arkusz_fizyka_poziom_r_rok_2008_4531_model.pdf
(
215 KB
)
Pobierz
untitled
INFORMACJE DLA OCENIAJĄCYCH
1. Rozwiązania poszczególnych zadań i poleceń oceniamy są na podstawie punktowych kryteriów
oceny.
2. Przed przystąpieniem do oceniania prac zdających zachęcamy do samodzielnego rozwiązania
zestawu zadań, dokonania szczegółowej analizy swoich rozwiązań i analizy kryteriów
oceniania.
3. Podczasocenianiarozwiązań zdających, prosimy o zwrócenie uwagi na:
• wymóg podania w rozwiązaniu wyniku liczbowego wraz z jednostką (wartość liczbowa
może być podana w zaokrągleniu lub przedstawiona w postaci ilorazu lub z użyciem
funkcji trygonometrycznej),
• poprawne wykonanie rysunków (właściwe oznaczenia, odpowiednie długości wektorów
itp.),
• poprawne sporządzenie wykresu (dobranie odpowiednio osi współrzędnych, oznaczenie
i opisanie osi, odpowiednie dobranie skali wielkości i jednostek, zaznaczenie punktów na
wykresie i wykreślenie zależności),
• poprawne merytorycznie uzasadnienia i argumentacje, zgodne z poleceniami
w zadaniu.
4. Zwracamy uwagę na to, że ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy zdającego, które
dotyczą postawionego pytania/polecenia.
5. Zapisy wzorów i zależności przy pomocy liczb są równoważne z zapisami na symbolach.
6. Nie jest wymagany zapis danych i szukanych.
7. Odpowiedź słowna jest wymagana wyłącznie wtedy, gdy wyraźnie określono to
w poleceniu.
8. Jeśli zdający przedstawił do oceny dwa rozwiązania, jedno poprawne, a drugie błędne to
otrzymuje zero punktów.
9. Prawidłowy wynik otrzymany w wyniku błędu merytorycznego nie daje możliwości przyznania
ostatniego punktu za wynik końcowy.
10. Podczas oceniania nie stosujemy punktów ujemnych i połówek punktów.
11. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w sposób inny niż podany
w kryteriach oceniania, ale rozwiązanie jest merytorycznie poprawne i pełne, to otrzymuje
maksymalną liczbę punktów przewidzianą w kryteriach oceniania za to zadanie lub polecenie.
12. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany w kryteriach
oceniania, i metoda rozwiązania jest merytorycznie poprawna, ale rozwiązanie jest niepełne,
lub zawiera błędy, to należy opracować nowy schemat oceniania uwzględniający tę samą
maksymalną liczbę punktów jaką przewidziano za to zadanie/polecenie.
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA DLA POZIOMU ROZSZERZONEGO
Zad.
Punktacja
1.1 2 p 1 pkt – zapisanie pełnej nazwy ruchu jachtu w pierwszej sekundzie:
ruch jednostajnie przyspieszony
1 pkt – zapisanie pełnej nazwy ruchu jachtu w czternastej sekundzie:
ruch jednostajnie opóźniony
1.2 2 p 1 pkt – obliczenie wartości siły wyporu
F
w
= 14 700 N
1 pkt – podanie uzasadnienia np.:
stwierdzenie, że w piątej sekundzie jacht porusza się ruchem jednostajnym,
zatem jedynymi siłami jakie działają na jacht są równe co do wartości siły
ciężkości i wyporu
(lub inne poprawne)
1.3 3 p podanie odpowiedzi:
1 pkt –
największa głębokość zanurzenia w pierwszej sekundzie ruchu,
1 pkt –
najmniejsza głębokość zanurzenia w czternastej sekundzie ruchu,
1 pkt – podanie uzasadnienia np.:
odwołanie się do sił bezwładności
1.4 3 p 1 pkt – opis i wyskalowanie osi
1 pkt – naniesienie prawidłowych wartości czasu i prędkości
1 pkt – narysowanie wykresu
0,45
0,4
0,35
0,3
0,25
0,2
0,15
0,1
0,05
0
012345678901234
t
, s
1.5 2 p 1 pkt – uwzględnienie, że poziom wody podnosi się jednostajnie przez 13 sekund
1 pkt – obliczenie różnicy poziomów wody w śluzie
h
= 3,25 m
2.1
4 p 1 pkt – zapisanie związku pomiędzy ogniskową, a promieniem krzywizny dla
soczewki w powietrzu
1 pkt – wyrażenie/obliczenie promienia krzywizny soczewki (
R
= 7,5 cm)
1 pkt – zapisanie związku pomiędzy ogniskową, a promieniem krzywizny dla
soczewki w wodzie
1 pkt – obliczenie ogniskowej soczewki w wodzie
f
w
= 30 cm
2
0,5
2.2 4 p 1 pkt – narysowanie osi optycznej i zaznaczenie obu ognisk na osi
1 pkt – uwzględnienie, że przedmiot musi być ustawiony w odległości spełniającej
warunek
f < x < 2f
1 pkt – narysowanie promieni konstrukcyjnych
1 pkt – narysowanie obrazu (powiększonego, odwróconego i rzeczywistego)
F
F
2.3 6 p 1 pkt – zastosowanie równania soczewkowego
1 pkt – przyjęcie warunku
d = x + y
1 pkt – przekształcenie do postaci równania kwadratowego
1 pkt – rozwiązanie równania kwadratowego
1 pkt – analiza rozwiązań równania kwadratowego
1 pkt – obliczenie odległości
l
= 25 cm
3.1 3 p 1 pkt – zastosowanie związku pomiędzy wartością natężenia pola a napięciem
1 pkt – ustalenie napięcia przyśpieszającego protony (
U
= 5 MV)
1 pkt – obliczenie wartości natężenia pola elektrycznego
E
= 2·10
5
V/m
(zdający może obliczać wartość natężenia pola korzystając z zależności E = F/q
oraz równań ruchu)
3.2 2 p
⋅
= , uzyskanie zależności
a
t
2
2
=
1 pkt – zapisanie związków
v
⋅
= i
a
t
s
t
2
v
1 pkt – obliczenia czasu przyspieszania protonów
t
≈ 1,67 ·10
–
6
s
3.3 4 p 1 pkt – zastosowanie II uogólnionej zasady dynamiki do wyznaczenia wartości
siły z jaką wiązka protonów działa na tarczę
F
=
n
⋅
m
⋅
v
Δ
(z uwzględnieniem, że
Δ
p
⋅
=
n
⋅
m
v
)
1 pkt – wykorzystanie definicji natężenia prądu do wyznaczenie liczby protonów
w wiązce
I
=
Q
=
n
⋅
e
→
n
⋅
=
I
Δ
t
Δ
t
Δ
t
e
1 pkt – uzyskanie wyrażenia
F
=
I
⋅
m
⋅
v
e
1 pkt – obliczenie wartości siły
F
≈
1,25·10
–
5
N
3
s
t
3.4 5 p
1 pkt – wyrażenie szybkości odprowadzenia energii
Q
p
Δ
⋅
=
E
Δ
t
t
1 pkt – zapisanie wyrażenia opisującego liczbę protonów w wiązce
n
=
Δ
I
t
e
1 pkt – obliczenia/przekształcenia
1 pkt – poprawna zamiana jednostek (MeV → J)
1 pkt – obliczenie szybkości odprowadzenia ciepła z tarczy
Q/Δt
= 100 J/s
4.1 1 p 1 pkt – poprawne uzupełnienie tabeli
nazwa materiału
wartość oporu właściwego
izolatory
10
17
Ω·m
półprzewodniki
10
4
Ω·m
metale
10
–7
Ω·m
4.2 3 p 1 pkt – podanie wyjaśnienia np.:
zjawisko przewodnictwa elektrycznego w metalach polega na
uporządkowanym ruchu swobodnych elektronów
1 pkt –
stwierdzenie, że
wraz ze wzrostem temperatury wzrasta amplituda
drgań sieci krystalicznej
1 pkt –
wzrost temperatury przewodnika/wzrost amplitudy drgań sieci
utrudnia swobodnym elektronom uporządkowany ruch
(lub inne poprawne wyjaśnienie i uzasadnienie)
4.3 1 p 1 pkt – podanie odpowiedzi:
opór elektryczny półprzewodników podczas ogrzewania maleje
4.4 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
R
= 1
R
o
( )
+
α⋅
Δ
i przekształcenie do postaci
α
R
−
o
Δ
R
R
⋅
T
o
1 pkt – obliczenie wartości temperaturowego współczynnika oporu
α ≈
0,003 K
–
1
4.5 3 p
1 pkt – zapisanie zależności
( )
R
= 1
R
o
+
α⋅
Δ
i przekształcenie do postaci
Δ
−
=
α
R
R
o
⋅
R
o
1 pkt – wykorzystanie zależności
U
R
=
I
(do przekształceń i wyeliminowania R ze wzoru)
1 pkt – uzyskanie wzoru
U-IR
ΔT=
αRI
0
(
dopuszcza się odpowiedź
I -I
ΔT=
αI
0
)
0
0
4
n
T
=
T
T
5.1 1 p 1 pkt – obliczenie wartości prędkości oddalania się galaktyki
v
= 750 km/s
5.2 3 p 1 pkt – przekształcenie podanego w treści zadania prawa Hubble’a
do postaci
v
r
=
H
1 pkt – poprawna zamiana jednostek 0,95 c = 285 000 km/s
1 pkt – obliczenie rozmiarów Wszechświata
r
= 3800 Mps
(zdający może podać promień lub średnicę Wszechświata, ale musi to
wyraźnie zaznaczyć)
5.3 3 p
1 pkt – skorzystanie z zależności
v = H·r i r = v·t
i przekształcenie do postaci
t
r
=
1
v
H
1 pkt – poprawna zamiana jednostek (Mps → m)
1 pkt – oszacowanie wieku Wszechświata
t
≈
13·10
9
lat
5.4 3 p 1 pkt – zapisanie podanej w treści zadania zależności i podstawienie
z
= 4
1 pkt – obliczenia/przekształcenia
1 pkt – obliczenie wartości prędkości
v
=
c
13
12
≈ 0,92 c
lub
v
≈ 2,77·10
8
m/s
5
Plik z chomika:
piotrek_r
Inne pliki z tego folderu:
arkusz_fizyka_poziom_r_rok_2008_4531_model.pdf
(215 KB)
fizyka_pr.pdf
(292 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin