EDG1-instrukcja.doc

(59 KB) Pobierz
Instrukcja wypełniania wniosku EDG-1

Instrukcja wypełniania wniosku EDG-1

 

Wniosek EDG-1 został wydany na podstawie upoważnienia zawartego w art. 7b ust. 10 ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą wniosek EDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego, zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej stanowią wszystkie jego części.

 

Zgłoszenie osoby ubezpieczonej, w tym prowadzącej działalność gospodarczą, do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego następuje niezależnie od złożenia wniosku EDG-1, w formie zgłoszenia ZUS ZUA albo ZUS ZZA, przekazywanego w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do ZUS. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie www.zus.pl .

 

Dane ewidencyjne, określone w art. 7b ust. 2 oraz 7ba ust. 1 ustawy - Prawo działalności gospodarczej są jawne. Na formularzu wskazano je poprzez ciemniejsze tło.

 

Wniosek należy wypełnić komputerowo albo na maszynie lub długopisem pismem wyraźnym, bez poprawek i skreśleń.

W razie potrzeby dokonania korekty złożonego wniosku, należy wypełnić dodatkowy formularz EDG-POPR.

 

Wszystkie daty należy podawać w formacie RRRRMMDD (standard ISO 8601).

W rubryce 01 należy wskazać rodzaj wniosku. Dopuszcza się jednoczesne wskazanie pól w razie potrzeby: 1 i 3, 2 i 3, 2 i 4, 2 i 5, 4 i 5.

 

Rubryki i pola wypełniane w zależności od rodzaju składanego wniosku:

I. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej:

1. W części EDG-1 rubryki i pola obowiązkowe oznaczone gwiazdką (*) oraz:

·         07.3 – o ile posiada numer PESEL, 07.4 – o ile posiada numer NIP,

·         07.8 i 07.9 - o ile posiada,

·         08.5 - 08.8 - o ile posiada oraz 08-11 jeśli adres jest nietypowy,

·         09 - o ile zawiera inne dane niż wskazane w rubryce 08,

·         14 - o ile zawiera inne dane niż wskazane w rubryce 08,

·         15 - o ile zawiera inne dane niż wskazane w rubryce 14 lub 08,

·         16 - o ile posiada odpowiednio telefon, adres email, faks lub adres strony internetowej,

·         19 - o ile podlega ubezpieczeniu społecznemu w ZUS albo 20 - o ile podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS,

·         21 - jeżeli zakładając działalność gospodarczą jednocześnie deklaruje jej zawieszenie,

·         24 - jeżeli nie prowadzi dokumentacji rachunkowej we własnym zakresie,

·         25.8 - o ile posiada,

·         27-29 - o ile którakolwiek dotyczy.

2. Część EDG-MW wypełnia jedynie wtedy, gdy wykonuje działalność gospodarczą w więcej niż jednym miejscu. Rubryki i pola: 01.1, 02, 03, 04, 05, 06.1 - o ile posiada numer PESEL, 06.2 - o ile posiada numer NIP, 07 - odpowiednie pola. Rubrykę 08 - wypełnia jeżeli posiada trzecie miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

3. Część EDG-RB wypełnia jedynie wtedy, gdy:

·         posiada rachunki bankowe związane z wykonywaną działalnością gospodarczą lub

·         wnioskodawca posiada nadany w innych krajach podatkowy numer identyfikacyjny

·         albo chce zgłosić numer osobistego rachunku bankowego.

·         wypełnia rubryki i pola: 01, 02, 03, 04.1 - o ile posiada numer NIP, 04.2 - o ile posiada numer PESEL, 05.1-4 - o ile posiada rachunek bankowy związany z działalnością gospodarczą, 05.6 o ile na ten rachunek ma być dokonywany zwrot podatku, 06 - o ile posiada drugi rachunek bankowy i 07 - o ile posiada trzeci rachunek bankowy związany z działalnością gospodarczą, 09 - o ile nadano w innych krajach podatkowe numery identyfikacyjne.

4. Część EDG-RD wypełnia jedynie o ile jest to kontynuacja:

·         rubryki 13 części EDG-1 albo

·         07.18, albo 08.18 części EDG-MW.

·         Wypełnia rubryki i pola: 01, 02, 03, 04 - o ile podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS, 05, 06.1 - o ile posiada numer PESEL, 06.2 - o ile posiada numer NIP oraz 07.

 

II. Wniosek dotyczący zgłoszenia zmian wpisu w ewidencji działalności gospodarczej:

1. w części EDG-1: 01.2, 02, 03.1, 03.2 - o ile nastąpiła zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego, 04, 05, 06, 07.2 albo 07.3, 07.4, 07.5 oraz całe nowe brzmienie rubryk, w których dokonywana jest zmiana, z zaznaczeniem kwadratu przy nazwie rubryki.

2. w części EDG-MW, o ile zmiana dotyczy dodatkowych miejsc wykonywania działalności: 01.2 albo 01.3, 02, 03, 04, 0.5, 06.1 - o ile posiada numer PESEL, 06.2, 06.3, odpowiednio 07 lub 08.

3. w części EDG-RB - o ile zmiana dotyczy rachunków bankowych lub nadanych w innych krajach podatkowych numerów identyfikacyjnych: 01, 02, 03, 04.1, 04.2 - o ile posiada numer PESEL, odpowiednio rubryki 05-09.

4. Część EDG-RD wypełnia jedynie o ile jest to kontynuacja zmienianej rubryki 13 części EDG-1 albo zmienianej 07.18, albo zmienianej 08.18 części EDG-MW. Wypełnia rubryki i pola: 01, 02, 03, 04 - o ile podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS, 05, 06.1 - o ile posiada numer PESEL, 06.2, 06.3 oraz 07.

 

III. Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia jedynie w części EDG-

1 rubryki i pola: 01.3, 02, 03.1, 04, 05, 06, 07, 08, 10 oraz 21.

 

IV. Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia się jedynie w części EDG-1 rubryki i pola: 01.4, 02, 03.1, 04, 05, 06, 07, 08, 10 oraz 22.

 

V. Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia się jedynie w części EDG-1 rubryki i pola: 01.5, 02, 03.1, 04, 05, 06, 07.2 albo 07.3, 07.4 oraz 23.

 

Pole 03.2 wypełnia się tylko w przypadku zmiany naczelnika urzędu skarbowego wynikającej ze zmiany właściwości miejscowej w sprawach ewidencji podatkowej.

Osoby kontynuujące ubezpieczenie społeczne rolników przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej wypełniają również rubrykę 20.

 

W rubryce 05 - należy wskazać właściwą terenową jednostkę ZUS albo Centralę KRUS.

 

W polu 07.1 - należy wpisać odpowiednio literę K lub M dla oznaczenia płci.

W polu 07.2 - należy wpisać rodzaj dokumentu („1” dla dowodu osobistego albo „2” dla paszportu) i numer dokumentu.

W polach 07.3-5 - numery PESEL, NIP oraz REGON należy wpisać o ile je nadano.

W polu 07.14 - należy podać wszystkie posiadane obywatelstwa.

 

Rubryka 08:

Zaleca się ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin