13
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z METODYKI WF 1. Pojęcie, zakres, cele i zadania edukacji fizycznej.2. Warsztat pracy nauczyciela wf i jego pedagogiczna interpretacja 3. Wychowanie fiz, jako proces pedagogiczny w ujęciu trzechkręgów tego procesu 4. Intelektualizacja w postępowaniu pedagogicznym z punktuwidzenia zdrowia, potrzeb rozwojowych zainteresowań i możliwości psychofizycznych uczniów na kolejnych etapach edukacji- wskazania i przeciwwskazania 5. Pedagogiczna interpretacja podstaw programowych orazprogramów wf w świetle reformy edukacji, zasady tworzenia programu 6. Planowanie pracy nauczyciela w rocznym cyklu kierowaniakształceniem i wychowaniem ucznia, rodzaje i projekty planówdydaktyczno-wychowawczych. 7. Diagnozowanie w pracy nauczyciela wf. 8. Lekcja wf, zajęcia ruchowe precyzowanie zadańinstrumentalnych i kierunkowych- operacjonalizacja celów edukacji fizycznej9.Tok jako struktura zajęć, zadania operacyjne jako treść zajęć.10. Metody jako sposoby realizacji zadań lekcji-charakterystykai ich interpretacja.11.Formy jako organizacyjne, czasowe i przestrzenne warunkipostępowania pedagogicznego.12. Merytoryczne, metodyczne i organizacyjne przygotowanienauczyciela do prowadzenia poszczególnych zajęć ruchowych.13. Scenariusze zajęć jako przygotowanie do praktycznejweryfikacji problemów związanych z wychowaniem fizycznym izdrowotnym uczniów na poszczególnych etapach edukacji.14. Sposoby aktywizowania ucznia w procesie lekcyjnym.15. Intelektualizacja, intensyfikacja, indywidualizacja wlekcjach WF.16. Hospitacja jako element poznania warsztatu i doskonaleniazawodowego.17. Wewnątrz szkolny i przedmiotowy system oceniania ucznia.18. Kryteria oceny ucznia.19. Ocena i samoocena ucznia i nauczyciela w lekcji WF.20. Bezpieczeństwo na lekcji WF. 1. Pojęcie, zakres, cele i zadania edukacji fizycznej.Znamiona współczesnego wychowania fizycznegoINDYWIDUALIZACJAhUMANIZACJAINTELEKTUALIZACJAAUTOEDUKACJAPROSPEKCJAEDUKACJA USTAWICZNAI. Edukacja ustawicznaZasada permanentnej edukacji- niekończący się w żadnymetapie ontogenezy proces czynnego uczestnictwa w kulturzefizycznej. Intelektualne, sprawnościowe, emocjonalne przygotowaniemłodzieży do cało życiowego uczestnictwa w rekreacji fizycznej.odległe skutki fizycznej edukacjiII. Prospekcja- miarą skuteczności fizycznej w dziedzinieprospekcji (wychowanie dla przyszłości) jest głębokość i trwałośćpostaw prosomatycznych u wychowanków, warunkujących uczestnictwo wkulturze fizycznej do późnej starości.III. Autoedukacja- ma na celu przygotowanie jednostki doprzyjęcia na siebie odpowiedzialności za dalszy rozwój, po ustaniustosunku wychowawczego. Autoedukacja to upodmiotowienie wychowankaoraz wyposażenie go w określone wiadomości i umiejętności dotyczącemetod pracy nad sobą oraz samokontroli i samooceny jej efektów.IV. Intelektualizacja- proces polegający na samodzielnejaktywności rekreacyjnej w celu zapewnienia ciągłości międzykształceniem i wychowaniem. Stanowi ona integralny składnik postawprosomatycznych. Jest to dążenie do uzyskania przez uczniaświadomości związanej z wykonywaniem czynności ruchowych. Przekazinformacji: - uczeń wie po co? Dlaczego? - Uświadomienie celowości i zadań lekcji- Samoocena i samokontrola V. Humanizacja- poszanowanie spraw ucznia do świadomego udziałuw procesie pedagogicznej ingerencji w przebieg jego biologicznegorozwoju, współuczestnictwa w programowaniu tego procesu orazwspółodpowiedzialności za jego rezultaty. VI. Indywidulalizacja- indywidualne wyjście naprzeciw potrzebąucznia, dostosowanie środków oddziaływania dydaktycznego do warunkówpsychofizycznych wychowanka. Sposoby realizacji:
- prowadzenie lekcji wg. podziału na grupy zainteresowań- wybór dowolnej aktywności ruchowej - dostosowanie tempa, trudności i czasu trwania wysiłku (pracaw grupach). Elementy indywidualizacji to także:rola ucznia w procesie kształcenia i wychowaniarealizacja programu edukacjiprogram-realizacja potrzeb ucznia 2. Warsztat pracy nauczyciela. WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA-odtwórczy -twórczy (mistrzowski)-pionierski-niepowtarzalny -nienaganny,-wzorcowy doskonały-wirtuozeria-odkrywczy,-genialny, niepowtarzalny- kreacja
Narzędzia w warsztacie pracy:1. środki ruch baza terenprogram2. funkcje stymulującakompensacyjnaadaptacyjnakorektywna3. czynnikichemicznetermicznemechanicznefizyczne3. Wychowanie fiz, jako proces pedagogiczny w ujęciu trzechkręgów tego procesu:Trzy okręgi warsztatu pracy nauczyciela-osobowość (III) - system zasilania (II):- podręczniki, pomocedydaktyczne
- rdzeń znaczeniowy (I) (narzędzia) 4. Intelektualizacja w postępowaniu pedagogicznym z punktuwidzenia zdrowia, potrzeb rozwojowych zainteresowań i możliwościpsychofizycznych uczniów na kolejnych etapach edukacji- wskazania iprzeciwwskazaniaIntelektualizacja - proces polegający na samodzielnej aktywnościrekreacyjnej w celu zapewnienia ciągłości między kształceniem iwychowaniem. Stanowi ona integralny składnik postaw prosomatycznych.Jest to dążenie do uzyskania przez ucznia świadomości związanej zwykonywaniem czynności ruchowych. Przekaz informacji: - uczeń wie po co? Dlaczego? (wykonuje pewne czynności izadania) zna korzyści ich kontynuacji - Uświadomienie celowości i zadań lekcji- Samoocena i samokontrola
Wraz ze wzrostem rozwojowych, zainteresowań i możliwościpsychofizycznych uczniów na kolejnych etapach ich edukacjiintelektualizacja w postępowaniu pedagogicznym powinna stanowićnieodzowny element kształcenia i wychowania. Intelektualizacja to ni tylko świadomość związana zwykonywaniem czynności ruchowych ale także wiadomości dotyczącehigieny dbałości o własne ciało a także informacje związane zbezpieczeństwen i higieną pracy. 5. Pedagogiczna interpretacja podstaw programowych orazprogramów wf w świetle reformy edukacji, zasady tworzenia programuProgram nauczania- opis podejmowanych działań przez szkołęumożliwiających realizację zadań edukacyjnych określonych wpodstawach programowychProgram- precyzyjnie uporządkowany ciąg czynności zadań lubćwiczeń metodycznych prowadzących najkrótszą drogą do opanowaniawyznaczonego celu -umiejętności ruchowych Podstawy programowe to:- cele- zadania- treści kształcenia- osiągnięciaDzU 47/59 podstawy programowe dla wszystkich przedmiotów!!!Struktury programów: koncepcja kształcenia ciałaćwiczenie ciałatroska o ciałoCechy dobrego programu:
celowyskutecznynowoczesnykreatywnyspójnyużytecznyterminowywykonalnyplastycznyprzejrzystymożliwy do realizacjialternatywnyPodstawy programowe + standardy osiągnięć :KompetencjeUmiejętność Wiedza
Szkoła PROGRAMProgram dydaktyczno wych.ORDYNACJADIAGNOZAPROGNOZA(cel + zadania)KONTROLA
6. Planowanie pracy nauczyciela w rocznym cyklu kierowaniakształceniem i wychowaniem ucznia, rodzaje i projekty planówdydaktyczno-wychowawczych.Planowanie pracy nauczyciela
Do planowania pracy nauczyciela potrzebny jest schematprakseologiczny:1. DIAGNOZAWiek, płeć, sprawność, zamiłowanie-diagnoza osobniczaJaka grupa? Zdolności przywódcze osobników-diagnoza grupowaUwarunkowania danej grupy w środowisku (infrastruktura)-diagnoza środowiskowa2.PROGNOZA- przewidywanie osiągnię3.ORDYNACJA- warunki pracy szkoły (metody i środki)4. KONTROLA- kontrola realizacji programowejCechy dobrego planu pracy: celowyskutecznynowoczesnykreatywnyspójnyużytecznyterminowywykonalnyplastycznyprzejrzystymożliwy do realizacjialternatywnyTreści kształcenia i wychowania:- psychomotoryczność- umiejętności- wiadomości- postawy (dyspozycje osobowościowe)dyspozycjaprosomatyczna prospołeczna PLAN- podstawy programowe + standardy osiągnięć 7. Diagnozowanie w pracy nauczyciela wf. Diagnozowanie- w wychowaniu fizycznym dotyczy poziomurozwoju dziecka jego morfofunkcjonalnych cech i zalet charakteru,jego uzdolnień i zainteresowań, rozwoju społecznego, sprawnościmotorycznej, oraz rodzaju i warunków środowiska rodzinnego ilokalnego. Poznanie dziecka wydaje się być najpełniejsze przyzastosowaniu metody obserwacji. Obserwacją podczas lekcji wychowania fizycznego możnaobjąć m.in. wygląd zewnętrzny dziecka i postawę ciała, utrwalonenawyki higieniczno- zdrowotne, przebieg procesów poznawczych iemocjonalnych przy rozwiązywaniu zadań, poczucie własnej wartości,no i oczywiście poziom sprawności oraz zasób umiejętności ruchowych.Do ich rozpoznania wykorzystamy testy sprawności motorycznej. Z kolei informację o potrzebach zdrowotnych dziecka, okwalifikacji do zajęć wychowania fizycznego uzyskamy,przeprowadzając wywiad z pielęgniarką szkolną oraz rodzicami. Odpowiednio postawiona diagnoza pozwoli nauczycielowiustalić słabe i mocne strony dziecka, co ułatwi z kolei realneprognozowanie przyszłych osiągnięć, oraz programowanie i planowaniedziałań mających pomóc dziecku w realizowaniu jego indywidualnejdrogi edukacyjnej. Optymalny dla niego program działań uwzględniaćpowinien i wymogi generowane przez trendy rozwojowe w oświacie,8. Lekcja wf, zajęcia ruchowe precyzowanie zadańinstrumentalnych i kierunkowych- operacjonalizacja celów edukacjifizycznej9. Tok jako struktura zajęć, zadania operacyjne jako treść zajęć.
10. Metody jako sposoby realizacji zadań lekcji-charakterystykai ich interpretacja.Metoda- nauczanie systematyczne, praca nauczyciela z uczniemumożliwiająca osiągnięcie właściwych celów kształcenia (cel)Cele (osiągnięcie efektów dydaktyczno-wychowawczych):- umiejętności- nawyki- postawyGRUPY METODWg.Strzyżewskiego odtwórcze(np. m.naśladowcza)proaktywne (np. bezpośredniej elowości ruchu)twórcze (np.opowieści ruchowej) 1. Cech motorycznychciągłapowtórzeniowazmiennainterwałowa
2. Nauczania techniki ruchu Podstawowe*analitycznasyntetycznakompleksowaPomocnicze*pokaz objaśnieniepraktyczne działanie3. Metody prowadzenia zajęć zadaniowa ścisłazabawowa klasycznailustracji ruchowejbezpośredniej celowości ruchuimprowizacji ruchowejproblemowanauczania progresywnego ścisła4. Metody wychowawczewpływ osobisty (sugestia, perswazja)wpływ sytuacyjny (nagroda, kara)wpływ społeczny(modyfikacja celów)kierowanie samowychowaniem (przybliżenie celów)Rodzaje metod:Metoda programowego uczenia się- samodzielne uczenie sięokreślonego zadania przy pomocy środków dydaktycznych; komputer,filmy videoMetoda opowieści ruchowej- bazuje na bujnej wyobraźni dziecka,oparta min. na opowiadaniu bajek, których treść jest odpowiednioilustrowana zadaniami ruchowymi wykonywanymi przez dzieci. Metoda zadaniowa- prowadzący stawia przed uczniami określonezadania, które uczeń rozwiązuje samodzielnie pod jego kontrolą(zadania; usprawniające, doskonalące)Metoda obwodowo- stacyjna- specyficzny sposób organizacji zajęćruchowych polegający na określeniu stacji;(miejsca i rodzaju ćwiczeń z udziałem określonych przyborów i przyrządów). Poszczególnestacje mogą tworzyć obwód zamknięty w kształcie: koła, elipsy,wieloboku. Typowy obwód stacyjny ma charakter treninguukierunkowanego na kształtowanie kondycji i koordynacji. W metodzie tej zaleca się przygotowanie:- instrukcji- indywidualnych kart ćwiczeńMetoda ta pozwala na: zwiększenie efektywności działania,poprawienie spr.fiz, zwiększenie zainteresowania ćwiczących 11.Formy jako organizacyjne, czasowe i przestrzenne warunkipostępowania pedagogicznego.Formy- zewnętrzne warunki nauczania;Dobór uczniów i nauczycieli*Zróżnicowanie form pracy(rozwój osobowy)*Umiejętna współpraca umiejętności i grupy *RODZAJE FORM1. formy organizacyjne pracy w szkole2. formy ruchu3. formy organizacyjne stosowane w toku lekcjiFormy organizacyjne- umiejętności organizowania procesuwychowania fizycznego, która jest podstawową powinnością nauczycielFormy organizacyjneFormy prowadzenia zajęć
Formy organizacyjno porządkowe - frontalna - podział na zastępy, dwójki - grupowa - ustawienia; podstawowe, ćwiczebne- indywidualna - porządkowe; postawy, odliczanie- grupowo-indywidualna- współzawodnictwa- zadania dodatkowe- tor przeszkód12. Merytoryczne, metodyczne i organizacyjne przygotowanienauczyciela do prowadzenia poszczególnych zajęć ruchowych.13 Scenariusze zajęć jako przygotowanie do praktycznejweryfikacji problemów związanych z wychowaniem fizycznym izdrowotnym uczniów na poszczególnych etapach edukacji.
14. Sposoby aktywizowania ucznia w procesie lekcyjnym.Aktywizacja- to ogół poczynań nauczyciela iuczniów zapewniających im czynny udział w realizacji zadań. Podczastej aktywności uczniowie uczą się najlepiej i najwięcej, w sposóbtrwały i przyjemny. W planowaniu aktywności uczniów trzeba pamiętać, że różniuczniowie posługują się różnymi sposobami zapamiętywania informacji.Są tacy uczniowie, których można określić mianem: \'słuchowcy\',\'ruchowcy\' czy \'wzrokowcy\'.Przeciętny uczeń zapamiętuje: ok. 10% tego, co słyszy ok 20% tego, co widzi ok. 40% tego, oczym rozmawia ok. 90% tego, co robi Dlatego też należy: ograniczyć stosowanie metod podających stosować techniki imetody aktywizujące organizować pracę uczniów tak, by moglizaspokoić swoje potrzeby uatrakcyjniać zajęcia przez wprowadzenieelementu zaskoczenia, zabawy , nowości, zaciekawienia wykorzystywaćna zajęciach odpowiednio dobrane środki dydaktyczne tworzyć małegrupy, który wymuszają aktywność wszystkich jej członków tworzyćsytuacje wspierające eksperymenty i odkrycia uczniów zadbać oodpowiednie zagospodarowanie przestrzeni sali i zgromadzeniebogatego warsztatu dla ucznia
15. Intelektualizacja, intensyfikacja , indywidualizacja wlekcjach WF.- w lekcji wf. Indywidulalizacja- indywidualne wyjście naprzeciw potrzebą ucznia, dostosowanie środków oddziaływania dydaktycznego dowarunków psychofizycznych wychowanka. Sposoby realizacji:
- prowadzenie lekcji wg. podziału na grupy zainteresowań- wybór dowolnej aktywności ruchowej - dostosowanie tempa, trudności i czasu trwania wysiłku (pracaw grupach). Intensyfikacja- większe dostarczenie bodźców ruchowych poprzezbardziej efektywne wykorzystanie czasu lekcyjnego na ćwiczeniafizyczne Elementy intensyfikujące zajęcia to:przyboryprzyrządy Intelektualizacja- proces polegający na samodzielnejaktywności rekreacyjnej w celu zapewnienia ciągłości międzykształceniem i wychowaniem. Stanowi ona integralny składnik postawprosomatycznych. Jest to dążenie do uzyskania przez uczniaświadomości związanej z wykonywaniem czynności ruchowych. Przekazinformacji: - uczeń wie po co? Dlaczego? - Uświadomienie celowości i zadań lekcji- Samoocena i samokontrola muzykaćwiczenia dwójkachrywalizacja i współzawodnictwo
16. Hospitacja jako element poznania warsztatu i doskonaleniazawodowego.W ostatnim czasie pojawia się w publikacjach dlanauczycieli coraz więcej informacji na temat organizacji iplanowania mierzenia jakości pracy szkoły. Jakość szkoły w dużejmierze zależy od jakości procesu nauczania i uczenia się, ale takżeod tworzenia kreatywnych, prospołecznych postaw młodych ludzi,którym często lekcje i zajęcia pozalekcyjne wypełniają znaczną częśćdnia. Tak długi pobyt uczniów w szkole powinien podl...
marzenka332