instrukcja inwentaryzacyjna.doc

(234 KB) Pobierz
Przykładowa instrukcja inwentaryzacyjna dla dużych

1

 

 

 

Instrukcja w sprawie szczegółowych zasad i sposobów przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych.

 

 

Opracowana w oparciu o „Zeszyty Metodyczne rachunkowości” nr 20 z 2003r  Wydawnictwo Podatkowe „Gofin„ sp. z o.o.- Gorzów Wlkp.

 

Spis treści

 

ROZDZIAŁ I              POSTANOWIENIA WSTĘPNE PRZEPROWADZANIA INWENTARYZACJI              2

ROZDZIAŁ II              TERMINY PRZEPROWADZANIA INWENATRYZACJI              5

ROZDZIAŁ III              ETAPY PRAC INWENTARYZACYJNYCH              6

ROZDZIAŁ IV              KOMPETENCJE ORGANÓW I OSÓB POWOŁANYCH DO WYKONANIA CZYNNOŚCI INWENTARYZACYJNYCH              6

ROZDZIAŁ V              POWOŁYWANIE I OKREŚLENIE ZADAŃ KOMISJI INWENTARYZACYJNEJ              9

ROZDZIAŁ VI              ZASADY INWENATRYZACJI W FORMIE SPISÓW Z NATURY              9

ROZDZIAŁ VII              INWENTARYZACJA DROGĄ UZGODNIENIA SALD ORAZ POPRZEZ PORÓWNANIE EWIDENCJI Z DOKUMENTACJĄ              11

ROZDZIAŁ VIII              UPROSZCZENIA INWENTARYZACJI              14

ROZDZIAŁ IX              WYCENA ARKUSZY SPISOWYCH ORAZ USTALENIE, WERYFIKACJA   I  ROZLICZENIE RÓŻNIC INWENTARYZACYJNYCH              14


ROZDZIAŁ I              POSTANOWIENIA WSTĘPNE PRZEPROWADZANIA INWENTARYZACJI

 

1.1. Niniejsza instrukcja została zatwierdzona uchwałą zarządu Górniczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bytomiu nr 36/05 .  z dnia 07-11-2005r i obowiązuje wszystkie komórki organizacyjne i pracowników zatrudnionych w jednostce od dnia jej uchwalenia.

 

1.2. Postanowienia niniejszej instrukcji zostały oparte:

a)      w kwestiach zasadniczych - o przepisy ustawy o rachunkowości,

b)     w kwestiach ogólnych - o inne akty prawne (np. przepisy Kodeksu pracy i wydane do nich akty wykonawcze, przepisy Kodeksu cywilnego itp., a także o wypracowane zasady nauki rachunkowości i piśmiennictwa zawodowego, utarte zwyczaje, jak również międzynarodowe standardy, dyrektywy itp.

 

1.3. Bez względu na rodzaj oraz przyczyny dokonywania (roczna, zdawczo-odbiorcza, okolicznościowa, niezapowiedziana itp.), każdą inwentaryzację przeprowadza się na podstawie zarządzenia wewnętrznego. Do zarządzenia wewnętrznego dotyczącego inwentaryzacji, wydawanego przez kierownika jednostki dołącza się:

a)      ustalony przez kierownika jednostki skład komisji inwentaryzacyjnej.

b)     harmonogram czynności inwentaryzacyjnych..

 

1.4. Głównym celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego, tj. występującego w naturze stanu składników aktywów i pasywów jednostki, porównanie go ze stanem wynikającym z  ewidencji i doprowadzenie, w przypadku stwierdzonych rozbieżności, do przywrócenia zgodności między nimi, poprzez dokonanie w księgach roku obrotowego odpowiednich zapisów księgowych. Do zadań komisji spisowej należy również:

a)      dokonanie oceny przydatności gospodarczej posiadanych przez jednostkę składników, zwłaszcza aktywów, w zakresie ich ilości i jakości,

b)     wykorzystanie ustaleń wynikających z inwentaryzacji do doskonalenia organizacji i  kierowania prowadzoną działalnością, a w tym do usprawniania  przygotowania, przebiegu i rozliczenia kolejnych inwentaryzacji,

c)      dokonanie oceny przydatności (kompetencji, uczciwości, stopnia  przygotowania), osób którym powierzono mienie jednostki,

d)     dokonanie oceny stanu zabezpieczenia rzeczowych składników aktywów i  gotówki przed niekorzystnymi wypadkami, a m.in. zdarzeniami losowymi (pożar, powódź, kradzież z włamaniem), a także przed negatywnym działaniem wpływów atmosferycznych (np. psuciem się).

Najistotniejszym celem inwentaryzacji, wynikającym m.in. z treści ustawy o rachunkowości, jest ustalenie stanu faktycznego oraz doprowadzenie danych ewidencji do stanów znajdujących się w naturze.

 

1.5. Ustalenia rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, a więc inwentaryzacji, zgodnie z treścią ustawy o rachunkowości dokonuje się drogą:

a)      sporządzenia spisów z natury stanu rzeczowych i pieniężnych składników  aktywów,

b)     uzgodnienia sald środków pieniężnych z bankami (zwłaszcza stanów środków na rachunkach bankowych, stanów lokat, kredytów itp.), a także należności od  odbiorców,

c)      porównania danych o stanach wynikających z ksiąg rachunkowych, z danymi  wynikającymi z odpowiednich dokumentów, ich analizy oraz weryfikacji.

 

1.6. Drogą spisu z natury inwentaryzuje się m.in. następujące składniki:

a)      znajdujące się w użytkowaniu środki trwałe własne i obce (np. przejęte na mocy   umowy leasingu), środki trwałe znajdujące się w zapasie, nieczynne, będące w  likwidacji itp., z wyjątkiem gruntów oraz środków trwałych, do których dostęp   jest znacznie utrudniony,

b)     maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie bądź w procesie ulepszania,

c)      rzeczowych składników aktywów obrotowych (surowców, materiałów, towarów, wyrobów gotowych, półfabrykatów, produkcji w toku itp.),

d)     aktywów pieniężnych (z wyłączeniem zgromadzonych na rachunkach   bankowych, papierów wartościowych itp.).

 

1.7. Drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic, inwentaryzuje się:

a)      aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane  przez inne jednostki,

b)     należności, z wyjątkiem należności: spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych,  od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,

c)      należności z tytułów publicznoprawnych,

d)     należności z tytułu udzielonych pożyczek,

e)      powierzone kontrahentom własne składniki aktywów, z wyjątkiem przekazanych wyspecjalizowanym jednostkom świadczącym usługi pocztowe, transportowe, spedycyjne i składowania.

 

1.8. Drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami, a także analizy i weryfikacji stanów i ich realnej wartości, inwentaryzuje się:

a)      środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, grunty i prawa  użytkowania wieczystego gruntów, spółdzielcze własnościowe prawa do lokali  mieszkalnych oraz spółdzielcze prawa do lokali użytkowych, ulepszenia w obcych środkach trwałych,

b)     należności sporne i wątpliwe, a w bankach również należności zagrożone,

c)      należności od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,

d)     należności z tytułów publicznoprawnych,

e)      wszelkie zobowiązania,

f)       wartości niematerialne i prawne,

g)     długoterminowe i krótkoterminowe inwestycje i aktywa finansowe,

h)     długoterminowe i krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe kosztów i  przychodów,

i)       kapitały, fundusze i rezerwy,

j) wszelkie niewymienione wyżej pozostałe aktywa i pasywa, a także aktywa i  pasywa podlegające inwentaryzacji drogą spisu z natury lub uzgodnienia sald, jeżeli zinwentaryzowanie ich tymi drogami nie było możliwe, opłacalne itp. bądź gdy    zgodnie z  ustawą założono ich inwentaryzację innymi drogami.

 

1.9. Inwentaryzację  drogą spisów z natury przeprowadzają grupy spisowe pod nadzorem komisji inwentaryzacyjnej, aparatu księgowości oraz właściwych komórek merytorycznych

 

1.10. Uzgodnienia sald środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz należności od odbiorców z bankami i odbiorcami, a także porównania z właściwą dokumentacją i weryfikacji stanów wynikających z ewidencji księgowej, dokonują wyznaczeni pracownicy księgowości, z udziałem w szczególnych przypadkach kompetentnych pracowników komórek merytorycznych.

 

1.11. Inwentaryzacja może być przeprowadzona

a) metodami:

·         pełną,

·         ciągłą,

·         uproszczoną,

   b) w formie:

·         okresowej (np. wymaganej ustawą o rachunkowości inwentaryzacji rocznej),

·         doraźnej (okolicznościowej) dokonywanej z reguły drogą spisu z natury, np.

·         w związku z wypadkami losowymi (powódź, pożar, rabunek, włamanie, kradzież), ze zmianą osób odpowiedzialnych materialnie itp.

 

1.12. Typowym rodzajem, przeprowadzanej najczęściej w jednostce inwentaryzacji  okresowej pełnej jest inwentaryzacja roczna składników aktywów i pasywów dokonywana stosownie do wymagań art. 4 ust. 3 pkt 3, a także art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości. Treścią inwentaryzacji pełnej jest ustalenie rzeczywistego stanu (z natury) wszystkich aktywów i pasywów na określony dzień.

 

1.13. Mająca charakter doraźny inwentaryzacja okolicznościowa, przeprowadzana jest z reguły na skutek zdarzeń wymagających dokonanie tego typu inwentaryzacji, a m.in.:

·         połączenie, podział, sprzedaż, przekształcenie w inny rodzaj jednostki lub inna zmiana formy prawnej na spółki prawa handlowego,

·         potrzeba rozliczenia osób odpowiedzialnych materialnie (np. w celu sprawdzenia

·         życzenia organów kontroli zewnętrznych (np. kontroli skarbowej, biegłego  rewidenta),

·         wypadki i zdarzenia losowe, a m.in. powódź, pożar, gradobicie, rabunek, kradzież z włamaniem itp.

 

1.14. W razie zaistnienia zdarzeń losowych, konieczności zmiany osób odpowiedzialnych materialnie, kontroli przydatności pracowników itp., inwentaryzację przeprowadza się drogą spisu z natury, przy zastosowaniu metody pełnej.

 

1.15. Dopuszcza się zaniechanie przeprowadzania spisu z natury składników aktywów z  chwilą zmiany osoby odpowiedzialnej materialnie, w przypadku gdy zmiana następuje na krótki czas (np. urlop, choroba), a osoby współodpowiedzialne wyraziły pisemną zgodę na dalsze ponoszenie wspólnej odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone do zwrotu lub wyliczenia się - bez dokonywania inwentaryzacji.

 

1.16. Jednostka może stosować zasady inwentaryzacji uproszczonej, pod warunkiem, że skutki uproszczeń nie wpłyną negatywnie na stosowanie określonych ustawą zasad rachunkowości zobowiązujących do rzetelnego i jasnego przedstawiania sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego (czyli tzw. koncepcji rzetelnego i prawdziwego obrazu). Uproszczenia mogą dotyczyć:

a)      szacunkowego ustalenia ilości inwentaryzowanych materiałów przestrzennych, zwałowych, sypkich itp.,

b)     zastąpienia inwentaryzacji dokonywanej drogą spisów z natury lub  potwierdzenia sald, porównaniem stanów ewidencyjnych z odpowiednią  dokumentacją i ich weryfikacji, w odniesieniu do drobnych sald należności oraz innych składników aktywów i    pasywów, w przypadkach gdy ich zinwentaryzowanie przeznaczonymi dla nich  drogami było niemożliwe.

 

ROZDZIAŁ II              TERMINY PRZEPROWADZANIA INWENATRYZACJI

 

2.1. W jednostce obowiązują następujące terminy przeprowadzania inwentaryzacji aktywów i pasywów:

a)      w dniu bilansowym:  

-                 spis z natury gotówki w kasach jednostki,  dziennikiem budowy oraz innymi urządzeniami ewidencyjnymi) oraz budowy (ulepszenia) środków trwałych,

-                 spis z natury papierów wartościowych,

-                 spis z natury materiałów i odpisanych w koszty w dniu ich zakupu 

-                 potwierdzenie sald aktywów finansowych (środków pieniężnych)  zgromadzonych na rachunkach bankowych,  

b)              raz w ciągu czterech lat - w dowolnym okresie roku - spis z natury środków trwałych (z wyjątkiem trudnodostępnych oglądowi, gruntów, praw wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych i  spółdzielczych praw do lokali użytkowych), a także maszyn i urządzeń,   wchodzących w skład środków trwałych w budowie - znajdujących się na terenie  strzeżonym,

c)      raz w ciągu dwóch lat - w dowolnym okresie roku - zapasów materiałów,  towarów, wyrobów gotowych i półfabrykatów znajdujących się w strzeżonych  składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową,

d)     w okresie trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego oraz pierwszych piętnastu dni następnego roku obrotowego, pod warunkiem, że ustalenie stanu następuje przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i  zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia  stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg  rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym:

·         pozycji aktywów nie wymienionych za  literami od a do c

·         - pozostałych aktywów i pasywów - w tym m.in.  gruntów, praw wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych i  spółdzielczych praw do lokali użytkowych

 

2.2. Składniki wymagające częstszej kontroli oraz szczególnej ochrony z uwagi na wysoką wartość i podatność na próby rachunku, kradzieży itp. podlegają inwentaryzacji również poza terminami określonymi w ustawie o rachunkowości, przewidzianymi dla inwentaryzacji rocznej. Inwentaryzuje się więc częściej niż raz w roku, również w terminach niezapowiedzianych w celu zapewnienia skutecznej ich kontroli. Wykaz i terminarz inwentaryzacji tych składników, określa - jako poufny - kierownik jednostki na wniosek głównego księgowego. Zasada ta dotyczy również gotówki w kasie.

 

2.3. Składniki powierzone tej samej osobie (grupie osób), powinny być inwentaryzowane w jednym terminie.

 

2.5. Plan (program, harmonogram) inwentaryzacji ustala kierownik jednostki na wniosek przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej zaopiniowany przez głównego księgowego.

 

2.6. Plany inwentaryzacji powinny być ustalone w taki sposób, aby materiały i rezultaty inwentaryzacji (po ich wycenie i ustaleniu ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych), wraz z protokołami weryfikacji różnic i wnioskami w sprawie ich rozliczenia, opracowanymi przez komisję inwentaryzacyjną i zaopiniowanymi przez głównego księgowego i radcę prawnego, a następnie zatwierdzonymi przez kierownika jednostki - mogły być przekazane do komórki księgowości na miesiąc przed terminem sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego jednostki.

 

ROZDZIAŁ III              ETAPY PRAC INWENTARYZACYJNYCH

 

3.1. Prace związane z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej aktywów i pasywów realizowane są wieloetapowo:

 

Etap I obejmuje procedury przygotowania inwentaryzacji.

 

Etap II przewidziany jest na przeprowadzenie spisów z natury, uzgodnienie sald należności - z odbiorcami, pomiędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych - z bankami, dokonanie porównania stanów ewidencyjnych z odpowiednimi dokumentami oraz ich weryfikacji - gdy dokonuje pełnej inwentaryzacji okresowej (np. inwentaryzacji rocznej przeprowadzanej na podstawie art. 4 ust. 3 pkt 3 oraz art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości).

 

Etap III polegający na wycenie ustalonych w efekcie inwentaryzacji stanów składników aktywów i pasywów, ustaleniu, wyjaśnieniu przyczyn powstania i rozliczeniu różnic inwentaryzacyjnych dokonanym w wyniku przeprowadzonej ich weryfikacji przez komisję inwentaryzacyjną, podjęciu decyzji kierownika jednostki w sprawie sposobu rozliczenia tych różnic, a także rozliczeniu ich zgodnie z tą decyzją poprzez korektę...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin