sem9_pacz_po_tor.doc

(60 KB) Pobierz
Inwestycja w centrum logistyczne

 

Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem                                      } 3

Analiza przypadku - „Paczka po torach”

 

Firma MaBUD, zajmująca się budową obiektów magazynowych i biurowych otrzymała od Zarządu prywatnej spółki przewozowej PACK zaproszenie do wspólnej realizacji projektu logistycznego, polegającego na budowie 5 magazynów przeładunkowych. Rozważa się dwie opcje, z jednej strony akceptowanym rozwiązaniem jest pozyskiwania i adaptacja już istniejących budynków, a drugiej zaś planowana jest budowa nowych obiektów. Wszystkie nowobudowane magazyny mają powstać w oparciu o jeden wybrany projekt, a ich realizacja powinna mieć charakter jednoetapowy (prace budowlane dotyczące wszystkich magazynów powinno być rozpoczęte w tym samym czasie). Ten ostatni warunek wynika przede wszystkim z konieczności szybkiego uruchomienia finansowych sprawnego działania całej sieci dystrybucyjnej. Magazyny powinny zostać zlokalizowane przy głównych węzłach komunikacyjnych sieci kolejowej i pozwolić na wprowadzenie na rynek oferty bardzo tanich przewozów paczek, których termin dostarczenia wynosiłby od 4 do 5 dni.

Zarząd spółki PACK zwrócił się do firmy MaBUD z propozycją współpracy, chcąc znacząco ograniczyć czas realizacji całego projektu, poprzez zrównoleglenie prac projektowych, wykonawczych i organizacyjnych. W tym celu powołano specjalny zespół roboczy, złożony z ekspertów firmy MaBUD (w zakresie realizacji budowy) i spółki PACK (w zakresie logistyki), którego zadaniem było opracowanie szczegółowego harmonogramu realizacji przedsięwzięcia, nazwanego „paczka po torach”.

Stworzenie harmonogramu przedsięwzięcia z jednej strony objęło określenie głównych faz projektu – zadania niezbędne do wykonania, z drugiej zaś określenie wzajemnych relacji pomiędzy nimi. Zespół roboczy opracował listę zasadniczych faz realizacji przedsięwzięcia, określając jednocześnie ich oczekiwane rezultaty. Efekt pracy zespołu został przedstawiony w tablicy 1.

Stosując koncepcję zapisu zaprezentowaną na rysunku 1, proszę zaproponować schemat (sekwencję) poszczególnych faz przedsięwzięcia, rozpoczynając od początku do końca projektu.

 

 



(5) oznacza konkretny stan



(3 – 5) oznacza zadanie / czynność wykonywaną pomiędzy stanem (3) i (5); stan (3) następuje przed stanem (5)

Rysunek 1. Konwencja zapisu stanów i czynności charakterystycznych dla realizacji przedsięwzięcia „Paczka po torach”

 

 

Tablica 1. Lista czynności i stanów niezbędnych do realizacji projektu „Paczka po torach”

Czynności (działania)

Stany (rezultat)

1-2

Przygotowanie biznes planu przedsięwzięcia

1

Początek projektu.

1-3

Negocjowanie pożyczki w banku

 

 

2-3

Przedstawienie biznes planu do weryfikacji

2

Opracowany biznes planu

2-8

Zaplanowanie kampanii reklamowej usługi „paczka po torach”

 

 

3-4

Określenie niezbędnej powierzchni magazynowej i struktury sieci logistycznej

3

Przeprowadzona rozmowa na temat pożyczki, biznes plan oceniony

3-5

Przeprowadzenie wstępnych rozmów z innymi przewoźnikami (kolejowymi i drogowymi) na temat współpracy

 

 

4-5

Wybór opcji – adaptacja budynków lub budowa nowych obiektów

4

Struktura sieci logistycznej i powierzchnia magazyn określone

5-6

Wystosowanie wniosku kredytowego i oczekiwanie na przyznanie pożyczki

5

Przeprowadzone rozmowy z innymi przewoźnikami oraz wybrana opcja budynków magazynowego

6-7

Opracowanie projektu budowy / przebudowy obiektu magazynowego

6

Przydzielona pożyczka

6-8

Podpisanie umów i porozumień z przewoźnikami

 

 

7-8

Akceptacja projektu wraz z korektami

7

Opracowany projekt budowy / przebudowy obiektów magazynowych

8-9

Budowa / przebudowa obiektów magazynowych

8

Podpisane umowy, zaakceptowany projekt, zaplanowana kampania reklamowa.

8-10

Wyposażanie obiektu magazynowego (urządzenia przeładunkowe, system komputerowy)

8-11

Ogłoszenie otwarcia magazynu

9-10

Przeprowadzenie wywiadów i zatrudnienie pracowników

9

Wybudowany / przebudowany obiekt

10-11

Ostatnie prace wykończeniowe i testowanie urządzeń i systemów

10

Obiekt „działa”

 

 

11

Wielkie otwarcie

 

W kolejnym etapie zespół roboczy PACK i MaBUD określ czasy trwania poszczególnych zadań, po to, aby ostatecznie możliwe było określenie czasu realizacji całego projektu. W toku trwania dwóch kolejnych spotkań zespół roboczy określił czas trwania poszczególnych zadań, który został wyrażony w tygodniach (patrz tablica 2).

 

Tablica 2. Czasy realizacji poszczególnych czynności wchodzących w skład projektu „Najlepsza książka”

 

Bazując na zdobytej wiedzy (poznając kolejne techniki i metody zarządzania projektami), proszę dla warunków określonych w opisie przypadku:

      skonstruować wykres Gantta,

      określić całkowity czas realizacji projektu,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin