Palka - Wartości poznawcze we współ. Pedagogice, teoretycznie i praktycznie zorientowanej.doc

(34 KB) Pobierz
Wartości poznawcze we współ

Wartości poznawcze we współ. Pedagogice, teoretycznie i praktycznie zorientowanej. (S. Palka).

 

PEDAGOGIKA :





 

              TEORETYCZNIE                     PRAKTYCZNIE

                                     ZORIENTOWANA                  ZORIENTOWANA

              -opis i wyjaśnienie badań          -praktyka + doświadczenia dyscyplin

-rozumienie i interpretacja        pokrewnych (psycho., filo., socjo.)

badań                                         - projektowanie i realizowanie

-teoria pedagogiczna                 działań użytecznych dla praktyki

-poznanie naukowe                    pedagogicznej

-badanie zjawisk w odnieseniu

historycznym i przestrzennym

 

 

 

Obie pedagogiki istnieją na podstawie wiedzy pedagogicznej uzyskiwanej poprzez poznanie naukowe.

·         wartości poznawcze, moralne, estetyczne, bioilogiczne, ekonomiczne, społeczne są równorzędne.

 

Wdg. Kunowskiego :

 

pedagogika - teoretyczna wiedza i nauka o wychowaniu (nauka o praktycznej pedagogii)

pedagogia - dzieło wychowania, czynności i umiejętności wychowawcze

*pedagogia to obiekt penetracji zarówno teoretycznie jak i praktycznie zorientowanych pedagogów (tylko Ci drudzy mogą formowac pedagogię)

 

Wdg. Gniteckiego :

 

-          badania hermeneutyczno pedagogiczne nie wykluczają empirii

-          podstawowy problem badawczy pedagogiki to nieumiejętność znalezienia związku między scjentyczną a hermeneutyczną refleksją o edukacji

 

WARTOŚCI POZNAWCZE

 

Filozofia - w tej dziedzinie naczelną wartością poznawczą jest PRAWDA.

 

podstawowe wartości poznawcze wdg. Hempolińskiego :

 

-          obiektywność (własność osiągniętych rezultatów)

-          racjonalność

 

 

racjonalność wdg. Hejnickiej - Bezwińskiej :

-          postawa, w której nie przyjmuje się nic bez uzasadnienia

-          wartościowanie pewnego typu racji jako lepszych

-          pewność (wymóg osiągania wiedzy pewnej)

 

Wartości poznawcze wdg. Morszczyńskiego :

-          to co przysługuje myśli ludzkiej (np. twórczość)

-          wartości takie jak sądy i teorie

 

 

WARTOŚCI POZNAWCZE :

-          cechy związane z czynnościami poznawania rzeczywistości

-          wytwory (rezultaty) poznania

-          właściwości wytworów

 

*Galarowicz - wieloznaczność słowa wartość (własność rzeczy i jednocześnie rzecz obdarzona własnością)

 

WYTWORY POZNANIA (konstrukty) :

-          prawa i teorie

-          główne wartości kostruktów to prawdziwość i obiektywność

 

Dzięki poznaniu naukowemu dochodizmy do prawdziwego i obiektywnego efektu! Postmodernizm przekreśla i odrzuca taką ideę. Neguje to co było owocem nauki epoki nowożytnej, odrzuca istnienie prawidłowości i praw uniwersalnych, deterministycnzych, jednoznacznych.

-prawa niepewne i doraźne

-badacze niepewni, chwiejni, zdezorientowani

 

 

Cechy teori postmodernizmu :

-          relatywizm poznawczy (odrzucenie poznania naukowego)

-          zaprzeczenie istnienia wartości uniwersalnych

-          ahistoryczność

-          przyjęcie rozowoju alinearnego

-          ambiwalencja poznawcza

-          relatywizm moralny

-          wątpliwość w istnienie obiektywnych prawd

 

Postmodernizm odbiera pedagogice teoretycznie zorientowanej pewność badawczą, wiarę w sens tworzenia teorii wiedzy pedagogicznej (podstawy praktyki). Burzy tez idee pedagogiki praktycznie zorientowanej ponieważ nie może ona być niepewna, niedookreślona i chwiejna (dotyczy dzieci i młodziezy więc musi być pewna). Postmodernizm przeczy sam sobie. (np. teoria o odrzuceniu możliwości budowania teorii)

 

 

Badacz potrzebuje ładu, porządku, układów odniesienia i oparcia!

 

 

 

 

UKŁADY ODNIESIENIA I OPARCIA

-          wartości poznawcze występujące w prawach i teoriach

-          wartośći poznawcze występujące w konstruktach poznania

 

Wartości znajdziemy w sferach prawidłowości (mogących stanowić podstawę do budowy teorii naukowych)

 

Wybrane sfery prawidłowości :

 

a) Sfera prawidłowości pedagogicznych :

-          odkrywanie prawidłowości procesów wychowania, kształcenia i samokształcenia

-          prawidłowości uwarunkowań tych procesów

-          wiedza teoretyczne m.in. zasady nauczania

 

b) Sfera prawidłowości psychologicznych :

-          prawidłowości rozwoju psychicznego są elementem podsatwowym przy organizacji procesów pedagogicznych

-          procesy musza być dostosowane do stanu rozwoju pscyhicznego

 

c) Sfera prawidłowości socjologicznych :

-          odkrywanie prawidłowości procesów wychowania, kształcenia i samokształcenia

-          znajomość prawidłowości socjologicznych pomaga zrozumiec i zinterpretować sytuację wychowawcze i dydaktyczne

 

Te sfery nie wyczerpują wszystkich dziedzin poznania, z których pedagogdzy - teoretyk i praktyk - mogą korzystać. Szukanie obiektywnej wiedzy pomga zwalczyć ambiwalencję.

 

Wartości poznawcze - dla pedagoga poszukującego- to idee, którym warto służyć, wskzują one kierunek działania poznawczego. Powołaniem obu typów pedagogów jest praca twórcza, budowanie.

 

Wdg Stróżewskiego :

-          buduje się w imię wartości

-          budowanie oznacza tworzenie czegoś pożytecznego czego wcześniej nie było

 

Wdg. Cichonia ranga aksjologii rośnie :

-          wraz zuświadomieniem sobie nikłej znajomości świata wartości

-          w miarę coraz głebszego zrozumienia wartości w rozwiązywaniu trudności i konfliktów, które niesie ze sobą współczesny świat

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin