Propozycja rocznego planu wynikowego nauczania przyrody dla klasy szóstej
Zakres treści
Wymagania
Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi
Podstawowe
Uczeń:
Ponadpodstawowe
Dział 1. Różnorodność organizmów
Lekcja 1. Na Ziemi żyją różnorodne organizmy
Różnorodność organizmów. Czynności życiowe organizmów. Sposoby poruszania się organizmów.
§ podaje przykłady sposobów poruszania się organizmów,
§ wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów i sposoby ich realizacji,
§ wymienia cztery królestwa organizmów.
§ podaje przykłady rekordowo dużych roślin i zwierząt,
§ wykonuje proste obliczenia pozwalające na porównanie masy różnych zwierząt i człowieka.
Ćwiczenia i doświadczenia: Obliczanie, jaką wielokrotność masy danego organizmu stanowi masa innego organizmu.
Lekcja 2. Bezkręgowce nie mają szkieletu wewnętrznego
Bezkręgowce. Ogólna charakterystyka i przykłady parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków.
§ zalicza dżdżownice i pijawki do pierścienic, a ślimaki i małże do mięczaków,
§ omawia sposoby wymiany gazowej ślimaków i małży,
§ uzasadnia przynależność parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków do bezkręgowców.
§ wymienia cechy charakterystyczne poznanych grup zwierząt,
§ klasyfikuje pospolitych przedstawicieli bezkręgowców (okazy lub na rysunkach) do odpowiednich grup.
Ćwiczenia i doświadczenia: Opracowywanie charakterystyki grup bezkręgowców na podstawie materiałów
Lekcja 3. Najliczniejszą grupą bezkręgowców są stawonogi
Wspólne cechy stawonogów. Charakterystyka owadów, pajęczaków i skorupiaków.
§ wymienia grupy zwierząt należące do stawonogów,
§ rozróżnia owady i pajęczaki na podstawie liczby odnóży krocznych,
§ wymienia najważniejsze wspólne cechy stawonogów.
§ charakteryzuje i porównuje skorupiaki, pajęczaki i owady,
§ omawia narządy wymiany gazowej skorupiaków, pajęczaków i owadów.
Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.
Ćwiczenia i doświadczenia: Porównywanie owadów, skorupiaków i pajęczaków – wyszukiwanie cech wspólnych i różniących.
Lekcja 4. Najliczniejszą grupą kręgowców są ryby
Kręgowce. Budowa i czynności życiowe ryb. Przystosowania ryb do życia w wodzie. Przegląd ryb.
§ wymienia gromady kręgowców,
§ podaje wspólne cechy kręgowców,
§ wyjaśnia, co to znaczy, że ryby są zmiennocieplne,
§ wskazuje na ilustracjach najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym.
§ wyjaśnia zasadę działania pęcherza pławnego,
§ podaje przykłady ryby kostnych i chrzęstnych, a także wskazuje różnice między nimi,
§ omawia przebieg rozmnażania się ryb.
Ćwiczenia i doświadczenia: Obserwacja żywych ryb i preparatów ryb pod kątem przystosowań do życia w wodzie. Film edukacyjny.
Lekcja 5. Płazy część życia spędzają w wodzie, a część na lądzie
Płazy jako zwierzęta wodno-lądowe. Charakterystyczne cechy płazów. Rozmnażanie się i rozwój płazów. Przegląd i ochrona gatunkowa płazów.
§ odróżnia płazy od innych zwierząt na podstawie charakterystycznych cech,
§ podaje przykłady płazów bezogonowych i ogoniastych występujących w Polsce
§ wymienia przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.
§ omawia przebieg rozmnażania się i rozwoju płazów,
§ uzasadnia konieczność ochrony gatunkowej płazów.
Ćwiczenia i doświadczenia: Dyskusja na temat zagrożeń dla życia płazów i ochrony gatunkowej tej grupy.
Lekcja 6. Gady składają jaja na lądzie
Gady jako zwierzęta lądowe. Charakterystyczne cechy gadów. Rozmnażanie się i rozwój gadów. Przegląd i ochrona gatunkowa gadów. Gady kopalne.
§ podaje charakterystyczne cechy gadów,
§ podaje przykłady gadów występujących w Polsce,
§ wymienia grupy zwierząt należące do gadów.
§ wskazuje różnice między gadami a płazami,
§ uzasadnia konieczność ochrony gatunkowej gadów,
§ wykazuje, że rozmnażanie się i rozwój gadów stanowią przystosowanie do życia na lądzie,
§ podaje przykłady gadów kopalnych.
Ćwiczenia i doświadczenia: Porównywanie płazów i gadów.
Lekcja 7. Ptaki są kręgowcami przystosowanymi do lotu
Przystosowania ptaków do lotu. Stałocieplność. Rozmnażanie się i rozwój ptaków. Przegląd ptaków.
§ wskazuje przystosowania do lotu w budowie zewnętrznej ptaka,
§ omawia ...
jagda4