Dziecko_autystyczne.com2.pdf

(720 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dziecko autystyczne.com 2.doc
Krajowe Towarzystwo Autyzmu
Oddział w Szczecinie
DZIECKO AUTYSTYCZNE.COM
Nr 2
Materiały z konferencji pt.
„We make a difference:
Autyzm-Rehabilitacja-Praca-Dom”
Szczecin 2008
Copyright © by Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Szczecinie
Autor opracowania: Zespół KTA O/ Szczecin
Opracowanie graficzne, skład
Wydawca:
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział Szczecin
ul. Montwiłła 2
71-601 Szczecin
http://www.kta.szczecin.pl/
Publikacja finansowana w ramach projeku Rain Man Obywatel Niewidzialny
realizowanego przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię
ze środków:
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Norweskiego Mechanizmu Finansowego
oraz
budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach
Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
2
390670529.005.png 390670529.006.png 390670529.007.png 390670529.008.png 390670529.001.png 390670529.002.png
Spis Treści
1. Psychopatologia rozwojowa w zastosowaniu do wczesnej
interwencji w autyzmie…………………………………………4
2. Sytuacja osób z autyzmem w województwie
zachodniopomorskim……………………………………………8
3. Od Hostelu do Farmy Życia………………………………...10
4. Życie w spektrum autyzmu. Historia pewnego sukcesu…..16
5. SPECIALISTERNE – Autyzm jako konkurencyjna zaleta
w sektorze biznesowym………………………………………..19
6. Możliwości przeniesienia doświadczeń firmy
SPECIALISTERNE na grunt polski…………………………22
7. Hipoterapia w autyzmie: aspekt sensoro-motoryczny……27
8. NAVICULA –CENTRUM przykład rozwiązań
systemowych, aktualne trendy badawcze w diagnostyce i
terapii autyzmu………………………………………………...30
9. Klub Aktywności jako forma rehabilitacji społecznej osób
z
autyzmem…………………………………………………….....33
ANEKS………………………………………………………….40
3
Tadeusz Gałkowski
Krajowe Towarzystwo Autyzmu
i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
w Warszawie
1. Psychopatologia rozwojowa w zastosowaniu do
wczesnej interwencji w autyzmie
Przygotowywanie efektywnie realizowanych programów wczesnej
interwencji w autyzmie jest trudnym zadaniem z wielu względów. Nie dysponując
odpowiednio przygotowaną kadrą specjalistów, narażeni jesteśmy na wiele pomyłek
diagnostycznych i stratę czasu, co przyczynia się do tak częstych niepowodzeń
i rozczarowań. Aby można było zapewnić małym dzieciom z autyzmem fachową
pomoc ze strony profesjonalistów, trzeba zadbać o systematycznie prowadzone
szkolenie psychologów, pedagogów, logopedów oraz fizjoterapeutów mających
tworzyć w ośrodkach rehabilitacyjnych wielospecjalistyczne zespoły zdolne
zapewnić fachową pomoc. Konieczne jest stałe uzupełniane przez nich wiedzy
w ramach ustawicznego kształcenia się, jak to ma miejsce w innych krajach.
Zdobytą wcześniej w ramach studiów dziennych wiedzę i umiejętności trzeba stale
uzupełniać. Należy również doskonalić wiedzę i kompetencje w zakresie
planowania, tworzenia i realizowania różnych form pomocy dla osób z autyzmem
i ich rodzin.
Warto zdobyć się na krytyczną ocenę i ostrożność wobec rozmaitych
proponowanych, lecz nie poddanych odpowiedniej kontroli szkoleń, kursów, praktyk
zapewniających zdobycie umiejętności stosowania rzekomo najlepszych metod
oddziaływania. Zdarza się, że programy reklamowane i proponowane rodzicom,
którzy wciąż z wielką trudnością znajdują dla swych dzieci rzeczywiście godne
zaufania miejsce, są w istocie mało wartościowymi propozycjami, zwykle łączącymi
się ze znacznym obciążeniem finansowym. Dlatego tak ważnym warunkiem
zapobiegania nadużyciom w tym zakresie, jest sprawowanie społecznej kontroli
4
390670529.003.png
nad świadczonymi dzieciom z autyzmem usługami. Organizacje pozarządowe,
mające w swym składzie także bardziej doświadczonych w sprawowaniu opieki
rodziców, mogą skutecznie takie zadania wypełniać i w wielu krajach to ma to
miejsce.
Przedstawione rozważania, propozycje i zalecenia oparte zostały na
analizie dość wielu zaniedbań jakie zaznaczają się nadal w opiece nad dziećmi
niepełnosprawnymi i które nie jest łatwo w krótkim czasie wyrównać. Dokonywane
przez ekspertów oceny, zmierzają do rozwiązań, których realizacja wymaga
zabezpieczeń finansowych ze strony kilku resortów, a każdy z nich ma bardzo wiele
niedostatecznie zabezpieczonych potrzeb, najczęściej pozostawionych na
marginesie planów resortu z powodu braku środków. System wspomagania
różnych inicjatyw na drodze sponsoringu, nie jest jeszcze u nas w takim stopniu
wykorzystywany jak to ma miejsce w innych krajach europejskich, USA, czy
w Kanadzie. Tam odpowiednio przygotowane regulacje podatkowe sprzyjają akcjom
sponsorowania, a przez to w dużej mierze odciążana bywa w tym zakresie
administracja państwowa.
Inne rodzaj zaniedbań jakie odbijają się ujemnie aktualnych standardach
pomocy świadczonej w omawianej dziedzinie, to braki w zakresie odpowiednio
ustrukturowanych programów oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych,
opartych na dobrze udokumentowanych praktycznych doświadczeniach.
Prezentowane wyżej modele stanowią przykład rozwiązań, jakie powinny znaleźć
zastosowanie w polskich ośrodkach oferujących wielospecjalistyczną diagnozę
połączoną z wczesną interwencją.
Aby rodzice mogli stać się partnerami w tych programach powinny
wcześniej być do tego odpowiednio przygotowani. Jedną z form mogących w tym
pomóc są spotkania z profesjonalistami, podczas których mogą uzyskiwać
instrukcje, praktyczne demonstrowanie rozmaitych sposobów oddziaływań, a także
zapoznawać się z możliwościami rejestrowania obserwowanych u dziecka efektów.
Aby opanować umiejętność dokonywania prawidłowej oceny małego dziecka
z rozległymi zaburzeniami rozwojowymi, trzeba wpierw przyswoić sobie dość
szczegółową wiedzę i kompetencje niezbędne dla rejestrowania zachowań
niemowlęcia i kilkuletniego dziecka rozwijającego się prawidłowo. Trzeba
z przykrością stwierdzić, że ten dział nauk o rozwoju (auksologii) leży od wielu lat
odłogiem w Polsce w porównaniu do sytuacji w innych krajach. Wydaje się, że ten
5
390670529.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin