TRYBY_UDZIELANIA_ZAM________WIEN_PUBLICZNYCH.doc

(265 KB) Pobierz
„TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEN PUBLICZNYCH

26

 

                                                                                                                                                    Gorzów Wlkp.16 .03.2008r

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

  Temat referatu;

 

 

„TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEN PUBLICZNYCH

   W OPARCIU O USTAWĘ PRAWO ZAMÓWIEŃ

   PUBLICZNYCH”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stan prawny: 13kwiecień 2007 roku

 

II  rok Administracja Publiczna ,Gc03, studia niestacjonarne.

 

-Marek Markowski

-Mirosław Hassa

-Robert  Parchimowicz

-Sławomir Nowak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

 

 

 

 

 

NOWELIZACJA  USTAWY  PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH......................3

WPROWADZENIE ..................................................................................................5

PRZETARG NIEOGRANICZONY (Art.39-46) ........................................................6

PRZETARG OGRANICZONY (ART. 47-53) .........................................................  8

NEGOCJACJE Z OGŁOSZENIEM (ART. 54-60) .................................................11

DJALOG  KONKURENCYJNY      (ART.60a-e)....................................................15

NEGOCJAJCE BEZ OGŁOSZENIA (ART. 61-65) ...............................................18

ZAMÓWIENIE Z WOLNEJ RĘKI (ART. 66-68) .....................................................21

ZAPYTANIE O CENĘ (ART. 69-73).......................................................................23

AUKCJA ELEKTRONICZNA (ART. 74-81) ..........................................................24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawo zamówień publicznych

  Ustawa z 13.4.2007 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej jako: ZmPrZamPublU) wprowadza następujące zmiany:

- podniesiono progi, od których należy stosować regulacje PrZamPubl z równowartości 6000 euro do 14 000 euro, co jest szczególnie istotne dla mniejszych podmiotów, którym stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych przysparzało wiele trudności. W uzasadnieniu projektu możemy przeczytać, że jest to zmiana korzystna także dla wykonawców, gdyż w ten sposób będą mieli łatwiejszy dostęp do mniejszych zamówień. Z drugiej strony może to jednak uniemożliwić części wykonawców przystąpienie do ubiegania się o zamówienie, gdyż zamawiający wybierze dowolnie przez siebie wybranego wykonawcę, bez konieczności rozpatrywania jakichkolwiek innych ofert;

- procedury uproszczone będą stosowane od 14 000 euro do tzw. progów unijnych (137 000 euro lub 211 000 euro – dostawy i usługi; 5 278 000 euro – roboty budowlane);

- uchylono obowiązek powoływania komisji przetargowej do wskazanych powyżej progów unijnych. Poprzednio kwota, do której nie trzeba było powoływać komisji przetargowej wynosiła 60 000 euro;

- ZmPrZamPublU zlikwidowała w ogóle ww. próg 60 000 euro, co skutkuje również tym, że wyłączono możliwości stosowania odwołań w postępowaniach do wartości 137 000 euro i 211 000 euro – przedsiębiorca będzie mógł wnieść jedynie protest, który rozpatrzy zamawiający. Tylko w przypadkach skrajnego naruszenia prawa wykonawcy będą mogli występować z powództwem o stwierdzenie nieważności zawartej umowy oraz z powództwem odszkodowawczym. Jednak już w chwili obecnej wykonawcy są niezadowoleni z ograniczenia wnoszenia odwołań do kwoty 60 000 euro, a podniesienie tego progu jeszcze bardziej ograniczy ten instrument ochrony prawnej;

- zespoły arbitrów zastąpione zostaną przez zawodowe składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej (dalej jako: KIO) przy Prezesie UZP, co ma się przyczynić do wzrostu jakości, profesjonalizmu i jednolitości orzeczeń. Ponadto szczegółowo ure­gulo­wano status członka KIZ, gwarantując tym samym jego nieza­wisłość i ochronę jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym (zob. np. art. 174 ust. 6 i ust. 7 ZmPrZamPublU) – przepisy te (z nielicznymi wyjątkami) wejdą w życie po upływie 5 miesięcy od dani ogłoszenia, czyli 12.10.2007 r.;

- rozszerzono obowiązek wzywania do uzupełnienia dokumentów o tzw. dokumenty przedmiotowe. W tej chwili możliwe jest uzupełnianie wyłącznie dokumentów podmiotowych, związanych z oferentem (zaświadczenia z US, ZUS, KRS itd.). ZmPrZamPublU wprowadza możliwość uzupełnianie dokumentów, które potwierdzają, że roboty budowlane, dostawy czy usługi oferowane przez wykonawców spełniają wymogi określone przez zamawiającego np. różnego rodzaju certyfikaty, atesty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    

 

WPROWADZENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje osiem trybów udzielania zamówień

publicznych i poświęca tej tematyce Rozdział 3. Zawarty w ustawie katalog trybów

w zupełności pokrywa się z katalogiem trybów przewidzianych dyrektywami unijnymi a nawet

go rozszerza o: zapytanie o cenę i aukcje elektroniczną.

Reasumując:

Zamówienia publiczne są udzielane w następujących trybach:

1. Przetarg nieograniczony - będący odpowiednikiem unijnej procedury otwartej.

2. Przetarg ograniczony - będący odpowiednikiem unijnej procedury ograniczonej.

3. Negocjacje z ogłoszeniem - będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji

    z uprzednim ogłoszeniem.

4.Djalog  konkurencyjny.

5. Negocjacje bez ogłoszenia - będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji

bez uprzedniego ogłoszenia z udziałem kilku wykonawców .

6. Zamówienie z wolnej ręki - będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji bez

uprzedniego ogłoszenia z udziałem jednego wykonawcy .

7. Zapytanie o cenę.

8. Aukcja elektroniczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZETARG NIEOGRANICZONY (Art. 39-46)

Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na

publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani

wykonawcy.

Przesłanki zastosowania:

Jest to tryb, który można zastosować zawsze. Nie trzeba spełniać żadnych wymagań

ustawy, bo ta nie przewiduje jakichkolwiek przesłanek zastosowania. A contrario przesłanką

realizacji zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego jest brak przesłanek do

zastosowania innych trybów przewidzianych ustawą. Zamawiający decydując się na ten tryb

powinien mieć świadomość, że organizacja przetargu nieograniczonego nakłada na niego

obowiązek dobrej znajomości przedmiotu zamówienia i dobrej znajomości konkurencyjnego

rynku (oferty składają wszyscy zainteresowani).

Schemat procedury

Ogłoszenie przetargu.

Zamawiający MUSI zamieścić ogłoszenie o przetargu:

·         w miejscu publicznie dost...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin