klucz 2004 a1.pdf

(78 KB) Pobierz
Microsoft Word - MWO_A1_MODEL_PRO2004.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZ I (80 pkt)
Nr zadania
Model odpowiedzi
Schemat punktowania
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
1.
d
1 punkt
2.
a
1 punkt
3.
a) TS
b) TK
c) TK
d) sądy administracyjne
e) TS
f) sądy administracyjne
g) TK
za cztery
poprawne
przyporządkowa-
nia – 1 pkt,
za wszystkie – 2
pkt
2 punkty
4.
Wolności i prawa osobiste: A, D, H.
za cztery
poprawne
przyporządkowa-
nia – 1 pkt,
za wszystkie – 2
pkt
2 punkty
Wolności i prawa polityczne: B, C, E.
Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne
i kulturalne: F, G.
5.
1) - e
2) - b
3) - d
4) - c
1 pkt za dwie
poprawne
odpowiedzi
2 punkty
6.
A. Helsińska Fundacja Praw Człowieka
[Equilibre]
1 pkt
3 punkty
B. Polska Akcja Humanitarna
1 pkt
C. Amnesty International
1 pkt
7.
Belgia : monarchia, s. parlamentarno –
gabinetowy, federacja;
Niemcy : republika, s. parlamentarno –
gabinetowy, federacja;
Francja : republika, s. półprezydencki /
mieszany, unitarne;
Hiszpania : monarchia, s. parlamentarno –
gabinetowy, unitarne;
USA : republika, s. prezydencki, federacja;
Szwajcaria : republika, s. parlamentarno –
komitetowy, federacja.
1 pkt za dwie
poprawne
odpowiedzi
3 punkty
8.
Brak klauzuli o dopuszczalności odwołania
(„jednocześnie informuję,ż przysługuje
Panu prawo wniesienia odwołania do ....)
1 pkt
2 punkty
Brak klauzuli o trybie odwołania
(„jednocześnie informuję,iż wterminie7
dni od dnia doręczenia niniejszego
pisma…”)
1 pkt
1
128891608.013.png 128891608.014.png
9.
a) - 1
b) - 4
c) - 3
d) - 2
1 pkt za poprawną
kolejność
1 punkt
10.
A. Dziennik Ustaw,
B. exposé,
C. quorum,
D. absolutorium
1 pkt za dwie
poprawne
odpowiedzi
2 punkty
11.
A - Ruhollah Chomeini
B - Osama ben Laden
C - Muammar Kadafi
D - Saddam Husajn
1 pkt za dwie
poprawne
odpowiedzi
2 punkty
12.
A. Tak: listy nr: 1,4,5,6,7,10,11,
Nie: listy nr: 2,3,8,9,13,14.
1 pkt za wszystkie
poprawne
3 punkty
B.
1 pkt za dwa
warunki,
2 pkt za trzy
warunki
o W podziale mandatów w okręgach
wyborczych uwzględnia się
wyłącznie okręgowe listy
kandydatów na posłów tych
komitetów wyborczych, których listy
otrzymały co najmniej 5% ważnie
oddanych głosów w skali kraju.
o Okręgowe listy kandydatów na
posłów koalicyjnych komitetów
wyborczych uwzględnia się
w podziale mandatów w okręgach
wyborczych, jeżeli ich listy
otrzymały co najmniej 8% ważnie
oddanych głosów w skali kraju.
o Komitety wyborcze utworzone przez
wyborców zrzeszonych w
zarejestrowanych organizacjach
mniejszości narodowych mogą
korzystać ze zwolnienia list tych
komitetów z warunku zdobycia
w skali kraju określonej ilości
głosów.
13.
Część A
A.1.a) – Austria; A.1.b) – Hiszpania;
A.2.a) – Holandia; A.2.b) – Polska;
A.3.a) – Hiszpania; proponowana
odpowiedź:wejście Hiszpanii do UE;
A.3.b) – Polska; proponowana odpowiedź:
błędy popełnione przy transformacji
gospodarczej [obiektywne czynniki
transformacji].
3 punkty (1 pkt za
każdy podpunkt:
A.1, A.2, A.3
8 punktów
Część B.
B.1.a) – osoby z wykształceniem wyższym;
B.1.b) – osoby z wykształceniem
zasadniczym (zawodowym);
1 pkt
2
128891608.015.png 128891608.016.png 128891608.001.png
B.2.a) – osoby z wykształceniem
zasadniczym (zawodowym),
B.2.b) – osoby z wykształceniem wyższym,
B.2.c) – osoby z wykształceniem średnim
ogólnokształcącym.
1 pkt
B.3. – stopa bezrobocia maleje wraz ze
wzrostem poziomu wykształcenia;
1 pkt
B.4. – w grupie osób lepiej wykształconych
stopa bezrobocia wśród kobiet jest wyższa
niż wśród mężczyzn. W grupie osób gorzej
wykształconych stopa bezrobocia wśród
kobiet jest mniejsza niż wśród mężczyzn.
2 pkt za dwie
zależności,
1 pkt za jedną.
14.
A. Litwa, Łotwa, Estonia, Białoruś, Ukraina,
Rosja, Mołdawia [Mołdowa], Czechy [Rep.
Czeska], Słowacja, Słowenia, Chorwacja,
Bośnia i Hercegowina [Państwa Bośni i
Hercegowiny], Jugosławia [Nowa
Jugosławia; Federacyjna Rep. Jugosławii],
Macedonia [Rep. Skopje, b.Jugosławiańska
Rep. Macedonii].
1 pkt za trzy
wypisane i
zaznaczone na
mapie państwa,
2 pkt – za pięć.
3 punkty
B. ZSRR, Czechosłowacja, Jugosławia,
NRD
1 pkt
15.
A.a) 1960; A.b) 1950;
1 pkt
3 punkty
B.a) 19-20%; B.b) 9-10%; B.c) 1-2%;
1 pkt
C. Dwie przyczyny spośród np.: spadek
liczby zawieranych małżeństw, zmiana stylu
życia, zmiany w kulturze oddziaływania
mediów, dysproporcje płci (miasto-wieś),
poczucie niestabilności społeczno-
-ekonomicznej kraju. Dopuszczalne jest
uznawanie również innych poprawnie
merytorycznie odpowiedzi uczniów.
1 pkt za dwie
przyczyny
16.
Konflikt A
Cypr [Rep. Cypryjska]: Grecy [Grecy
cypryjscy] (prawosławie) – Turcy [Turcy
cypryjscy] (islam)
1 pkt
3 punkty
Konflikt B
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii
i Irlandii Północnej [Wielka Brytania;
Irlandia Północna]: Anglicy (anglikanizm) –
Irlandczycy (katolicyzm)
1 pkt
Konflikt C
Bośnia i Hercegowina: a) Serbowie
(prawosławie) – b) Chorwaci (katolicyzm) –
c) tylko wyznanie (muzułmanie)
1 pkt
3
128891608.002.png 128891608.003.png 128891608.004.png 128891608.005.png 128891608.006.png
17.
Część A.
a) – F
b) – P
c) – F
d) – F
1 pkt za dwie
odpowiedzi,
2 pkt – za cztery
6 punktów
Część B.
1) woj. kujawsko – pomorskie; 2) woj.
warmińsko – mazurskie; 3) woj. podlaskie;
4) woj. lubelskie; 5) woj. świętokrzyskie;
6) woj. łódzkie
1 pkt za trzy
nazwy woj.,
2 pkt – za sześć
Część C.
1.A. – wojewoda; 1.B. – organy admini-
stracji zespolonej; 2.A. – sejmik
wojewódzki; 2.B. – zarząd z marszałkiem
województwa na czele (do zaliczenia
odpowiedzi wystarczy zapis – zarząd).
1 pkt za dwie
poprawnie
wypełnione luki,
2 pkt – za cztery
18.
A. b)
1 pkt
4 punkty
B. Uczeń powinien wskazać dwie
odpowiedzi spośród:
- świadczenie historyczne
jakim była druga wojna
światowa wywołało potrzebę
stworzenia trwałych podstaw
bezpieczeństwa
europejskiego,
- załamanie gospodarki
europejskiej w wyniku II
wojny światowej,
- zimna wojna i narastająca
rywalizacja pomiędzy Europą
Zachodnia a Wschodnią,
- utrata przez kraje Europy
Zachodniej dominującej
pozycji politycznej
i ekonomicznej w świecie.
0 pkt za jeden
czynnik,
1 pkt za dwa
czynniki
C. Europejska Wspólnota Węgla i Stali;
Paryż, [18 IV] 1951 r.; Francja, RFN,
Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg
1 pkt za pełną
nazwę, miejsce i
rok,
2 pkt j.w. oraz za
wymienienie
sześciu nazw
państw
19.
Należyuznać każdy merytorycznie
uzasadniony argument
1 punkt za dwa
argumenty,
2 pkt za cztery
argumenty
2 punkty
4
128891608.007.png 128891608.008.png 128891608.009.png 128891608.010.png
20.
A. Prezydent podpisuje ustawę wciągu 21
dni od dnia jej przedstawienia - proces
legislacyjny jest zakończony.
1 pkt za działanie
i skutek
3 punkty
B. Prezydent możewystąpić do Trybunału
Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie
zgodności ustawy z Konstytucją;
Wystąpienie Prezydenta do Trybunału
Konstytucyjnego
1 pkt za działanie
i skutek
wstrzymuje
bieg
terminu podpisania ustawy.
Dopuszcza się też odpowiedź ucznia
zawierającą istotne elementy spośród:
Prezydent nie może odmówić podpisania
ustawy, którą Trybunał uzna za zgodną
z Konstytucją. Orzeczenie Trybunału jest
ostateczne.
Prezydent odmawia podpisania ustawy,
którą trybunał uzna za niezgodną
z Konstytucją.Jeżeli jednak niezgodność
dotyczy poszczególnych przepisów
ustawy, a Trybunał nie orzeknie, żesą
one nierozerwalnie związane z całą
ustawą, Prezydent, po zasięgnięciu opinii
Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę
z pominięciem przepisów uznanych
za niezgodne z Konstytucję albo zwraca
ustawę Sejmowi w celu usunięcia
niezgodności.
C. Prezydent z umotywowanym wnioskiem
przekazuje ustawę do ponownego
rozpatrzenia Sejmowi - Sejm chcąc
przełamać tzw. veto Prezydenta musi
ponownie uchwalić ustawę większością
3/5 głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowej liczby posłów. Jeżeli
Sejm zdoła ponownie przegłosować
ustawę Prezydent w ciągu 7 dni ją
podpisuje, jeżeli Sejm nie uzyska
wymaganej większości ustawa upada. W
razie ponownego uchwalenia ustawy
przez Sejm Prezydentowi nie przysługuje
prawo
1 pkt za działanie
i skutek
wystąpienia
do Trybunału
Konstytucyjnego.
W odpowiedzi ucznia należy ocenić
właściwe zrozumienie istoty problemu.
5
128891608.011.png 128891608.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin