Wykaz możliwych wyników analizy spalin i prawdopodobne ich przyczyny
Obszary zastosowania pomiaru CO dla wolnych obrotów
Stężenie CO
Jeżeli producent nie zaznaczył inaczej lub jeśli nie istnieją inne normy prawne 0.5-3.5%
Przyczyna awarii
Stężenie za wysokie
Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za wysokie, zimny silnik, paliwo zawiera olej, nie przestrzegane warunki pomiaru
W silnikach gaźnikowych: zatkany filtr powietrza, za wysoki poziom pływaka, nieprawidłowo osadzona końcówka dyszy, uszkodzony zawór wolnych obrotów
W silnikach z wtryskiem: uszkodzony czujnik temperatury, nieprawidłowe ustawienie czasu wtrysku, uszkodzony przepływomierz
Stężenie za niskie
Nieprawidłowe ustawienie mieszanki, ciśnienie paliwa za niskie, za dużo powietrza – nieszczelne przewody powietrzne, niewłaściwe warunki pomiaru (wadliwy przyrząd)
W silnikach gaźnikowych: za niski poziom pływaka, nieprawidłowo osadzona końcówka dyszy lub zatkana dysza wolnych obrotów
W silnikach z wtryskiem nieprawidłowe ustawienie czasu wtrysku, zapchane wtryskiwacze
Obszary zastosowanie pomiaru HC.
Stężenie HC
Bardzo wysokie
Zachowanie obciążonego silnika
Brak efektywnych cykli pracy przy obciążeniu i wyższych obrotach
System zapłonowy
Brak zapłonu (użyj oscyloskopu)
Wysokie
Silnik przerywa, szarpie na biegu
Komponenty mechaniczne
Mieszanka zbyt bogata
Przygotowanie mieszanki
Nieszczelne przewody powietrzne
Mieszanka zbyt uboga ( mało paliwa), zmierz HC
Nierówne niskie obroty
Za mała wartość początkowa otwarcia przepustnicy
Mieszanka zbyt uboga lub bogata
Silnik przyśpiesza
Pobieranie oleju (uszczelki elastyczne)
Zawartość HC w płynie chłodniczym
Uszkodzona uszczelka pod głowicą
Nieszczelności w przewodach paliwowych
Dopasowanie baku, pompy, filtra, przewodów, komponentów odpowiedzialnych za powstanie mieszanki nie jest właściwe
Katalizator test, jeżeli CO<0.1, HC>20 ppm, CO>14%
Jeżeli silnik jest sprawny, przyczyną usterki jest katalizator
Złe przygotowanie mieszanki
Obszary zastosowania pomiaru CO2.
CO2
CO
HC
Niskie
Idealne spalanie mieszanki, układ wydechowy sprawny
Spalanie prawidłowe, nieszczelności w układzie wydechowym
luki2-82