Chance Vought (LTV)
F-8 Crusader
F-8 Crusader - jednomiejscowy górnopłat został zaprojektowany przez zakłady LTV Aerospace w odpowiedzi na kontrakt zawarty z rządem USA z maja 1953 r. Pierwszy lot prototypu odbył się 25 marca 1955 r. Pierwsze samoloty dostarczono US Navy w marcu 1957 r. 21 sierpnia 1956 r. F-8A ustanowił rekord prędkości (1634.17 km/h). 16 lipca 1957 r. RF-8A (wersja rozpoznawcza) ustanowił rekord czasu przelotu pomiędzy Los Angeles i Nowym Jorkiem. Lot trwał 3 godziny 22 minuty 50 sekund co daje średnią prędkość 1164.39 km/h. Unikalną cechą F-8 jest podnoszone skrzydło, dające większy kont natarcia podczas startu i lądowania przy ustawieniu kadłuba praktycznie w poziomie, równolegle do pokładu lotniskowca, co daje dobrą widoczność z kabiny.
F-8 napędzano pojedynczym silnikiem odrzutowym z dopalaniem Pratt & Whitney J57. Zbiorniki paliwa w wewnętrznej części skrzydeł. Całkowita pojemność wynosi 5300 litrów. Możliwe jest uzupełnianie paliwa w powietrzu. Skrzydła miały rozpiętość 10,89 m. Kadłub miał długość 16,61 m i wysokość 4,80 m. Kokpit z fotelem wyrzucanym Martin Baker Mk F7. F-8A był ostatnim samolotem w arsenale Stanów Zjednoczonych, którego głównym uzbrojeniem były działka. Uzbrojony był w cztery działko Colt kalibru 20 mm zamontowane w spodzie nosowej części kadłuba. Każde działko miało magazynek na 84 (w F-8C/K, F-8H i F-8E/J) lub 144 pociski (NTF-8A i F-8F/L). Dodatkowym uzbrojeniem były dwie lub cztery (F-8C/K, F-8D/H, F-8E/J) rakiety AIM-9 Sidewinder na wyrzutniach po bokach kadłuba.
Kariera F-8 we flocie była krótka i niesławna. Dłużej niż wersji myśliwskiej, używano wersji rozpoznawczej RF-4G. Posiadał on kamerę z boku kadłuba oraz pod wlotem powietrza. RF-4G pozostał w linii do końca 1986 r. F-8 był udanym myśliwcem. W swoim okresie był groźnym przeciwnikiem w kołowej walce powietrznej. Na jego podstawie, przy niewielkich modernizacjach zbudowano całkiem udany samolot szturmowy A-7 Corsair II.
Jedyną wersją która jest jeszcze używana jest F-8E(FN) służący w Marynarce Francji. Bazują one na lotniskowcach typu Foch. Na początku wieku będą sukcesywnie zastępowane przez nowoczesny Rafale-M.
Specyfikacja :
Model/Typ/Wersja
F-8E/J
Model Silnika
P&W J57
Ciąg
???
bez dopalania
z dopalaniem
Rozpiętość skrzydeł całkowita
10,89 m
Rozpiętość skrzydeł (złożone)
6,86 m
Długość całkowita
16,61 m
Wysokość całkowita
4,80 m
Masa pustego
Masa startowa bojowa
12500 kg
Masa maksymalna uzbrojenia podwieszanego
Masa startowa maksymalna
15420 kg
Ilość paliwa wewn max
5300 l
Ilość paliwa wewn + zewn max
Max prędkość przelotowa
1600 km/h
Max prędkość wznoszenia
Limity przeciążeń
Pułap operacyjny
Zasięg bojowy
965 km
Zasięg maksymalny bez uzupełniania paliwa w locie
Rozbieg
Dobieg
tomek291