Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa.
OPEL ASTRA F - Silnik C14NZ
Układ zapłonowy EZF-h: zapłon elektroniczny z czujnikiem Halla umieszczonym w rozdzielaczu zapłonu, z zaprogramowaną mapą kąta wyprzedzenia zapłonu.
Układ wtrysku paliwa Multec: układ z pojedynczym wtryskiwaczem, rozdział paliwa do poszczególnych cylindrów odbywa się w kolektorze dolotowym, podobnie jak to ma miejsce w silniku gaźnikowym.
Potrzebne przyrządy:
Kolejność czynności:
II. Układ zasilania:
Obroty biegu jałowego: 850 obr/min
Rys.21
1. Kontrola iskry na świecy zapłonowej
Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.
· Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF
· Odłączyć jeden z przewodów wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej
· Podłączyć do wypiętego przewodu jakąś próbną świecę zapłonową
· Trzymać tą świecę w odległości jakieś 6mm od masy (np. głowica silnika)
· Pokręcić chwilowo rozrusznikiem
· Patrzeć czy przeskakuje iskra wysokiego napięcia od świecy do masy i czy jest ona mocna
· Powtórzyć czynność dla pozostałych trzech przewodów wysokiego napięcia
2. Kontrola ręcznego korektora oktanowego paliwa
Pomiar oporności pomiędzy stykami wtyczki
Dane techniczne
Zaciski wtyczki
Oporność
B i C – 91 oktan
0 W
A i B – 95 oktan
220 W
· Wyciągnąć wtyczkę kodującą
· Zmierzyć oporność na zaciskach wtyczki
Rys.23
3. Kontrola cewki wysokiego napięcia
Kontrola napięcia zasilania – Rys.1
Zacisk wtyczki
Napięcie
Pomiędzy 15 a masą
Napięcie akumulatora 12 V
· Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej
· Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON
· Sprawdzić napięcie pomiędzy zaciskiem 15 wtyczki a masą
Kontrola oporności uzwojenia pierwotnego – Rys.2/1
Zaciski cewki
1 i 15
0,3 – 0,6 W
Kontrola oporności uzwojenia wtórnego – Rys.2/2
1 i zacisk wysokiego napięcia
Około 5000 W
· Odłączyć przewód wysokiego napięcia od cewki zapłonowej
· Sprawdzić oporność pomiędzy zaciskami cewki wysokiego napięcia
Rys. 1 Rys. 2
4. Kontrola wzmacniacza zapłonu (tzw. modułu zapłonowego)
Sprawdzić połączenie masy – Rys.3
Pomiędzy 2 a masą
· Przekręcić wyłącznik zapłonu w położeni...
kobra1118