9,10.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a” i IV „d”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Niezwykłe spotkanie Łucji i fauna- poznajemy pojęcie dialogu.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi wskazać jak zapisuje się dialog.
· Uczeń wzorując się na tekście umie opracować własny dialog.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, co to jest dialog.
· Uczeń samodzielnie odpowiada na pytania dotyczące fragmentu książki C.S. Lewisa (krzyżówka).
· Uczeń zna fragment tekstu C.S. Lewisa.
· Uczeń wie, że wypowiedź w tekście oznaczona jest myślnikiem.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
· Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.
MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), krzyżówki.
METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.
FORMA PRACY: praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel prosi: Otwórzcie podręczniki na str. 12;
-Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o głośne przeczytanie tekstu;
-Nauczyciel pyta: Z jakiej książki pochodzi ten fragment?
- Autorem tego cyklu jest Clive Staples Lewis. Jest on słynnym pisarzem dla dzieci i młodzieży. Jego książki wielokrotnie były ekranizowane. Zapewne mieliście przyjemność oglądać te piękne filmy;
-Prosi uczniów o rozdanie krzyżówek;
-Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie i rozwiązywanie kolejnych haseł;
-Nauczyciel prosi o przeczytanie rozwiązania.
-Uczniowie wykonują polecenie;
-Uczniowie czytają fragmenty tekstu;
-Proponowana odpowiedź: Fragment ten pochodzi z książki „Lew, Czarownica i stara szafa” z cyklu „Opowieści z Narnii”;
-Uczeń rozdaje krzyżówki;
-Uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę dotycząca przeczytanego wcześniej fragmentu (krzyżówka w załączniku);
- Hasłem krzyżówki jest DIALOG.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- efektywne współdziałanie w grupie
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
-czytanie ze zrozumieniem
-doskonalenie umiejętności czytania na głos
Badanie
-Nauczyciel zadaje pytania: Co to jest dialog?
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy temat lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy):
NIEZWYKŁE SPOTKANIE ŁUCJI I FAUNA-
-POZNAJEMY POJĘCIE DIALOGU.
- Proponowane odpowiedzi:- Dialog to wymiana zdań; Dialog to inaczej rozmowa;
- Uczniowie otwierają zeszytyi przepisują temat z tablicy.
- poprawność językowa
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
Prezentacja
-Nauczyciel mówi: Otwórzcie raz jeszcze podręczniki na stronie 12;
- tekst, który przed momentem przeczytaliśmy jest niczym innym jak zapisem dialogu pomiędzy Łucją i faunem.
-W jaki sposób oznaczone są kolejne wypowiedzi?
- Nauczyciel prosi uczniao rozdanie notatek (notatka w załączniku).
-Nauczyciel prosi o głośnejej odczytanie i wklejenie do zeszytu.
- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
Proponowana odpowiedź:
-Kolejne wypowiedzi oznaczone są pauzą/myślnikiem i zaczynają się od nowej linii.
-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciele, odczytuje notatkęna głos.
-Uczniowie wklejają notatkę.
- czytanie
- przetwarzanie informacji
Przekształcanie
- Nauczyciel prosi: Otwórzcie teraz podręczniki natronie 14i przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 2.
-Wykonujmy to zadanie samodzielnie ołówkiemw książce(nauczyciel chodzi po klasie i kontroluje pracę uczniów)
-Wybrany uczeń czyta polecenie na głos: Powiedz, w jaki sposóbw tekście została zapisana rozmowa. W tym celu:
a) oddziel słowo od osoby opowiadającej wydarzeniach od słów wypowiadanych przez Łucję i fauna.
b) zwróć uwagę na użycie znaków interpunkcyjnych.
- łączenie teorii z praktyką
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
- Czym jest dialog.
-W jaki sposób zaznaczamy pojawienie się dialogu w tekście?
- Zapiszcie sobie zadanie domowe: Przepisz dialog Łucji i fauna znajdujący się w podręczniku na stronie 13.
-Dialog to inaczej rozmowa.
-Pojawienie się dialogu w tekście zaznaczamy myślnikami.
-Uczniowie zapisują polecenie do zeszytu.
- mówienie
-samokształcenie
INSPIRACJE