piotrowe wykłady.doc

(46 KB) Pobierz
Kierunki badań historii społecznej

I. Kierunki badań historii społecznej

 

 

1. Leopold von Ranke (1795-1886) – Uniwersytet w Berlinie

 

-          negacja używania konceptów, pomysłów, interpretacji wyjaśniających rzeczywistość;

-          tezy np. Marksa – niewartościowe naukowo, brak weryfikacji empirycznej, upraszczają rzeczywistość;

-          najistotniejsze – historia ma dążyć do naukowości (specjalistyczna metodologia, źródła) – to wartościuje pracę historyka;

-          historia społeczna efektem ubocznym politycznej

 

Przyczyny popularności powyższej tezy:

 

-          XIX w. – narodziny tożsamości narodowej (głównie warstwy oświecone), idee romantyczne (wcześniej – tożsamość grup społecznych);

-          szereg państw narodowych, walki niepodległościowe;

-          kult naukowości w rodzącym się pozytywizmie (nowoczesne nauki humanistyczne i społeczne);

 

II poł. XIX w. – archiwum podstawą badań historyków, oddzielenie od socjologii (odtwarzanie rzeczywistości).

 

I poł. XX w. – oddzielenie socjologii i historii:

 

-          badania terenowe, empiryczne

-          nowoczesna psychologia

-          spór między socjologami i historykami ad. niepotrzebnego wnikania w małoznaczące fakty (metody badawcze socjologii)

 

2. August Comte (1798-1867)

 

-          lata 30. XIX w. – wprowadzenie pojęcia socjologii (wcześniej pod nazwą historii społecznej)

-          historycy – socjologowie zwracają uwagę na odtworzenie rzeczywistości, brak metody badawczej, źródeł (mała naukowość)

-          Comte o historykach – zwracanie uwagi na nieistotne detale, nieracjonalna ciekawość

 

Historycy przeciwko historykom – 1929 – Marc Bloch, Lucien Febre – pismo ,,Annales”:

 

- koncepcja historii totalnej – struktury opisywanej cywilizacj; spowodowanie, by historyk dążył do syntezy – odwołanie do ekonomii, dorobku geografii opisywanej rzeczywistości (ekonomia i geografia bazą );

 

Skupienie uwagi na historii społecznej – historii ciała, jedzenia, komunikacji, świadomości – mentalności (historia codzienności – przestrzeni).

 

Grupy społeczne – historia rodziny, starości, dzieciństwa, kobiet (Amerykanie – gender).

 

Mikrohistoria – opis lokalnej społeczności, skupianie się na szczególe (np. rodzina)

-          Carlo Ginzburg - ,,The Cheese and the Worms” – obraz świata widziany oczami

      XVI- wiecznego młynarza ;)

 

Nowe źródła – media z danej epoki (prasa, ogłoszenia), dorobek psychologów, socjologów (odwoływanie się do empiryzmu), ankiety.

 

Oral history – większa komunikatywność.

 

 

II. Życie prywatne a życie publiczne w historii Europy

 

 

XVII w. – podział na kulturę wysoką i niską – arystokracja i szlachta przedstawicielami kultury wysokiej (brak dostępu dla plebsu), ideologia oświecenia.

 

I poł. XX w. – inteligencja (opinia społeczna)

 

II poł. XX w. – nowa ideologia, ponowoczesność, postmodernizm

-          powszechna edukacja

-          miejski tryb życia

 


KULTURA

CYWILIZACJA – 1. zespół wielu kultur zbliżonych do siebie, np. ,,zachodnia cywilizacja”

                               2. jeden z aspektów w kilku kulturach, np. ,,cywilizacja medialna”

 

Życie codzienne:

 

-          powtarzalność

-          możliwość ingerencji i przetwarzania przez człowieka

-          temat ten podejmują już historycy ,,Annales”

-          seria publikacji Hachette - ,,Życie codzienne”

-          z czasem – zmiany wytycznych życia codziennego

 

Działanie publiczne – obejmuje struktury społeczne, kontakty bardziej formalne.

 

Przestrzeń prywatna to dom.

 

Życie prywatne a publiczne na przestrzeni wieków:

 

Rzym

        brak rozróżnienia życia prywatnego i publicznego (wynika ze specyfiki życia prywatnego – elita)

        klientelizm

        kooptacja (zmiana członków danego organu bez odwołania się do woli wyborców)

        wyróżnikiem dana funkcja, plebs nie ma tożsamości publicznej

        brak podziału na budżet prywatny i publiczny

        celibat jako sposób odcięcia od prywatności (wówczas większa skuteczność w życiu publicznym) => pojawia się wyróżnienie elementu życia prywatnego i publicznego.

 

V-XIII w.

-          wspólnota feudalna

-          integracja z lokalną społecznością, jej kontrola

-          XI-XII w. – rozczłonkowanie feudalne; dom feudała instytucją publiczną

-          publiczne: drogi, łąki itp., prywatne – wieś grodzi się (kamień graniczny)

-          w architekturze miast – okna komnat na ulicę

 

przełom w XIII w. - ostateczne podział na życie prywatne i publiczne, państwo obejmuje życie społeczne, publiczne, chroni obywatela, kontroluje procesy gospodarcze

 

następnie:

przepisy dotyczące postępowania jednostki

pojęcie policji, policjanci – ograniczenie swobód jednostki (służy to dobru publicznemu)

brak łączenia dochodów prywatnych i publicznych

urzędnik ma służyć państwu

korupcja, inwigilacja, obywatel broni swojej prywatności

 

element wyrzucenia prywatności z życia publicznego:

 

-          dom i rodzina jako schronienie

-          zjawisko sekretu rodzinnego

-          ochrona życia prywatnego

 

rewolucja francuska – sfera prywatna piętnowana (rzekomo sprzyja spiskom), życie przeniesione w sferę publiczną

 

po kongresie – powrót znaczenia prywatności

 

XIX/XX w.

-          społeczność staje się anonimową masą, zanik społeczności lokalnych, pojawienie się wynalazków

-          rozgraniczenie czasu pracy i czasu prywatnego

-          jednostka ma prawo wyboru

-          moralność (prywatność) wiktoriańska – zakłamana obyczajowość – 1837-1901 – Wiktoria, 40 lat żałoby po Albercie; cechy prywatności wiktoriańskiej: życie prawe zapewnia izolacja od dzikusów, obcych (,,Lalka” – Powiśle), etykieta (salon miejscem spotkań wybranych), języki obce, dążenie do zachowania sekretu, rytualizacja życia, uczestnictwo w życiu publicznym – spektakl życia codziennego (Goffman), przyjmowanie danych postaw.

 

XX w. – umocnienie sfery prywatności (w II poł. XX w. – związane z rozwojem totalitaryzmu, obejmującego kontrolę nad jednostką)

 

Zagrożenia dla życia prywatnego:

-          donosy na członków rodziny

-          Lebensborn – lata 30-te, kobiety o urodzie aryjskiej – reprodukcja w celu stworzenia czystej rasy

-          obóz koncentracyjny (wynalazek Anglików) – jednostki podejrzane skoncentrowane w jednym miejscu, apele, prace; obozy pracy – nastawione na produkcję wojenną; próba dezintegracji ludności za pomocą ustanawiania różnego rodzaju prac, zamach na życie prywatne (brak rzeczy osobistych)

 

(zmieszanie życia prywatnego i publicznego)

 

-          masowy pochód organizowany odgórnie w ramach realizacji idei – grupowanie w bloki, podział na środowiska (np. pochód majowy), szantaże związane z udziałem w pochodach

-          samokrytyka – jednostka podczas publicznego wystąpienia przyznaje się do popełnionych win, odstępstw od normy partii;

-          dążenie do zlikwidowania indywidualności – Wiktor Klemperer – dzienniki (analizowanie języka propagandy z punktu widzenia dziecka) – dążenie do nadania ludziom statusu maszyn, język technologii ma charakteryzować działania ludzkie; numer zamiast nazwiska, koncentracja ludności itp.

 

II poł. XX w. – duży nacisk na istnienie prywatności:

 

-          prywatność już nie tylko w kontekście rodziny (XIX w.), ale jednostki (także jednostki w obrębie rodziny)

-          koncepcje architektoniczne z XX-lecia międzywojennego – bloki; budownictwo związane z polepszeniem warunków życia ludności

-          własność prywatna osiąga osobowość prawną (dobro najwyższe)

-          państwo wkracza w intymne sfery jednostki (antykoncepcja, aborcja); XIX w. – kobieta może zrezygnować z urodzenia dziecka (brak warunków), zaś państwo totalitarne – nacisk na reprodukcję

-          spory etyczne dotyczące śmierci – samobójstwo, eutanazja; państwo chce, by ludzie umierali w określonym kontekście, by nie było śmierci przypadkowej (wysyłanie żołnierzy na front)

-          prawo jednostki w obrębie rodziny (głównie kraje skandynawskie) – kobiety, dzieci – akcje propagandowe przeciwko przemocy

-          opieka społeczna – przytułki, schroniska (wiek XX to wiek bezdomności, bezdomny nie posiada życia prywatnego)

-          rozwój technologii – media (telewizja zwiększa prywatność, wypierając kino), życie publiczne przenosi się do domów dzięki przekazowi medialnemu

-          sprzedawanie prywatności (popularność medialna) – reality show itp.

 

II poł. XX w. to także demokratyzacja wzorców życia prywatnego:

-          warstwy upodabniają się do siebie pod względem prowadzenia życia prywatnego

-          Jurgen Habermas (filozof i socjolog) – zanik życia publicznego - ,,The Structural Transformation of The Public Sphere” (1995), sfera publiczna między oddziaływaniem państwa i społeczeństwa

 

                        społeczeństwo (prywatność) / sfera publiczna / państwo

 

Zanik sfery publicznejprywatność/państwo, a nie prywatność/sfera publiczna/państwo:

-          zjawisko alienacji, wyobcowania

-          ludzie zrzekają się swojego życia publicznego pod wpływem państwa

-          kapitalizm zawłaszcza sferę publiczną, zabija chęć do integracji społecznej.

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin