Język Polski Materialy dodatkowe.pdf

(71 KB) Pobierz
GPV–CD
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z RZ
Rz piszemy:
1. Gdy wymienia si´ na r w innych formach tego samego wyrazu
lub w wyrazach pokrewnych, np. starzec , bo stary ; morze , bo morski .
2. Po spó∏g∏oskach: b , ch , d , g , j , k , p , t , w , np. brzuch , chrzan ,
grzechotnik .
3. W rzeczownikach rodzaju m´skiego zakoƒczonych na: - arz , -erz , np.
malarz , kàtomierz .
4. W wyrazach, których pisowni nie uzasadnia ˝adna regu∏a ortograficzna,
np. rzeka , burza .
U˚YCIE WIELKIEJ I MA¸EJ LITERY
Wielkà liter´ stosujemy na poczàtku ka˝dego wypowiedzenia i po dwukropku,
kiedy cytujemy jakàÊ wypowiedê sk∏adajàcà si´ z wi´cej ni˝ jednego zdania.
Cz´sto wielkimi literami zapisujemy ca∏e wyrazy na kartach tytu∏owych ksià-
˝ek (tytu∏y rozdzia∏ów, artyku∏ów prasowych), na afiszach (tytu∏y filmów,
sztuk teatralnych), np. ZEMSTA.
Mo˝na u˝ywaç wielkiej litery tak˝e ze wzgl´dów uczuciowych i grzecznoÊcio-
wych, na przyk∏ad wyra˝ajàc przyjaêƒ, szacunek dla osób, do których si´ pi-
sze, czy szacunek dla tego, o czym si´ pisze, na przyk∏ad Drogi Panie Profe-
sorze , Ojczyzna , Naród .
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z H
H piszemy:
1. Gdy wymienia si´ na g , dz , z , ˝ , ê w innych formach danego wyrazu lub w wy-
razach pokrewnych, np. wahaç si´ , bo waga ; b∏ahy , bo b∏azen ; druh , bo dru˝ba .
2. W wyrazach rozpoczynajàcych si´ czàstkà hekto- , higro- , hiper- ,
hipo- , np. hektolitr , higrometr , hiperpoprawny , hipopotam .
3. W wyrazach, których pisowni nie uzasadnia ˝adna regu∏a ortograficzna,
np. huÊtawka , bohater , herb .
Wielkà literà ze wzgl´dów znaczeniowych piszemy mi´dzy innymi:
1. Imiona, nazwiska ludzi (te˝ przydomki, pseudonimy i przezwiska ludzi),
imiona w∏asne bogów, zwierzàt i drzew, np. Wis∏awa Szymborska , Zeus ,
Reksio , dàb Bartek .
2. Nazwy mieszkaƒców terenów geograficznych, krajów, cz´Êci Êwiata, pla-
net, np. Kaszuba , Francuz , Amerykanin , Marsjanin (ale: ma∏à literà – na-
zwy mieszkaƒców miast, np. gdaƒszczanin ).
3. Nazwy cz∏onków narodów, ras i szczepów, np. Indianin (rdzenny miesz-
kaniec Ameryki), ˚yd (cz∏onek narodu; ale: ˝yd – wyznawca judaizmu),
Murzyn (cz∏owiek rasy czarnej).
4. Nazwy dynastii, np. Jagiellonowie .
5. Nazwy geograficzne i miejscowe, nazwy w∏asne paƒstw, regionów, dzielnic,
ulic, placów, np. Litwa , Morze Ba∏tyckie , Beskidy Wschodnie , Ursynów .
6. Nazwy gwiazd, planet i konstelacji, np. Wenus , Wielka Niedêwiedzica .
7. Nazwy firm, marek i typów wyrobów przemys∏owych, np. Ford .
8. Przymiotniki dzier˝awcze zakoƒczone na - owski , - owy , - in , - yn , - ów , np.
wiersz Norwidowski , Marysina zabawka .
9. Nazwy Êwiàt i dni Êwiàtecznych, np. Bo˝e Narodzenie , Wielkanoc .
10. Tytu∏y czasopism, np. „Polityka”, „Gazeta Wyborcza”.
11. Nazwy j´zyków programowania, programów i systemów komputero-
wych, np. Word , Windows .
12. Nazwy orderów i odznaczeƒ, np. Virtuti Militari , Górska Odznaka Tury-
styczna .
13. Skrótowce literowe i g∏oskowe piszemy w ca∏oÊci wielkimi literami,
np. MEN , LOT (ale: Locie – tylko pierwsza litera jest wielka). W sylabow-
cach tylko pierwsza litera jest wielka, np. Pafawag . JeÊli skrótowiec zawie-
ra litery oznaczajàce przyimek, spójnik, inne litery oznaczajàce g∏oski, to
piszemy je ma∏à literà, na przyk∏ad WSiP (Wydawnictwa Szkolne i Pedago-
giczne), SdRP (Socjaldemokracja Rzeczypospolitej Polskiej).
14. Skróty oznaczajàce symbole nazw pierwiastków chemicznych (np. Fe , P ,
Ra ), niektóre skróty u˝ywane w fizyce i matematyce (np. C , V , W ), skró-
ty tytu∏ów Starego i Nowego Testamentu ( ST , NT ) oraz tytu∏ów czasopism
(np. Gaz. Wyb. ) i inne (np. SA – spó∏ka akcyjna; PS – postscriptum; P. T .
pleno titulo , czyli z zachowaniem nale˝nych tytu∏ów).
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z Ñ , ¢
Ñ i ¢ piszemy:
1. W wyrazach rodzimych i spolszczonych, np. wàski , tràbka , r´ce .
2. W koƒcówkach form deklinacyjnych w liczbie pojedynczej:
w ´ w mianowniku, np. ksià˝ ´; w narz´dniku rodzaju ˝eƒskiego,
np. ksià˝kà ;
w à i ´ w bierniku, np. panià , tamtà , imi ´, stron´ .
3. W czàsteczkach form koniugacyjnych:
w w koƒcówkach form osobowych: (ja) id´ , (oni, one) idà , umiejà ;
w w czàstkach -à∏ , -´∏ , -´l , wzià∏ , wzi´∏a , wzi´liÊmy ;
w w koƒcówkach form nieosobowych, np. wziàç , piszàc , Êci´to ;
w w koƒcówkach imies∏owów przymiotnikowych, np. stojàcy , zakl´ta , wzi´te .
ODMIANA NAZW W¸ASNYCH
Wiele nazw geograficznych i nazwisk zosta∏o spolszczonych i odmieniajà si´
wed∏ug polskich wzorów odmiany, np. Pary˝ , Szekspir . W przypadku odmiany
– oryginalnych nazwisk i nazw geograficznych – obowiàzuje zasada ich odmie-
niania, jeÊli tylko da si´ je w∏àczyç do okreÊlonego wzorca odmiany.
1. JeÊli nazwisko koƒczy si´ na - ski , - cki , - dzki , to formy nazwiska ˝on i có-
rek majà koƒcówk´ - a , np. WiÊniewski WiÊniewska .
JeÊli nazwisko m´skie jest formà przymiotnika (np. Bury ), to nazwiska
˝eƒskie mogà pozostaç w tej samej formie (np. pani Bury ) lub przyjàç for-
m´ przymiotnikowà zakoƒczonà na -a (np. Bura ).
JeÊli nazwisko koƒczy si´ na spó∏g∏osk´ bàdê samog∏osk´ e lub o , to na-
zwisko ˝ony tworzymy za pomocà przyrostka - owa (np. Markiewiczowa ),
a nazwisko córki przyrostkiem - ówna (np. Markiewiczówna ).
JeÊli nazwisko koƒczy si´ na - a (np. Kuna ), to nazwisko ˝ony tworzymy
za pomocà przyrostka - ina (np. Kunina ), a nazwisko córki przyrostkiem -
anka (np. Kunianka ).
Nazwiska ˝eƒskie zakoƒczone na - owa , - ewa odmieniajà si´ jak przymiot-
niki, np. Goêdzikowa , DCMs. Goêdzikowej , BN. Goêdzikowà .
Nazwiska ˝eƒskie zakoƒczone na - a odmieniajà si´ tak jak rzeczowniki po-
spolite, np. Duda , D. Dudy , CMs. Dudzie , B. Dud´ , N. z Dudà .
Nazwiska ˝eƒskie zakoƒczone na - ówna – choç majà zakoƒczenie jak
przymiotniki – odmieniajà si´ jak rzeczowniki, np. Markiewiczów-
na ,D. Markiewiczówny , CMs. Markiewiczównie , B. Markiewiczówn´ ,
N. z Markiewiczównà .
2. Mo˝na nie odmieniaç nazwisk m´skich (g∏ównie zakoƒczonych na - e , - o ),
które poprzedza imi´ lub rzeczownik pospolity, np. z ministrem Kopytko .
3. Nieodmienne pozostajà nazwy, dla których nie mo˝na ustaliç wzoru odmiany
(np. Baku ) czy nazwy rodzaju nijakiego zakoƒczone na - um (np. Monachium ).
Nazwy oryginalne zakoƒczone na - u , - i , - o , - e w wi´kszoÊci pozostajà nie-
odmieniane, np. Porto , Enschede , Lindau . Nazw wielu innych miast te˝ si´
nie odmienia, np. Bonn , Saint Louis .
4. Niektóre nazwy zakoƒczone na - a , - na , - owa odmieniajà si´ wed∏ug odmia-
ny rzeczownikowej, np. Jab∏onna ( do Jab∏onny , w Jab∏onnie ).
5. Wyst´pujàce tylko w lm. Bieszczady , Tychy majà formy oboczne:
do Bieszczad / Bieszczadów , do Tych / Tychów . Nazwa Mi´dzyzdroje ma
koƒcówk´ - ów : do Mi´dzyzdrojów .
6. JeÊli nazwa miejscowa jest zestawieniem bàdê zrostem, to odmieniamy
oba cz∏ony, np. w Dusznikach Zdroju , w Krasnymstawie .
Ma∏à literà piszemy wszystkie wyrazy pospolite, mi´dzy innymi:
1. Nazwy dni tygodnia, miesi´cy, okresów kalendarzowych, okresów, epok,
pràdów kulturalnych, kierunków filozoficznych i kulturowo-artystycz-
nych, np. wtorek , lipiec , pozytywizm (ale: M∏oda Polska ), realizm .
2. Nazwy wydarzeƒ, aktów dziejowych, np. kongres wiedeƒski , powstanie
styczniowe .
3. Poj´cia i terminy geograficzne, np. biegun pó∏nocny .
4. Nazwy okr´gów administracyjnych wspó∏czesnych i historycznych, np.
województwo ∏ódzkie .
5. Nazwy mieszkaƒców miast, osiedli i wsi, np. ∏odzianka , gdaƒszczanin .
6. Nazwy cz∏onków bractw, zgromadzeƒ zakonnych, cz∏onków spo∏eczno-
Êci wyznaniowych, np. franciszkanin , muzu∏manin (ale: Krzy˝ak – cz∏o-
nek zakonu i jednoczeÊnie obywatel paƒstwa krzy˝ackiego).
7. Nazwy cz∏onków partii, stronnictw politycznych, organizacji spo∏ecz-
nych, cz∏onków zespo∏ów, np. filomata , sybirak .
8. Tytu∏y naukowe i zawodowe, nazwy godnoÊci, np. in˝ynier , premier .
9. Przymiotniki utworzone od nazw osobowych w∏asnych, oznaczajàce
charakterystyczne cechy, w∏aÊciwoÊci; odpowiadajà na pytania: jaki? (-
a, -e), który? (-a, -e), np. porównanie homeryckie (ale: Homerowe dzie-
∏a – przymiotnik okreÊla przynale˝noÊç do kogoÊ; odpowiada na pytania
czyj?, -a, -e).
10. Przymiotniki utworzone od nazw miejscowych, np. gwara podhalaƒska ,
aglomeracja ∏ódzka (ale: Warszawska Jesieƒ – nazwa imprezy).
11. Nazwy obrz´dów, zabaw, zwyczajów, taƒców, np. miko∏ajki , tango .
12. Nazwy ró˝nych wytworów przemys∏owych, na przyk∏ad samochodów, apa-
ratów fotograficznych, zegarków, artyku∏ów spo˝ywczych, odzie˝y, np. ford ,
kodak , omega , polopiryna , marlboro , tokaj , adidasy (ale: nazwy firm oraz
nazwy marek pisze si´ wielkà literà, np. samochód marki Ford ).
153121888.015.png
NAJWYBITNIEJSI TWÓRCY EPOK LITERACKICH
Staro˝ytnoÊç:
Homer, Hezjod, Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Pindar, Wergiliusz, Horacy,
Owidiusz, Tacyt, Swetoniusz, Cyceron, Seneka, Marek Aureliusz
Âredniowiecze:
Fran˜ois Villon, Wincenty Kad∏ubek, Jan D∏ugosz
Odrodzenie:
Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Pierre de Ronsard, Fran˜ois Rabelais, Mi-
chel de Montaigne, Erazm z Rotterdamu, Miguel de Cervantes, Thomas Mo-
re, Niccolò Machiavelli, Boccaccio, William Szekspir, Klemens Janicki, Miko-
∏aj Rej, Jan Kochanowski, Andrzej Frycz Modrzewski
Barok:
Giambattista Marino, Pierre Corneille, Miko∏aj S´p-Szarzyƒski, Piotr Skarga,
Jan Andrzej Morsztyn, Daniel Naborowski, Wac∏aw Potocki, Wespazjan Ko-
chowski, Jan Chryzostom Pasek, Jan III Sobieski, El˝bieta Dru˝backa
OÊwiecenie:
Daniel Defoe, Jonathan Swift, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau, Igna-
cy Krasicki, Stanis∏aw Trembecki, Adam Naruszewicz, Julian Ursyn Niemce-
wicz, Franciszek Karpiƒski, Stanis∏aw Staszic, Alojzy Feliƒski
Romantyzm:
James Macpherson, Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller, George Gor-
don Byron, Percy Shelley, Walter Scott, Heinrich Heine, Aleksander Puszkin,
Michai∏ Lermontow, Victor Hugo, Aleksander Dumas, Alfred de Musset, Ma-
dame de Staël, Mary Shelley, Emily Brontë, George Sand, Adam Mickiewicz,
Juliusz S∏owacki, Zygmunt Krasiƒski, Cyprian Kamil Norwid, Kornel Ujejski,
W∏adys∏aw Syrokomla, Teofil Lenartowicz
Realizm i pozytywizm:
Honoriusz Balzac, Stendhal, Miko∏aj Gogol, Charles Dickens, Gustaw Flau-
bert, Fiodor Dostojewski, Lew To∏stoj, Adam Asnyk, Eliza Orzeszkowa, Maria
Konopnicka, Boles∏aw Prus, Henryk Sienkiewicz
Modernizm:
Théophile Gautier, Charles Baudelaire, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud, Stéphane
Mallarmé, Maurice Maeterlinck, Henryk Ibsen, August Strindberg, Selma La-
gerlöf, Sigrid Undset, Emil Zola, Guy de Maupassant, Oskar Wilde, Joseph Con-
rad, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff, Stanis∏aw Wyspiaƒski, Stefan
˚eromski, W∏adys∏aw Reymont, Tadeusz Boy-˚eleƒski, Jan Kasprowicz
Literatura po 1918 roku:
Marcel Proust, James Joyce, André Gide, André Malraux, Fran˜ois Mauriac,
Jean-Paul Sartre, Erich Maria Remarque, Jaroslav Haˇek, Ernest Hemin-
gway, Truman Capote, William Faulkner, Michai∏ Bu∏hakow, Michai∏ Szo∏o-
chow, Boris Pasternak, Franz Kafka, Thomas Mann, Albert Camus, George
Orwell, Umberto Eco, Eug¯ne Ionesco, Bertold Brecht, Friedrich Dürrenmatt,
Boles∏aw LeÊmian, Julian Tuwim, Julian PrzyboÊ, Zofia Na∏kowska, Witold
Gombrowicz, Stanis∏aw Ignacy Witkiewicz, Jerzy Andrzejewski, Czes∏aw Mi-
∏osz, Gustaw Herling-Grudziƒski, Krzysztof Kamil Baczyƒski, Tadeusz Ró˝e-
wicz, Zbigniew Herbert, Wis∏awa Szymborska, S∏awomir Mro˝ek, Stanis∏aw
Baraƒczak, Adam Zagajewski, Julian Kornhauser, Edward Redliƒski
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
liryka: sonet, hymn, oda, sielanka, pieʃ, tren, elegia, wiersz liryczny, epigra-
mat, fraszka
dramat: tragedia, komedia, dramat w∏aÊciwy, misterium, farsa
epika: epos, epopeja, opowiadanie, powieÊç, nowela, baʃ
Gatunki literackie – stanowià element systematyzacji literatury (kategoria
nadrz´dna: rodzaj; kategoria podrz´dna: odmiany gatunkowe). Wyznaczniki ga-
tunkowe okreÊlajà sposób konstruowania dzie∏a literackiego. Niekiedy sà
traktowane jako zespó∏ rygorystycznie obowiàzujàcych norm. Gatunki sà wy-
razem ÊwiadomoÊci artystycznej epoki – zale˝à od pràdu literackiego domi-
nujàcego w danym okresie. Wskutek wzajemnego oddzia∏ywania ró˝nych ga-
tunków nast´puje ich przekszta∏canie i ewolucja, powstajà te˝ gatunki
mieszane.
Gatunki mieszane (synkretyczne) – posiadajà cechy ró˝nych rodzajów lite-
rackich, np. ballada, powieÊç poetycka, dramat romantyczny.
153121888.016.png 153121888.017.png
ÂRODKI STYLISTYCZNE
Alegoria – motyw lub zestaw motywów, który poza znaczeniem dos∏ownym
ma jeszcze inne, ukryte i domyÊlne.
Aliteracja – rozpoczynanie od identycznych g∏osek sàsiadujàcych ze sobà
wyrazów.
Anafora – powtarzanie tego samego sformu∏owania (wyrazu lub zwrotu)
na poczàtku kolejnych zdaƒ wersów lub akapitów.
Animizacja (o˝ywienie) – polega na nadaniu przedmiotom, zjawiskom przy-
rody lub poj´ciom cech istot ˝yjàcych.
Antropomorfizacja – rodzaj animizacji; polega na przypisywaniu zjawiskom
natury, tworom nieo˝ywionym, poj´ciom, zwierz´tom cech w∏aÊciwych cz∏o-
wiekowi.
Antyteza – zestawienie dwóch wypowiedzi kontrastowych, przeciwnych
pod wzgl´dem znaczenia.
Apostrofa – bezpoÊredni zwrot do osoby, bóstwa, uosobionego przedmiotu,
idei.
Archaizm – wyraz pochodzàcy z czasów minionych, który wyszed∏ z po-
wszechnego u˝ycia.
Epifora – powtarzanie tego samego sformu∏owania (wyrazu lub zwrotu)
na koƒcu zdania lub wersu.
Epitet – okreÊlenie rzeczownika, wyra˝one najcz´Êciej za pomocà przymiot-
nika, rzadziej imies∏owu bàdê rzeczownika.
Eufemizm (odmiana peryfrazy) – wyraz, zwrot, który zast´puje drastyczne,
dosadne, wulgarne wyra˝enie innym, ∏agodniejszym, os∏abiajàc tym samym
jego znaczenie.
Hiperbola – opisanie, przedstawienie zjawiska, przedmiotu, czynnoÊci
w sposób przesadny, przejaskrawiony, wyolbrzymiony. Ma na celu wywarcie
na odbiorcy silniejszego wra˝enia.
Instrumentacja g∏oskowa – taki dobór wyrazów, aby pewne g∏oski powtarza-
∏y si´ z ponadprzeci´tnà cz´stotliwoÊcià.
Inwokacja – rozwini´ta apostrofa umieszczana na poczàtku utworu epickie-
go.
Kalambur – rodzaj gry s∏ów (o zbli˝onym bàdê identycznym brzmieniu a ró˝-
nych znaczeniach).
Koncept – wyszukany, oryginalny pomys∏ kompozycyjny, stylistyczny.
Kontrast – zestawienie wyrazów bàdê wypowiedzi (np. motywów, cech)
przeciwstawnych, sprzecznych.
Metafora (przenoÊnia) – zestawienie dwóch lub wi´cej wyrazów, które osob-
no znaczà co innego, a w zestawieniu nabierajà nowego znaczenia, zwanego
znaczeniem metaforycznym.
Neologizm – wyraz tworzony w celu nazwania nowych rzeczy czy zjawisk
bàdê ch´ci wyra˝enia okreÊlonych treÊci w sposób oryginalny, wyszukany.
Oksymoron – rodzaj zwiàzku frazeologicznego, który sk∏ada si´ z wyrazów
o przeciwstawnej treÊci.
Onomatopeja (dêwi´konaÊladownictwo) – jako zabieg poetycki polega
na wprowadzeniu do utworu wyrazów dêwi´konaÊladowczych bàdê tworze-
niu dêwi´konaÊladowczych uk∏adów g∏oskowych czy uk∏adów rytmicznych.
Paradoks – zestawienie sprzecznych wewn´trznie, kontrastujàcych znacze-
niowo wyra˝eƒ.
Parenteza – wypowiedzenie nawiasowe, wtràcone, dopowiedzenie, dygresja,
odautorski komentarz.
Personifikacja (uosobienie) – rodzaj animizacji; przedstawianie przedmio-
tów, zwierzàt, roÊlin, poj´ç abstrakcyjnych, zjawisk natury jako dzia∏ajàcych,
mówiàcych postaci ludzkich.
Peryfraza (omówienie) – zastàpienie konkretnej nazwy jakiegoÊ zjawiska,
czynnoÊci, przedmiotu, osoby opisem lub charakterystykà.
Porównanie – przyrównanie czegoÊ do czegoÊ innego, najcz´Êciej za pomo-
cà wyra˝eƒ: jak , jako , na kszta∏t , niby .
Porównanie homeryckie – porównanie, w którym cz∏on porównujàcy jest
obrazem poetyckim rozbudowanym do rozmiarów epizodu.
Przerzutnia – wyst´puje w liryce; polega na przeniesieniu cz´Êci zdania z jed-
nego wersu do drugiego.
Pytanie retoryczne – pytanie, które nie zostaje u˝yte w celu otrzymania od-
powiedzi.
Symbol – znak, przedmiot, poj´cie majàce poza znaczeniem dos∏ownym in-
ne, ukryte.
Wulgaryzm – dosadny, ordynarny wyraz lub zwiàzek wyrazowy.
Wykrzyknienie (eksklamacja) – wypowiedzenie (wyraz, grupa wyrazów lub
zdanie wykrzyknikowe) zakoƒczone znakiem wykrzyknienia.
Wyliczenie – wymienienie w szeregu zdaƒ rzeczy, poj´ç lub cech.
S¸OWOTWÓRSTWO
Dzia∏ nauki o j´zyku zajmujàcy si´ analizà budowy wyrazów oraz opisem spo-
sobów ich tworzenia.
Wyrazy, którymi si´ pos∏ugujemy, mo˝emy podzieliç na dwie grupy:
w wyrazy podstawowe , od których tworzymy inne, nowe wyrazy;
w wyrazy pochodne , czyli nowe wyrazy, które zosta∏y utworzone od wyra-
zów podstawowych.
WYRAZ PODSTAWOWY
WYRAZ POCHODNY
kot
kotek
kwiat
kwiatek
czytaç
przeczytaç
ma∏y
malutki
Wyrazy podstawowe odsy∏ajà nas bezpoÊrednio do osoby, przedmiotu, zja-
wiska, na przyk∏ad: ch∏opiec , dach , deszcz , lampa . Mówimy o nich, ˝e sà
niepodzielne s∏owotwórczo i majà tylko znaczenie s∏ownikowe (czyli defini-
cj´ podajàcà znaczenie wyrazu ).
Wyrazy pochodne , na przyk∏ad: ch∏opczyk , daszek , deszczyk , lampka , odsy-
∏ajà do tego samego przedmiotu, zjawiska, osoby, co wyraz podstawowy, za-
wierajà jednak dodatkowà informacj´ zawartà w dodanej czàstce:
daszek – o tym, ˝e daszek to ma∏y dach mówi nam czàstka -ek;
lampka – o tym, ˝e lampka to ma∏a lampa mówi nam czàstka -ka.
O wyrazach pochodnych mówimy, ˝e sà podzielne s∏owotwórczo i majà za-
równo znaczenie s∏ownikowe , jak i s∏owotwórcze zawarte w dodanych
czàstkach (np.: -yk, -ek, -ka ).
Istniejà te˝ takie wyrazy, które, b´dàc wyrazami pochodnymi, sà jednoczeÊnie
podstawowymi w stosunku do innych wyrazów pochodnych.
Sà one podzielne s∏owotwórczo.
WYRAZ PODSTAWOWY
WYRAZ POCHODNY
dom
domek
domeczek
liÊç
listek
listeczek
karta
kartka karteczka
WYRAZ PODSTAWOWY WYRAZ POCHODNY
OPIS
Co opisujemy?
w przedmioty, obiekty nieo˝ywione, na przyk∏ad: elementy stroju, dzie∏a sztu-
ki, wn´trza, budowle
w elementy natury, zjawiska przyrody, na przyk∏ad: krajobrazy i ich elementy,
wschody i zachody s∏oƒca, burze, sztormy, Ênie˝yce, zwierz´ta
w osoby: wyglàd zewn´trzny, cechy charakteru, prze˝ycia w∏asne i cudze
(postaci literackich i rzeczywistych)
Jak opisujemy?
w ze zwróceniem uwagi na kompozycj´
w od cech ogólnych do szczegó∏owych
w na podstawie planu
w precyzyjnie – z uwzgl´dnieniem cech najwa˝niejszych i najbardziej cha-
rakterystycznych
w z odtworzeniem rzeczywistego wyglàdu opisywanego obiektu
w z zachowaniem statycznoÊci
w z ujawnieniem sàdów subiektywnych
Jakich form j´zykowych u˝ywamy w opisie?
w zdaƒ rozwini´tych z wieloma okreÊleniami przymiotnikowymi
w zdaƒ z∏o˝onych podrz´dnie
w rzeczowników wraz z okreÊleniami, g∏ównie przymiotnikowymi
w przymiotników
w s∏ownictwa nazywajàcego stosunki przestrzenne
w czasowników oznaczajàcych zmian´ kolorów
w czasowników w formie bezosobowej
w orzeczeƒ imiennych
w okreÊleƒ porównawczych
153121888.018.png 153121888.001.png 153121888.002.png
S¸OWNIKI
PODZIA¸ ZAIMKÓW
publikacje zawierajàce alfabetyczny rzeczowy zbiór
wyrazów z ich objaÊnieniami
RODZAJE
ZAIMKÓW
RZECZOWNE PRZYMIOTNE LICZEBNE PRZYS¸OWNE
J¢ZYKOWE
osobowe
ja, ty, my, wy,
(on, ona, ono,
oni, one)
ogólne, uniwersalne
na przyk∏ad:
S∏ownik wspó∏czesny j´zyka polskiego
przek∏adowe
dwu- lub wieloj´zyczne, na przyk∏ad:
S∏ownik polsko-angielski, S∏ownik niemiecko-polski
specjalistyczne
zawierajàce wyrazy dobrane z jednego punktu widzenia,
na przyk∏ad:
S∏ownik ortograficzny j´zyka polskiego, S∏ownik poprawnej
polszczyzny, S∏ownik wyrazów obcych
zwrotny
si´
dzier˝awcze –
mój, twój,
nasz, wasz,
swój, (jego,
jej, ich)
wskazujàce on, ona, ono,
oni, one, to
ten, tamten,
taki, ów
tyle
tak, owak,
tu, tam, t´dy,
tamt´dy,
wtedy, odtàd
pytajno-
-wzgl´dne
kto, co
jaki, który,
czyj
ile
jak, gdzie,
któr´dy,
skàd, dokàd,
kiedy, odkàd
RZECZOWE
na przyk∏ad:
S∏ownik pisarzy i lektur, Szkolny s∏ownik historyczny, S∏ownik
gatunków literackich
nieokreÊlone ktoÊ, coÊ,
ktokolwiek,
cokolwiek;
kto bàdê, co
bàdê, byle
kto, byle co
jakiÊ, któryÊ,
czyjÊ, pewien,
jakikolwiek,
jaki bàdê,
byle jaki
ileÊ, ilekol-
wiek, ile bàdê,
kilkanaÊcie,
par´, wiele,
wielu
jakoÊ, gdzieÊ,
skàdÊ, kiedyÊ,
jakkolwiek,
jak bàdê, byle
jak
LEKSYKONY
s∏owniki (uniwersalne lub specjalistyczne) zawierajàce
skondensowane wiadomoÊci encyklopedyczne
ROZPRAWKA
Jest to forma wypowiedzi, w której omawia si´ jakiÊ temat, roztrzàsa zagad-
nienie, uwzgl´dniajàc ró˝ne punkty widzenia.
Kompozycja rozprawki
I. Wprowadzenie
ZWIÑZKI FRAZEOLOGICZNE
Zwiàzki frazeologiczne sà to sta∏e, utrwalone w j´zyku po∏àczenia dwu lub kil-
ku wyrazów. Znaczenie zwiàzku frazeologicznego nie jest sumà znaczeƒ po-
szczególnych wyrazów wchodzàcych w jego sk∏ad, na przyk∏ad:
pisaç maczkiem – nie oznacza: u˝ywaç do pisania maku, lecz pisaç bardzo
drobnym pismem;
nabijaç kogoÊ w butelk´ – nie oznacza: wciskaç, wbijaç kogoÊ w butel-
k´, sprawiaç, by ktoÊ si´ w niej znalaz∏, ale oszukiwaç kogoÊ.
II. Rozwini´cie
III. Zakoƒczenie
BUDOWA ROZPRAWKI
PIERWSZY SCHEMAT
DRUGI SCHEMAT
TRZECI SCHEMAT
I. Teza. WyjaÊnienie
g∏ównej myÊli
I. Zagadnienie. Wàtpli-
woÊci. Ewentualna
hipoteza
I. Teza albo zagadnienie
PODZIA¸ FRAZEOLOGIZMÓW ZE WZGL¢DU NA RODOWÓD
POCHODZENIE
PRZYK¸ADY
II. Argumentacja
1. Argument A
2. Argument B
3. Argument C
.........................
II. Argumentacja
1. Argument A
2. Argument B
3. Argument C
.........................
II. Argumentacja
1. Argument A przeciw
tezie
2. Argument B przeciw
tezie
3. Argument A za tezà
4. Argument B za tezà
................................
Biblia
plagi egipskie,
chodziç od Annasza do Kajfasza
mitologia
syzyfowa praca,
pi´ta Achillesa
literatura, legendy
walczyç z wiatrakami,
bazyliszkowy wzrok
pójÊç do Canossy,
koÊci zosta∏y rzucone
III. Podsumowanie
rozmyÊlaƒ
III. Teza
III. Podsumowanie.
Teza
historia
˝ycie codzienne
r obiç (kogoÊ) w konia,
wszystko na jedno kopyto
I. Wprowadzenie
1. W tej cz´Êci nale˝y sprecyzowaç problem zawarty w temacie; wyjaÊniç
podstawowe poj´cia lub przytaczany cytat.
2. Teza ogólna – precyzujemy jà w postaci zdania lub grupy zdaƒ oznajmujà-
cych. Teza mo˝e byç prawdziwa lub fa∏szywa.
II. Rozwini´cie
1. WyjaÊnienie 2. Uzasadnienie 3. Wnioskowanie
WyjaÊnianie, uzasadnianie, wnioskowanie to rodzaje argumentowania. Mo˝-
na je wzmocniç nast´pujàco:
w przytoczyç odpowiednià liczb´ przekonujàcych przyk∏adów,
w porównaç cechy, fakty, zjawiska z innymi cechami, faktami i zjawiskami,
aby pokazaç podobieƒstwa lub ró˝nice,
w powo∏aç si´ na autorytet – kogoÊ majàcego uznanie w danej dziedzinie (pi-
sarza, naukowca, filozofa), tak˝e na ksià˝ki, filmy itp.,
w przywo∏aç stosowny cytat potwierdzajàcy podawane argumenty.
Nie wszystkie rodzaje argumentowania muszà wystàpiç w rozprawce. Mo˝e
si´ ona opieraç tylko na wyjaÊnianiu lub uzasadnianiu czy te˝ wnioskowaniu.
Do zwiàzków frazeologicznych zaliczamy tak˝e przys∏owia.
PODZIA¸ FRAZEOLOGIZMÓW ZE WZGL¢DU NA BUDOW¢
WYRA˚ENIA
po∏àczenie dwóch lub wi´cej wyrazów, w których
cz∏onem nadrz´dnym jest rzeczownik, zaimek lub inny
wyraz odmieniajàcy si´ przez przypadki,
na przyk∏ad: miodowy miesiàc, iskierka ˝ycia, tamten
Êwiat, bia∏y kruk
ZWROTY
po∏àczenie wyrazów, w których cz∏onem nadrz´dnym
jest czasownik,
na przyk∏ad: p∏aciç z góry , drzeç koty , zapieraç dech ,
ubieraç si´ na cebul´
FRAZY
zwiàzki frazeologiczne majàce budow´ wypowiedzenia;
frazami sà przys∏owia, sentencje,
na przyk∏ad: Baba z wozu ,k oniom l˝ej ; Lepszy wróbel
w garÊci , ni˝ go∏àb na dachu
III. ZAKO¡CZENIE
153121888.003.png 153121888.004.png 153121888.005.png 153121888.006.png 153121888.007.png 153121888.008.png 153121888.009.png 153121888.010.png 153121888.011.png
SKRÓTY
W j´zyku pisanym cz´sto pos∏ugujemy si´ skróconymi pojedynczymi wyra-
zami pospolitymi i wyra˝eniami, jednak odczytujemy je jako ca∏e s∏owa:
ob. – obywatel
ul. – ulica
p.n.e. – przed naszà erà
pt. – pod tytu∏em
Wyrazy takie nazywamy skrótami.
STRESZCZENIE
Forma wypowiedzi, która w sposób zwi´z∏y ujmuje najistotniejsze treÊci
zawarte w streszczanym tekÊcie. Streszczajàc utwór fabularny, nale˝y:
w uwa˝nie przeczytaç tekst,
w zwróciç uwag´ na kompozycj´ fabu∏y (kolejnoÊç zdarzeƒ),
w sporzàdziç plan ramowy zdarzeƒ fabu∏y,
w rozwinàç poszczególne punkty planu, zwracajàc uwag´ na zwi´z∏oÊç tekstu,
w po∏àczyç cz´Êci kompozycyjne w spójnà i logicznà ca∏oÊç, poprawnà pod
wzgl´dem j´zykowym i stylistycznym.
Aby streszczaç, nale˝y poj´cia szczegó∏owe zast´powaç ogólnymi.
Zasady pos∏ugiwania si´ skrótami
Przyk∏ady
Skrócone nazwy polskie zapisujemy ma∏ymi litera-
mi, natomiast skróty przej´te z ∏aciny, wielkimi.
c.d.n. – ciàg dalszy
nastàpi
P. T . ( pleno titulo )
– z zachowaniem
wszelkich tytu∏ów
dn. – dnia
tj. – to jest
A.D. ( anno domini )
– Roku Paƒskiego
DYSKUSJA
Dyskusja to wymiana poglàdów na jakiÊ temat z innymi osobami. Dyskusj´ za-
zwyczaj prowadzi si´ publicznie, a w∏asne zdanie konfrontuje si´ ze zdaniem
innych. Nie zawsze w dyskusji wyra˝amy pewnoÊç i przekonanie. Bywa, ˝e nie
jesteÊmy do koƒca pewni wypowiadanych poglàdów. Wtedy podkreÊlamy to,
u˝ywajàc odpowiednich sformu∏owaƒ, na przyk∏ad:
w pewnoÊç: sàdz´, ˝e...; moim zdaniem... ; uwa˝am, ˝e... ;
w brak stanowczoÊci: wydaje mi si´, ˝e... ; sk∏onna ( sk∏onny ) jestem sàdziç,
˝e... ; przychylam si´ do stwierdzenia, ˝e ... .
Swoje zdanie nale˝y poprzeç przyk∏adami, argumentami, dowodami. Mo˝na
je wprowadziç, stosujàc sformu∏owania:
w Êwiadczy o tym... ,
w powo∏am si´ na... ,
w pozwol´ sobie przytoczyç tekst ( s∏owa ) ... ,
w dowodzi tego... ,
w na dowód s∏usznoÊci mego zdania ( mojej opinii ) mog´ wskazaç ( zacyto-
waç, przypomnieç... ).
Podczas dyskusji nale˝y uwa˝nie s∏uchaç przedmówców, aby dobrze ich zro-
zumieç, w swoim wystàpieniu mo˝na równie˝ odwo∏aç si´ do ich s∏ów,
na przyk∏ad:
w odwo∏ujàc si´ do wypowiedzi przedmówcy ( Ani , Tomka ) ... ,
w zgadzam si´ z tym, co powiedzia∏a Kasia, jednak... ,
w mam odmienne zdanie od opinii Jacka... ,
w s∏uchajàc wypowiedzi moich poprzedników, stwierdzam, ˝e... .
W dyskusji zawsze nale˝y zachowaç takt i kultur´, szanowaç zdanie innych,
nawet jeÊli si´ z nim nie zgadzamy. Niedopuszczalne sà s∏owa i gesty obraê-
liwe, naruszajàce godnoÊç innych, wulgarne.
Po skrótach, które sà pierwszà lub pierwszymi lite-
rami skróconego wyrazu, stawiamy kropk´.
prof. – profesor
lek. med. – lekarz
medycyny
Sz. P. – szanowny pan
Nie stawiamy kropki po skrótach, które z∏o˝one sà
z pierwszej i ostatniej litery skróconego wyrazu.
Mogà te˝ zawieraç jednà z liter Êrodkowych.
Uwaga!
Skróty tego typu piszemy bez kropki w mianowni-
ku liczby pojedynczej. W innych przypadkach mo-
˝emy zapisaç je dwojako:
– zaznaczyç koƒcówki fleksyjne ( mgra , mgrem ),
– postawiç po skrócie kropk´, która zast´puje od-
powiednià koƒcówk´ (mgr. Nowakowi, dr. Ko-
walskiego, ale dr Kowalskiej, mgr Malinowskiej,
poniewa˝ skrót zawiera ostatnià liter´ wyrazu
– dotyczy tytu∏ów kobiet).
mgr – magister
dr – doktor
p∏k – pu∏kownik
mjr – major
Skróty stosujemy nie tylko w odniesieniu do nazw jednowyrazowych, lecz
równie˝ wielowyrazowych. Tutaj obowiàzujà nast´pujàce zasady:
w jeÊli drugi albo trzeci wyraz zaczyna si´ samog∏oskà, kropk´ stawiamy
po skrócie ka˝dego s∏owa:
c.o. – centralne ogrzewanie
p.n.e. – przed naszà erà
m.in. – mi´dzy innymi
w w przypadku, gdy drugi lub trzeci wyraz rozpoczyna si´ spó∏g∏oskà,
kropk´ stawiamy na koƒcu skrótu:
np. – na przyk∏ad
itd. – i tak dalej
cd. – ciàg dalszy
FELIETON
Felieton jest gatunkiem publicystycznym, rodzajem artyku∏u dziennikarskiego,
który pozostawia du˝à swobod´ piszàcemu. Mo˝e on wybraç najbardziej b∏a-
hy temat i na tej podstawie zaprezentowaç w∏asne poglàdy w przyst´pnej,
dowcipnej formie.
Felieton odznacza si´ nast´pujàcymi cechami:
w omawia aktualne wydarzenia,
w zawiera osobiste refleksje, poglàdy, opinie piszàcego,
w informacje sà podawane w sposób lekki i b∏yskotliwy,
w przeplatajà si´ w nim sprawy wa˝ne i drobnostki,
w mo˝liwe jest przeskakiwanie z tematu na temat (np. sport, polityka, moda,
sztuka).
OPOWIADANIE
Jak napisaç dobre opowiadanie?
w na okreÊlony temat ,
w wed∏ug trójdzielnej kompozycji : wst´p, rozwini´cie, zakoƒczenie,
w zgodnie z planem ,
w z zachowaniem uk∏adu przyczynowo-skutkowego ,
w umieszczajàc wydarzenia w czasie i przestrzeni oraz wprowadzajàc po-
stacie (czasami dialog ),
w przedstawiajàc rozwój akcji „dzianie si´” ,
w u˝ywajàc odpowiedniego czasu narracji , najcz´Êciej przesz∏ego , czasami
teraêniejszego w celu „unaocznienia” przedstawianych wydarzeƒ.
J´zyk i styl felietonu
Styl ma charakter gaw´dziarski, autor wykorzystuje gr´ s∏ów, mo˝e pos∏u˝yç
si´ ˝artem lub ironià.
J´zyk wykorzystuje zarówno s∏ownictwo potoczne, jak i Êrodki artystyczne,
na przyk∏ad:
w metafory,
w porównania,
w neologizmy, tak˝e o charakterze artystycznym,
w wyrazy nacechowane emocjonalnie,
w s∏ownictwo wartoÊciujàce i oceniajàce.
Narrator wypowiada si´ w pierwszej osobie liczby pojedynczej, ujawnia swo-
je poglàdy, jest rozpoznawalny dzi´ki u˝yciu zaimka osobowego ja , mnie itp.
Jakich form j´zykowych u˝ywamy w opowiadaniu?
w czasowników wyra˝ajàcych ruch i stawanie si´,
w ró˝nych typów wypowiedzeƒ,
w s∏ownictwa oceniajàcego, wartoÊciujàcego, o ró˝nym zabarwieniu uczu-
ciowym,
w porównaƒ, przenoÊni,
w s∏ownictwa zdradzajàcego przynale˝noÊç narratora lub postaci (w dialo-
gach) do okreÊlonego Êrodowiska.
Jak napisaç felieton
Aby napisaç felieton, nale˝y:
w byç bacznym, uwa˝nym obserwatorem rzeczywistoÊci,
w wybraç ciekawy, interesujàcy, aktualny temat i dobrze si´ z nim zapoznaç,
w okreÊliç kràg odbiorców i pisaç tak, aby byç dla nich zrozumia∏ym i zainte-
resowaç ich tematem i formà,
w pisaç ciekawie, dowcipnie, lekko,
153121888.012.png 153121888.013.png 153121888.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin