KARTA
INDYWIDUALNYCH POTRZEB DZIECKA
Przedszkole nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi
w Kołobrzegu
adres: ul. Zygmuntowska 38
Imię/imiona/ i nazwisko dziecka
Rok szkolny
Grupa
Podstawa założenia karty:
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
Numer i data wydania
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej/specjalistycznej
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka
Mocne strony dziecka
chętnie bierze udział w przedstawieniach teatralnych, dobra znajomość i rozumienie zachowań społecznych, sumiennie wypełnia powierzone funkcje (dyżury)
Zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogiczne
wolniejsze tempo rozwoju motoryki dużej
niska sprawność ruchowa całego ciała, niezręczność, brak płynności, celowości i koordynacji ruchów, kłopoty w utrzymaniu równowagi
opóźniony rozwój motoryki małej
zbyt silne lub słabe napięcie mięśniowe dłoni (dziecko ma kłopoty z prawidłowym chwytem ołówka, kredki, naciska albo za słabo albo zbyt mocno), trudności w wykonywaniu prac wymagających precyzji i zręczności rąk
brak ustalonej lateralizacji małej
używa zamiennie raz prawej raz lewej ręki, skrzyżowana lateralizacja (np. dominacja lewej ręki i prawego oka)
kłopoty ze znajomością schematu własnego ciała i orientacją przestrzenną
nie zna i myli pojęcia, np. przede mną, obok mnie, nad głową, za plecami, prawą i lewą stronę, kierunki w przestrzeni, w konsekwencji źle orientuje się na kartce papieru i nie potrafi zaplanować i rozmieścić rysunku, kreślić wzorów literopodobnych, zachowując prawidłowy kierunek rozpoczynając w odpowiednim miejscu, wreszcie trudności tego typu przenoszą się na pisanie
zakłócony rozwój percepcji i pamięci wzrokowej
opóźniony rozwój percepcji i pamięci słuchowej
spowolniony rozwój językowy – nieprawidłowa artykulacja głosek
zniekształcenie wypowiadanych słów, liczne agramatyzmy, nasilenie trudności z budowaniem poprawnej wypowiedzi, ubogi zasób słownictwa, zbyt długo trwający w rozwoju dziecka okres posługiwania się neologizmami, problemy z rymowaniem
trudności z zapamiętywaniem materiału ułożonego w sekwencje i często utrwalanego
np. nazwy posiłków, dni tygodnia, miesięcy itp., myli kolejność wykonywania stale powtarzających się czynności np. ubieranie się (zakłada rękawiczki, czapkę a potem dopiero spodnie itp.)
problemy związane z integracją percepcyjno-motoryczną
słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa, co uwidacznia się w badaniu z klocków, rzucaniu do celu, kalkowaniu, rysowaniu drogi w labiryncie itp., prace rysunkowe są prymitywne, często podaje się orientacyjnie następujące stwierdzenia: jako trzylatek nie potrafi skopiować koła, czterolatek - kwadratu i krzyża, pięciolatek – trójkąta, sześciolatek – rombu
trudności z elementarną nauką czytania, niechęć i duże problemy z nauką pisania, występowanie mniejszych lub większych deficytów uwagi
sprawia wrażenie roztargnionego i nieobecnego, szybko tracącego zainteresowanie tematem
Formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalone przez zespół
sposób udzielania (indywidualne, grupowe, kto udziela)
okres trwania (proponowany wymiar godzin)
codzienne zajęcia prowadzone przez nauczycieli:
zajęcia specjalistyczne:
korekcyjno-kompensacyjne
logopedyczne
socjoterapeutyczne
terapeutyczne
porady i konsultacje dla uczniów
porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia dla rodziców i nauczycieli
inne formy pomocy
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalone przez dyrektora
sposób udzielania
okres trwania
wymiar godzin,
zespoły
nowiny