Niezywkłe spotkanie Łucji i fauna-konspekt.doc

(55 KB) Pobierz

9,10.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „a” i IV „d”

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Niezwykłe spotkanie Łucji i fauna- poznajemy pojęcie dialogu.

 

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi wskazać jak zapisuje się dialog.

·         Uczeń wzorując się na tekście umie opracować własny dialog.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, co to jest dialog.

·         Uczeń samodzielnie odpowiada na pytania dotyczące fragmentu książki C.S. Lewisa (krzyżówka).

·         Uczeń zna fragment tekstu C.S. Lewisa.

·         Uczeń wie, że wypowiedź w tekście oznaczona jest myślnikiem.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

·         Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

 

MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), krzyżówki.

METODA: pogadanka heurystyczna, krzyżówka.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

- Nauczyciel prosi: Otwórzcie podręczniki na str. 12;

-Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o głośne przeczytanie tekstu;

-Nauczyciel pyta: Z jakiej książki pochodzi ten fragment?

 

- Autorem tego cyklu jest Clive Staples Lewis. Jest on słynnym pisarzem dla dzieci i młodzieży. Jego książki wielokrotnie były ekranizowane. Zapewne mieliście przyjemność oglądać te piękne filmy;

-Prosi uczniów o rozdanie krzyżówek;

-Nauczyciel prosi uczniów
o przeczytanie i rozwiązywanie kolejnych haseł;

 

-Nauczyciel prosi o przeczytanie rozwiązania.

 

-Uczniowie wykonują polecenie;

 

-Uczniowie czytają fragmenty tekstu;

 

-Proponowana odpowiedź: Fragment ten pochodzi z książki „Lew, Czarownica i stara szafa” z cyklu „Opowieści z Narnii”;

 

 

 

 

 

 

-Uczeń rozdaje krzyżówki;

 

-Uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę dotycząca przeczytanego wcześniej fragmentu (krzyżówka
w załączniku);

- Hasłem krzyżówki jest DIALOG.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- efektywne współdziałanie w grupie

- komunikacja: nauczyciel uczeń

-czytanie ze zrozumieniem

-doskonalenie umiejętności czytania na głos

Badanie

-Nauczyciel zadaje pytania:
Co to jest dialog?

 

 

-Nauczyciel mówi: Zapiszmy temat lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy):

NIEZWYKŁE SPOTKANIE ŁUCJI I FAUNA-

-POZNAJEMY POJĘCIE DIALOGU.

- Proponowane odpowiedzi:
- Dialog to wymiana zdań; Dialog
to inaczej rozmowa;

 

- Uczniowie otwierają zeszyty
i przepisują temat z tablicy.

 

 

 

 

 

- poprawność językowa

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

 

Prezentacja

-Nauczyciel mówi: Otwórzcie raz jeszcze podręczniki na stronie 12;

- tekst, który przed momentem przeczytaliśmy jest niczym innym jak zapisem dialogu pomiędzy Łucją i faunem.

-W jaki sposób oznaczone
są kolejne wypowiedzi?

 

- Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie notatek (notatka
w załączniku).

-Nauczyciel prosi o głośne
jej odczytanie i wklejenie
do zeszytu.

- Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

 

 

Proponowana odpowiedź:

-Kolejne wypowiedzi oznaczone
są pauzą/myślnikiem i zaczynają
się
od nowej linii.

-Uczeń wykonuje polecenie nauczyciele, odczytuje notatkę
na głos.

-Uczniowie wklejają notatkę.

- czytanie

- przetwarzanie informacji

Przekształcanie

- Nauczyciel prosi: Otwórzcie teraz podręczniki natronie 14
i przeczytajcie polecenie
do ćwiczenia 2.

 

-Wykonujmy to zadanie samodzielnie ołówkiem
w książce(nauczyciel chodzi
po klasie i kontroluje pracę uczniów)

-Wybrany uczeń czyta polecenie
na głos: Powiedz, w jaki sposób
w tekście została zapisana rozmowa. W tym celu:

a) oddziel słowo od osoby opowiadającej wydarzeniach
od słów wypowiadanych przez Łucję i fauna.

b) zwróć uwagę na użycie znaków interpunkcyjnych.

- łączenie teorii z praktyką

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

 

Podsumowanie

- Czym jest dialog.

-W jaki sposób zaznaczamy pojawienie się dialogu w tekście?

- Zapiszcie sobie zadanie domowe: Przepisz dialog Łucji i fauna znajdujący się w podręczniku
na stronie 13.

-Dialog to inaczej rozmowa.

-Pojawienie się dialogu w tekście zaznaczamy myślnikami.

-Uczniowie zapisują polecenie
do zeszytu.

- mówienie

- poprawność językowa

-samokształcenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin