Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok).pdf
(
544 KB
)
Pobierz
O dialektyce
Lucien Sève
O dialektyce
Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
WARSZAWA 2008
Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok)
Artykuł „O dialektyce” jest referatem, jaki Lucien
Sève wygłosił na kolokwium filozofów i
naukowców marksistowskich zorganizowanym z
inicjatywy CERM (Centre d’Etudes et de
Recherches Marxistes), które odbyło się w grudniu
1971 r. w ośrodku uniwersyteckim d’Orsay pod
tematem: „Lenin a praktyka naukowa”.
Podstawa niniejszego wydania: „Studia
filozoficzne” nr 89 (141142), 1977.
Tłumaczenie z języka francuskiego: Józef
Borgosz.
– 2 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok)
WPROWADZENIE
Wkład Lenina w nasze poznanie i naszą praktykę dialektyki marksistowskiej, to znaczy dialektyki
naukowej, jest ogromny. Lecz nic nie byłoby mniej leninowskie niż odrywanie owego wkładu od dorobku
marksizmu w ogóle. Oto dlaczego podnosimy tu problemy dialektyki w ich całokształcie, w ich
marksistowskoleninowskim świetl
e
1
.
Mniej więcej od półwiecza na powierzchni życia ideologicznego we Francji dialektyka znajdowała
się pomiędzy młotem i kowadłem. Wszelako po okresie wielkiej mody na dialektykę w latach
sześćdziesiątych, już w przededniu 1968 r. na wszelkie sposoby ogłaszano jej „śmierć” na korzyść
metody strukturalnej. Jednakże w wyniku wydarzeń majowoczerwcowych znowu zaczyna ona skupiać
na sobie uwagę. W rzeczy samej wszystkie te zmiany i okoliczności wynikają z napięć powodowanych
przez potężny ruch, który pcha całokształt myśli francuskiej w kierunku dialektyki naukowej.
Francja coraz głębiej pogrąża się w kryzysie, sprzeczności klasowe zaostrzają się, sytuacja
rewolucyjna dojrzewa, autorytet Francuskiej Partii Komunistycznej i jej nauki wzrastają – oto pierwsza i
najważniejsza przyczyna wielkiego zainteresowania dialektyką. Dokonywający się równocześnie szybki,
wielokierunkowy i coraz ściślej sprzęgający się z rewolucją techniczną rozwój nauk, napotyka już granice
narzucone mu przez materialną i ideologiczną dominację monopoli, co oczywiście stawia przed uczonymi
na porządku dziennym potrzebę radykalnej krytyki empiryzmu technologicznego, wyjaśnienia
wzajemnych relacji pomiędzy teorią, empirią i różnymi postaciami praktyki. Nauka współczesna, jak
nigdy dotąd, potrzebuje myśli teoretycznej – oto druga istotna przyczyna ruchu w kierunku dialektyki,
który już na początku lat siedemdziesiątych przyniósł wiele nowych momentów.
Otóż to nierówno uświadomione ciążenie ku dialektyce, widoczne nawet w tych pracach, które
odrzucają ją niejako profesjonalnie, wiedzie obiektywnie do ponownych przemyśleń filozoficznych,
którym tak na świecie, jak i we Francji, wiele uwagi poświęcają marksiści, którzy tym samym
równocześnie przezwyciężają popełnione przez nich błędy i określają linię działania na obecnym etapie
przechodzenia ludzkości do socjalizmu. Dokonanie na przestrzeni ostatnich piętnastu lat krytycznej
analizy deformacji dialektyki w pracach Stalina, wypracowanie pokojowego, a więc bez wojny domowej,
a także światowej – co jest już sprawą całej planety – programu przejścia do socjalizmu w takich krajach
jak nasz, walka o wolne od uproszczeń przenikanie marksizmu do nowych dziedzin wiedzy, umożliwiły
podjęcie w sposób krytyczny takich fundamentalnych problemów dialektyki marksistowskiej jak:
wyłanianie się jej z dialektyki Hegla, genezy tak w dziełach ekonomicznych Marksa, jak i filozoficznych
pracach Engelsa, leninowskiego rozwinięcia i zastosowania ich myśli, czy wreszcie oceny wkładu myśli
strukturalistycznej w dalszy jej rozwój. Wykonanie tej olbrzymiej ponownej pracy nie na obszarze czystej
myśli, lecz na terenie walki politycznej i praktyki naukowej najróżnorodniejszych odcieni, ma kapitalne
znaczenie. Czyżby wskazywało to, iż okres krytycznych przemyśleń jest zapowiedzią wypracowania
gruntownych odpowiedzi naukowych na nowe problemy dialektyki naszych czasów?
1
Celem tego referatu jest próba sporządzenia obiektywnego bilansu podnoszonych dziś problemów dialektyki i w zależności
od stanu ich dojrzałości, nakreślenia głównych kierunków badań, wychodząc od dorobku marksizmuleninizmu.
– 3 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok)
I. NATURA I STATUS DIALEKTYKI MARKSISTOWSKIEJ
Materialistyczne odwrócenie dialektyki heglowskiej
Problem stosunku pomiędzy dialektyką heglowską i dialektyką marksistowską, który dla niezbyt
wytrawnego umysłu wydaje się być sprawą jedynie erudycji historycznej, zajmował centralne miejsce w
pracach i dyskusjach ostatniego okresu. Jest to zrozumiałe, albowiem obejmuje on swym zakresem
zarówno kwestie genezy, jak i charakteru dialektyki marksistowskiej. Stosunek ten, określony w dziełach
Marksa i Engelsa jako „materialistyczne odwrócenie”, w wyniku którego odrzucona została „mistyczna
skorupa” (
Hülle
) dialektyki heglowskiej i zachowane jej „racjonalne jądro”
2
,
spotkał się jednakże z
zastrzeżeniami. Twierdzono mianowicie, iż pojęcie „odwrócenie” jest tylko metaforą, za którą nie kryje
się żadna racjonalnie pomyślana treść, ponieważ dialektyka Hegla jest idealistyczna nie tylko dlatego, iż
w jego systemie filozoficznym „stała ona na głowie”, lecz przede wszystkim ze względu na jej
idealistyczną głębię, istotową treść. Stąd też, chcąc przejść od zmistyfikowanych spekulacji do nauki
materialistycznej, samo jej „odwrócenie” nie wystarczy.
Początki tych zastrzeżeń – zgoła przeciwstawnych obiekcjom współczesnym – przypadają już na
okres tworzenia fundamentów dialektyki marksistowskiej (np. E. Dühring,
Natürliche Dialektik
, 1865),
głównie zaś na klasyczny wiek rewizjonizmu II Międzynarodówki (zwłaszcza Bernstein, Sorel). W
późniejszych etapach obiekcje te podtrzymują i stymulują dogmatyczne uproszczenia materializmu
dialektycznego, różne wcielenia rewizjonizmu lub współczesnego antymarksizmu (patrz MerleauPonty,
Sartre, Lefébvre). We wszystkich tych okresach i różnych w swej istocie pracach te same obiekcje
powtarzają się słowo w słowo. Najogólniejszy zaś ich cel sprowadza się do stwierdzenia, iż ze swej istoty,
ex definitione
, dialektyka marksistowska jest ruchem czystej myśli, do traktowania pojęcia „dialektyka
materialistyczna” jako pojęcia monstrualnego, rewizji materializmu marksistowskiego, zwłaszcza
historycznego, negacji historycznej konieczności socjalizmu, szczególnie zaś roli klasy robotniczej w jego
realizacji, propagowania w jego miejsce socjalizmu „etycznego” o idealistycznej proweniencji i
burżuazyjnej treści.
Jednakże w ostatnim okresie faktem zupełnie nowym i zaskakującym zarazem jest podjęcie tych
samych obiekcji przez niektórych marksistów w intencjach zgoła przeciwstawnych. Zakładając
mianowicie, iż materialistyczne odwrócenie idealistycznej w swej istocie dialektyki heglowskiej jest w
ogóle nie do pomyślenia, twierdzą oni, iż dialektyka marksistowska może być jedynie aheglowska i
dlatego też, pod groźbą ponownego jej upadku, oderwania się od nauki i popadnięcia w idealizm,
powinna ona być w sposób rygorystyczny przezwyciężona. Stanowisku temu przeciwstawiali się i
przeciwstawiają inni marksiści, dla których błędne redukowanie wielostronnych stosunków pomiędzy
dialektyką heglowską i marksistowską jedynie do nieciągłości oraz zapoznawanie nie mniej
fundamentalnej zasady ciągłości, tudzież odrzucanie „racjonalnego jądra”, które Marks w sposób
wyraźny przejął od Hegla, byłoby równoznaczne z odrzuceniem „racjonalnego jądra” dialektyki
marksistowskiej.
W związku z tym konieczne wydaje się zauważyć iż:
2
K. Marks,
Kapitał
, Posłowie do wydania drugiego, t. 1, Warszawa 1951, s. 16.
– 4 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok)
1. W kwestii przejścia od idealistycznej dialektyki heglowskiej do marksistowskiej dialektyki
materialistycznej wszystko jest ciemne tak długo, jak długo przedstawia się genezę dialektyki Hegla w
sposób idealistyczny, a więc prawie bez wyjątku tak, jak to ma miejsce w przypadku współczesnych prac
na temat historii dialektyki, opartych mniej lub bardziej na dokonanych przez samego Hegla ostatnich
analizach idealistycznej koncepcji dialektyki. Mówiąc krótko, jeśli przyjąć, że dialektyka Hegla zrodziła
się głównie z jego medytacji nad tajemnicą Trójcy św. (
de la Trinité
), to istotnie trudno zrozumieć, w jaki
sposób mogłaby ona kryć w sobie podatne na zakiełkowanie na glebie materialistycznej nauki „racjonalne
jądro”. Tymczasem kiedy mowa o „odwróceniu”, trzeba także mówić o materialistycznym odwróceniu
idealistycznej historii dialektyki heglowskiej. W tym przypadku więc, jeśli fundamentalnymi, choć nie
jedynymi, źródłami dialektyki heglowskiej były przenikające myśl teoretyczną początków XIX w.
sprzeczności powodowane rozwojem nauk przyrodniczych i historycznym doświadczeniem ludzi, to nie
istnieje żadna poważniejsza trudność, by zrozumieć, jak równocześnie w łonie idealizmu heglowskiego
odbijały się w sposób odwrócony i zmistyfikowany obiektywne wartości poznania naukowego, wartości,
których w tej postaci Marks, Engels i Lenin nigdy nie afirmowali. Toteż materialistyczne odwrócenie
dialektyki heglowskiej jest w istocie rzeczy – jak to zresztą sami klasycy zawsze podkreślali –
„odwróceniem odwrócenia”, „postawieniem jej na nogi”, co – dalekie od metaforyczności – znalazło swój
pełny wyraz w marksistowskiej teorii ideologii jako odwróconego odbicia rzeczywistości.
2. Tkwiący w dialektyce heglowskiej, w treści jej kategorii i praw element racjonalny, obiektywny
jest równocześnie odwrócony i zmistyfikowany. Uważna lektura tekstów klasyków marksizmu na ten
temat wskazuje, iż pojęcie „odwrócenie” odnosi się u nich wyłącznie do odwróconej pozycji dialektyki w
systemie Hegla (jej statusu epistemologicznego), w żadnym natomiast razie do tego, co w istocie byłoby
nie do pomyślenia, tj. jej treści. „Ujęliśmy więc pojęcia pochodzące z naszej głowy znów
materialistycznie, jako odbicia rzeczywiście istniejących rzeczy, zamiast dopatrywać się w tych rzeczach
odzwierciedleń absolutnego pojęcia na określonym stopniu jego rozwoju”
3
.
I właśnie dlatego, że
materialistyczne odwrócenie odnosi się tylko do wyobrażeń o dialektyce, do koncepcji jej statusu, mogło
ono być bardzo szybko i bardzo wcześnie dokonane i lec u źródeł genezy marksizmu – tego samego
ruchu, który wypracował materialistyczną koncepcję ideologii, a w konsekwencji i sam materializm
historyczny jako teoretyczny fundament nauki o historii. Przy czym pierwsze jego zalążki datują się już
od 1843 r., ujęcia natomiast całościowe, choć jeszcze embrionalne, ale z punktu widzenia dalszego
rozwoju istotne – od 1846 r.
3. Ale materialistyczne odwrócenie idealistycznego statusu dialektyki Hegla i „postawienie jej na
nogi” implikowało równocześnie konieczność sporządzenia krytycznego inwentarza jej treści, będącej
nieuchronnym rezultatem spekulacji. Wszelako pojęcie „materialistyczne odwrócenie” nie oznacza
oczywiście, iż za pomocą prostej inwersji nie zmieniona treść dialektyki heglowskiej zaczęła od razu
funkcjonować jako naukowa metoda materializmu. „Wszakże owa metoda była nie do użytku w tej
formie, jaką nadał jej Hegel”
4
.
Gnoseologiczny akt odwrócenia statusu dialektyki heglowskiej postawił
bowiem dopiero naukowe i filozoficzne zadanie krytycznego przewartościowania jej treści, zadanie
długofalowe, a nawet, jako zasada wszelkiej nauki, nigdy nie zakończone (co oczywiście nie oznacza
3
F. Engels,
Ludwik Feuerbach i zmierzch klasycznej filozofii niemieckiej
, [w:] Marks, Engels,
Dzieła wybrane
, Warszawa
1949, s. 368.
4
Tamże.
– 5 –
© Samokształceniowe Koło Filozofii Marksistowskiej
www.skfm.w.pl
Plik z chomika:
Symulator_Farmy
Inne pliki z tego folderu:
Lucien Sève – Metoda strukturalna a metoda dialektyczna (1967 rok).pdf
(253 KB)
Lucien Sève – O dialektyce (1971 rok).pdf
(544 KB)
Lucien Sève – Raz jeszcze strukturalizm czy dialektyka(1984 rok).pdf
(207 KB)
Inne foldery tego chomika:
Abram Deborin
Adam Schaff
Adolf Warski
Alain Badiou
Aleksandra Kołłontaj
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin