ZARZĄDZANIE.doc

(48 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE

ZARZĄDZANIE

 

Szkoły zarządzania:

 

·         Klasyczna- Taylor, Adamiecki, Fayol

Działali w dobie kryzysu lat trzydziestych i pod kątem wiedzy, obserwacji, doświadczenia

 

Reprezentanci zwracają uwagę na usprawnienie pracy człowieka, potrzebę zachowania harmonii organizacji oraz stosowania naukowych zasad kierowania organizacją.

 

Paradygmat- określona teoria, wzorzec, wartości, dzięki którym możemy zrozumieć istniejącą rzeczywistość.

 

Taylor- kładł akcent na usprawnienie pracy człowieka, metoda indukcji i dedukcji, potrzeba inwigilacji (obserwacja bierna i aktywna).

Założenia:

-wprowadzenie obserwacji naukowej do obserwowanego obiektu

-zapoczątkował badanie nad czasem pracy (chronometraż- ilość czasu pracy potrzebnej do wykonania określonej czynności); „czas to pieniądz a pieniądz to czas”

-wprowadzenie bodźców pieniężnych jako stymulator wydajności pracy

-wprowadzenie podziału pomiędzy czynnościami wstępnymi a podstawowymi (wstępne-logistyka)

 

Fayol

-podstawy zarządzania administracyjnego

-14 zasad zarządzania

-wyodrębnienie podstawowych funkcji przedsiębiorstwa (organiczne)

-sformułowanie zasady jednoosobowego kierownictwa

 

Adamiecki

-twórca nauki zarządzania w Polsce

-prawo harmonii-zgodność zarządzania ze środowiskiem, zgodność bazy z nadbudową

 

·         Społeczna

 

-akcent położony na czynniku ludzkim

-eksportują rolę człowieka w organizacji i zarządzaniu

-o prowadzeniu organizacji decydują nie tylko czynniki techniczne, ale przede wszystkim ludzie

-stopień elastyczności i adaptacyjności organizacji zależy od integracji pracowników

-relacje przełożony-podwładny

-działania podwładnego są uwarunkowane sposobem kierowania przełożonego

-Maslow- Piramida Potrzeb

-McGregor- Teoria XY

 

·         Nurt Ilościowy

Zastosowanie zespołu metod i technik optymalizacyjnych w procesach podejmowania decyzji (programowanie liniowe, symulacje)

 

-Kantorowicz, Gwiszani

·         Neoklasyczna (empiryczna)

Przyjęcie, że to, co w teorii zostało określone jest prawdą pod warunkiem, że można dokonać weryfikacji empirycznej

-twórca Peter Drucker

 

·         Systemowa (współczesna)

 

-syntetyczne rozpatrywanie organizacji w jej otoczeniu, traktuje się ją jako jednorodny, celowy system składający się ze wzajemnie powiązanych części, organizacja traktowana jest jako system otwarty

-działa w określonym otoczeniu ekonomicznym, politycznym, społecznym, prawnym

-traktowanie organizacji jako system wymaga respektowania następujących założeń:

              a. system jako całość ma inne właściwości niż poszczególne jego elementy

              b. usprawnienie funkcjonowania podsystemów tworzących całość nie musi prowadzić do polepszenia funkcjonowania całego systemu

              c. całość wywiera większy wpływ funkcjonowanie swoich elementów niż odwrotnie

              d. oddziaływanie na jeden z elementów systemu może wywołać zmiany w innych podsystemach

 

 

ISTOTA, STRUKTURA I HIERARCHIA POTRZEB A ZARZĄDZANIE

 

D               dochodowość

R               rentowność

O               ożywienie

G               gospodarność

A               aktywność

 

Potrzeba

- odczucie braku czegoś

- odczucie braku kogoś

- odczucie braku kogoś lub czegoś

- odczucie braku kogoś i czegoś

 

 

Piramida potrzeb Maslowa

 

Potrzeba samorealizacji                          /\

Potrzeba wartościowania                       /_\

Potrzeba afirmacji                                /__ \

Potrzeba bezpieczeństwa                    / ___ \

Potrzeby fizjologiczne                      /______\

 

 

Potrzeby wywołują różne, określone skutki działania:
 

-wymagają nieustającej aktywności

-zachowanie ludzi jest funkcją odczuwalnych potrzeb

-ludzie w organizacji realizują swoje potrzeby poprzez działania indywidualne lub zbiorowe

-występowanie potrzeb i możliwość ich zaspokojenia w organizacji jest oceną działania organizacji w różnych aspektach (aspekt zarządczy)

 

Potrzeby stanowią element motoryczny w zachowaniu się człowieka i stopień zaspokojenia w organizacji decyduje o jej efekcie organizacyjnym.

 

Rola cyklu działania zorganizowanego w zarządzaniu organizacją:

  1. określanie celu bądź celów- DROGA
  2. planowanie zasobów osobowych i rzeczowych
  3. pozyskanie zasobów osobowych i rzeczowych

metody: zewnętrzna, wewnętrzna, mieszana

  1. realizacja- stan faktyczny działania
  2. kontrola- porównanie stanu rzeczywistego ze stanem planowanym

występują też odchylenia

 

2 płaszczyzny kontroli:

- ex ante- pod względem przyszłości

- ex post- pod względem przeszłości- retrospektywna

 

Wszystkie te elementy są komplementarne.

 

Problem: autonomizacja- przerodzenie się celów pośrednich w główne.

 

 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA JAKO ELEMENT ZARZĄDZANIA

 

Struktura organizacyjna- układ części składowych instytucji i relacje między nimi oraz relacje między nimi a całością

 

Aspekty:

Ø      społeczny- jako zespolenie ludzi

Ø      techniczny- zespolenie zasobów rzeczowych

Ø      procesów- zespolenie działań organizacji

Ø      zbiorów- zespolenie stanowisk pracy, komórek i jednostek

Ø      relacji- zespolenie więzi organizacji

Ø      zdarzeń- zespolenie celów, zadań, czynności i funkcji

 

 

Funkcje

Ø      narzędzie kierowania

Ø      scala składniki w integralną całość

Ø      zapewnia względną równowagę

Ø      zapewnia przestrzenną i czasową synchronizację działań

Ø      wiązanie z otoczeniem

Ø      pełni rolę adaptacyjną w aspekcie czynnym i biernym

 

 

Składniki

Ø      stanowisko pracy

Ø      komórka organizacyjna

Ø      jednostka organizacyjna

Ø      więzi organizacyjne

 

 

Stanowisko pracy- najmniejsza jednostka organizacyjna zdolna do samodzielnego działania

 

Człowiek--------------

Narzędzia-------------skupione wokół określonego CELU

Tworzywo------------

Informacja------------

 

 

Komórka organizacyjna- przynajmniej 2 stanowiska pracy skupione wokół wspólnego kierownika

 

Jednostka organizacyjna- zbiór przynajmniej 2 komórek organizacyjnych

 

Więzi organizacyjne- całokształt relacji zachodzących między komórkami i jednostkami organizacyjnymi

Ø      służbowe- stosunek nadrzędności i podrzędności

Ø      funkcjonalne- o charakterze opiniodawczo-doradczym

Ø      techniczne- wynikające z podziału pracy

Ø      informacyjne- informacje o stosunkach zachodzących już na najniższych szczeblach- krwioobieg organizacji i najistotniejsze więzi

 

Utrwalanie się więzi organizacyjnych to sprzężenia organizacyjne.

 

Sprzężenia(pozytywne):

-służbowe

-funkcjonalne

-techniczne

-informacyjne- właściwy obieg informacji

 

Efekt organizacyjny- nadwyżka w działaniach wielopodmiotowych dla pełnego działania na rzecz organizacji

 

Typologia struktur organizacji

 

Kryteria:

-więzi organizacyjne

-funkcjonalne

-obiektowe

-przestrzenne

 

 

Rozpiętość kierowania- liczba bezpośrednich podwładnych podległych jednemu przełożonemu

Ø      formalna- określona w dokumentacji organizacji

Ø      rzeczywista- faktyczna

Ø      potencjalna- taka liczba podwładnych, którymi przełożony jest w stanie sprawnie kierować- stosujemy zasadę pareto (?) – 20% czasu przełożony jest w stanie poświęcić na kontrolę, doradztwo itp. to przyjmujemy że jest sprawnym managerem

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin