reklama warunki stosowania rozliczanie.pdf

(1556 KB) Pobierz
mk22-okladka1-naklad-5800.qxd
BIBLIOTEKA
KSIĘGOWEGO
Nr 11 (35)
listopad 2010
miesięcznik
www.bk.infor.pl
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
31 nowoczesnych
form reklamy
– warunki stosowania, rozliczanie
ISSN 1898-2794
657099378.036.png 657099378.047.png 657099378.058.png 657099378.063.png 657099378.001.png 657099378.002.png
 
 
657099378.003.png 657099378.004.png
 
657099378.005.png 657099378.006.png
 
657099378.007.png
 
657099378.008.png
 
657099378.009.png
 
657099378.010.png
 
657099378.011.png 657099378.012.png
657099378.013.png 657099378.014.png 657099378.015.png 657099378.016.png 657099378.017.png 657099378.018.png 657099378.019.png 657099378.020.png 657099378.021.png 657099378.022.png 657099378.023.png 657099378.024.png 657099378.025.png 657099378.026.png 657099378.027.png 657099378.028.png
 
657099378.029.png 657099378.030.png 657099378.031.png 657099378.032.png 657099378.033.png 657099378.034.png 657099378.035.png 657099378.037.png 657099378.038.png 657099378.039.png 657099378.040.png 657099378.041.png 657099378.042.png 657099378.043.png 657099378.044.png 657099378.045.png 657099378.046.png 657099378.048.png 657099378.049.png 657099378.050.png 657099378.051.png 657099378.052.png 657099378.053.png 657099378.054.png 657099378.055.png 657099378.056.png 657099378.057.png 657099378.059.png 657099378.060.png
 
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Rozdział I. Rozliczanie działań reklamowych i marketingowych w podatkach
dochodowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Reprezentacja a reklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Moment poniesienia kosztu usługi reklamowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
2.1. Koszty na reklamę bezpośrednio związane z przychodami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.2. Koszty na reklamę pośrednio związane z przychodami . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.3. Koszty reklamy rozliczane poprzez odpisy amortyzacyjne . . . . . . . . . . . . . 11
3. Nagrody i prezenty – obowiązki płatnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
4. Niedozwolona reklama jako koszt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
5. VAT związany ze sprzedażą premiową jako koszt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
6. Naliczony VAT związany z wydatkami na reprezentację
a koszty podatkowe – informacja KIP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Rozdział II. VAT od czynności reklamowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1. Czynności reklamowe wyłączone z VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.1. Próbki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.2. Prezenty o małej wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.3. Nieodpłatne przekazanie wyłączone z VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.4. Nieodpłatne świadczenie usług na cele reklamy i reprezentacji . . . . . . . . 24
2. Odliczenie VAT naliczonego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2.1. Odliczanie podatku naliczonego przy zakupach usług
gastronomicznych i noclegowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2. Odliczanie podatku naliczonego przy zakupach napojów
alkoholowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
3. Miejsce świadczenia usług reklamowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Rozdział III. Działania reklamowe a inne podatki i opłaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Rozdział IV. Ewidencja kosztów reklamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1. Ewidencja kosztów reklamy w księgach rachunkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1.1. Koszty reklamy rozliczane w czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.2. Dowody księgowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
1.3. Księgowanie przekazania próbek oraz prezentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
2. Jak księgować koszty w podatkowej księdze przychodów
i rozchodów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rozdział V. Rozliczanie działań reklamowych i reprezentacyjnych – przykłady . . . 35
1. Reklama prowadzona za pośrednictwem agencji reklamowych . . . . . . . . . . . 35
listopad 2010
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO nr 11(35)
657099378.061.png 657099378.062.png
2
Spis treści
2. Reklama prowadzona za pośrednictwem podmiotu powiązanego . . . . . . . . . . 36
3. Reklama prowadzona za pośrednictwem kontrahentów . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
3.1. Przekazanie przez producenta wyposażenia i narzędzi . . . . . . . . . . . . . 38
3.2. Przekazywanie kontrahentom gadżetów reklamowych . . . . . . . . . . . . . 41
3.3. Działania promocyjno-marketingowe podejmowane
w ramach wspólnych działań partnerskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
4. Reklama prowadzona za granicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
5. Reklama prowadzona w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
5.1. Strona internetowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
5.2. Umieszczanie reklam na stronach internetowych osób
fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
5.3. Reklama na portalu społecznościowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
6. Gazetki reklamowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
7. Kampanie mobilne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
8. Loterie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
9. Wydatki na zakupy (wytworzenie) upominków oznaczonych logo . . . . . . . . . . 53
10. Koszty przekazywanych próbek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
11. Koszty organizacji szkoleń, konferencji, kongresów, spotkań
promocyjnych, targów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
11.1. Targi i spotkania branżowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
11.2. Wydatki na zakwaterowanie i posiłki dla uczestników
spotkania w fabryce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
11.3. Imprezy jubileuszowe i integracyjne dla kontrahentów . . . . . . . . . . . . . 59
11.4. Wyjazdy szkoleniowe pracowników i kontrahentów . . . . . . . . . . . . . . . . 60
11.5. Organizacja zawodów branżowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
12. Koszty spotkań biznesowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
13. Kiedy drobny poczęstunek nie stanowi reprezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
13.1. Lampka szampana dla gości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
13.2. Domowy smalec jako reklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
14. Zakupy ubrań służbowych pracowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
14.1. Odzież reprezentacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
14.2. Odzież z logo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
15. Umowy sponsoringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
15.1. Sponsorowanie prowadzących działalność gospodarczą . . . . . . . . . . . . 70
15.2. Sponsorowanie osoby nieprowadzącej działalności . . . . . . . . . . . . . . . . 72
16. Sprzedaż premiowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
17. Sprzedaż za złotówkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
18. Opłaty półkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
19. Wydatki na cele charytatywne a rozliczenie podatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
20. Zakup flag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Rozdział VI. Prawne ograniczenia reklamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Rozdział VII. Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
1. Wzór – Ewidencja prezentów o małej wartości prowadzona na potrzeby
VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
2. Protokół przekazania prezentów o małej wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3. Ewidencja przekazania nieodpłatnych świadczeń związanych z promocją
i reklamą do celów podatku dochodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
 
WSTĘP 9779943c-a9a2-4633-a15b-e050c1d7de63
Panująca na wolnym rynku konkurencja zmusza przedsiębiorców do szukania
coraz to nowych dróg dotarcia do konsumentów. Znaczna część z tych działań
przybiera nietypowe formy. Przedsiębiorcy, stosując jakiekolwiek formy reklamy
lub marketingu, muszą jednak pamiętać o prawidłowym podatkowym rozliczaniu
wydatków na reklamę. Wydatki poczynione na reprezentację i reklamę stwarzają
liczne problemy zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i podatku od to-
warów i usług.
W opracowaniu zwracamy uwagę na prawidłowe dokumentowanie i ewidencjo-
nowanie wydatków na reklamę. Przedsiębiorcy powinni również brać pod uwagę
prawne ograniczenia, jakim podlega reklama.
Celem tego opracowania, poza przypomnieniem, jak należy rozliczać reklamę,
jest wskazanie, na co zwrócić uwagę, prowadząc działania marketingowe.
Ostatnia część publikacji to praktyczna ściągawka zawierająca listę aktów
prawnych i wynikających z nich ograniczeń swobody przedsiębiorców w posługiwa-
niu się reklamą.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin