road_to_haven.pdf

(849 KB) Pobierz
50754984 UNPDF
fotograia cyfrowa
średni | 60 min. | pliki na CD
Photoshop | Photoshop Lightroom
road to heaven
Lightroom i Photoshop
W poniższym materiale zostanie przedstawiona jedna z metod współpracy
Adobe Lightroom i Adobe Photoshop. Na bazie niezbyt ciekawej kolorystycznie
fotograii wykorzystamy dwa wspomniane programy, uzupełniając ich
możliwości między sobą. Efektem będzie nasycona niekonwencjonalnym
klimatem kolorystycznym fotograia krajobrazowa.
34
.psd 10/2008 » www.psdmag.org
fotograia cyfrowa
50754984.035.png
road to heaven
ustawienia parametrów nieba
Otwieramy zdjęcie RAW road w Photoshop Lightroom. Przecho-
dzimy do zakładki Edycja . Na początek zajmiemy się zmianą
ustawień parametrów nieba. Zmieniamy wartość Temperatura na
3304, Ekspozycja -0,75, Korekta cieni 30, Jasność +35, Czystość
50. Pozostałe parametry pozostawiamy w domyślnych wartościach.
W tym kroku zajmujemy się jedynie wyglądem nieba i nie przykłada-
my wagi do zbyt ciemnej, dolnej części fotograii.
eksport do Photoshop II
Tak jak w kroku drugim, przechodzimy do zakładki Biblioteka .
Dokonujemy eksportu fotograii do Photoshopa. W tym przypad-
ku zmieniamy jedynie Tekst własny , nadając nazwę road2 . Akceptu-
jemy – Eksportuj . Po wykonaniu tych czynności mamy w Photosho-
pie otwarte dwa dokumenty. Jeden z dokonaną modyikacją nieba
i kolejny z modyikacją drogi, które w kolejnym kroku połączymy.
eksport do Photoshop I
Przechodzimy do zakładki Biblioteka i uaktywniamy przycisk
Eksportuj . W wyświetlonym oknie dialogowym w polu Tekst wła-
sny wpisujemy road1 . Dalej wskazujemy format pliku i ustawienia
obrazu, z jakimi chcemy wyeksportować dokument. W naszym przy-
kładzie format PSD z rozdzielczością 300px/cal. Następnie z rozwija-
nej listy Po eksporcie , wskazujemy Otwórz w Adobe Photoshop . Ak-
ceptujemy Eksportuj .
łączenie obrazów
Za pomocą narzędzia Przesunięcie ( Move Tool ) przenosimy do-
kument road1 do road2 . Podczas przenoszenia przytrzymujemy
klawisz [ Shift ] celem centralnego wstawienia obrazu. Zamykamy do-
kument road1 , ponieważ nie będzie on już nam potrzebny. Tworzy-
my maskę warstwy i wypełniamy ją kolorem czarnym. Narzędziem
Pędzel ( Brush Tool ) z ustalonym kolorem białym i miękką końców-
ka pędzla, przywracamy widok nieba. Przy krawędzi łączącej niebo
z drogą zmniejszamy Krycie ( Opacity ) pędzla do około 20%.
ustawienia parametrów drogi
Wracamy do Photoshop Lightroom i przechodzimy do zakładki
Edycja . Za pomocą opcji Cofnij cofamy zastosowane wcześniej
parametry. W tym kroku ustalamy nowe wartości dla dolnej części
fotograii. Ustalamy wartość Temperatura na 4101, Odcień -13, Eks-
pozycja +075, Korekta cieni 20, Jasność +65, Czystość 70. W tym
przypadku koncentrujemy się głównie na nadaniu właściwej kolo-
rystyki drodze i nie przykładamy uwagi do zmian kolorystycznych
nieba.
ustawienia predeiniowane
Spłaszczamy dokument, zapisujemy w pliku PSD nadając nazwę
Road to Haven i zamykamy. Przechodzimy do Photoshop Ligh-
troom. Importujemy utworzony wcześniej dokument. Przechodzimy
do zakładki Edycja . Wybieramy z lewej strony predeiniowane usta-
wienie o nazwie Zimne tony . Z prawej strony okna ustalamy warto-
ści Temperatura -25, Ekspozycja -0,70, Korekta cieni 30, Jasność
+100, Czystość 50. Przechodzimy do zakładki Biblioteka i eksportu-
jemy dokument, otwierając go do dalszej edycji w Photoshopie. Na-
dajemy jedynie własną nazwę Road to Haven .
.psd 10/2008 » www.psdmag.org
35
0 1
0 4
0 2
0 5
0 3
0 6
50754984.036.png 50754984.037.png 50754984.038.png 50754984.001.png 50754984.002.png 50754984.003.png 50754984.004.png 50754984.005.png 50754984.006.png 50754984.007.png 50754984.008.png 50754984.009.png 50754984.010.png 50754984.011.png 50754984.012.png 50754984.013.png 50754984.014.png 50754984.015.png 50754984.016.png 50754984.017.png 50754984.018.png
fotograia cyfrowa
edycja kolorystyki
Wybieramy z menu Obrazek>Dopasuj>Barwa/Nasycenie
( Image>Adjustments>Hue/Saturation ). W wyświetlonym oknie
dialogowym w polu Edycja ( Edit ) wskazujemy Niebieskości ( Blues )
i redukujemy ich wartość Nasycenie ( Saturation ) do -100. Następ-
nie wskazujemy Cyjany ( Cyans ) i redukujemy wartość nasycenia do
-60. Akceptujemy OK .
redukcja barwy
Jeżeli kolor nieba wydaje się zbyt intensywny względem reszty
fotograii, możemy zredukować jego barwę. W tym celu wybie-
ramy narzędzie Pędzel ( Brush Tool ). Ustalamy kolor narzędzia czar-
ny, miękką końcówkę pędzla i tryb mieszania Kolor ( Color ). Wartość
Krycie ( Opacity ) ustalamy o wartości około 20%. Malujemy pędzlem
po niebie redukując jego barwę.
redukcja szumów
Za pomocą narzędzia Stempel ( Clone Stamp Tool ) pozbywamy
się widocznych plam na niebie. Powielamy warstwę tła i wybie-
ramy z menu Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie ( Filter>Blur>
Gaussian Blur ). W wyświetlonym oknie dialogowym nadajemy pro-
mień rozmycia o wartości, która pozwoli ukryć widoczne szumy na
niebie powstałe po znacznej edycji obrazu. W naszym przykładzie
jest to wartość 1,5px. Tworzymy maskę warstwy. Wypełniamy ją ko-
lorem czarnym i pędzlem z ustaloną miękką końcówką oraz kolorem
białym przywracamy rozmycie na niebie.
wyostrzanie
Wybieramy z menu Obrazek>Tryb>Kolor Lab ( Image>Mode>Lab
Color ). Przechodzimy do palety Kanały ( Channels ). Uaktywnia-
my kanał Jasność ( Lightness ). Dokonujemy na wybranym kana-
le wyostrzenia, wybierając z menu Filtr>Wyostrzanie>Maska wy-
ostrzająca ( Filter>Sharpen>Unsharp Mask ). Ponownie wybieramy z
menu Obrazek>Tryb>Kolor RGB ( Image>Mode>RGB Color ) przywra-
cając obrazkowi właściwy tryb koloru. Tym sposobem dokonaliśmy
wyostrzenia obrazu, nie ingerując w jego barwę. Pozwoliło to uchro-
nić fotograię przed szumami, jakie powstają podczas wyostrzania.
edycja cieni i świateł
Tworzymy nową warstwę z ustalonym trybem mieszania Na-
kładka ( Overlay ) i wypełnieniem kolorem 50% szarości. Za po-
mocą narzędzia Pędzel ( Brush Tool ) z ustalonym Kryciem ( Opacity )
około 10% oraz miękką końcówką i kolorem czarnym, nadajemy cie-
nie na dokument, głównie krawędzie. Zmieniamy kolor narzędzia
na biały i nadajemy światła, głównie w okolicach choinek i trawy.
Spłaszczamy dokument wybierając z menu Warstwa>Spłaszcz ob-
razek ( Layer>Flatten Image ).
zakończenie
Po wykonaniu w/w kroków możemy łatwo zauważyć, jakie moż-
liwości daje uzupełnienie się programów Photoshop Lightroom
i Photoshop. Opisany przypadek idealnie nadaje się do manipulowa-
nia fotograiami krajobrazowymi. Ustalając różne parametry kolo-
rystyczne na dwóch częściach fotograii można uzyskać naprawdę
niesamowite efekty.
Artur Kubieniec (cherub)
36
.psd 10/2008 » www.psdmag.org
0 7
1 0
0 8
1 1
0 9
1 2
50754984.019.png 50754984.020.png 50754984.021.png 50754984.022.png 50754984.023.png 50754984.024.png 50754984.025.png 50754984.026.png 50754984.027.png 50754984.028.png 50754984.029.png 50754984.030.png 50754984.031.png 50754984.032.png 50754984.033.png 50754984.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin