Diagnoza_jakosciowa_popr.pdf

(1103 KB) Pobierz
Diagnoza 1
Diagnoza  3
rodzaje diagnoz
Grażyna Krasowicz‐Kupis
Kryteria wyr ó żniania
rodzaj ó w diagnoz psychologicznych
rodzaj (typ, dziedzina) właściwości psychicznych
diagnoza pamięci, intelektu, postaw, osobowości itd.
rodzaj zjawisk (najczęściej patologicznych), kt ó re
chcemy wykryć
diagnoza depresji, lęku, tendencji do kłamstwa itd.
dziedzina psychologii
diagnoza neuropsychologiczna, w psychologii klinicznej
dziecka itd.
sposób podejścia do diagnozowania
diagnoza psychometryczna, kwestionariuszowa, kliniczna,
dynamiczna itd.
Podejście  jakościowe
skupia się na opisie w kategoriach 
jakościowych
większość metod –charakter idiograficzny 
(ipsatywny)
odnosi się do (interdyscyplinarnego) nurtu 
badawczego, który ukształtował się  na bazie 
sprzeciwu wobec metod ilościowych
110215642.001.png
Podejście  jakościowe
Dało to poważne postulaty w naukach 
społecznych
badamy perspektywę o.b. – subiektywne 
doświadczenie, właściwy jej sposób przeżywania 
świata
mogą one być opisane jedynie w kategoriach 
pojęciowych, którymi posługuje się o.b.
110215642.002.png
Diagnoza dziecka z trudnościami w 
porozumiewaniu się werbalnym 
(Przesmycka –Kamińska 2004)
INTERDYSCYPLINARNY OPIS DZIECKA 
według psychologii osobowej i środowiskowej 
Dziecko i inne osoby   Wypełnia osoba zakładająca dokumentację
Historia życia dziecka  Piszą rodzice
Podstawowe formy aktywności  Wypełniane przy współpracy rodziców i 
profesjonalistów
Uwarunkowania aktywności życiowej dziecka  Wypełniają i oceniają 
profesjonaliści we współpracy z rodzicami
Uwarunkowania osobowe
Uwarunkowania środowiskowe
Program terapeutyczno‐edukacyjny
Zgłoś jeśli naruszono regulamin