Obsługa klienta hotelu.pdf

(135 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nawrocka, Oparka11.doc
W YņSZA SZKOŁA TURYSTYKI I HOTELARSTWA W ŁODZI
Turystyka i Hotelarstwo – 11 (2007)
ElŇbieta Nawrocka, Sylwia Oparka
Obsługa klienta hotelu
Wprowadzenie
Wszechobecna konkurencja i rozwój społeczno-gospodarczy zmusza-
jĢ wszystkie podmioty gospodarujĢce, w tym takŇe hotele, do ciĢgłego
doskonalenia sposobu funkcjonowania. WĻród czynników warunkujĢcych
skuteczny byt jednostki gospodarczej, obok starannego doboru misji
i celów przedsiħbiorstwa, niezmiernie waŇnym aspektem jest szeroko
rozumiany sposób realizacji zadaı. W dobie narastajĢcej konkurencji
obiekty hotelarskie zmuszone sĢ do partnerskiego traktowania klienta,
wiħkszego respektowania jego wymagaı oraz połoŇenia nacisku na
relacje miħdzyludzkie w układzie: właĻciciel, menedŇer, pracownik hotelu
– klient, co umoŇliwia tworzenie nieimitowalnych elementów oferty ho-
telu.
Innym warunkiem, który wpływa na koniecznoĻę wprowadzania ciĢ-
głych zmian w funkcjonowaniu hoteli, w tym w procesie Ļwiadczenia
usług, jest rozwój gospodarki opartej na wiedzy (GOW). W GOW Ņródło
sukcesu tkwi nie w alokacji rzadkich zasobów, by uzyskaę z nich mo-
Ňliwie jak najwiħksze efekty, ale w tworzeniu nowej wiedzy przyczy-
niajĢcej siħ do innowacji procesowych i rynkowych, których realizacja
powiħksza wartoĻę efektów ekonomicznych m.in. podmiotów hotelar-
skich. Rozwój współczesnych przedsiħbiorstw staje siħ coraz bardziej
zaleŇny od ciĢgłego i efektywnego generowania, nabywania, rozpow-
szechniania i stosowania wiedzy i informacji.
Szczególne miejsce w Ļwiadczeniu usług hotelarskich zajmuje obsłu-
ga klienta. Obsługa klientów – te dwa słowa znaczĢ wiele: odpowia-
danie na pytania, rozwiĢzywanie problemów, likwidowanie zatorów
w hotelu, naprawianie tego, co zepsute, znajdowanie tego, co zgubione,
33
118951406.005.png 118951406.006.png
 
ElŇbieta Nawrocka, Sylwia Oparka
uspokajanie klientów zdenerwowanych, upewnianie niezdecydowanych,
i w koıcu łĢczenie ludzi, którzy prowadzĢ wspólne interesy z hotelem
z właĻciwymi usługami i rozwiĢzaniami.
Celem artykułu jest identyfikacja głównych elementów i form właĻciwej
obsługi klienta hotelu z punktu widzenia współczesnych uwarunkowaı
rynku.
Elementy procesu obsługi klienta
Obsługa klienta obejmuje wszystkie czynnoĻci niezbħdne do przyjħcia
zamówienia klienta, wytworzenia i dostarczenia przedmiotów zamówie-
nia, a takŇe działania zmierzajĢce do naprawy błħdów popełnionych na
jakimkolwiek etapie realizacji zamówienia. Obsługa klienta to niezawod-
ne dostarczenie klientowi dóbr i usług w uzgodnionym czasie i miejscu,
stosownie do oczekiwaı klienta. Obsługa klienta obejmuje wykonanie
zamówienia, komunikowanie siħ z klientem przed, w trakcie i po sprze-
daŇy, fakturowanie oraz usuwanie usterek (Payne 1997).
IstotĢ współczesnej obsługi sĢ wszystkie czynnoĻci przywiĢzujĢce
klienta do usługodawcy. W literaturze przedmiotu obsługa klienta defi-
niowana jest w róŇny sposób. MoŇe byę bowiem rozpatrywana z punktu
widzenia m.in. ekonomiki hotelu, logistyki, marketingu. Obsługa klienta
w logistyce to umiejħtnoĻę lub zdolnoĻę zaspokajania wymagaı i ocze-
kiwaı klientów, głównie co do czasu i miejsca zamawianych dostaw, przy
wykorzystaniu wszystkich dostħpnych form aktywnoĻci logistycznej,
w tym transportu, magazynowania, zarzĢdzania zapasami, informacjĢ
i opakowaniami. Obsługa klienta do tego stopnia nadaje sens wszystkim
działaniom i procesom logistycznym, Ňe koncentruje siħ na zadaniach
czynnoĻciowych, stĢd współczeĻnie nazywana jest logistykĢ klienta
( customer logistic ) (Kempy 2001), np. powitanie goĻci, zaoferowanie
pomocy, przedstawienie oferty firmy, przyjħcie zamówienia, wypełnienie
formularzy.
Z kolei A. Payne (1997) pokazuje inne spojrzenie na obsługħ klienta –
z punktu widzenia marketingu. W tym ujħciu obsługa klienta:
obejmuje wszystkie czynnoĻci niezbħdne do przyjħcia zamówienia
klienta, wytworzenia i dostarczenia przedmiotu zamówienia, a takŇe dzia-
łania zmierzajĢce do naprawy błħdów popełnionych na którymkolwiek
etapie realizacji zamówienia;
34
118951406.007.png
 
Obsługa klienta hotelu
jest to niezawodne dostarczenie klientowi dóbr i usług w uzgodnio-
nym czasie i miejscu, stosownie do oczekiwaı klienta;
jest to zespół działaı wszystkich podmiotów gospodarczych ucze-
stniczĢcych w dostarczaniu dóbr i usług w sposób zgodny z oczeki-
waniami klienta i zapewniajĢcy realizacjħ celów firmy oraz przyczyniajĢcy
siħ do tworzenia wiħzi z klientem, które w przyszłoĻci oznaczajĢ długo-
trwałe i partnerskie zwiĢzki;
obejmuje wykonanie zamówienia, komunikowanie siħ z klientem
przed, w trakcie i po sprzedaŇy, fakturowanie oraz usuwanie usterek
(realizacjħ reklamacji).
W Ļwietle tych rozwaŇaı moŇna stwierdzię, iŇ kaŇda obsługa klienta
zaczyna siħ zanim jeszcze klient pojawi siħ w hotelu i nie koıczy siħ
z chwilĢ dostarczenia zamówionej usługi. Obsługa klienta powinna byę
postrzegana jako proces dostarczajĢcy nabywcy korzyĻci, który wymaga
przemyĻleı przed, w trakcie i po zawarciu transakcji z klientem (Otto
2004). SkładajĢ siħ na niĢ zatem trzy podstawowe grupy czynnoĻci, które
przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Elementy procesu obsługi klienta
Table 1. Elements of customer service process
Elementy przed transakcj Ģ
Elements before transaction
Elementy transakcji
Elements of transaction
Elementy po transakcji
Elements after transaction
Pisemne sformułowanie
programu obsługi klienta /
Written wording of the
customer service program
Popularyzowanie programu
w Ļ ród klientów /
Popularization of the
program around customers
Ludzie i struktury wspieraj Ģ ce
cele obsługi / People and
structures supporting service
aims
Procedury, instrukcje,
szkolenia z zakresu obsługi
klienta / Procedure,
instructions, customer
service training
Elastyczno Ļę systemu
obsługi klienta / Flexibility of
the customer service system
Elementy transakcji hotel–
klient mo Ň emy podzieli ę na
trzy podetapy – przyjazd,
pobyt, wyjazd klienta,
obejmuj Ģ ce – zameldowanie
i przydzielenie pokoju,
a nast ħ pnie:
Elements of transaction
hotel-customer can be
divided in three sub-stages
– arrival, stay, departure
of customer that contain
of – registration and room
allocation and
subsequently:
1. Otoczenie / Surrounding
2. Produkt zgodny z dekla-
rowanymi obietnicami /
Product in accordance
with decelerated
promises
Gwarancje / Guarantees
Załatwianie reklamacji /
Complaint sorting
Odpowiedzialno Ļę
odszkodowawcza / Claims
responsibility
Rozwiewanie obaw po
zakupie / Dispelling of the
fears after the buy
Monitoring obsługi klienta /
Customer service
monitoring
Programy lojalno Ļ ciowe,
kluby stałych klientów /
Loyalty programs, regular
customers clubs
35
118951406.001.png
ElŇbieta Nawrocka, Sylwia Oparka
Zaplecze techniczne /
Technical background
Zaplecze logistyczne / Logistic
backround
Informacja o ofercie /
Information about offer
Zapewnienie o
wielowymiarowo Ļ ci
Ļ wiadczonych usług /
Assurance of
multidimensional character
of provided services
Rezerwacja usług / Services
reservation
3. Ň norodno Ļę usług /
Variety of services
4. Prezentacja oferty
usługowej / Presentation
of the service offer
5. Czas / Time
6. Zakres obsługi / Service
range
7. Dogodny dost ħ p do
Ļ wiadczonych usług /
Convenient access to
provided services
8. Formy i sposób
rozliczenia / Forms and
methods of settling
ńródło: Opracowanie własne na podstawie A. Payne (1997).
Source: Author’s own elaboration based on A. Payne (1997).
1. Elementy przed transakcjĢ – sĢ zwiĢzane z przygotowaniem hotelu
do obsługi klienta. OdgrywajĢ ogromnĢ rolħ w kształtowaniu oczekiwaı
klienta, wpływajĢ na jego postrzeganie hotelu, a takŇe ogólnĢ satysfakcjħ
z szeroko rozumianej oferty. Elementy przedtransakcyjne powinny byę
przygotowane, zanim hotel przystĢpi do wdraŇania standardów obsługi
klienta.
2. Elementy transakcji – sĢ to elementy, które dotyczĢ bezpoĻred-
niego kontaktu hotelu z klientem, a prawidłowe ich wypełnienie w zna-
cznym stopniu decyduje o satysfakcji klienta. W trakcie trwania transakcji
(czyli Ļwiadczenia usługi) zdecydowanie dominujĢcĢ formĢ jest sprzedaŇ
osobista (Rutkowski 2000).
3. Elementy po transakcji – sĢ to elementy, które pozwalajĢ na prze-
dłuŇenie kontaktu hotelu z klientem, w celu stworzenia wzajemnych
powiĢzaı, prowadzĢcych do obopólnych korzyĻci (Rutkowski 2000, StyĻ
2003).
Formy obsługi klienta
W przypadku hotelarstwa znaczenie kontaktu z klientem jest wiħksze
niŇ w wielu innych usługach (np. bankowych czy telekomunikacyjnych).
KaŇdy kontakt stwarza moŇliwoĻę zwiħkszenia jego zadowolenia z usług
i lojalnoĻci wobec hotelu, jeĻli zostanie on obsłuŇony w sposób indy-
widualny i na wysokim poziomie.
36
118951406.002.png 118951406.003.png
Obsługa klienta hotelu
Hotele w róŇny sposób rozwiĢzujĢ zagadnienia obsługi klienta, budu-
jĢc system obsługi bezpoĻredniej – osobistej, przez Internet czy przez
telefon. KaŇdy hotel z racji cech usług hotelarskich musi równieŇ przy-
gotowaę siħ na ewentualne niezadowolenie uŇytkownika usług wyraŇone
w postaci reklamacji ustnej lub pisemnej.
Bezpo Ļ rednia obsługa klienta opiera siħ na osobistym kontakcie
personelu z klientem. Podczas bezpoĻredniej obsługi (osobistej) docho-
dzi do spotkania klienta z usługodawcĢ. Zanim klient zostanie obsłuŇony,
doznaje pierwszego wraŇenia wywołanego przez miejsce, w którym
odbywa siħ sprzedaŇ usługi, tj. teren wokół hotelu, stan techniczny
budynku, wyposaŇenie i personel, szczególnie słuŇby parterowej. To
fizyczne otoczenie zapewnia usługodawcy przedstawienie siħ z jak
najlepszej strony, a jednoczeĻnie pozwala na zdobycie zaufania jeszcze
przed skorzystaniem z usługi. Klient bowiem w pierwszych sekundach
tworzy sobie obraz, który pozostaje w pamiħci i silnie wpływa na jego
zachowanie w hotelu.
Obsługa przez Internet . Postħp techniczny skłania wiele hoteli do
aktywnego wykorzystania Internetu w swoich działaniach. To właĻnie
łatwoĻę i szybkoĻę kontaktu z potencjalnym, jak i dotychczasowym
klientem sprawiły, Ňe coraz wiħcej hoteli siħgnħło do tego sposobu
obsługi, pełniĢcego jednoczeĻnie wiele innych funkcji. Internet bowiem
stał siħ równieŇ Ļrodkiem reklamy i public relations , prezentujĢcym
w sposób atrakcyjny ofertħ hotelu i przedsiħbiorstwo, a takŇe kanałem
dystrybucji, pozwalajĢcym na bezpoĻredniĢ sprzedaŇ usług klientom
łĢczĢcym siħ z kraju i z zagranicy (dla goĻci z zagranicy hotel powinien
opracowaę stronħ www w jħzykach obcych). Na swojej stronie hotel
informuje o sposobie zakupu on-line i zamieszcza informacje na temat
procesu rezerwacji i zwiĢzanych z niĢ formalnoĻci.
Klient w przypadku jakichkolwiek pytaı lub wĢtpliwoĻci moŇe zechcieę
natychmiast doprecyzowaę jakieĻ informacje. Wtedy zapytania klientów
mogĢ zostaę składane na stronach www w formie e-maila lub trafię na
ekran komputera w trybie Internet chat, forum internetowego (gdzie
klienci danego hotelu mogĢ podzielię siħ własnymi spostrzeŇeniami czy
opiniami o hotelu), jako kolejny rodzaj komunikacji. Taki sposób znacznie
ułatwi internaucie nawiĢzanie kontaktu. Bez tych udogodnieı hotel staje
siħ mało wiarygodny.
37
118951406.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin