Strój Księga 4.pdf

(1257 KB) Pobierz
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
KLASYCZNA HOUPPELANDE
MATERIAŁ: tkaniny wełniane, tkaniny jedwabne, aksamit. Podszewka - futro, tkaniny
jedwabne, tkaniny wełniane, bawełna.
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna
Długa (rys.76) lub półdługa (rys.77) powłóczysta szata, wkładana
przez głowę i zbierana w pasie w wydatne fałdy, z kołnierzem stojącym,
lub wyłożonym na ramiona. Pod szyją zapinana na niewidoczne haftki
lub guziki. Długie houppelandy były nieco rozcinane od dołu.
Rękawy bardzo szerokie, otwarte, wykrawano z ćwiartek koła. Aby
rękaw dobrze leżał, ważne było, aby pełny ukos pokrywał się z linią
biegnącą na zewnątrz ręki, wzdłuż łokcia. W początkach XV wieku
pojawiły się rękawy workowe - z wąskim ujęciem przy nadgarstku.
Rękawy workowe występowały w dwóch odmianach. Wcześniej
pojawiają się rękawy workowe zakończone spiczasto (rys.78). Nieco
później, bo dopiero około 1410 roku przychodzi moda na rękawy
workowe zaokrąglone (rys.79). Rękawy workowe bywały rozcinane
w okolicach łokcia.
Szaty te najprawdopodobniej krojono z ćwiartek koła – dwóch lub
trzech. (w przypadku trzech ćwiartek, dwie z nich układano z przodu, ze
szwem po środku, a trzecia stanowiła tył stroju.)
Houppelandę najwyraźniej zakładano także na odzienie wierzchnie.
Np. cywilną jakę, lub jopulę wierzchnią jako kolejną warstwę ubioru.
Rys.76
Nazwa houppelande pojawia się po raz pierwszy w źródłach
francuskich ok. roku 1360, po raz ostatni zaś w latach
dwudziestych XV wieku . Tym niemniej szaty zbliżone do houppelande
można spotkać także w latach nieco późniejszych.
Rys.77
Rys.78
Rys.79
Do dyspozycji Miecznikana Kapituły Rycerstwa Polskiego – Michała Wojtysiaka, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
31
12075090.023.png 12075090.024.png 12075090.025.png 12075090.026.png 12075090.001.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
ROBE
Początkowo tym terminem określano we Francji kompletny ubiór męski, składający się z kilku części,
uszytych z tego samego materiału ( tzw. robe de garnement ). W pierwszej połowie XV wieku słowa robe
zaczęto używać, opisując pojedyncze odzienie męskie charakterystyczne dla mody dworskiej tego okresu.
Zamieszczony poniżej opis odnosi się do szaty XV-wiecznej.
MATERIAŁ: sukno, aksamit, tkaniny jedwabne. Podszewka-futro, tkaniny jedwabne, tkaniny wełniane, bawełna.
KOLOR: dominuje czarny i szary, ale wzmianki mówią też o zieleni, szkarłacie i niebieskim.
Rys.80
Robes szyte były kloszowo, w różnych
długościach. Mogły one sięgać do kostek (rys.80), do
kolan, do połowy uda (rys.80), a u schyłku mody
w drugiej poł. XV skracają się tak bardzo, że sięgają
już tylko do bioder (rys.81). Charakterystyczną cechą
tej szaty jest jej pofałdowanie. Fałdy są starannie
ułożone, usztywnione i często przymocowane na stałe
do podszewki.
Podkrój szyi wykańczano niskim stojącym
kołnierzem (wcześniejsze formy), bądź stosowano
owalne lub trójkątne wycięcia lamowane futrem
(typowe dla późniejszego okresu). Rękawy szyto
szerokie, marszczono je u góry i wypychano
podkładami z waty, uzyskując dzięki tym zabiegom
modną sylwetkę - znacznie poszerzoną w ramionach.
Rękawy dodatkowo były nieco za długie i podciągane
do góry – tworzyło to rodzaj dochodzącej do łokcia
harmonijki. W drugiej poł. XVw. modne stają się
rękawy z przecięciami na linii zgięcia rąk. Często
otwory te wykorzystywano do przekładania przez nie
rąk (rys.81). Zapięcie w tej szacie jest niewidoczne.
Prawdopodobnie zapinano robes na przyszyte
po wewnętrznej części przodów haftki.
Moda robes dotarła także do Polski, ale
w zmienionej formie. Widoczne jest uproszczenie
kroju. Tworzono szaty wypośrodkowane między
robe, a wcześniejszym houppelande’m. Jednak o ile
oryginały krojone były kloszowo, to u nas stosowano
układ wzdłuż osnowy. Nie stosowano w Polsce
usztywnień i bufiastych rękawów. Fałdy zaszywano
w talii, ale rzadko podkreślano pasem ( pas częściej
opada na biodra). Nie stosowano także
V – kształtnych dekoltów.
Rys.81
32
Do dyspozycji Miecznikana Kapituły Rycerstwa Polskiego – Michała Wojtysiaka, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
12075090.002.png 12075090.003.png 12075090.004.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
NAKRYCIA GŁOWY:
Nakrycia głowy były noszone raczej powszechnie.
KAPTURY:
MATERIAŁ: tkaniny wełniane, aksamit. Podszewka - len, bawełna, wełna
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna, często barwy heraldyczne.
R ys.82 Rys.83 Rys.84
Kaptury były bodajże najpowszechniej noszonym męskim nakryciem głowy. Były one noszone na wiele różnych sposobów i posiadały
dużo odmian. Dla drugiej połowy XIV wieku charakterystyczne jest noszenie kapturów w typowym układzie(rys.82) – założonych na
głowę lub swobodnie opadających z tyłu. Długi ogon kaptura bywał często dodatkowo owijany wokół głowy, co oprócz nadania
fantazyjnego wyglądu podnosiło walory cieplne i szczelność kaptura.
.
Rys.87
Rys.88
W typowym układzie noszono też kaptur pozbawiony charakterystycznego długiego ogona. Takie kaptury typowe są dla początków XV
wieku. Pasują do szaty houppelande.
.
Rys.85
Rys.86
Oprócz noszenia kaptura w typowym układzie, rozpowsze-chniło się też w początkach XV wieku zakładanie go tak jak czapki. Część,
która normalnie powinna okalać twarz była rolowana i zakładana na głowę. Umocowany w ten sposób kaptur układał się w malownicze
fałdy (rys.85). Tak ułożone kaptury widuje się np. przy szatach houppelande. Było to na tyle atrakcyjne, że zaczęto doszywać kaptury do
gotowych, wypchanych wałków (rys.86). Taki typ nakrycia głowy nosi nazwę chaperon (pochodzi ona od francuskiego słowa
oznaczającego kaptur). Chaperony były noszone w XV wieku i często widuje się je w połączeniu z szatą houppelande, a szczególnie –
robe. Noszono je na głowie lub zdjęte, swobodnie przerzucone przez ramię, tak by wałek opadał na plecy.
Do dyspozycji Miecznikana Kapituły Rycerstwa Polskiego – Michała Wojtysiaka, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
33
12075090.005.png 12075090.006.png 12075090.007.png 12075090.008.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
KAPELUSZE I CZAPKI
Kapelusze były bardzo popularne w II XVw, choć i wcześniej noszono różne formy tego nakrycia głowy.
Oczywiście trzeba pamiętać o dostosowaniu kapelusza do odpowiedniego odzienia. W XIVw wiekszą
popularnością cieszy się kaptur, z poczatkiem XVw. rośnie popularność różnego rodzaju czapek i kapeluszy.
MATERIAŁ: głównie filc, być moze też tkaniny wełniane, aksamit. Podszewka - różne
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna
Rys. 99
Rys. 97
Rys. 98
Rys. 100
Rys. 101
Nakrycie głowy imituujące turban
z końca XIVw. Tu – noszone do
krótkiej houppelande z workowymi
rękawami.
Kapelusz z II ćwierci XVw –
Niderlandy.
Pasuje do houppelande.
Futrzane nakrycia głowy.
Rys.99 – kołpak, Francja,
pocz. XVw., Rys.100 –
Czapka futrzana, Polska,
pocz. XVw.
Późny XVw - Francja. Pasuje do późnej
robe, zarówno krótkiej jak i długiej.
Proste kapelusze i czapki noszone do stroju roboczego i podróżnego:
Rys. 102
Rys. 103
Rys. 105
Rys. 106
Rys. 107
Rys. 104
Rys. 102 – kapelusz
rolnika z II ćwierci XIVw.
Rys. 103 – kapelusz
rolnika z pocz. XVw.
ok. 1415 - Francja,
pracujący w dubletach
spodnich i prostych
czapkach.
Kapelusz noszony na
kaptur w XIVw.
Polska, ok. 1480r. Kapelusz
często widywany u osób
podróżujących i pracujących
w II połowie XVw.
Kapelusz noszony na
kapurze w II połowie
XVw - Polska
CZPECZKA:
MATERIAŁ: płótno lniane, lub bawełniane
KOLOR: biały, czerwony
Rys.91 Rys.92
Proste nakrycie głowy, typowe bardziej dla XIII wieku, w późniejszych czasach używane rzadziej, choć nie zarzucone całkowicie.
W interesującym nas okresie w tego typu nakryciu głowy przedstawiani są mężczyźni podczas pracy – np. na roli.
34
Do dyspozycji Miecznikana Kapituły Rycerstwa Polskiego – Michała Wojtysiaka, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
12075090.009.png 12075090.010.png 12075090.011.png 12075090.012.png 12075090.013.png 12075090.014.png 12075090.015.png 12075090.016.png 12075090.017.png 12075090.018.png 12075090.019.png 12075090.020.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
PŁASZCZ
MATERIAŁ: Materiały wełniane. Podszewka bawełniana, lniana, wełniana lub futrzana.
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna
Płaszcze były krojone z półkola, lub całego koła i w zasadzie są
dosyć podobne dla wszystkich opisywanych tu przedziałów
czasowych. Przeważnie nie posiadają one kaptura. Kaptur połączony
na stałe z płaszczem jest bardzo rzadki. Kaptur do nich nosi się na
płaszczu lub pod nim. Płaszcze zazwyczaj mają podszewkę, ale
zdarzają się takie bez podszewki, choć nie można wykluczyć, że na
kilku przedstawieniach podszewka jest w nich tego samego koloru,
co wierzch, stąd może być niezauważalna.
Płaszcze były zapinane na ramieniu na szereg guziczków
(rys.92, 93), z przodu, lub też rozcinane po bokach (rys.95).
Były też płaszcze w całości zamknięte, z wyciętymi otworami na
przełożenie rąk.
Na rysunku nr 95 przedstawiono postaci z II połowy XVw.
Rys.92
Rys.94
Rys.95
Rys.93
Do dyspozycji Miecznikana Kapituły Rycerstwa Polskiego – Michała Wojtysiaka, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
35
12075090.021.png 12075090.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin