RZYM.doc

(654 KB) Pobierz
Zagadnienia wstępne

 

ZAGADNIENIA WSTĘPNE

 

 

Systematyka prawa rzymskiego:

·         Część ogólna (prawo osobowe, przedmioty stosunków prawnych, czynności prawne)

·         Zobowiązania

·         Prawo rzeczowe

·         Prawo rodzinne

·         Prawo spadkowe

Okresy historyczne rozwoju prawa:

·          Okres królewski

q                   Władało 7 królów

q                   Wydawali leges regie – legendarne ustawy królewskie

q                   Senat jako ciało doradcze (100 osób pod koniec tego okresu 300 sób)

q                   Komisje:

Ø                  Curiata (30 osób)

Ø                  Trybuta (21 osób)

Ø                  Centuriata (193 osoby – wg uzbrojenia na jakie było ich stać, 98 jeźdźców)

Ø                  Komisje te przyjmowały lub odrzucały wnioski o ustawe

·          Okres republiki

q                   Władali konsulowie

q                   Pojawili sie cenzorzy (duzy wpływ na senat – decydowali o składzie senatu)

q                   Pojawili się trybuni (nietykalni, prawo veta)

q                   Pojawili sie pretorzy (wymiar sprawiedliwości)

q                   Funkcjonował senat

·          Okres pryncypatu

q                   Princeps – pierwszy obywatel

q                   Od Oktaiwana Augusta

q                   Posiadał władzę prokonsula (władza nad wojskiem), trybuna ludowego (nietykalność i prawo veta), konsula i najwyższego kapłana

·          Okres dominatu

q                   Państwo jako dominnum, imperium

q                   Jedynowładztwo cesarzy

Podział prawa:

·          ius – prawo ludzkie

·          fas – prawo sakralne

·          Zasada personalności prawa (osobowości) – każdy obywatel, bez względu gdzie się znajdował, musiał się posługiwać prawem civitas, do której należał

q       ius civile w szerokim znaczeniu (=ius Quiritium)  – obywatele rzymscy – obejmowało ono ius civile w wąskim znaczeniu (plebiscita, uchwały senatu, konstytucje cesarskie i opinie jurysprudencji) oraz ius honorarium (edykty urzędników państwowych)

q       ius peregrinorum – prawo peregrynów (wg obywateli rzymskich, ponieważ dla peregrynów było to ich ius civile), w zależności – dawni sprzymierzeńcy Rzymu zachowali swoje prawo, samorządy itd, wrogowie i podbici – narzucone prawo rzymskie

q       ius gentium – prawo o zasięgu międzynarodowym, podstawą wzajemne zaufanie stron, zasady słuszności i sprawiedliwości

·                                               ius publicum – prawo publiczne, normy dotyczące organizacji ludu rzymskiego w postaci państwa (zasada – najwyższą powinnością prawa jest pomyślność państwa, konflikt – na korzyść interesu publicznego)

·                                               ius privatum – prawo prywatne, normy ustanowione w interesie pojedynczych obywateli

·                                               prawo przedmiotowe – całokształt norm regulujących (za pomocą przymusu państwowego) pewien zakres zewnętrznych zachowań ludzkich, podmiot może dostać zgodę na użycie przemocy aby przekonać drugi podmiot do należytego zachowania się

·                                               prawo podmiotowe – przyznane komuś przez prawo przedmiotowe możliwości pewnego zachowania sie oraz domagania się określonego zachowania od innej osoby (ale nie można przekraczać zasad słuszności i sprawiedliwości), jeśli przedstawia jakąś wartość ekonomiczną to jest to prawo majątkowe, jeśli nie – prawo niemajątkowe

·                                               ius commune – prawo powszechne – obejmuje normy mające ogólne zastosowanie

·                                               ius singulare – prawo wyjątkowe – obejmuje normy mające wyjątkowe zastosowanie (zakaz zawierania małżeństw przez żołnierzy), czasem uprzywilejowuje pewną grupę społeczną

·                                               prawo względne – uprawniony może domagać się pewnego zachowania tylko od osoby określonej, a obowiązek tej osoby może polegać na działaniu pozytywnym jak i negatywnym

·                                               prawo bezwzględne – podmiot uprawniony może wymagać określonego zachowania się od kogokolwiek (zachowanie to ma charakter negatywny i polega na wstrzymaniu się od ingerencji w sferę cudzego władztwa)

·                                               ius cogens - prawo względnie wiążące – obejmuje przepisy prawne, które każdy podmiot musi w konkretnym przypadku bezwzględnie respektować nie mając żadnej możliwości uchylenia ich zastosowania przez własne oświadczenie woli (głównie normy prawa publicznego)

·                                               ius dispositivum - prawo bezwzględnie wiążące – obejmuje przepisy, których zastosowanie może być w konkretnym przypadku wyłączone przez oświadczenie woli zainteresowanego podmiotu (znaczenie subsydiarne, pomocnicze)

·                                               prawo materialne:

q                                            w prawie cywilnym – normy regulujące stosunki majątkowe

q                                            w prawie karnym – dział prawa, który określa jakie czyny uznawane są za przestępstwa i jakie kary należy wymierzać za ich popełnienie

q                                            najogólniej – reguluje obowiązki poszczególnych podmiotów

·                                               prawo formalne (procesowe):

q                 w prawie cywilnym –  normy regulujące postępowanie podmiotów prawnych i organów państwowych w toku dochodzenia przez podmiot zrealizowania norm prawa materialnego lub świadczenia odszkodowania za szkodę

q                 w prawie karnym – reguluje sposób ustalania, czy przestępstwo zostało popełnienie i przewiduje kto i w jakim trybie ma wymierzyć sankcję za przekroczenie normy prawa materialnego

q                 Najogólniej – reguluje postępowanie organów państwowych powołanych do wymiaru sprawiedliwości

Obowiązywanie normy prawnej w miejscu i czasie:

·          Norma prawna ma na celu zmuszenie jednostki do określonego działania lub zaniechania, nakaz lub zakaz zachowań, norma jest prawna, gdy cel społeczny normy skierowany jest na skupienie jakiejś zbiorowości ludzkiej w organizacji, której cele determinowane są wspólnym dobrem tej zbiorowości i maja zmierzać do zachowania samej organizacji, jej moc jest uzależniona od istnienia państwa

·          Stosowane w oparciu o zasady dobra, słuszności i humanizmu

·          Norma traktowana w sposób abstrakcyjny, jako coś co wyprzedza zdarzenie

·          Norma prawna nie ma zastosowania do zdarzeń, które miały miejsce przed jej powstaniem (chyba że względy natury moralnej, politycznej albo ekonomicznej)

·          Prawo rzymskie obowiązywało na terenie imperium rzymskiego  - zasada terytorialnosci

·          zasada personalności prawa (osobowości) – każdy obywatel, bez względu gdzie się znajdował, musiał się posługiwać prawem civitas, do której należał

Interpretacja prawa:

·          faza wstępna poprzedzająca zastosowanie normy prawnej

·          ustalenie znaczenia określonej normy albo przepisu prawa w toku ich stosowania

·          proces techniczny który ma doprowadzić do rekonstrukcji myśli prawodawcy (ustalenie co jest prawem, określenie zachowania zgodnego z prawem, albo wykraczającego poza to prawo)

·          rodzaje:

q                 autentyczna –  jej dokonuje sam prawodawca

q                 legalna –  pochodzi od desygnowanego do tej funkcji organu państwowego (nie prawodawca !!!)

q                 sadowa –  dokonywana przez sądy w toku stosowania prawa

q                 doktrynalna –  dokonywana przez jurystów, posiadających ius publice respondendi (od Augusta), miała moc wiążącą wobec organów państwowych

·                                   dyrektywy wykładni (reguły pozwalające ustalić znaczenie interpretowanego przepisu):

q                               językowa –  wychodzimy z punktu widzenia budowy języka

q                               gramatyczna –  wychodzimy z punktu widzenia budowy gramatyki

q                               logiczna –  wychodzimy z punktu widzenia zasad logiki

q                               systemowa –  treść normy ustala się ze względu na system prawa

q                               celowościowa –  uwzględnia cel, jaki przepis ma do osiągnięcia

q                               teleologiczna –  uwzględnia cel, jaki przepis ma do osiągnięcia

q                               historyczna –  uwzględnia kontekst historyczny w jakim przepis się ukształtował

q                               dosłowna –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie taki sam, jaki ma przepis w znaczeniu bezpośrednim (po zastosowaniu wykładni językowej)

q                               rozszerzająca –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie szerszy od bezpośredniego znaczenia przepisu (po zastosowaniu wykładni językowej)

q                               zwężająca –  w przypadku gdy po porównaniu wyników różnych rodzajów wykładni zakres będzie węższy od bezpośredniego znaczenia przepisu (po zastosowaniu wykładni językowej)

Źródła powstania prawa:

·          określenie faktów prawotwórczych, pochodzących od organów wyposażonych we władzę legislacyjna (np. ustawa uchwalana na zgromadzeniu ludowym)

Źródła poznania prawa:

·          pomniki prawa, pozwalające zrekonstruować stan prawa w poszczególnych epokach historycznych

·          trzy grupy

q                   źródła jurydyczne (kodyfikacja justyniańska, instytucje Gaiusa)

q                   źródła epigraficzne (rozmaite napisy o treści prawniczej wyrytych w kamieniu albo na tablicach metalowych)

q                   pisma nie prawnicze – dzieła historyków. Poetów, retorów

·                                  pozwalają prześledzić rozwój czynników prawotwórczych (najstarszy zwyczaj, ustawa, edykty, uchwały senatu, konstytucje cesarskie wszystko wraz z działalnością jurysprudencji, a na końcu jeszcze raz zwyczaj)

 

1


autor: ...

 

ŹRÓDŁA  PRAWA  RZYMSKIEGO

 

Źródła prawa

Prawo zwyczajowe:

·         W czasach najdawniejszych źródłem prawa był zwyczaj (na jego podstawie ukształtowało się prawo zwyczajowe)

·         Zwyczaj kształtował się w wyniku ciągłości i niezmienności jakiegoś postępowania i dobrowolnie uznany przez większość jako konieczny, wtedy stosowany przez dłuższy czas w sposób niezmienny

·         Prawo zwyczajowe jest milczącym wyrazem woli ludu (w ustawie wola wyrażona wyraźnie)

·         Nie sprzyja poczuciu pewności prawnej, bo nie jest spisane – stwarza warunki do nadużyć

·         Kodyfikacja zwyczajowego prawa rzymskiego – 450 r. p.n.e. – Ustawa XII Tablic – źródła wszelkiego prawa  (publicznego i prywatnego)

·         Spisanie prawa nie wykluczało zwyczaju jako czynnika prawotwórczego

·         Przyznano mu moc ustawie a także moc uchylania ustaw

·         Cechy zwyczaju:

q                   Dawność zwyczaju – musiał funkcjonować od dawna

q                   Ogólna zgoda na stosowanie – posługiwanie się nim

q                   Racjonalny charakter prawa zwyczajowego

q                   Brak sprzeczności z ustawami (ten warunek doszedł, gdy gospodarka zaczęła się cofać a prawo było zbyt dobre – następuje wulgaryzacja prawa

Ustawa:

·         Ustawa – to co lud nakazuje i ustanawia

·         Ciałem ustawodawczym były zgromadzenia ludowe – comitia

q      Początkowo głosowanie jawne

q      Comitia centuriara – głosowanie tajne wg centurii

q      Comitia tributa – głosowanie tajne wg tribus

·         Z inicjatywą ustawodawczą występował magistratus (konsul, pretor) zapytując zgromadzonych czy przyjmują projekt ustawy, zanim nad nią głosowano odbywała się powszechna dyskusja, po głosowaniu jeżeli za – senat zatwierdzał

·         Przyj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin