Historia wiedzy od zarania po dzień dzisiejszy - Charles von Doren.txt

(1284 KB) Pobierz
Charles Van Doren


HISTORIA WIEDZY
od zarania dziej�w do dzi�
Prze�o�yli
Bo�ena Stok�osa
i Roman Go��dowski
al fine
Wydawnictwo Al Fine
Warszawa 1996

Tytu� orygina�u
A HISTORY OF KNOWLEDGE
Past, Present, and Future
Copyright (c) 1991 by Charles Van Doren
All rights reserved. First Published 1991
First Printed in the United States of America
Rozdzia�y 1-7 prze�o�y� Roman Go��dowski
Rozdzia�y 8-15 prze�o�y�a Bo�enna Stok�osa
Redaktor
Jacek Ring
For the Polish translation
Copyright (c) 1996 by Wydawnictwo Al fine
For the Polish edition
Copyright (c) 1996 by Wydawnictwo Al fine
Wydanie I
ISBN 83-86829-51-6
Printed in Germany
by ELSNERDRUCK-BERLIN

Dla Geny, Liz, Sally ijohna

 

Spis tre�ci
Podzi�kowania / 13
Od autora do czytelnika /17
Post�p w wiedzy /17
Rodzaje post�pu w wiedzy /18
Historia powszechna / 19
Cz�owiek pierwotny / 20
Wiedza szczeg�owa / 21
Wiedza og�lna / 22
Wiedza pewna / 23
Wiedza i szcz�cie / 26
Zarys tre�ci ksi��ki / 26
1. M�DRO�� STARO�YTNYCH / 31
Egipt / 32
Indie / 34
Chiny / 36
Mezopotamia / 38
Aztekowie i Inkowie / 40
Ludzka ofiara / 42
Judaizm / 44
Chrze�cija�stwo / 46
Por�wnanie judaizmu i chrze�cija�stwa / 47
Islam / 48
Por�wnanie judeo-chrze�cija�stwa i islamu / 49
Buddyzm / 50
Lekcje z przesz�o�ci / 53
Alfabety / 56
Zero / 57
2. GRECKA EKSPLOZJA / 60
Problem Talesa / 61
Wynalezienie matematyki: pitagorejczycy / 65

Demokryt, stworzenie atomizmu / 70
Problem Talesa: ostateczne rozwi�zanie / 73
Moralna prawda i polityczny oportunizm:
Sokrates, Platon i Arystoteles / 75
Sofizmat nast�pnika / 77
Grecja versus Persja: owocny konflikt / 82
Tragedia Aten / 85
Herodot, Tukidydes i wynalezienie historiografii / 88
Duch my�li greckiej / 91
3. CO WIEDZIELI RZYMIANIE? / 96
Grecka teoria, rzymska praktyka /101
Prawo, obywatelstwo i drogi /104
Lukrecjusz /108
Cyceron / 111
Seneka /116
Tacyt /120
Czego nie wiedzieli Rzymianie /123
4.  �WIAT�O W WIEKACH CIEMNYCH /126
Upadek Rzymu /126
Europa po upadku Cesarstwa Rzymskiego /129
Triumf chrze�cija�stwa - Konstantyn Wielki /131
Nadzieja chrze�cija�stwa - �wi�ty Augustyn /133
Po upadku /136
5.  �REDNIOWIECZE: WIELKI EKSPERYMENT /139
Walka o byt:/139
�wiat wrog�w /140
Problem Boga /141
Nauka i teologia /141
Teologia w innych religiach /143
Zasady teokracji /145
Imperium i papiestwo /146
Monastycyzm /148
Krzy�owcy /151
Obawy zwi�zane z prze�omem tysi�clecia i p�niejsze osi�gni�cia / 153
Dysputa o prawdzie /155
Boecjusz / 155
Dionizy Pseudo-Areopagita /156
Awicenna /157
Piotr Abelard /158
Bernard z Clairvaux / 160
Awerroes / 160
Tomasz z Akwinu /162
Pyrrusowe zwyci�stwo wiary nad rozumem /166
Taniec Dantego /168

6. CO NARODZI�O SI� W RENESANSIE? /171
Nowy styl w malarstwie: perspektywa /172
Cz�owiek we wszech�wiecie /173
Odrodzenie si� klasycznego nauczania. Petrarka / 175
Narodziny renesansu - Boccaccio /176
Cz�owiek renesansu /178
Ludzie renesansu: Leonardo, Pico, Bacon /182
Cz�owiek renesansu i idea liberalnej edukacji /186
Renesansowy humanizm /187
Montaigne /189
Szekspir /92
Cervantes /94
Czarna �mier� / 197
Osi�gni�cie Gutenberga / 200
Renesansowe miasta / 202
Pa�stwa narodowe / 204
Kryzys pa�stwa teokratycznego / 206
Erazm z Rotterdamu / 206
Tomasz Morus / 208
Henryk VIII /209
Marcin Luter / 212
Tolerancja i nietolerancja / 214
Cz�owiek w centrum / 216
7. EUROPA SI�GA DALEJ / 218
Imperia mongolskie / 219
Marco Polo / 220
Wyprawy odkrywcze / 223
Kolumb / 225
Podr� dooko�a �wiata / 228
Narodziny �wiatowego handlu / 229
Handel ideami / 231
Ho�d Kolumbowi / 234
8. STWORZENIE METODY NAUKOWEJ / 237
Jak pojmujemy nauk� / 237
Trzy cechy nauki / 241
Obraz �wiata w nauce Arystotelesa. Materia / 244
Ruch w rozumieniu Arystotelesa / 245
Zakwestionowanie fizyki Arystotelesa / 247
Kopernik /251
Tycho Brahe / 252
Gilbert / 254
Kepler / 254
Galileusz / 256
Kartezjusz / 261
Newton / 264
Zasady rozumowania w nauce / 268
Rewolucja Galileusza i Kartezjusza / 271

9. WIEK REWOLUCJI / 273
Rewolucja przemys�owa / 273
Ludzkie maszyny i mechaniczni ludzie / 274
Wiek rozumu i rewolucji / 277
John Locke i rewolucja 1688 roku / 278
W�asno��, w�adza i rewolucja / 281
Dwa rodzaje rewolucji / 283
Tomasz Jefferson i rewolucja 1776 roku / 284
"Deklaracja Niepodleg�o�ci" / 286
W�asno�� praw /288
Robespierre, Napoleon i rewolucja 1789 roku / 290
Wzrost r�wno�ci / 296
"Don Giovanni" Mozarta / 295
"Faust" Goethego / 303
10. WIEK XIX - PRZEDSIONEK NOWOCZESNO�CI / 308
R�nica, jak� czyni� pieni�dze / 309
Gospodarka do 1800 roku. Pozycja ch�op�w feudalnych / 311
Pozycja ziemian / 312
Pozycja duchowie�stwa / 313
Pozycja monarchy / 314
Pozycja kupc�w i bankier�w / 315
Powstanie rynku pracy i stworzenie ekonomii / 318
Faustowski post�p / 322
Marksizm. Teoria i praktyka / 324
Marksowskie intuicje / 329
Fakty ekonomiczne. Si�a pary / 332
R�wno��, jak� wprowadza lufa karabinu / 335
Magia elektryczno�ci / 338
Magia matematyki / 341
Nowe sposoby postrzegania rzeczywisto�ci / 344
Zniesienie niewolnictwa / 345
Szokuj�c bur�uazj� / 349
Darwin i Freud / 351
11. �WIAT W 1914 ROKU / 356
Podzia�y ekonomiczne / 356
Zainteresowanie wojn� / 358
Kolonializm / 359
Wojna burska / 362
Europejska beczka prochu / 363
Cechy wojny z lat 1914-1918 / 365
My�li na temat wojny i �mierci / 366
Przyczyny wybuchu wojny / 369
12. WIEK XX - TRIUMF DEMOKRACJI / 372
Post�py demokracji / 375
Komunizm / 381

Totalitaryzm / 384
Teokracja / 390
R�wno�� ekonomiczna / 392
Dlaczego nie powo�a� rz�du �wiatowego? / 394
Jeden �wiat, jedna ludzka rasa / 398
13. WIEK XX - NAUKA I TECHNIKA / 402
Grecka teoria atomistyczna / 402
Odrodzenie si� teorii atomistycznej / 405
Czego dokona� Einstein? / 406
Czego nauczy�a nas bomba atomowa? / 409
Zagadka �ycia /410
Nauka o dziedziczno�ci / 412
Zasady funkcjonowania DNA / 413
Wielko�� wszech�wiata / 415
Galaktyki / 415
Male�ka Ziemia/ 417
Wielki wybuch i pierwotny atom / 417
Zasada nieoznaczono�ci Heisenberga / 420
Niepewno�� wiedzy / 422
Wielki krok / 425
Bunt Zielonych / 427
Ziemska cieplarnia / 428
Wiedza i komputery cyfrowe / 430
Maszyny Turinga / 434
Zale�no�� ludzi od techniki / 436
Sukcesy medycyny / 437
Cywilizacja pigu�ek / 439
AIDS - nowe wyzwanie / 441
14. WIEK XX - SZTUKA I �RODKI PRZEKAZU / 444
�rodki przekazu i przekazy / 444
Rewolucja percepcji wizualnej. Picasso, Bra�ue i kubizm / 447
Pollock, Rothko i heksagonalna sala
w National Gallery of Art w Waszyngtonie / 451
Rewolucja w urbanistyce. Bauhaus i Le Corbusier / 452
Profetyzm w literaturze. Yeats / 455
Droga do Indii / 456
Zamek i czarodziej / 457
Czekaj�c na Godota / 460
Mass media i edukacja / 461
15. JAKI MO�E BY� WIEK XXI? / 467
Nowa faza komputeryzacji / 469
Problemy moralne zwi�zane z my�l�cymi maszynami / 470
Komputery - towarzysze ludzi / 472
Stworzenie my�l�cych maszyn / 474
Trzy �wiaty: du�y, ma�y i �redni / 476

Chaos - nowy przedmiot bada� / 478
Ideonomia - poszukiwanie wiedzy ukrytej w j�zyku / 480
Poznawanie Uk�adu S�onecznego / 482
Czy kto� zostawi� dla nas wiadomo�ci" / 485
Cz�owiek jako s�siad innych ziemskich istot / 487
Hipoteza Gai - my�l o Ziemi jako �ywej istocie / 491
In�ynieria genetyczna / 493
Eugenika / 494
Sporz�dzanie mapy ludzkiego genomu / 497
Eugenika i demokracja / 499
Przyspieszenie / 501
Na�ogi / 504
Wojna w XXI wieku / 506
Bunt my�l�cych maszyn / 509

Podzi�kowania
Ksi��ka niniejsza jest podsumowaniem lektur, przemy�le� i rozm�w ca�ego
mego �ycia. Zamys� jej narodzi� si� niemal pi��dziesi�t lat temu,
podczas studi�w w St. Johan's College, gdzie zosta�em wprowadzony w �wiat
idei przez Scotta Buchanana, Jacoba Kleina i Richarda Scofielda.
Po raz pierwszy zapozna�em si� z literatur� dotycz�c� historii powszechnej
przed trzydziestu laty, gdy napisa�em The Idea of Progress (Praeger, 1967).
Moim doradc� by� - zar�wno w�wczas, jak i dzisiaj - Mortimer J. Adler.
W ci�gu wielu lat niejednokrotnie dyskutowali�my nad licznymi przedstawio-
nymi tutaj tematami. Udzieli� mi tak�e wielu wskaz�wek bibliograficznych. Jak
to zwykle bywa, w jednych sprawach zgadzali�my si�, w innych si� r�nili�my.
Niemniej jego intelektualne s�dy przytaczane s� w wielu fragmentach tej
ksi��ki, zazwyczaj bez podania �r�d�a, dlatego pragn� o tym wspomnie�
w tym miejscu.
Badacze historii wiedzy wiele zawdzi�czaj� pracy FJ. Teggarta i G.H.
Hildebranda. Przygotowany przez nich, starannie dobrany wyb�r klasycznych
tekst�w - The Idea of Progress (University of California Press, 1949) - wci��
stanowi u�yteczny przewodnik po wielkich dzie�ach trzech tysi�cleci.
Za g��bok� interpretacj� tej literatury jestem zobowi�zany wielu history-
kom filozofii, od Ibn Chalduna do Oswalda Spenglera, od Arnolda J. Toynbee
do Fernanda Braudela. Zw�aszcza ten ostatni nauczy� mnie zwraca� baczn�
uwag� na drobne szczeg�y codziennego �ycia, kt�re tak wiele m�wi� nam
o tym, jak ludzie naprawd� �yj�, bez wzgl�du na to, co m�wi� czy pisz�.
W dziedzinie historii nauki du�o zawdzi�czam r�nym pracom Jamesa
Burke'a (zw�aszcza Comections, Little Brown, 1978), Herberta Butterfielda
(zw�aszcza pracy Rodow�d wsp�czesnej nauki 1300-1800, wyd. polskie 1963)
i Erwina Schr�dingera (zw�aszcza Natur� and the Greeks, Cambridge, 1954).
Je�eli chodzi o antropolog�w, to najwi�cej nauczy�em si� od Bronis�awa

14                                                                                                      Historia wiedzy
Malinowskiego, Claude'a Levi-Straussa i lorda Raglana, autora The Hero
(Vintage, 1956). Z kolei praca Roberta L. Heilbronera The Warldly Historians
(Simon and Schuster 1933 1986) pomog�a mi zrozumie� i wykorzysta�
liczne prace z dziedziny ekonomii.
Zawsze gdy wracam do lektury Marshalla McLuhana Undemanding Media
(McGraw Hill, 1965), niezmiennie jestem pod wra�eniem ogromnej jego
wnikliwo�ci i precyzji przewidywa�.
�adna z ostatnio wydanych ksi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin