Jak zapisac dialog- konspekt.doc

(51 KB) Pobierz

10.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „d

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Jak zapisać dialog? -praca z zeszytem ćwiczeń.

 

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi samodzielnie zapisać dialog w formie wywiadu.

·         Uczeń potrafi przekształcić odpowiednie fragmenty opowiadania na dialog.

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, jak napisać dialog.

·         Uczeń wie, jak napisać wywiad.

·         Uczeń samodzielnie potrafi przekształcić fragment opowiadania na dialog.

·         Uczeń wie, że wypowiedź w tekście oznaczona jest myślnikiem.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

 

MATERIAŁY: zeszyt ćwiczeń (kl. IV „Między nami”), puzzle, dialog.

METODA: pogadanka heurystyczna, puzzle.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

- Nauczyciel mówi:
Na poprzedniej lekcji wyjaśniliśmy sobie, co to jest dialog, a także, że dialog można zapisać. Żeby poznać temat dzisiejszej lekcji będziecie musieli ułożyć puzzle (na tablicy magnesami przyczepione są puzzle- udostępnione
w załączniku).

-Nauczyciel mówi: Odczytajcie pytanie, które jest na tablicy.

-Nauczyciel mówi: Zapiszmy temat dzisiejszej lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy): JAK ZAPISAĆ DIALOG?-PRACA Z ZESZYTEM ĆWICZEŃ.

 

 

-Uczniowie podchodzą do tablicy
i układają puzzle;

 

 

 

 

 

 

 

 

-JAK ZAPISAĆ DIALOG?;

 

-Uczniowie przepisują temat do zeszytów;

 

 

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- efektywne współdziałanie w grupie

- komunikacja: nauczyciel uczeń

 

Badanie

-Nauczyciel prosi: Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 14.

 

-Nauczyciel mówi do jednego
z uczniów: Przeczytaj informację w niebieskiej ramce.

- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

- Uczeń czyta notatkę
w ćwiczeniach.

 

 

 

- poprawność językowa

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

- czytanie

 

Prezentacja

-Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie dialogów (dialog
w załączniku).

- Przeczytanie tekstu na role.

- Jak oznaczony jest dialog?

- Nauczyciel prosi uczniów
o wklejenie dialogów do zeszytów.

- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

-Uczniowie czytają na role.

-Dialog oznaczony jest myślnikiem.

-Uczniowie wklejają dialogi
do zeszytów.

 

- czytanie

- przetwarzanie informacji

Przekształcanie

- Nauczyciel prosi uczniów: Teraz zdobytą wiedzę zastosujmy
w praktyce. Otwórzcie zeszyty ćwiczeń na stronie 14.

 

-Proszę o przeczytanie polecenia do zadania 1.

 

 

 

 

- Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Teraz przeczytajmy polecenie
do zadania 2.

(nauczyciel wykonuje ćwiczenie wraz z uczniami na tablicy)

 

- Uczniowie otwierają ćwiczenia.

- Uczeń czyta polecenia do zadania 1.

a) Podkreśl słowa osoby opowiadającej o wydarzeniach.

b) Dopisz kolorowym długopisem myślniki, aby oddzielić słowa tej osoby od wypowiedzi poszczególnych bohaterów.

 

Łucja wybiegła z pustego pokoju na korytarz, gdzie znalazła pozostałą trójkę rodzeństwa.

- Nic mi nie jest!- powtórzyła Już wróciłam.

- O czym ty, na miłość bosk

Aadd

ą, mówisz Łucjo? zapytała Zuzanna.

- Jak to?- zdziwiła się Łucja- Czy nie martwiliście się o mnie?

- A więc schowałaś się przed nami?- powiedział Piotr- Biedna Łusia, schowała się i nikt tego nie zauważył! Na drugi raz, jak będziesz chciała, żeby ktoś zaczął martwić się Twoim zniknięciem, to musisz siedzieć w kryjówce trochę dłużej.

- Ale przecież nie było mnie przez całe godziny!- krzyknęła Łucja- Trójka rodzeństwa popatrzyła po sobie.

-Ona jest stuknięta- powiedział Edmund, pukając się w czoło- Kompletnie stuknięta.

- Nie, nie wymyśliłam tego- powiedziała Łucja- To jest zaczarowana szafa. W środku jest las i pada śnieg, i tam jest faun
i Czarownica, i to nazywa się Narnia, a jak nie wierzycie, to idźcie i sami zobaczcie.

 

 

 

 

- Uczeń czyta polecenie: Przekształć odpowiednie fragmenty opowiadania na dialog.

(uczniowie przepisują zadanie do zeszytów)

Otworzyłem drzwi i zobaczyłem niewysokiego chłopca w czapce na bakier.

- Dzień dobry- zdziwiony, przywitał się grzecznie.

- Dzień dobry. Po co przyszedłeś?- zapytałem.

- Chodzę do klasy z Pana córką. Byłem chory przez kilka dni
i chciałbym pożyczyć od niej zeszyty- powiedział.

- Niestety, nie mogę ci pomóc. Moja córka poszła na basen. O 17 powinna już być- przyjdź wtedy.

 

- łączenie teorii z praktyką

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

 

Podsumowanie

Nauczyciel mówi:

-Powtórzmy sobie wiadomości
z dzisiejszej lekcji: W jaki sposób zaznaczamy pojawienie się dialogu w tekście?

- Zapiszcie sobie zadanie domowe:

Zesz. Ćwicz. Str.15, ćw. 3.

Przeczytajmy polecenie.

 

 

 

- Wywiad jest formą dialogu. Zapiszcie go tak jak uczyliśmy się na lekcji.

 

-Pojawienie się dialogu w tekście zaznaczamy myślnikami.

 

 

 

 

- Uczeń czyta polecenie: Wyobraź sobie, że jako reprezentant klasy masz przeprowadzić krótki wywiad z przewodniczącym samorządu szkolnego na temat działalności kółek zainteresowań w szkole. Zapisz swój wywiad.

 

- mówienie

- poprawność językowa

-samokształcenie

 

 

 

-Asiu, czy pójdziemy dzisiaj na lody?- zapytał Jarek.

-Wiesz co, dziś nie dam rady, zresztą mam chore gardło- odpowiedziała ze smutkiem Asia. -Ale może za tydzień?

- Ja jestem wolny, ale słyszałem, że ma padać- odrzekł chłopiec.

- To może pójdziemy do kina? Grają teraz „Opowieści z Narnii”- zaproponowała Asia.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin