10.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „d”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Jak zapisać dialog? -praca z zeszytem ćwiczeń.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi samodzielnie zapisać dialog w formie wywiadu.
· Uczeń potrafi przekształcić odpowiednie fragmenty opowiadania na dialog.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, jak napisać dialog.
· Uczeń wie, jak napisać wywiad.
· Uczeń samodzielnie potrafi przekształcić fragment opowiadania na dialog.
· Uczeń wie, że wypowiedź w tekście oznaczona jest myślnikiem.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: zeszyt ćwiczeń (kl. IV „Między nami”), puzzle, dialog.
METODA: pogadanka heurystyczna, puzzle.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasąi informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel mówi:Na poprzedniej lekcji wyjaśniliśmy sobie, co to jest dialog, a także, że dialog można zapisać. Żeby poznać temat dzisiejszej lekcji będziecie musieli ułożyć puzzle (na tablicy magnesami przyczepione są puzzle- udostępnionew załączniku).
-Nauczyciel mówi: Odczytajcie pytanie, które jest na tablicy.
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy temat dzisiejszej lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy): JAK ZAPISAĆ DIALOG?-PRACA Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.
-Uczniowie podchodzą do tablicyi układają puzzle;
-JAK ZAPISAĆ DIALOG?;
-Uczniowie przepisują temat do zeszytów;
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- efektywne współdziałanie w grupie
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
Badanie
-Nauczyciel prosi: Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 14.
-Nauczyciel mówi do jednegoz uczniów: Przeczytaj informację w niebieskiej ramce.
- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
- Uczeń czyta notatkęw ćwiczeniach.
- poprawność językowa
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
- czytanie
Prezentacja
-Nauczyciel prosi uczniao rozdanie dialogów (dialogw załączniku).
- Przeczytanie tekstu na role.
- Jak oznaczony jest dialog?
- Nauczyciel prosi uczniówo wklejenie dialogów do zeszytów.
-Uczniowie czytają na role.
-Dialog oznaczony jest myślnikiem.
-Uczniowie wklejają dialogido zeszytów.
- przetwarzanie informacji
Przekształcanie
- Nauczyciel prosi uczniów: Teraz zdobytą wiedzę zastosujmyw praktyce. Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 14.
-Proszę o przeczytanie polecenia do zadania 1.
- Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
- Teraz przeczytajmy poleceniedo zadania 2.
(nauczyciel wykonuje ćwiczenie wraz z uczniami na tablicy)
- Uczniowie otwierają ćwiczenia.
- Uczeń czyta polecenia do zadania 1.
a) Podkreśl słowa osoby opowiadającej o wydarzeniach.
b) Dopisz kolorowym długopisem myślniki, aby oddzielić słowa tej osoby od wypowiedzi poszczególnych bohaterów.
Łucja wybiegła z pustego pokoju na korytarz, gdzie znalazła pozostałą trójkę rodzeństwa.
- Nic mi nie jest!- powtórzyła – Już wróciłam.
- O czym ty, na miłość bosk
Aadd
ą, mówisz Łucjo? –zapytała Zuzanna.
- Jak to?- zdziwiła się Łucja- Czy nie martwiliście się o mnie?
- A więc schowałaś się przed nami?- powiedział Piotr- Biedna Łusia, schowała się i nikt tego nie zauważył! Na drugi raz, jak będziesz chciała, żeby ktoś zaczął martwić się Twoim zniknięciem, to musisz siedzieć w kryjówce trochę dłużej.
- Ale przecież nie było mnie przez całe godziny!- krzyknęła Łucja- Trójka rodzeństwa popatrzyła po sobie.
-Ona jest stuknięta- powiedział Edmund, pukając się w czoło- Kompletnie stuknięta.
- Nie, nie wymyśliłam tego- powiedziała Łucja- To jest zaczarowana szafa. W środku jest las i pada śnieg, i tam jest fauni Czarownica, i to nazywa się Narnia, a jak nie wierzycie, to idźcie i sami zobaczcie.
- Uczeń czyta polecenie: Przekształć odpowiednie fragmenty opowiadania na dialog.
(uczniowie przepisują zadanie do zeszytów)
Otworzyłem drzwi i zobaczyłem niewysokiego chłopca w czapce na bakier.
- Dzień dobry- zdziwiony, przywitał się grzecznie.
- Dzień dobry. Po co przyszedłeś?- zapytałem.
- Chodzę do klasy z Pana córką. Byłem chory przez kilka dnii chciałbym pożyczyć od niej zeszyty- powiedział.
- Niestety, nie mogę ci pomóc. Moja córka poszła na basen. O 17 powinna już być- przyjdź wtedy.
- łączenie teorii z praktyką
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
Nauczyciel mówi:
-Powtórzmy sobie wiadomościz dzisiejszej lekcji: W jaki sposób zaznaczamy pojawienie się dialogu w tekście?
- Zapiszcie sobie zadanie domowe:
Zesz. Ćwicz. Str.15, ćw. 3.
Przeczytajmy polecenie.
- Wywiad jest formą dialogu. Zapiszcie go tak jak uczyliśmy się na lekcji.
-Pojawienie się dialogu w tekście zaznaczamy myślnikami.
- Uczeń czyta polecenie: Wyobraź sobie, że jako reprezentant klasy masz przeprowadzić krótki wywiad z przewodniczącym samorządu szkolnego na temat działalności kółek zainteresowań w szkole. Zapisz swój wywiad.
- mówienie
-samokształcenie
-Asiu, czy pójdziemy dzisiaj na lody?- zapytał Jarek.
-Wiesz co, dziś nie dam rady, zresztą mam chore gardło- odpowiedziała ze smutkiem Asia. -Ale może za tydzień?
- Ja jestem wolny, ale słyszałem, że ma padać- odrzekł chłopiec.
- To może pójdziemy do kina? Grają teraz „Opowieści z Narnii”- zaproponowała Asia.
INSPIRACJE