dla danego badanego problemu.
Współcześnie do definicji regionu odnosi się wiele dziedzin nauki. Dlatego też ważnym
1 B. Sitek, Koncepcja regionu w prawie międzynarodowym , [w:] Region europejski a polskie województwo (Materiały
seminaryjne) , Wit-Graf, Toruń 1998, s. 5-7.
2 A. Wróbel, Pojęcie Regionu Ekonomicznego a teoria geografii , PWN, Warszawa 1965, s. 7.
3 Ibidem, s. 66.
4 D. Whittlesey, The Regional Concept and the Regional Method , [w:] American Geography: Inventory and Prospect ,
Syracuse 1954, s. 30.
czynnikiem jest dobór kryteriów stosowanych przy determinacji regionu, przez co można wyróżnić
trzy główne z nich 5 :
Z punktu widzenia nauk przyrodniczych jest to cechująca się naturalna, geograficzna
odrębność, rozumiana jako wydzielony obszar powierzchni ziemi, podobny pod względem
ukształtowania terenu czy klimatu. Biorąc te kryterium pod uwagę, regionem określamy wielkie
obszary obejmujące całe kontynenty lub duże ich fragmenty ale też terytoria znacznie mniej
rozległe, stanowiące naturalnie ukształtowaną część państwa, jak na przykład Mazowsze, Śląsk
w Polsce czy Brandenburgia, Normandia, Toskania w innych krajach.
Według kryterium ekonomiczno-przestrzennego analizujemy cechy danego obszaru
z uwzględnieniem kryteriów fizyczno-geograficznych, a głównie przyrodniczych, takich jak zasoby
surowcowe, gospodarka wodna, warunki rolnicze czy leśne; obszaru charakteryzującego
się zbliżonymi zasobami – zarówno rzeczowymi, jak i ludzkimi – zaangażowanymi na przykład
w produkcji przemysłowej, handlu, transporcie, infrastrukturze ekonomicznej czy społecznej.
Uwzględniane tu są nie tylko zasoby surowcowe, ale też działania ludzkie dotyczące kształtowania
przestrzeni. Według tego kryterium wyróżniamy więc na przykład Zagłębie Śląskie czy Zagłębie
Ruhry.
Z perspektywy nauk społecznych istotna jest administracyjna odrębność regionu rozumiana
jako ściśle wyznaczony obszar kraju wynikający z prawnych ustaleń w dziedzinie podziału
terytorialnego kraju na określony jednostki administracyjne, przy czym całość powołanych
ustawowo jednostek tworzy spójny system administracyjno-terytorialny powiązany na podstawie
określonych uprawień i zasad podporządkowania. Podobnie brzmi też definicja słowa „region”
w Wielkiej Encyklopedii Powszechnej, gdzie pojęcie to oznacza nazwę jednostki podziału
administracyjnego najwyższego stopnia wyodrębniona przez ustawodawcę. 6
W hierarchii wewnątrzpaństwowej jest najwyższą jednostką terytorialną państwa,
stanowiąca najczęściej wyodrębniony geograficznie obszar o silnych więzach historycznych,
kulturalnych, gospodarczych, społecznych i często etnicznych, w ramach której prowadzona jest
samodzielna polityka gospodarcza, społeczna, kulturalna, zabezpieczająca wspólnotę interesów
społeczności określonego terytorium. 7
Niektóre z nich tworzą układy przestrzenne, pozwalające na uogólnienie występowania
danych „cech obszarów” w pojęciu obszaru jednorodnego, wyodrębniającego się w stosunku
do innych obszarów, czy to ze względu na podobieństwo cech przyległych do siebie podstawowych
jednostek przestrzennych, czy to ze względu na stopień ścisłości ich wzajemnych powiązań. Układy
przestrzenne tego typu zwiemy układami regionalnymi. Stwierdzenie, że jakiś układ ma charakter
5 K. Secomski, Teoria regionalnego rozwoju i planowania , PWE, Warszawa 1987, s. 39-40.
6 Wielka Encyklopedia Powszechna, t. 6, Warszawa 1996, s. 431.
7 Integracja europejska pod red. M. Perkowskiego, Wyd. Prawnicze Lexis-Nexis, Warszawa 2003, s. 379-380.
regionalny, odnosi się więc do tego, że może on być ujęty w postaci regionu, czy też systemu
regionów. Pojęcie regionu ma zatem charakter generalizacji wyższego rzędu w stosunku
do „podstawowej jednostki przestrzennej” i do „układu regionalnego” (zakładając, że ten ostatni
termin odnosimy do przedstawionego na mapie obrazu układu istniejącego w rzeczywistości) 8 .
Region stanowi więc podstawowy element układu regionalnego, administracyjnego,
czy gospodarczego kraju. Oprócz niego wyróżniamy jednostki wyższego rzędu, zwane
makroregionami, składające się z kilku regionów. Mają one charakter planistyczno-pomocniczy
i nie stanowią szczebla administracyjnego. Przykładem układu makroregionalnego jest pięć
najuboższych województw polskich określanych mianem regionów Polski Wschodniej, czy też
„Polski B”. Układem niższego rzędu jest układ subregionalny, natomiast najniższy wymiar
stanowią – w układzie lokalnym – mikroregiony.
Region często ujmowany jest w kategoriach politycznych. Wzmianki na temat regionów
można też odnaleźć w dokumentach z okresu między wojennego W art. XXI Paktu Ligi Narodów
wspomniano znaczenie porozumienia regionalnego, które traktowano jako instrument mający
zapewnić pokój na świece. Jednak w tych samych dokumentach nie można odnaleźć definicji
regionu 9 . W powojennej Karcie Narodów Zjednoczonych z 1994 roku możemy przeczytać podobną
formułę, jednak analogicznie nie odnajdziemy określenia pojęcia „region” 10 . Więc mimo,
że problem regionu był poruszany na forum międzynarodowym, nie został w żaden sposób
określony.
Coraz częściej zagadnienia regionalizacyjne pojawiały się podczas rozwoju prądu
integracyjnego oraz polityki wspólnotowej. Początkowo były one tylko uznawane w sferze
ekonomicznej, mianowicie na rzecz problemów ekonomicznych regionów w 1975 powołano
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, który rozdzielał fundusze wspólnotowe wśród
najsłabiej rozwiniętych regionów 11 .
Parlament Europejski w art. 1, ust. 1 Wspólnotowej Karty Regionalizacji próbuje
jednoznacznie zdefiniować i poniekąd zinstytucjonalizować region. Według tego dokumentu słowo
„region” powinno być rozumiane jako terytorium, które stanowi jasno sprecyzowaną jednostkę
geograficzną lub grupę takich jednostek gdzie istnieje ciągłość i których populacja posiada wyraźne
cechy wspólne oraz pragnie chronić dotychczasowy dorobek, z którym się identyfikują i który
ma być ciągle rozwijany kulturowo, społecznie i ekonomicznie. Wśród cech wspólnych
8 A. Wróbel, Pojęcie Regionu Ekonomicznego a teoria geografii , PWN, Warszawa 1965, s. 24.
9 Art. XXI Paktu Ligi Narodów: Zobowiązania międzynarodowe, takie jak traktaty arbitrażowe i porozumienia
regionalne, jak doktryna Monroe zapewniające utrzymanie pokoju, nie są uważane za sprzeczne z postanowieniami
niniejszego Paktu , cyt. za E. Osmańczyk, Encyklopedia spraw międzynarodowych i ONZ, Warszawa 1974, s. 2593.
10 Postanowienia niniejszej Karty nie wykluczają istnienia układów lub organizacji regionalnych, mających na celu
regulowanie spraw, które dotyczą międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa i nadają się do akcji regionalnej, pod
warunkiem, że takie układy lub organizacje i ich działalność zgodne są z celami i zasadami ONZ , ibidem, s. 1645.
11 B. Sitek, Koncepcja regionu w prawie międzynarodowym, w: Region europejski a polskie województwo (Materiały
seminaryjne), Wit-Graf, Toruń 1998, s. 10.
Wspólnotowa Karta Regionalizacji wymienia język, kulturę, tradycję, interesy gospodarcze
i transport, jednocześnie podkreślając, że na fakt posiadania statusu regionu nie ma wpływu obecna
sytuacja prawna czy polityczna danego terytorium 12 .
W dalszej części dokumentu zasugerowano, iż region powinien mieć osobowość prawną,
posiadać instytucję w postaci co najmniej zgromadzenia regionalnego wybieranego w wolnym,
powszechnym, bezpośrednim, równym i tajnym głosowaniu oraz rząd regionalny kierowany przez
przewodniczącego. Zgromadzenie regionalne powinno posiadać określone: władzę ustawodawczą
i kompetencje wykonawcze w zakresie polityki regionalnej. Region powinien mieć też zapewnioną
niezależność finansową i własne źródła dochodów.
Wspólnotowa Karta Regionalizacji była jednak tylko deklaracją polityczną i w żadnej
mierze nie przyczyniła się do wprowadzenia jednolitej instytucji regionu w państwach
członkowskich 13 . Nie oznacza to jednak, że problem regionów został porzucony. W latach 80-tych
i 90-tych XX wieku na skutek regionalizacji w państwo federalne przekształciła się Belgia,
natomiast Francja utworzyła zinstytucjonalizowane regiony. Taki kierunek rozwoju państw
członkowskich Unii Europejskiej musiał mieć wpływ na rozwój polityki tej instytucji. W efekcie
powstał trzeci poziom decyzyjny Unii Europejskiej – region. W zakresie obowiązków regionu
znalazło się między innymi prowadzenie polityki społecznej, polityki ochrony środowiska
naturalnego i polityka w zakresie badań naukowych. Taki zakres kompetencji spowodował dążenie
do sformalizowania działalności regionów. Osiągnięto to już podczas obrad szefów państw
członkowskich w Maastricht, gdzie wyrażono zgodę na trzy z czterech postulatów postawionych
przez przedstawicieli powstałych do tego momentu regionów europejskich. Gwarantowały one
zasadę subsydiarności w Traktacie o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, ustanowienie komitetu
Regionów oraz współdziałanie regionów w radzie. Odrzucono tylko postulat o prawo skargi
regionów w przypadku niezgodnego z ustaleniami Traktatu naruszenia ich praw 14 .
Istotnym czynnikiem kształtującym się samodzielnie jest poczucie odrębności kulturowej.
Z tego punktu widzenia regionem jest homogeniczna jednostka terytorialna, zamieszkała przez
społeczność wykazującą skłonność do integracji wokół wspólnych wartości etnicznych
i kulturowych. Integracja ta prowadzi do wykształcenia się świadomości regionalnej, która z kolei
może stanowić podstawę do dążeń autonomicznych. Przykładem mogą być dążenia
niepodległościowe mieszkańców Kosowa czy separatystyczne basków, walonów i flamandów 15 .
W krajach europejskich istnieją rozmaite systemy podziału terytorialnego, co oznacza
12 Community Charter for Regionalization - Annex, Official Journal No C 326/296, 19 December 1988, Resolution on
Community regional policy and the role of the regions, European Parliament.
13 Harmonizacja prawa polskiego w zakresie prawa samorządu terytorialnego , Raport końcowy nr PL9212/02.01/15,
UKIE, Warszawa 1998.
14 W. Weidenfeld, W. Wessels, Europa od A do Z. Podręcznik integracji europejskiej , Gliwice 1996, s. 71.
15 W. Malendowski, M. Ratajczak, Euroregiony. Polski krok do integracji. , ATLA 2, Wrocław 2000, s. 26.
również różnorodność struktur regionalnych. Według kryterium przyznanych uprawnień
legislacyjnych terytoriów składowych, państwa dzielimy na unitarne i złożone. W przypadku
państw unitarnych władza ustawodawcza skoncentrowana jest w rękach parlamentu na szczeblu
centralnym zaś w państwach złożonych jest ona podzielona pomiędzy władzą centralną
a zgromadzenia regionalne. Ewentualne spory rozstrzyga organ sądowniczy. Dodatkowo
rozróżniamy dwa typy państw złożonych: państwa regionalne i federalne. W tym podziale
odmienny jest stopień autonomii jednostek terytorialnych. O ile federacje uczestniczą
w funkcjonowaniu części centralnej, to w państwach regionalnych adaptuje się jedynie ustawy
centralne do specyfiki regionalnej 16 .
Z powodu wykazanych powyżej rozbieżności, ciężko zastosować jedną definicję regionu dla
wszystkich krajów Unii Europejskiej. Jednak Komisja Eurpejska wraz z Urzędem Statystycznym
Unii Europejskiej EUROSTAT w oparciu o podział regionalny państw członkowskich ustanowiły
własne nazewnictwo statystyczne NUTS oraz wprowadziły własny podział jednostek
terytorialnych. Od dnia 1 stycznia 2007 roku, kiedy to do Unii Europejskiej wstąpiły Bułgaria
i Rumunia liczba regionów wynosi łącznie 95 jednostek NUTS 1, 268 jednostek NUTS 2 i 1291
jednostek NUTS 3. Podstawą, na podstawie której dokonano tego podziału jest istniejący podział
administracyjny oraz liczba ludności. Klasyfikację przedstawia tablica 1.
Tablica 1. Klasyfikacja jednostek terytorialnych NUTS.
Poziom klasyfikacji Minimalna liczba ludności Maksymalna liczba ludności
NUTS 1 3 000 000 7 000 000
NUTS 2 800 000 3 000 000
NUTS 3 150 000 800 000
Źródło: rozporządzenie parlamentu europejskiego i Rady nr 1059/2003 w sprawie ustanowienia wspólnej klasyfikacji
jednostek terytorialnych dla celów statystycznych (NUTS); Jankowska A., Kierkowski T., Knopik R., Fundusze
strukturalne Unii Europejskiej , C. H. Beck, Warszawa 2005, s. 45.
NUTS uwzględnia istniejące podziału administracyjne w krajach członkowskich, a więc
obszary określane mianem regionów normatywnych. Granice regionów tego typu są wyznaczone
zgodnie z kompetencjami przypisanymi prawem władzom regionalnym i lokalnym. Granice
regionów normatywnych uwzględniają uwarunkowania demograficzne (m. in. język, pochodzenie
etniczne), geograficzne (klimat, krajobraz - rzeki, góry) i historyczne. Regiony normatywne
stanowią odpowiedni poziom dla zbierania, przetwarzania i upowszechniania danych
statystycznych w systemie statystyki narodowej, dlatego też, przy wyznaczaniu NUTS dokładnie
16 Pietrzyk, I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich , Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 2000, s. 215-216.
15150973.002.png 15150973.003.png 15150973.004.png 15150973.005.png 15150973.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin