PASOWANIE NA UCZNIA
Ślubowanie uczniów klas I szkoły podstawowej
Ślubowanie odbywa się w obecności dyrekcji szkoły, zaproszonych gości, przedstawiciela Komitetu Rodzicielskiego, rodziców, uczniów klas "0" i ich wychowawców, nauczycieli, przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
Zgromadzeni na sali gimnastycznej uczniowie I klas ustawieni są w kolumnie dwójkowej po obu stronach sali.
1. Prowadzący nauczyciel wita przybyłych gości, dyrekcję, rodziców, nauczycieli, uczniów. 2. Wprowadzenie sztandaru szkoły i odśpiewanie hymnu narodowego. 3. Prowadzący: Dzisiaj odbywa się ważna uroczystość - pasowanie dzieci klas I na uczniów naszej szkoły. Zanim jednak nastąpi ten ważny moment uczniowie pochwalą się, czego już się nauczyli. Zapraszam więc do prezentacji. 4. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci - "Jestem uczniem" (Przewodnik metodyczny kl. I). 5. Powitanie uczniów klas pierwszych przez uczennice klasy czwartej - wiersz.
Uczennica IPo raz pierwszy przybyliście do szkoły, Pożegnaliście zabawki, przedszkola. A w szkole was czeka. Rzecz nowa: obowiązeki coraz mniej zabaweki coraz więcej książek. I choć może trudniejsze będąnastępne wasze lata, otworzy się wam wielka ciekawa księga świata.
Uczennica IIWszystko, wszystkodziś dla pierwszej klasy: uśmiech słońca, kolorowe astryi ten wierszyk, który starsze dzieci dla pierwszakówmówią z pamięci.
Uczennica IIIChodźcie śmiało do szkoły, pierwszacy,do zabawy wspólnej, do pracy. Szkoła drzwi same otwiera gościnnieszkoła dzisiajserdecznie was przyjmie.
6. Odczytanie przez uczennicę klasy III listu trzecioklasistów skierowanego do pierwszaków (Karty pracy kl. III). 7. Prowadzący: Pierwszoklasiści przez miesiąc nauki przygotowywali się do dzisiejszej uroczystości. Uczyli się o naszej miejscowości i Ojczyźnie. - Powiedzcie, jak nazywa się nasza miejscowość (odpowiedzi chórem). - A jak nazywa się nasza Ojczyzna? (odpowiedzi chórem) POLSKA.8. Recytacja zbiorowa wiersza Cz. Janczarskiego Co to jest Polska? (kl. Ia, Ib). 9. Prowadzący: Wiersza T. Bełzy zwanego Katechizmem patriotycznym polskiego dziecka uczyli się wasi dziadkowie, rodzice. Dzisiaj uczycie się tego wiersza wy. Wiersz jest stary, ale wciąż aktualny, bo umiłowanie swojej Ojczyzny, szacunek dla Polski, nigdy się nie zestarzeją, nie przestaną być dla Polaków najważniejsze. (Prowadzący zadaje pytania - uczniowie chórem odpowiadają). 10. Prowadzący: Czy wiecie, jaki to znak? W czerwonym polu biały ptak? - Wiemy! To jest godło Polski: orzeł biały. 11. Zbiorowa recytacja wiersza pt. Barwy ojczyste (kl. Id - połowa dzieci trzyma w ręce białą wstążkę, pozostali czerwoną). Wykazaliście się wiadomościami o ojczyźnie - otrzymujecie symbol miłości - serce (prowadzący wręcza każdej klasie symboliczne serce). 12. Prowadzący: Sprawdzimy, czy jesteście przygotowani do nauki w szkole (uczniowie odpowiadają chórem). - Ołówki? - Przygotowane! - Kredki? - Zastrugane! - Główki? - Wypoczęte! - Buzie? - Uśmiechnięte! - A więc? - Witaj szkoło, będzie nam wesoło! 13. Inscenizacja wiersza pt. Kreda przez uczniów kl. Ic. 14. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci Biegnie kreda po tablicy. 15. Inscenizacja wiersza pt. Kasia (na środek wychodzi troje dzieci z Ia - dziewczynka ma na plecach tornister).
WszyscyPrzez wieś idzie dróżką Kasia uśmiechnięta.
Dziecko 1Co masz, Kasiu, w teczce?
KasiaNową książkę. Piękną kolorową. Będę ją szanować. Żeby książka była cały rokJak nowa. (w czasie recytacji Kasia pokazuje podręcznik)
Dziecko 2Razem z Olą i Uląidziemy przez książki stronice, by poznać czytania tajemnice. Prowadzący: Udowodniliście, że solidnie i rzetelnie pracowaliście przez cały miesiąc. Dużo się nauczyliście - otrzymujecie symbol pracy - pszczółkę. Pamiętajcie, pracujcie wytrwale przez cały rok i następne lata nauki szkolnej. 16. Prowadzący: Sprawdzimy, czy potraficie myśleć? (Prowadzący czyta zagadki, a dzieci odpowiadają chórem). Choć dzwonek nie dzwoni, choć w klasie pusto, on starł tablicęi świeci jak lustro. Kto to taki? (dyżurny)
Wisi w klasie na ścianie, piszesz po niej zadanie. Co to jest? (tablica).
Mieszka w drewnianym płaszczyku, stawia kresek bez liku. Co to jest? (ołówek).
Możesz nim pisać i ani razunie musisz maczać go w kałamarzu. Co to jest? (długopis).
Potraficie myśleć - jesteście mądrzy. Oto symbol mądrości: sowa. 17. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci: "W Literkowie". 18. Prowadzący: Pierwszaki udowodniły, że solidnie pracowały przez pierwszy miesiąc nauki. Uważamy, że mogą być przyjęte do naszej społeczności uczniowskiej. Zanim to uczynią złożą obietnicę rodzicom, wychowawcom i dyrekcji szkoły. (Prowadzący czyta słowa obietnicy, a uczniowie chórem odpowiadają: obiecuję). - Obiecuję punktualnie przychodzić do szkoły. - Szanować sprzęt szkolny i przybory własne. - Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia. - Być grzecznym uczniem naszej szkoły.
19. Akt ślubowania. Sztandar pochylony, uczniowie klas pierwszych wyciągają 2 palce prawej ręki w kierunku sztandaru i recytują słowa ślubowania. (Każda klasa recytuje tekst ślubowania oddzielnie). Ja, najmłodszy uczeń Szkoły Podstawowej nr... w.................................. ślubuję na sztandar naszej szkoły, że będę dobrym Polakiem, będę dbał o dobre imię swojej klasy i szkoły. Będę się uczył w szkole, jak kochać swoją Ojczyznę i jak dla niej pracować, kiedy dorosnę. 20. Pasowanie pierwszoklasistów na uczniów szkoły. (Dyrektor szkoły pasuje pierwszaków na uczniów przez symboliczne dotknięcie lewego ramienia dziecka dużym ołówkiem ze słowami: Pasuję ciebie na ucznia szkoły podstawowej nr............ Dyrektor wręcza wychowawcom klas I legitymacje uczniowskie. 21. Życzenia dla pierwszoklasistów od dyrekcji szkoły, Samorządu Uczniowskiego, Komitetu Rodzicielskiego, gości. 22. Odśpiewanie hymnu szkoły i wyprowadzenie sztandaru. 23. Poczęstunek dla pierwszaków przygotowany przez rodziców.
Maria Rosiek, Agata StypuŁa
Katrina26