OCENA BEZPIECZEŃSTWA PŁASKICH KONSTRUCJI PRĘTOWYCH W ASPEKCIE TEORII PRZYSTOSOWANIA S. Żukowski.pdf

(1488 KB) Pobierz
ZUK01.PM5
Stanisław Żukowski
Ocena bezpieczeństwa płaskich
konstrukcji prętowych
w aspekcie teorii przystosowania
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Wrocław 2006
54167663.001.png
2
Recenzenci
Nina JUZWA
Wanda ŚLIWIŃSKA-ŁADZIŃSKA
Opracowanie redakcyjne
Maria IZBICKA
Korekta
Alina KACZAK
© Copyright by Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2006
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
ISBN 83-7085-917-8
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej . Zam. nr /2006.
54167663.002.png
Prace Naukowe Instytutu Inżynierii Lądowej
3
Nr 54
Politechniki Wrocławskiej
Nr 54
Monografie
Nr 22
2006
płaskie układy prętowe,
teoria przystosowania,
bezpieczeństwo konstrukcji
Stanisław ŻUKOWSKI*
Ocena bezpieczeństwa płaskich konstrukcji prętowych
w aspekcie teorii przystosowania
W pracy przedstawiono algorytm probabilistycznej oceny bezpieczeństwa płaskich konstrukcji pręto-
wych wykonanych z materiałów sprężysto idealnie plastycznych. Algorytm obejmuje dwa zasadnicze
zagadnienia: określanie warunków granicznych na podstawie teorii przystosowania i ocenę bezpie-
czeństwa konstrukcji z wykorzystaniem teorii niezawodności. Algorytm uwzględnia obciążenia sta-
tyczne stałe i zmienne, w tym zmiany temperatury w granicach, w których można przyjąć, że nie po-
wodują zmian właściwości fizycznych materiału. Przedstawione związki zachowują swą ważność także
w przypadku działania obciążeń dynamicznych.
Na podstawie najistotniejszych pozycji literatury przedstawiono rys historyczny teorii przystosowania
oraz wyniki badań doświadczalnych uzasadniające wybór tej teorii jako podstawy oceny bezpieczeń-
stwa konstrukcji wykonanych z materiałów sprężysto idealnie plastycznych. Przedstawiono też pod-
stawowe założenia i twierdzenia tej teorii. Wskazano na niespójności klasycznych sformułowań kine-
matycznych ze sformułowaniami statycznymi teorii przystosowania i zaproponowano sposób ich
eliminacji. Zaproponowano algorytm formułowania warunków granicznych wykorzystujący analogie
między sformułowaniami pierwotnymi i dualnymi programowania liniowego oraz między sformuło-
waniami statycznymi i kinematycznymi teorii przystosowania. Algorytm ten obejmuje formułowanie
liniowych statycznych warunków przystosowania konstrukcji, formułowanie liniowych układów rów-
nań z ograniczeń pierwotnych i dualnych układów równań, których rozwiązania pozwalają na wyzna-
czanie warunków granicznych jako funkcji zmiennych wyjściowych określających konstrukcję i jej
obciążenia. Otrzymywane tak warunki graniczne mogą być traktowane jak ograniczenia kinematyczne
generujące, wraz z odpowiadającymi im sformułowaniami statycznymi (pierwotnymi), rozwiązania zu-
pełne. Przedstawiono liniowe warunki przystosowania wyrażone poprzez siły przekrojowe, dla prze-
krojów bisymetrycznych w przypadku zginania, w przypadku zginania z udziałem siły podłużnej oraz
w przypadku zginania z udziałem siły podłużnej i poprzecznej. Wskazano na nieścisłość istniejącego
twierdzenia statycznego dla zginanych elementów o przekroju monosymetrycznym i wyprowadzono,
wyrażone poprzez siły przekrojowe, zlinearyzowane warunki przystosowania w przypadku zginania
oraz zginania z udziałem siły podłużnej.
Podobnie jak w przypadku teorii przystosowania, na podstawie literatury przedstawiono rys historyczny
rozwoju teorii niezawodności. Uwzględniono istniejące prace z zakresu oceny niezawodności w aspekcie
teorii przystosowania. Scharakteryzowano podstawowe miary i metody ich określania stosowane w teorii
niezawodności. Zaproponowano iteracyjny algorytm wyznaczania wskaźnika niezawodności Hasofe-
* Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław.
54167663.003.png
4
Podstawowe oznaczenia
ra–Linda. Omówiono podstawowe systemy niezawodnościowe i przedstawiono modelowanie nimi
konstrukcji w kontekście oceny bezpieczeństwa na podstawie teorii przystosowania.
Przedstawiono szczegółowe związki umożliwiające ocenę bezpieczeństwa płaskich konstrukcji pręto-
wych o przekrojach jednorodnych i hybrydowych wykonanych z materiałów sprężysto idealnie pla-
stycznych. Proponowany algorytm może też być łatwo adaptowany do oceny bezpieczeństwa także
innych konstrukcji, na przykład żelbetowych i uwzględniania także innych stanów konstrukcji uzna-
wanych za awaryjne, na przykład utraty stateczności.
Zilustrowano zastosowanie proponowanej koncepcji oceny bezpieczeństwa konstrukcji dwoma przy-
kładami. Przedstawiono wyniki kilku rozwiązań tych przykładów ilustrujące różne elementy propono-
wanego algorytmu.
Podstawowe oznaczenia
Przyjmując oznaczenia, kierowano się następującymi zasadami:
1) litera o normalnej grubości czcionki oznacza stałą, zmienną lub funkcję,
2) litera pogrubiona oznacza wektor lub macierz,
3) w oznaczeniach dwuliterowych druga litera doprecyzowuje oznaczenie zasadnicze,
jakim jest pierwsza litera (wyjątek stanowi symbol
, który oznacza przyrost lub am-
plitudę wielkości oznaczonej drugą literą),
4) indeks górny określa przyczynę, której skutkiem jest dana wielkość lub stan układu
(wyjątek stanowi tu indeks T , który może oznaczać wpływ temperatury lub transpo-
zycję wektora lub macierzy),
5) indeks dolny pierwszy oznacza miejsce występowania danej wielkości lub jej nu-
mer,
6) indeks dolny drugi doprecyzowuje to miejsce.
Duże litery łacińskie
A
pole przekroju pręta,
A
– zbiór zdarzeń określających stan niebezpieczny (awaryjny) systemu,
A v
– pole części przekroju czynnej przy ścinaniu,
A
– macierz współczynników reprezentujących pola naprężeń resztkowych
samozrównoważonych w przekrojach,
A
– macierz współczynników reprezentujących pola naprężeń resztkowych
samozrównoważonych w przekrojach,
A Y
– macierz współczynników reprezentujących pole resztkowych sił prze-
krojowych pozostających w równowadze z obciążeniem zerowym,
A *
α
zredukowana do współczynników występujących w ogra-
niczeniach aktywnych,
A * Y
– macierz A Y zredukowana do współczynników występujących w ogra-
niczeniach aktywnych,
B
– zbiór zdarzeń określających bezpieczeństwo systemu,
– macierz A
Podstawowe oznaczenia
5
B
– macierz współczynników reprezentujących pole naprężeń resztko-
wych,
C
– macierz współczynników reprezentujących pole naprężeń resztko-
wych,
C X
– macierz kowariancji zmiennych X ,
D
– macierz podatności,
E ijkl
– współczynniki sprężystości materiału,
E
– moduł sprężystości Younga,
E [ X ]
– wartość oczekiwana zmiennej losowej X ,
F
– obciążenie,
F X [ X ]
– dystrybuanta zmiennej losowej X ,
G ( Y )
– funkcja graniczna w przestrzeni standaryzowanych normalnych zmien-
nych losowych,
K
– macierz sztywności,
K 0
– macierz deterministyczna, której elementami są wartości oczekiwa-
ne poszczególnych elementów tej macierzy,
K = K K 0
– macierz losowych fluktuacji macierzy K , których wartości oczekiwane
są równe zeru,
I
– moment bezwładności przekroju pręta,
I
– macierz jednostkowa,
L
–długość, rozpiętość,
M e
– moment zginający w przekroju pręta w układzie sprężystym,
M r
– moment resztkowy w przekroju pręta,
Mo
– graniczny moment plastyczny przekroju pręta.
Me
– graniczny moment sprężysty przekroju pręta.
Ms
– maksymalny moment, przy którym możliwe jest obciążenie w zakre-
sie sprężystym momentem z przeciwnym zwrotem o wartości 2 Me ,
M *
– moment odpowiadający osiągnięciu przez strefę uplastycznioną osi
geometrycznej przekroju przy obciążaniu od zera do M * ,
M
j
– moment zginający w i -tym przekroju wywołany jednostkową siłą hi-
perstatyczną Y j = 1,
i
M e
– wektor amplitud sprężystych zmian momentów w przekrojach,
N e
–sła osiowa w przekroju pręta w układzie sprężystym,
N r
–sła osiowa resztkowa w przekroju pręta,
No
– graniczna plastyczna siła osiowa w przekroju pręta.
Ne
j
i
– graniczna sprężysta siła osiowa w przekroju pręta.
N
–sła osiowa w i -tym przekroju wywołana jednostkową siłą hipersta-
tyczną Y j = 1,
54167663.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin