Scenariusz lekcji
Temat: Muzyka filmowa
Plan lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Zagadka muzyczna jako wstęp do tematu lekcji.
3. Pogadanka o muzyce filmowej.
4. Wykład.
5. Wojciech Kilar jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Przytoczenie cytatów ,wywiadu z tymże kompozytorem.
6. Słuchanie muzyki filmowej.
Szczegółowy plan lekcji:
1. Czynności dydaktyczno- organizacyjne.
2. Zagadka jako wstęp do tematu lekcji będąca pretekstem do rozpoczęcia
dyskusji.
„ Mission Impossible”
3.Pogadanka o muzyce filmowej ( czemu służy muzyka filmowa ? ).
4.Wykład o muzyce filmowej .
- pobudza emocje;
- wprowadza nastrój;
- ilustruje zjawiska przyrody, uczucia, stan psychiczny bohaterów ;
- może być tłem do obrazu, wypełniać „ luki ”;
- może być promowana przez znanych wokalistów i reklamować w ten sposób film;
- jest współtwórcą filmu...
1. Wojciech Kilar
urodził się w 1932 roku we Lwowie. Ojciec był lekarzem, matka aktorką to też w domu raczej mówiło się o teatrze.
„ Z domu wyniosłem przekonanie, że sztuka jest w życiu czymś ważnym, a nawet najważniejszym.Myślałem, że praca ojca służy zarabianiu pieniędzy, ale prawdziwy sens ma to, co robi mama .( ... )
W Krośnie ( gdzie przebywał ) moja mam posłała mnie na lekcje fortepianu do pewnej starszej pani, która miała szalenie nabożny stosunek do muzyki. Pamiętam jak podnosiła ręce mówiąc – Bach, Beethoven, dwaj geniusze. Tak zetknąłem się ze słowem- geniusz.
Jednak w dalszym ciągu nie byłem w stanie zrozumieć muzyki i oczywiście
marzyłem tylko, żeby te lekcje muzyki jak najszybciej się skończyły”.
„ Ziemia obiecana ” – W.Kilar.
Z momentem wyjazdu do Rzeszowa zmienił się jego nauczyciel i dzięki niemu stosunek Wojciecha do muzyki. Po wysłuchaniu pewnego koncertu na żywo wspomina :
„ To była moja kolejna fascynacja ( ... ). Myślałem, że ci, którzy tworzą muzykę to istoty nieziemskie, których nie można spotkać, dotknąć, zobaczyć .Wydawało mi się, że kompozytorzy tj.Bach, Beethoven byli jakimś duchami nie z tej ziemi... Jeden leczy ludzi, drugi buduje domy, trzeci szyje, czwarty sprząta ulice, a kompozytor pisze muzykę. Każdy musi w życiu robić to, do czego ma jakieś zdolności i co lubi”.
Pytany jak wdał się w przygodę z filmem odpowiada :
„ Kino jest częścią naszego życia. Przygoda z nim bywa szansą życiową, wejściem na wyższy poziom artystyczny. Notabene Pan Bóg strzegł, że nie napisałem muzyki do filmów Van Dama ( a byłem krok od tego ), bo popsułbym sobie opinię w Hollywood.Szczęśliwie udało mi się zdobyć marke kompozytora, który pracuje tylko z wielkimi : z Romanem Polańskim, Francisem Fordem Coppolą, Jane Campion .
Pewnego dnia o godz. 3 nad ranem zadzwonił do mnie pewien amerykański reżyser z propozycja napisania muzyki : Drakuli ” muzyki.Oczywiście zgodziłem się, ( ... ) bo lubię i cenię właśnie „ kino ”, które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcje, wielkie namiętności etc. a po drugie była to propozycja nie do odrzucenia ”.
„ Dracula” – W. Kilar.
Pytany, czy muzykę pisze na podstawie scenariusza czy gotowego obrazu odpowiada : „ Producenci przysyłają mi scenariusze tylko w tym celu, żebym mógł się zorientować w charakterze danego filmu, a muzykę piszę na końcu, gdy wszystko jest już gotowe ”.
Dalej mówi :
„ Ja bardzo rzadko oglądam filmy ze swoja muzyką. Czasem po prostu muszę, gdy producent zaprosi mnie na premierę .W filmach z moją muzyką widzę, że jest ona często wyciszona, usuwana na drugi plan, że reżyserzy nie mogą sobie z nią poradzić .Zawsze żądam od reżyserów dłuższych dwuminutowych odcinków do opracowania, dlatego, że staram się pisać muzykę kształtną ”.
„ Pan Tadeusz ”- Polonez – W.Kilar.
Kilar można by rzec jest kompozytorem uniwersalnym. Nie ogranicza się do jednego gatunku filmowego, ale ma w swoim dorobku szeroką gamę filmoteki. Są to filmy oparte na literaturze: „ Lalka ”, „ Trędowata ” , „ Ziemia obiecana ” , „ Rodzina Połanieckich ”, „ Pan Tadeusz ” .Sprawdza się również jako kompozytor muzyki do filmów obyczajowych : „ Bilans kwartalny ” , „ Faustyna ” .Nie brakuje też elementów grozy w „ Drakuli ” i humoru w „ Rejsie ” .
„ ... Można powiedzieć, że jestem wesoły i zmysłowy, że cieszę się darem życia. Tego, że trzeba przyjmować wszystko- to, co złe i to, co dobre jako dar Boży, nauczyłem się od mojej żony. To wielki dar, że jestem w stanie cokolwiek przeżywać, że w ogóle jestem ... ”.
Słuchanie muzyki filmowej
a) Przykład muzyki ilustrującej zjawisko przyrody: „ W pustyni w w puszczy ” ( Pustynna burza ), muz. Krzesimir Dębski,
b) Przykład muzyki ilustrującej stan psychiczny bohatera : ( pianista gra koncert S.Rachmaninova )
„ Shine ” , muz. Dawid Hirschfelder,
c) Przykład muzyki filmu gangsterskiego : „ Ojciec chrzestny ” , muz. Ennio Morricone
d) Film miłosny „ Zagubione serca ”, muz. Dave Gruzin
e) A zaczęło się od filmów niemych : „ Raghtime ” muz.Scot Joplin
f) Christina Aquilera promująca film : “ Moulin Rouge “
_____________________
© Grażyna Zaboronek
ymena