test 2006 podstawy 2.doc

(140 KB) Pobierz
Zad 1 Poziom wapnia we krwi regulują hormony: parathormon i kalcytonina, przyspieszając odpowiednio następujące procesy:

Zadanie 1 Poziom wapnia we krwi regulują hormony: parathormon i kalcytonina, przyspieszając odpowiednio następujące procesy:

a)      uwalnianie wapnia z kości

b)     przesuwanie wapnia do kości

c)      wydalanie wapnia z moczem

d)     wchłanianie wapnia z jelita i kanalików nerkowych

Uzupełnij schemat tak, by prawidłowo przedstawiał mechanizm regulacji poziomu wapnia we krwi. W tym celu określ i wpisz poziom wapnia (podwyższony/obniżony) oraz przyporządkuj każdemu z hormonów jeden właściwy dla niego proces (spośród a - d)

Zadanie 2. (3 pkt)

Uzupełnij poniższy schemat regulacji poziomu glukozy we krwi, w przypadku spadku stężenia tego cukru, zamieszczając w nim następujące informacje:

1. nazwę gruczołu zawierającego wysepki Langerhansa,

2. nazwę hormonu wydzielanego przez komórki wysepek,

3. skutek działania tego hormonu.

Spadek poziomu glukozy

Wysoki poziom glukozy

Zadanie 3. (2 pkt)

W czasie stresu obok adrenaliny wydzielany jest inny hormon zwany kortyzolem. Hormon ten między innymi hamuje produkcję limfocytów, a nawet prowadzi do śmierci limfocytów dojrzałych. Sygnał do wzmożenia produkcji kortyzolu płynie z układu nerwowego. Podatność na stres jest cechą indywidualną każdego człowieka i zależy między innymi od jego cech psychicznych.

Interpretując powyższy tekst, wyjaśnij, czy uzasadniony jest pogląd, że psychika człowieka ma wpływ na odporność organizmu.

Zadanie 4 (2pkt)

Narysuj schemat łuku odruchowego. Podpisz elementy go budujące.

Zadanie 5

Co to jest sprzężenie zwrotne.

Zadanie 6. (1 pkt)

Rysunek ilustruje funkcjonowanie błony neuronu.

Korzystając z informacji przedstawionych na rysunku wyjaśnij, w jaki sposób w błonie

neuronu powstaje potencjał czynnościowy.

Zadanie 7. (2pkt)

Rysunki  1, 2, 3 przedstawiają zależność reakcji neuronu (wytwarzania   potencjału czynnościowego) od nasilenia bodźca. Zależność tę wyraża zasada wszystko albo nic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nasilenie bodźca

    reakcja na bodziec

 

Wyjaśnij, wskazując odpowiednie rysunki, na czym polega reakcja neuronu na bodźce zgodnie z zasadą wszystko albo nic.

Zadanie 8. (3 pkt) Omów funkcje tarczycy oraz skutki jej nadczynności i niedoczynności.

Zadanie 9. (3 pkt)

Stres oznacza fizjologiczny stan „podwyższonej gotowości” organizmu, przystosowujący do nowej, nietypowej sytuacji. Jeżeli jest krótkotrwały – mobilizuje organizm do działania. Wówczas, pod wpływem hormonów nadnerczy, zwiększa się wydolność różnych narządów.

Uzupełnij tabelę, podając trzy przykłady narządów i właściwych im reakcji na pobudzenie przez hormony stresu.

Lp

Narząd

Reakcja

1

 

 

2

 

 

3

 

 

 

Zadanie 10 Wypisz nazwy 5 gruczołów dokrewnych i przyporządkuj im po jednym z produkowanych hormonów.

Zadanie 11. Napisz co to są odruchy warunkowe i bezwarunkowe, podaj przykłady tych odruchów.

Zadanie 12. Rysunek I w uproszczony sposób przedstawia wadę wzroku – krótkowzroczność, a rysunek II

– sposób jej korygowania.

Korzystając z informacji przedstawionych na rysunkach, opisz, na czym polega

krótkowzroczność i sposób korygowania tej wady wzroku.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin