Ilustrowany przewodnik po Paryżu 1889.pdf
(
18317 KB
)
Pobierz
669520601 UNPDF
ILUSTROWANY
PRZEWODNIK PO PARYŻU.
ZEST.A. WIŁ
- <—-c£*«sas&>—<*-
WARSZAWA
"^7"3rca.si.3a.ie SKed-aiecji "
i
s^7"<§;d.rcwca
1889.
Biblioteka Narodowa
Warszawa
30001011672911
Powiatowa rala
Bibliotek Ruchomych
w Białej Podlaskiej
^lnwenłarz».__.__ j_
^osBOjieHO E(eH3ypow.
PRZEDMOWA.
P
ddawna już polscy turyści, zwiedzający Paryż,
BapniaBa, OaTHÓpa 8 RHH 1888 roja.
tę prawdziwą stolicę Europy i świata cywilizo-
wanego, dyktującą prawa w zakresie cywilizacji,
wiedzy, sztuki, a przedewszystkiem gustu, oczeki-
wali ukazania się książki w języku naszym, która
mogłaby im ułatwić zwiedzenie wielkiego miasta,
poznanie go z opisu już przed wyjazdem, słowem
książki, odtwarzającej Paryż.
Wydawnictwem takiem pragnie być niniejszy
„Przewodnik."
Zamierzyliśmy w nim dać książkę podręczną
dla każdego z naszych rodaków, zwiedzających sto-
licę Francji i w tym celu umieściliśmy tu wszystkie
wskazówki praktyczne, ułatwiające orjentowanie
się w Paryżu, dogodne urządzenie sobie tam krót-
szej lub dłuższej egzystencji, wreszcie zwiedzenie
wszystkich jego ciekawości. Jestto część właściwie
7:^5".
w
^DrukZsiwiMewskiego, Chmielna M/'
^^\\\%\
V
VI
„przewodnikowa." Z drugiej strony, nie bawiąc się
zresztą w aspiracje do monografji, postanowiliśmy
w szczupłych, z góry zakreślonych sobie ramach, od-
tworzyć o tyle, o ile, obraz Paryża i jego życia,
słowem do pewnego stopnia dać jego opis. Wre
szcie celem naszym było zwrócić uwagę na rzeczy
polskie w Paryżu.
O ile udało się nam to potrójne zadanie, osą-
dzi czytelnik.
Nadmienimy jeszcze, iż przyszłoroczna wysta-
wa wszechświatowa w Paryżu, która ze względu na
prawdopodobnie liczne odwiedziny naszych roda-
ków w "stolicy Francji czyni potrzebę obecnego
wydawnictwa tem pilniejszą, będzie odpowiednia
uwzględnioną w „Przewodniku."
ROZDZIAŁ I.
Jak się dostaó do
Paryża?
Najtańsza i najprostsza droga do Paryża prowa-
dzi, jak gdyby dla ironji, przez Berlin.
Przysłowie powiada: „Każda droga prowadzi do
Rzymu." I słusznie. Turyści pragnący zwiedzić po
drodze część Europy, mogą wybrać tyle kombinacji
i dróg, ile im się tylko podoba i zawsze będą pewni,
że przy zapasie czasu i pieniędzy, znajdą się u celu.
Turystom tego rodzaju wskazać możemy, jako wielce
przydatny, klasyczny przewodnik kolejowy, wydawa-
ny w Frankfurcie nad Menem,
Hendschel's Telegraph,
który znajdą w każdej niemal księgarni warszawskiej.
Wskazówki nasze przeznaczamy dla osób, pragną^
cych się dostać do Paryża drogą najkrótszą, bez straty
czasu i pieniędzy.
Przedewszystkiem tedy, jak to powszechnie wia-
domo, wyjeżdżający z Warszawy powinien uzyskać
— 9 —
paszport, co zajmuje od 2 do 3 dni czasu i kosztuje dla
stałego mieszkańca Warszawy, razem z wizą, od 17 do
18 rubli (15 rubli opłata, marki na podanie i kwalifika-
cja przeszło rubla, wiza około rnbla). Ponieważ wy-
jazd następuje na granicę pruską, paszport musi być
wizowany w konsulacie pruskim. Jest to formalność
niezbędna, bez której nie można przejechać granicy...
Wyjeżdża się koleją warszawsko-bydgoską. Po-
mimo drobnych zmian w rozkładzie jazdy, zależnych
głównie od pory loku, rozkład w ogólnym zarysie po-
zostaje zawsze prawie jednakowy. Na kolei bydgo-
skiej znajdujemy w ciągu dnia dwa pociągi, któremi
można wyjechać za granicę: a) pociąg kurjerski zwy-
kle około 3 w południe i b) pociąg osobowy między 6 a
7 rano. Ma się rozumieć, dokładniejszy czas odjazdu
należy sprawdzić w planie jazdy w danej chwili.
Jeżeli fundusze pozwalają podróżnemu jechać do
Paryża pierwszą lub drugą klasą i to pociągiem kur-
ierskim (w stosunku do cen pociągu osobowego różnica
około 30°|
0
), radzimy wziąć bilet bezpośredniej komu-
nikacji do Paryża odrazu w Warszawie. Uwolni go to
od szukania kas i biletów po stacjach pośrednich.
W takim razie zadanie podróżnego jest bardzo proste,
albowiem marszruta bezpośredniej komunikacji po-
spiesznej, tak jest skombinowana przez zarządy kole-
jowe, żeby nniknąć długiego oczekiwania na stacjach
i przerw w podróży. Rezultatem tego pośpiech.
Wyjechawszy z Warszawy kurjerem bydgoskim
po 3 w południe (podług obecnego rozkładu jazdy o 3
m. 15), znajdujemy się między 8 a 9 wieczorem w Ale-
ksandrowie, na granicy pruskiej, a nazajutrz rano mię-
dzy 6 a 7 (ob. rozkład jazdy 6 m. 11) w Berlinie.
Z Berlina można wyruszyć dalej do Kolonji przez Ha-
nower, albo zaraz około 7 rano (podł. ob. rozkł. 7 m.
45), lub po jedenastej rano (p. ob. r. lim. 56). W pier-
wszym razie przybywa się do Kolonji po6 wieczorem
w drugim między 9-tą a 10-tą wieczorem. Z Kolonji
pociąg do Liege (Littich) i dalej do Paryża, wyrusza
dopiero między 10-tą a 11-tą wieczorem, (p. ob. rozkład
10 m. 30), tak, źe albo w Kolonji, albo w Berlinie,
stosownie do obranego rano z Berlina pociągu, trzeba
przeczekać około czterech godzin. W Paryżu wresz-
cie stajemy między godziną 8-ą a 9-tą rano (podł. ob.
roz. 8 m. 35) nazajutrz. W ten sposób podróż trwa
mniej więcej 43 godziny, czyli, źe jeśli wyjedziemy
z Warszawy
dziś w południe,
znajdziemy się w Paryżu
pojutrze rano.
Koszt takiej podróży jest dość znaczny.
Mianowicie bilet 1-ej klasy do Paryża kosztuje
rs. 9 kop. 16 i około 140 marek pruskich; bilet drugiej
klasy (skombinowany z pierwszą) 6 rs. 89 kop. i około
110 marek pruskich. Nadto bilet dodatkowy za wagon
sypialny, wynosi na przestrzeni Warszawa-Berlm w kla-
sie 1-szej—10 marek, w klasie 2-ej—6 m. 50 pf., a na
przestrzeni Berlin Paryż (tylko 1 klasa i tylko w po-
ciągu wychodzącym z Berlina (po 11 ej rano) —17
marek.
W ten sposób wygodna jazda do Paryża, tam
—
10
—
— 11 —
i z powrotem najbliższą drogą, kosztować będzie mniej
więcej
od 130 do 190 rubli.
Ostrzegamy podróżnych tej kategorji, że pociągi
pośpieszne z Berlina do Kolonji wyruszają z jednego
z trzech śródmiejskich dworców:
ScUs. Bnhf., Alexan-
derplatz Bhf.
lub
Friedrichstr. Bhf.,
zaś na dworcu
Lertejskim nie zatrzymują się wcale. Jadąc z War-
szawy, należy się tedy zatrzymać ua jednym z trzech
wymienionych banhofów.
Zupełnie inaczej przedstawia się marszruta osób,
starających się urządzać oszczędniej, a więc jadących
pociągami osobowemi drugą, trzecią, a nawet po części
czwartą klasą. Podróż turystów tej kategorji trwać
będzie znacznie dłużej, a mianowicie zamiast 43 go-
dzin, aż 69 do 70 godzin, czyli prawie trzy doby. Po-
wodem takiego opóźnienia, oprócz wolniejszego biegu
pociągów, są jeszcze kilkogodzinne przerwy, które z ko-
nieczności trzeba robić po różnych punktach, że wzglę-
du na rozkłady jazdy...
A więc wyjeżdża się z Warszawy rano między
6 a 7 (podług obecnego rozkł. jazdy 7 m. 5), do Alek-
sandrowa przybywa w południe, a w Berlinie staje się
nazajutrz rano, między 5 a 6 (patrz ob. roz. jazdy
5 m. 57). W Berlinie należy przeczekać pół dnia, po-
nieważ najbliższy pociąg osobowy do Kolonji na H a-
nower wychodzi dopiero około drugiej w południe
(p. ob. r. j. 2 ga bez minut;; w Hanowerze stajemy
około 8-ej wieczorem, a w dalszą drogę po trzygodzin-
nym przystanku ruszamy między ll-tą a 12-tą
w nocy i jesteśmy w Kolonji nazajutrz rano około
9-tej (p. ob. r. jazdy 9 m. 10). Około 10-tąj rano (ob.
r. j. 10 m. 14) wyruszymy z Kolonji przez Aachen do
Liege (po niemiecku Luttich), w Belgji, dokąd też przy-
bywamy około 2-ej w południe (p. ob. rozkł. jazdy 2 m.
7). Z Liege pociąg osobowy wyrusza do Paryża około
3-ej (p. ob. r. jazdy 3 m. 20) a przybywa do stolicy
Francji po paru przystankach na liujach belgijskich,
nazajutrz około 4-ej nad ranem (p. ob. rozkł. j. 4 m. 5).
Biletów na cały ten przejazd od razu brać nie
można, ze względu na kombinacje pociągów, można je
zaś brać na następujące przestrzenie: w Warszawie—do
Berlina; w Berlinie—do Kolonji; w Kolonji-^do Liege
(Luttich) i w Liege—do Paryża.
Koszt 2-giej klasy wynosi 5 rs. 96 kop. i 26 m.
60 pf. do Berlina; z Berlina do Kolonji—35 m. 60 pf.;
z Kolonji do Liege (Luttich) 8 m. 60 pf.; wreszcie
z Liege do Paryża—31 fr. 30 et. Ogółem—5 rs. 96 k., 60
m. 80 pf. i 31 fr. 30 et. Trzecia klasa kosztuje: z War-
szawy do Berlina—3 rs. 15 kop. i 17 m. 80 pf.; z Berlina
do Kolonji 17 m. 80 pf.; z Kolonji do Liege — 5 m. 90
pf. i z Liege do Paryża—21 fr. 25 et. Ogółem 3 rs. 15
kop., 47 m. 50 pf. i 21 fr. 25 et. Słowem, koszt jazdy
drugą klasą w jedną i drugą stronę, stanowi
od 110 do
120 rubli,
trzecią—
od 80 do 90 rubli.
Koszt ten może się jeszcze bardzo znacznie zmniej-
szyć, jeśli weźmiemy nalinjach kolejowych niemieckich
klasę czwartą, która zresztą odznacza się wieloma nie-
dogodnościami.
Plik z chomika:
jac1123
Inne pliki z tego folderu:
Przewodnik Podróżniczo-Turystyczny, 1936, R. 3.zip
(6974 KB)
The royal album of London views (1880).djvu
(2835 KB)
W H Smith Plan of London with complete index to streets and guide to principal sights1880.pdf
(8837 KB)
Przewodnik po Górach Świętokrzyskich (Łysogórach) 1912.zip
(2735 KB)
Nowy przewodnik po wielkich Katowicach. Wykaz ulic, parków, pomników, kościołów, konsulatów, urzędów państwowych i komunalnych, komisarjatów policji, instytucji miejskich i humanitarnych, związków, ga.zip
(2637 KB)
Inne foldery tego chomika:
## Nalewki zdrowotne
@ PORADNIKI BUDOWLANE
■ ANGIELSKI+
■ NIEMIECKI+
◄ Kroniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin