Budowa domu krok po kroku.pdf

(296 KB) Pobierz
Budowa domu krok po kroku
1.Poradnik
2. Ustawy
3. Formularze
4. Adresy
Zamierzeniem twrcw Poradnika jest pomoc osobom, ktre planujĢ samodzielnie
wybudowaę wþasny dom jednorodzinny na posiadanej lub nabytej przez siebie
dziaþce, w przebrniħciu przez Ňmudny i czasochþonny proces inwestycyjny.
Poradnik zawiera chronologicznie uþoŇony opis czynnoĻci formalno-prawnych,
niezbħdnych do rozpoczħcia, prowadzenia i finalizacji inwestycji budowlanej.
W zaþoŇeniu twrcw stanowię ma swego rodzaju instruktaŇ, jak przygotowaę siħ
do zakupu gruntu, uzyskaę niezbħdne informacje dotyczĢce planw
zagospodarowania przestrzennego, przygotowaę siħ do rozpoczħcia inwestycji,
stworzyę prawidþowy projekt umoŇliwiajĢcy wystĢpienie o pozwolenie na budowħ,
uzyskaę pozwolenie na budowħ domu, znaleŅę odpowiedniego wykonawcħ robt,
zgodnie z przepisami rozpoczĢę i prowadzię budowħ, uzyskujĢc niezbħdne
pozwolenia i decyzje, aŇ po zakoıczenie budowy i odbir domu.
Inne cele, stawiane sobie przez twrcw Poradnika, to przekazanie praktycznych
porad i informacji, dotyczĢcych trybu zaþatwiania licznych formalnoĻci w trakcie
poszczeglnych etapw procesu inwestycyjnego; zapoznanie z obowiĢzujĢcymi
formularzami, ktre sĢ konieczne do wypeþnienia i zþoŇenia we wþaĻciwych
instytucjach przed rozpoczħciem budowy, w trakcie jej trwania i po zakoıczeniu;
oraz przekazanie aktualnych, ujednoliconych tekstw ustaw i podstawowych
przepisw zwiĢzanych z przygotowaniem do realizacji inwestycji i prowadzeniem
budowy domu.
JednoczeĻnie informujemy, Ňe w Poradniku nie zamieĻciliĻmy informacji o
architektonicznych i technicznych aspektach budowy domu. TworzĢc Poradnik
skupiliĻmy siħ na formalno-prawnych i organizacyjnych aspektach procesu
inwestycyjnego.
Poradnik sporzĢdzony zostaþ zgodnie z aktualnym na dzieı 31 lipca 2003 r.
stanem prawnym i przepisami zwiĢzanymi z budownictwem, po znacznych
zmianach w Prawie Budowlanym, ktre weszþy w Ňycie dnia 11 lipca 2003 r.
PodejmujĢc decyzjħ o budowie wþasnego domu jednorodzinnego, musimy
pamiħtaę o podstawowej zasadzie, panujĢcej w polskim prawie, Ňe wþaĻciciel
gruntu jest zawsze wþaĻcicielem wszystkiego, co siħ na jego gruncie znajduje, a
wiħc takŇe wzniesionych na nim budynkw i budowli.
Z zasady tej wynika m.in. to, Ňe jeŇeli zawrzemy z deweloperem umowħ o
wybudowanie domu na dziaþce, stanowiĢcej jego wþasnoĻę i w trakcie budowy
deweloper zbankrutuje, to dom, ktrego wþasnoĻę, razem z dziaþkĢ, nie zostaþa
jeszcze przeniesiona na nas aktem notarialnym, przechodzi w rħce syndyka. My
stajemy siħ jedynie wierzycielem upadþej firmy i moŇemy wystħpowaę o zwrot
27343741.001.png
wpþaconych na budowħ pieniħdzy, jeŇeli syndyk dysponowaę bħdzie jakimikolwiek
Ļrodkami po spþaceniu wierzycieli majĢcych pierwszeıstwo w zaspokajaniu swoich
naleŇnoĻci, takich jak UrzĢd Skarbowy, ZUS czy banki.
W zwiĢzku z tym, niezaleŇnie, czy bħdziemy budowaę dom samodzielnie,
zatrudniajĢc odpowiedniĢ firmħ, czy dom bħdzie budowaþ dla nas deweloper,
bardzo waŇne jest, aby przed rozpoczħciem inwestycji zostaę wþaĻcicielem gruntu,
na ktrym rozpoczniemy inwestycjħ.
WyjĢtkiem od powyŇszej zasady jest budowa domu na dziaþce oddanej w
uŇytkowanie wieczyste, gdy grunt stanowi wþasnoĻę gminy lub Skarbu Paıstwa, a
wzniesiony budynek jest wþasnoĻciĢ uŇytkownika. Zachowanie wþasnoĻci
wybudowanego budynku, do czasu wygaĻniħcia umowy uŇytkowania wieczystego,
gwarantujĢ uŇytkownikowi zapisy Art. 235 £1 i 2 kodeksu cywilnego. Dopiero po
ewentualnym wygaĻniħciu umowy uŇytkowania wieczystego, jeŇeli nie zostanie
ona przedþuŇona, budynek zostanie przejħty przez wþaĻciciela gruntu, a
dotychczasowemu uŇytkownikowi zostanie wypþacona jego wartoĻę rynkowa,
ustalona przez rzeczoznawcħ majĢtkowego (£ 34 RozporzĢdzenia Rady Ministrw
z 27 listopada 2002 r. w sprawie szczeglnych zasad wyceny nieruchomoĻci oraz
zasad i trybu sporzĢdzania operatu szacunkowego Î Dz. Ust. nr 230 poz. 1924).
Zanim podejmiemy ostatecznĢ decyzjħ o zakupie dziaþki warto upewnię siħ, Ňe
bħdziemy mogli wybudowaę na niej dom naszych marzeı. PoniŇej znajdziecie
Paıstwo porady, jakie informacje naleŇy uzyskaę i gdzie je zdobyę, przed
podjħciem ostatecznej decyzji o nabyciu dziaþki.
WybierajĢc dziaþkħ, na ktrej chcemy wybudowaę dom, kierujemy siħ przede
wszystkim jej poþoŇeniem, okolicĢ, powierzchniĢ, cenĢ, a takŇe jej otoczeniem,
dostħpem do infrastruktury (drg, sieci elektrycznej, wodociĢgu, kanalizacji,
gazu), zagospodarowaniem samej dziaþki i najbliŇszego otoczenia oraz wieloma
innymi, indywidualnymi czynnikami, zaleŇnymi od naszych potrzeb oraz
moŇliwoĻci finansowych. Taka iloĻę rŇnorakich czynnikw, mogĢcych wpþynĢę na
nasz wybr, powinna skþaniaę nas do rozwaŇnego podejmowania decyzji,
zwþaszcza, Ňe konsekwencje niewþaĻciwego wyboru bħdziemy odczuwaę zapewne
przez wiele nastħpnych lat.
W przypadku dziaþek pod zabudowħ, oprcz þĢcznej powierzchni, bardzo istotne sĢ
wymiary dziaþki i jej ksztaþt, limitujĢcy, zwþaszcza przy niewielkich rozmiarach,
moŇliwoĻę zabudowy domem odpowiednim dla naszych potrzeb. SzerokoĻę dziaþki
musi byę taka, Ňeby moŇliwe byþo wybudowanie na niej domu z pozostawieniem
odstħpu od jej granic, zgodnego z przepisami ujħtymi w RozporzĢdzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunkw technicznych, jakim powinny odpowiadaę budynki i ich
usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690). Zgodnie z £ 12. ust. 3 RozporzĢdzenia,
odlegþoĻci te nie mogĢ byę mniejsze, niŇ 4 m, w przypadku Ļciany z oknami i 3 m,
w przypadku Ļciany bez okien. MoŇliwe jest bliŇsze usytuowanie Ļciany bez okien
wznoszonego budynku w stosunku do granicy dziaþki, lecz nie bliŇej niŇ w
odlegþoĻci 1,5 m, jeŇeli na sĢsiedniej dziaþce istnieje juŇ budynek postawiony
bliŇej granicy niŇ 3 m, przy zachowaniu minimalnej odlegþoĻci miħdzy budynkami
nie mniejszej, niŇ 3 m. Poza tym, w kaŇdym przypadku, przy okreĻlaniu odlegþoĻci
od granicy dziaþki i miħdzy budynkami na sĢsiednich dziaþkach konieczne jest
speþnienie dodatkowych warunkw, opisanych w £ 12, 13, 60 i 271
RozporzĢdzenia, dotyczĢcych naturalnego oĻwietlenia, nasþonecznienia i ochrony
przeciwpoŇarowej budynkw.
Budowa budynkw ze Ļcianami przylegajĢcymi do granicy dziaþki moŇliwa jest
praktycznie jedynie, dla domw jednorodzinnych W przypadku zabudowy
 
bliŅniaczej lub szeregowej moŇliwoĻę taka wynika z uzyskanej decyzji o
warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (tzw. WZiZT), pozwolenia na
budowħ i zawsze wymaga uzgodnienia takiego rozwiĢzania z wþaĻcicielem
sĢsiedniej dziaþki.
Z powyŇszych zasad wynika, Ňe minimalna szerokoĻę dziaþki, umoŇliwiajĢca
prawidþowe usytuowanie wznoszonego budynku, wynosi co najmniej
16-20 m.
Trudno jest podaę uniwersalne zasady, obowiĢzujĢce przy wyborze dziaþki pod
budowħ wþasnego domu. NaleŇy zawsze kierowaę siħ wþasnymi potrzebami i
przewidywaniami. Dotyczy to wielkoĻci planowanego budynku, jego powierzchni,
wysokoĻci, moŇliwoĻci lub braku moŇliwoĻci wykonania podpiwniczenia (zwiĢzane
to jest z istniejĢcym poziomem wd gruntowych). Musimy rwnieŇ sprecyzowaę
nasze wymagania dotyczĢce dziaþki; jej powierzchni, usytuowania i
przeznaczenia. Musimy okreĻlię jak zamierzamy jĢ wykorzystywaę w przyszþoĻci -
czy dla potrzeb rekreacji, upraw warzyw, owocw czy kwiatw lub innych celw.
WaŇnym czynnikiem koniecznym do sprawdzenia, jest dostħp do sieci uzbrojenia
terenu. NaleŇy sprawdzię przede wszystkim istnienie w pobliŇu
i odlegþoĻę od sieci elektrycznej oraz moŇliwoĻę podþĢczenia do niej planowanego
budynku. Trudno wyobrazię sobie obecnie mieszkanie w domu bez energii
elektrycznej, a duŇa odlegþoĻę od sieci energetycznej powoduje wysoki koszt
wykonania podþĢczenia. OdnoĻnie innych sieci, to najistotniejsza jest moŇliwoĻę
podþĢczenia siħ do wodociĢgu, gdyŇ nie wszħdzie moŇliwe jest þatwe zaopatrzenie
w wodħ przy pomocy studni, lub jakoĻę wody gruntowej jest nieodpowiednia.
MoŇliwoĻę podþĢczenia budynku do kanalizacji obniŇa koszt budowy domu, gdyŇ
nie trzeba budowaę kosztownego szczelnego szamba lub indywidualnej
przydomowej oczyszczalni Ļciekw. MoŇliwoĻę podþĢczenia do sieci gazowej
pozwala na obniŇenie kosztw eksploatacji domu. Przy obecnych cenach gazu i
energii elektrycznej, ogrzewanie gazowe i korzystanie z kuchni gazowej jest
najbardziej ekonomiczne.
Z drugiej strony, jeŇeli odlegþoĻę od sieci uzbrojenia terenu do dziaþki jest
znaczna, zwiĢzany z tym wysoki koszt budowy przyþĢczy moŇe zniwelowaę
korzyĻci ekonomiczne przy korzystaniu z poszczeglnych mediw.
Warto jest teŇ przemyĻleę usytuowanie dziaþki wzglħdem stron Ļwiata oraz dojazd
do posesji. Najkorzystniejsze jest usytuowanie ulicy przy pþnocnej lub
wschodniej granicy dziaþki, co daje moŇliwoĻę najkorzystniejszego rozplanowania
zagospodarowania dziaþki i rozkþadu pomieszczeı w budynku. Taras i ogrd
usytuowaę moŇna wtedy od poþudnia lub zachodu, dziħki czemu oddzielony bħdzie
od ulicy domem. Natomiast w domu kuchniħ i wejĻcie moŇna zlokalizowaę od
ulicy, z widokiem na wjazd i furtkħ wejĻciowĢ. Przy innej orientacji dziaþki ogrd i
taras znajdowaę siħ musi od strony ulicy lub byę zacieniony przez dom, jeŇeli
bħdzie usytuowany za nim.
WaŇne jest teŇ uksztaþtowanie terenu. Najkorzystniejsze sĢ dziaþki pþaskie, ktre
sĢ najþatwiejsze i najtaısze w zagospodarowaniu. Dziaþki poþoŇone na stoku lub o
duŇych rŇnicach wysokoĻci terenu w jej obrħbie, wymagajĢ wiħkszych nakþadw
finansowych i sprawiajĢ trudnoĻci przy projektowaniu domu wydþuŇajĢc czas jego
budowy. MoŇna jednak na nich wybudowaę niejednokrotnie bardzo efektowne
budynki z ciekawym i niebanalnie zagospodarowanym otoczeniem.
Dobrze jest teŇ siħ upewnię, czy na interesujĢcej nas dziaþce nie byþo w
przeszþoĻci zlokalizowanych, a obecnie zasypanych glinianek, wyrobisk piasku lub
Ňwiru albo Ļmietnisk. Fakt taki wykryty w trakcie inwestycji moŇe powaŇnie
podnieĻę koszt wykonania fundamentw pod budynek, albo,
w skrajnym wypadku, bħdzie wymagaþ wymiany lub wzmocnienia gruntu pod
fundamentami, dla umoŇliwienia wybudowania domu. W takim przypadku na
pewno konieczne bħdzie wykonanie ekspertyzy geotechnicznej, okreĻlajĢcej
 
warunki posadowienia fundamentw budynku.
WaŇne jest teŇ sprawdzenie, jak wyglĢda otoczenie dziaþki, czy nie ma w
sĢsiedztwie uciĢŇliwych zakþadw przemysþowych i warsztatw oraz czy nie
istniejĢ plany budowy takich obiektw. MoŇemy rwnieŇ sprawdzię jakie sĢ
poþĢczenia komunikacyjne przechodzĢce w pobliŇu, jaki jest stan drg
dojazdowych, jak wyglĢda sieę pobliskich obiektw handlowych, szkþ,
przedszkoli, Ňþobkw itp., czy nie wystħpujĢ uciĢŇliwoĻci zwiĢzane
z zanieczyszczeniem powietrza lub wody albo z haþasem komunikacyjnym. O te
sprawy warto spytaę przyszþych sĢsiadw.
Przy wyborze dziaþki moŇe okazaę siħ, Ňe interesujĢcy nas grunt jest oddany w
uŇytkowanie wieczyste, potocznie zwane dzierŇawĢ wieczystĢ. UŇytkowanie
wieczyste polega na oddaniu prawa do dysponowania nieruchomoĻciĢ, stanowiĢcĢ
wþasnoĻę Skarbu Paıstwa, gminy lub innych jednostek samorzĢdu terytorialnego,
na okres co najmniej 40 lat, a zazwyczaj na okres 99 lat, uŇytkownikowi, ktry w
zamian wnosi jednorazowĢ opþatħ w wysokoĻci 15-25% ceny nieruchomoĻci, a
nastħpnie przez okres trwania uŇytkowania opþaty roczne w wysokoĻci, w
przypadku budownictwa jednorodzinnego, 1% wartoĻci gruntu.
UŇytkowanie wieczyste jest ograniczonym prawem rzeczowym zbywalnym i jest
wpisywane do ksiħgi wieczystej nieruchomoĻci.
UŇytkownik wieczysty jest wþaĻcicielem budynkw znajdujĢcych siħ na
uŇytkowanej dziaþce gruntu tylko w czasie trwania uŇytkowania, zgodnie z Art.
235 £1 i 2 kodeksu cywilnego. Po jego wygaĻniħciu wþasnoĻę budynkw
przechodzi na rzecz wþaĻciciela gruntu, a dotychczasowemu uŇytkownikowi
zostaje wypþacona jego wartoĻę rynkowa, ustalona przez rzeczoznawcħ
majĢtkowego na dzieı wygaĻniħcia uŇytkowania, zgodnie z £ 34 RozporzĢdzenia
Rady Ministrw z 27 listopada 2002 r. w sprawie szczeglnych zasad wyceny
nieruchomoĻci oraz zasad i trybu sporzĢdzania operatu szacunkowego.
JeŇeli zamierzamy kupię niezabudowanĢ dziaþkħ, a wþaĻciwie prawo wieczystego
uŇytkowania, od jej dotychczasowego uŇytkownika wieczystego, to musimy
wiedzieę o tym, Ňe gmina lub Skarb Paıstwa, bħdĢcy wþaĻcicielem dziaþki, ma
prawo pierwokupu takiej nieruchomoĻci za cenħ wpisanĢ w akcie notarialnym. W
takim wypadku notariusz spisuje umowħ warunkowĢ, stanowiĢcĢ, Ňe wejdzie ona
w Ňycie, jeŇeli odpowiednio gmina lub Skarb Paıstwa nie skorzysta z prawa
pierwokupu, na co ma czas 2 miesiĢce od podpisania aktu. Gminy rzadko
korzystajĢ z prawa pierwokupu dziaþek
w uŇytkowaniu wieczystym, ale trzeba mieę na uwadze fakt, Ňe ujħcie w akcie
notarialnym zbyt niskiej ceny nieruchomoĻci, moŇe skþonię gminħ do jej kupna.
PoniewaŇ nabywca prawa wieczystego uŇytkowania niezabudowanej dziaþki musi
rozpoczĢę na niej budowħ w ciĢgu 2 lat, pod rygorem uniewaŇnienia umowy
nabycia, rzadko spotyka siħ w obrocie niezabudowane dziaþki oddane w wieczyste
uŇytkowanie.
MoŇemy teŇ staraę siħ nabyę prawo wieczystego uŇytkowania dziaþki bezpoĻrednio
od gminy lub Skarbu Paıstwa na przetargach organizowanych bezpoĻrednio przez
gminħ lub Agencjħ NieruchomoĻci Rolnych. W przypadku wygrania przetargu, za
nabycie wieczystego uŇytkowania wpþacamy jednorazowĢ opþatħ w wysokoĻci
15-25% ceny wynegocjowanej w czasie przetargu, a nastħpnie przez okres
trwania uŇytkowania odpowiednie opþaty roczne. Wieczyste uŇytkowanie
ustanawiane jest na okres od 40 do 99 lat, ktry pozostaje nie zmieniony w
przypadku zmiany uŇytkownika
w czasie jego trwania, wiħc kaŇdy nowy uŇytkownik nabywa tylko prawo do
niewykorzystanego dotychczas okresu uŇytkowania. UŇytkowanie wieczyste
moŇna przedþuŇyę na nastħpny okres na wniosek dotychczasowego uŇytkownika
zþoŇony w czasie ostatnich piħciu lat jego trwania.
W art. 15 obowiĢzujĢcej od 16 lipca 2003 r. Ustawiy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o
 
ksztaþtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) ustawodawca wprowadziþ
nieodpþatne przeksztaþcenie z mocy prawa uŇytkowania wieczystego we wþasnoĻę,
dla osb fizycznych, bħdĢcych w dniu 26 maja 1990 r. oraz w dniu wejĻcia w
Ňycie ustawy uŇytkownikami wieczystymi lub wspþuŇytkownikami wieczystymi
nieruchomoĻci zabudowanych na cele mieszkaniowe lub stanowiĢcych
nieruchomoĻci rolne, oraz dla osb fizycznych bħdĢcych ich nastħpcami
prawnymi. PoniewaŇ jednak zapisy te spotkaþy siħ z powszechnĢ krytykĢ
przedstawicieli gmin, sþusznie uwaŇajĢcych, Ňe w ten sposb gminy zostaþy
nieodpþatnie pozbawione duŇej czħĻci swojego majĢtku, przypuszczaę naleŇy, Ňe
zostanĢ zþoŇone do Trybunaþu Konstytucyjnego pozwy w tej sprawie. Po
rozpatrzeniu przez Trybunaþ zapewne powyŇsze zapisy zostanĢ z ustawy usuniħte,
przywracajĢc dotychczasowe zasady odpþatnego przeksztaþcania wieczystego
uŇytkowania we wþasnoĻę dla powyŇszych uŇytkownikw, poza ziemiami
odzyskanymi, gdzie bezpþatne przekazanie wieczystym uŇytkownikom
uŇytkowanych w dniu 26 maja 1990 r. dziaþek zostaþo wprowadzone UstawĢ z
dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez uŇytkownikw wieczystych prawa
wþasnoĻci nieruchomoĻci (Dz. U. Nr 113, poz. 1209 z pŅn. zmianami).
Oprcz powyŇszej grupy uŇytkownikw, kaŇdy z uŇytkownikw wieczystych ma
prawo wystĢpienia z wnioskiem wykupienia na wþasnoĻę uŇytkowanego przez
siebie gruntu za cenħ okreĻlonĢ zgodnie z zapisami £ 30 RozporzĢdzenia Rady
Ministrw z 27 listopada 2002 r. w sprawie szczeglnych zasad wyceny
nieruchomoĻci oraz zasad i trybu sporzĢdzania operatu szacunkowego.
Kolejny, waŇny i wymagajĢcy omwienia problem, to sprawa ewentualnego kupna
gruntu rolnego z zaþoŇeniem wykorzystania go pod budowħ domu. Grunty rolne sĢ
znacznie taısze od budowlanych, ale takie rozwiĢzanie, w efekcie, moŇe okazaę
siħ nieopþacalne. Po pierwsze, musimy mieę pewnoĻę, Ňe przeksztaþcenie gruntu
rolnego w budowlany, w przypadku konkretnej dziaþki, ktrĢ jesteĻmy
zainteresowani, jest w ogle moŇliwe. TakĢ pewnoĻę daje nam jedynie ustalenie
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia
interesujĢcego nas gruntu i sprawdzenia czy teren przewidziany jest pod
zabudowħ mieszkaniowĢ lub rekreacyjnĢ.
JeŇeli takich ustaleı nie ma w istniejĢcym, uchwalonym przez Radħ Gminy planie,
to, aby uzyskaę pozwolenie na budowħ domu na takim terenie, naleŇy
doprowadzię do zmiany jego przeznaczenia w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego, co wiĢŇe siħ z uchwaleniem zmiany przez
Radħ Gminy. Trzeba wziĢę pod uwagħ, Ňe wedle procedury istnieje moŇliwoĻę
oprotestowania jej uchwaþy przez inne osoby i instytucje, co wielokrotnie jest
ŇmudnĢ, czasochþonnĢ i przeciĢgajĢcĢ siħ procedurĢ urzħdowĢ. Dodatkowo, w
przypadku istnienia na interesujĢcym nas terenie gleb o dobrej klasie, czħsto
przeksztaþcenie gruntu jest praktycznie niewykonalne.
JeŇeli juŇ uda siħ doprowadzię do zmiany planu, lub, gdy w miejscowym planie
przewidziano przeznaczenie interesujĢcego nas terenu pod budownictwo, to
nastħpnym etapem jest uzyskanie decyzji o wyþĢczeniu danego obszaru z
produkcji rolnej, czyli tzw. áodrolnienieÑ. ZaleŇnie od klasy gleby wymaga to
zgody Ministra Rolnictwa i Gospodarki ņywnoĻciowej lub wojewody, na podstawie
wniosku wjta (burmistrza lub prezydenta miasta). W przypadku terenw leĻnych
obowiĢzuje podobna procedura, lecz zgodħ wydaje Minister Ochrony ĺrodowiska
lub wojewoda.
JeŇeli uzyskamy odpowiednie zgody, to pozostaje jeszcze wnieĻę jednorazowĢ
opþatħ za wyþĢczenie gruntw z produkcji rolnej lub leĻnej, wahajĢcĢ siħ zaleŇnie
od klasy gruntu rolnego. Jest to opþata w wysokoĻci rwnowartoĻci od 150 do 750
ton Ňyta za 1 hektar, a dla lasw w wysokoĻci rwnowartoĻci od 250 do 2000 m 3
drewna za 1 hektar, zaleŇnie od typu siedliskowego lasu oraz dodatkowo dla
dziaþek leĻnych opþaty za przedwczesny wyrĢb drzew, zaleŇnej od wieku, stanu
drzewostanu i stopnia zadrzewienia. Nastħpnie, przez 10 lat naleŇy uiszczaę
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin