Gromadzenie danych statystycznych i ich wykorzystywanie(1).pdf

(461 KB) Pobierz
Technik_administracji_343[01]_Z2.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Agnieszka Grzybowska
Aneta Łabędzka
Gromadzenie danych statystycznych i ich wykorzystywanie
w procesach decyzyjnych
343[01].Z2.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
160098522.001.png 160098522.002.png 160098522.003.png
Recenzenci:
mgr Zdzisława Koźmin
mgr Barbara Wierzbowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Agnieszka Grzybowska
mgr Aneta Łabędzka
Konsultacja:
dr Elżbieta Sałata
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej „Gromadzenie
danych statystycznych i ich wykorzystywanie w procesach decyzyjnych” 343[01].Z2.03
zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik administracji.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Klasyfikacja badań statystycznych, metody i techniki badań
statystycznych
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
10
4.2. Kontrola materiału statystycznego i etapy jego opracowania
11
4.2.1. Materiał nauczania
11
4.2.2. Pytania sprawdzające
15
4.2.3. Ćwiczenia
15
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
4.3. Prezentacja wyników badania statystycznego, opis statystyczny,
zakres analizy statystycznej
18
4.3.1. Materiał nauczania
18
4.3.2. Pytania sprawdzające
25
4.3.3. Ćwiczenia
26
4.3.4. Sprawdzian postępów
27
4.4. Analiza natężenia i struktury
28
4.4.1. Materiał nauczania
28
4.4.2. Pytania sprawdzające
29
4.4.3. Ćwiczenia
28
4.4.4. Sprawdzian postępów
31
4.5. Analiza tendencji centralnej – średnie klasyczne i pozycyjne
32
4.5.1. Materiał nauczania
32
4.5.2. Pytania sprawdzające
36
4.5.3. Ćwiczenia
36
4.5.4. Sprawdzian postępów
38
4.6. Analiza dyspersji – obszar zmienności, odchylenie przeciętne
i standardowe, współczynnik zmienności
39
4.6.1. Materiał nauczania
39
4.6.2. Pytania sprawdzające
42
4.6.3. Ćwiczenia
42
4.6.4. Sprawdzian postępów
44
4.7. Analiza asymetrii – kierunek i siła asymetrii, współczynnik skośności
45
4.7.1. Materiał nauczania
45
4.7.2. Pytania sprawdzające
46
4.7.3. Ćwiczenia
47
4.7.4. Sprawdzian postępów
48
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
8
4.8. Analiza dynamiki
49
4.8.1. Materiał nauczania
49
4.8.2. Pytania sprawdzające
52
4.8.3. Ćwiczenia
52
4.8.4. Sprawdzian postępów
54
4.9. Analiza korelacji zjawisk – tablica i wykres korelacyjny, miary
korelacji
55
4.9.1. Materiał nauczania
55
4.9.2. Pytania sprawdzające
57
4.9.3. Ćwiczenia
58
4.9.4. Sprawdzian postępów
59
5. Sprawdzian osiągnięć
60
6. Literatura
64
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswojeniu wiadomości z zakresu gromadzenia danych
statystycznych i ich wykorzystywania w procesach decyzyjnych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
- materiał nauczania, czyli minimum wiadomości teoretycznych niezbędnych do
opanowania treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabyłeś wiedzę i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
W rozdziale Materiał nauczania treści kształcenia zostały omówione w sposób ogólny.
Podany zasób wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia celów kształcenia
niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości o wskazaną literaturę.
Materiał nauczania podzielono na następujące części:
1. Metody i techniki badań statystycznych
2. Kontrola materiału statystycznego i etapy jego opracowania
3. Prezentacja wyników badania statystycznego, opis statystyczny, zakres analizy
statystycznej
4. Analiza natężenia i struktury
5. Analizy tendencji centralnej – średnie klasyczne i pozycyjne
6. Analiza dyspersji – obszar zmienności, odchylenie przeciętne i standardowe, współczynnik
zmienności
7. Analiza asymetrii – kierunek i siła asymetrii, współczynnik skośności
8. Analiza dynamiki
9. Analiza korelacji zjawisk – tablica i wykres korelacyjny, miary korelacji
W części pierwszej materiału nauczania omówiono podstawowe metody badań
statystycznych i techniki ich przeprowadzania. W kolejnych dwóch częściach przedstawiono
etapy opracowywania materiału statystycznego ze zwróceniem szczególnej uwagi na
kompletność zebranych danych statystycznych, a także prezentację uzyskanych wyników.
Następne podrozdziały dotyczą ostatniego etapu badania statystycznego jakim jest analiza
statystyczna. W zależności od zaistniałych potrzeb stosuje się różnego rodzaju analizy, których
celem jest pokazanie i zbadanie zjawiska, a także znalezienie zależności zachodzących w
badanej zbiorowości statystycznej. W materiale nauczania zamieszczono liczne przykłady,
celem lepszego zrozumienia omawianych zagadnień. Pytania sprawdzające zawarte w każdym
podrozdziale sprawdzą stopień przyswojenia przez Ciebie materiału nauczania i gotowość do
wykonania ćwiczeń.
Wskazanie jest abyś wykonał wszystkie ćwiczenia zawarte w poradniku. Pomocą w tym
może okazać się literatura zamieszczona na końcu poradnika. Po wykonaniu ćwiczeń masz
możliwość sprawdzenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu omówionego
materiału, odpowiadając na pytania zawarte w Sprawdzianie postępów.
Po zrealizowaniu zagadnień zawartych we wszystkich podrozdziałach możesz sprawdzić
i ocenić nowo zdobytą wiedzę, wykorzystując do tego zamieszczony w poradniku test.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin