Ramowy program terapeutycznyA-przykład.doc

(52 KB) Pobierz

Ramowy program terapeutyczny

 

Artur

Lat 16

Gimnazjum klasa III

Rok szkolny 2004/2005

 

Założenia organizacyjno-programowe:

 

·    Program dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia

·    Praca terapeutyczna będzie trwała 2 lata

·    Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu. Czas trwania zajęć: 60-90 minut (zależy od innych zajęć Artura

·    Zajęcia mają charakter indywidualny

 

Cele:

 

·    Wyrównanie dysharmonii rozwojowych

·    Usprawnianie percepcji słuchowej mowy, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

·    Pomoc w opanowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych

·    Budowanie poczucia własnej wartości, wzmocnienie wiary w swoje siły

·    Wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań

·    Zwiększenie motywacji do pracy

·    Wdrażanie do systematyczności

·    Rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównaniem braków

·    Przezwyciężanie trudności w sprawnym czytaniu ze zrozumieniem

·    Eliminowanie błędów ortograficznych

 

 

 

 

 

 

Lp.

 

 

Zadania

 

Sposoby realizacji

 

Pomoce

 

Uwagi

 

1.

 

Usprawnianie analizatora słuchowego i

koncentracji na bodźcach słuchowych

 

Ćwiczenia słuchowe:

·    odróżnianie brzmienia różnych dźwięków

·    reagowanie na dźwięki

·    ćwiczenia rytmiczne

·    reagowanie na podobne bodźce

Ćwiczenia na materiale bezliterowym dźwięków literowym:

·    różnicowanie dźwięków opartych na mowie ludzkiej i innych dźwięków dochodzących z otoczenia

·    słuchowa analiza podawanego rytmu, ruchowe jego odtwarzanie (np. poprzez tupanie, klaskanie) oraz wiązanie go z układem przestrzennym

·    rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi

·    przetwarzanie dźwięków na układy

·    graficzne odtwarzanie rytmu

·    wybieranie przedmiotów na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazwy

·    słuchowe wydzielanie wyrazów w zdaniach

·    rozwijanie zdań

·    ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik

 

 

Różnego rodzaju przedmioty (gazeta, celofan, metal, plastik, instrumenty), papier, ołówek, długopis

 

 

 

 

2.

 

Usprawnianie funkcji słuchowych, wzbogacanie słownika

 

·    słuchanie treści przekazywanych ustnie lub odsłuchiwanych z taśmy

·    powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań

·    układanie zdań, opowiadań

·    tworzenie nowych wyrazów

·    ćwiczenia z synonimami synonimam i antonimami

·    ćwiczenia językowe, gramatyczne

 

 

gry, quizy, nagrania, ćwiczenia,

pomoce dostępne w gabinecie

 

 

3.

 

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

 

·    dorysowywanie brakujących elementów

·    odtwarzanie ruchem rąk różnych czynności

·    utrzymywanie w pamięci wzorców wzrokowych, słuchowych, kinestetycznych

·    ósemki – poszerzanie pola widzenia, słoń

·    pisanie ze słuchu

·    wyszukiwanie różnic, podobieństw

·    odtwarzanie wzorów na podstawie przekazu ustnego

·    pisanie bez odrywania ręki

·    utrwalanie poprawnych wzorców ortogramów – łączenie z wrażeniami kinestetycznymi

·    aktywna reka, rysowanie ósemek

 

 

pomoce dostępne w gabinecie

gry: kalambury, Figurlandia, niedokończone rysunki, piktogramy,

 

 

 

4.

 

Utrwalanie zasad ortograficznych na wszystkich blokach

 

·    wprowadzanie ich utrwalanie znajomości zasad poprawnej pisowni: ch-h, u-ó, ż-rz, ą, ę-om, on, em, en, zmiękczenia, głoski dźwięczne i bezdźwięczne, pisownia łączna i rozdzielna wyrazów.

·    ćwiczenia ortograficzne

·    różnicowanie słuchowe wyrazów

·    pisanie z pamięci

·    pisanie ze słuchu

 

 

program „Ortograffiti”,

zeszyty do ćw. Z. Saduś,

różne ćwiczenia,

teksty, zabawy słowne, krzyżówki, uzupełniani, rebusy itp.

 

 

5.

 

Umiejętności arytmetyczne

 

·    ćwiczenia z klockami matematycznymi

·    trening umiejętnego wykorzystywania i systematycznego wyszukiwania rozwiązań

·    propozycje zadań uzupełniających wiadomości z zakresu szkoły podstawowej i gimnazjum

·    ćwiczenia dostosowane do aktualnych potrzeb i możliwości Artura

 

 

 

klocki matematyczne z metody „Terapii dzieci nerwicowych nerwicowych dyslektycznych” dyslektycznych. Danielewicz,

„Piramidy”,

Karty matematyczne,

 

 

6.

 

Usprawnianie obu półkul mózgowych

 

·    kształtowanie prawidłowej postawy ciała, orientacji w otoczeniu i w obrębie własnego ciała, rozwijanie sprawności ruchowej

·    ćwiczenia w pisaniu prawą i lewą ręką

·    czytanie od strony lewej do prawej, wspak oraz z góry na dół

·    lustrzane odbicia

 

 

papier, przybory do pisania i malowania,

przygotowane pomoce graficzne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin