Rozkład nateriału przyroda klasa VI nowy.doc

(363 KB) Pobierz
Propozycja rocznego planu wynikowego nauczania przyrody dla klasy piątej (na 3 godziny w tygodniu)

Propozycja rocznego planu wynikowego nauczania przyrody dla klasy szóstej

 

Zakres treści

Wymagania

Korelacja ze ścieżkami edukacyjnymi

Podstawowe

Uczeń:

Ponadpodstawowe

Uczeń:

Dział 1. Różnorodność organizmów

Lekcja 1Na Ziemi żyją różnorodne organizmy

Różnorodność organizmów.
Czynności życiowe organizmów.
Sposoby poruszania się organizmów.

§   podaje przykłady sposobów poruszania się organizmów,

§   wymienia podstawowe czynności życiowe organizmów i sposoby ich realizacji,

§   wymienia cztery królestwa organizmów.

§   podaje przykłady rekordowo dużych roślin i zwierząt,

§   wykonuje proste obliczenia pozwalające na porównanie masy różnych zwierząt i człowieka.

 

Ćwiczenia i doświadczenia: Obliczanie, jaką wielokrotność masy danego organizmu stanowi masa innego organizmu.

Lekcja 2Bezkręgowce nie mają szkieletu wewnętrznego

Bezkręgowce.
Ogólna charakterystyka i przykłady parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków.

§   zalicza dżdżownice i pijawki do pierścienic, a ślimaki i małże do mięczaków,

§   omawia sposoby wymiany gazowej ślimaków i małży,

§   uzasadnia przynależność parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic i mięczaków do bezkręgowców.

§   wymienia cechy charakterystyczne poznanych grup zwierząt,

§   klasyfikuje pospolitych przedstawicieli bezkręgowców (okazy lub na rysunkach) do odpowiednich grup.

 

Ćwiczenia i doświadczenia: Opracowywanie charakterystyki grup bezkręgowców na podstawie materiałów

Lekcja 3Najliczniejszą grupą bezkręgowców są stawonogi

Wspólne cechy stawonogów.
Charakterystyka owadów, pajęczaków i skorupiaków.

§   wymienia grupy zwierząt należące do stawonogów,

§   rozróżnia owady i pajęczaki na podstawie liczby odnóży krocznych,

§   wymienia najważniejsze wspólne cechy stawonogów.

§   charakteryzuje i porównuje skorupiaki, pajęczaki i owady,

§   omawia narządy wymiany gazowej skorupiaków, pajęczaków i owadów.

Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.

Ćwiczenia i doświadczenia: Porównywanie owadów, skorupiaków i pajęczaków – wyszukiwanie cech wspólnych i różniących.

Lekcja 4Najliczniejszą grupą kręgowców są ryby

Kręgowce.
Budowa i czynności życiowe ryb.
Przystosowania ryb do życia w wodzie.
Przegląd ryb.

§   wymienia gromady kręgowców,

§   podaje wspólne cechy kręgowców,

§   wyjaśnia, co to znaczy, że ryby są zmiennocieplne,

§   wskazuje na ilustracjach najważniejsze przystosowania ryb do życia w środowisku wodnym.

§   wyjaśnia zasadę działania pęcherza pławnego,

§   podaje przykłady ryby kostnych i chrzęstnych, a także wskazuje różnice między nimi,

§   omawia przebieg rozmnażania się ryb.

 

Ćwiczenia i doświadczenia: Obserwacja żywych ryb i preparatów ryb pod kątem przystosowań do życia w wodzie. Film edukacyjny.

Lekcja 5Płazy część życia spędzają w wodzie, a część na lądzie

Płazy jako zwierzęta wodno-lądowe.
Charakterystyczne cechy płazów.
Rozmnażanie się i rozwój płazów.
Przegląd i ochrona gatunkowa płazów.

§   odróżnia płazy od innych zwierząt na podstawie charakterystycznych cech,

§   podaje przykłady płazów bezogonowych i ogoniastych występujących w Polsce

§   wymienia przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.

§   omawia przebieg rozmnażania się i rozwoju płazów,

§   uzasadnia konieczność ochrony gatunkowej płazów.

Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.

Ćwiczenia i doświadczenia: Dyskusja na temat zagrożeń dla życia płazów i ochrony gatunkowej tej grupy.

Lekcja 6Gady składają jaja na lądzie

Gady jako zwierzęta lądowe.
Charakterystyczne cechy gadów.
Rozmnażanie się i rozwój gadów.
Przegląd i ochrona gatunkowa gadów.
Gady kopalne.

§   podaje charakterystyczne cechy gadów,

§   podaje przykłady gadów występujących w Polsce,

§   wymienia grupy zwierząt należące do gadów.

§   wskazuje różnice między gadami a płazami,

§   uzasadnia konieczność ochrony gatunkowej gadów,

§   wykazuje, że rozmnażanie się i rozwój gadów stanowią przystosowanie do życia na lądzie,

§   podaje przykłady gadów kopalnych.

Edukacja czytelnicza i medialna: treść nr 2.

Ćwiczenia i doświadczenia: Porównywanie płazów i gadów.

Lekcja 7Ptaki są kręgowcami przystosowanymi do lotu

Przystosowania ptaków do lotu.
Stałocieplność.
Rozmnażanie się i rozwój ptaków.
Przegląd ptaków.

§   wskazuje przystosowania do lotu w budowie zewnętrznej ptaka,

§   omawia ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin