liczebniki.doc

(57 KB) Pobierz
LEKCJA OBSERWOWANA

LEKCJA OBSERWOWANA                  14 grudnia 2004 r.             

PROWADZĄCA  MARLENA ROMECKA

 

Klasa I gimnazjum                                                                                                                 Czas realizacji- 1 godz.
 

TEMAT: Liczebniki, czyli słowa informujące o efektach liczenia- ćwiczenia.
 

CELE LEKCJI:

GŁÓWNY: Utrwalenie wiadomości o liczebniku, jego odmianie i pisowni.

 

OPERACYJNE:

 

§         Uczeń rozpoznaje liczebnik w zdaniu, jeśli to możliwe określa jego liczbę, rodzaj i przypadek;

§         rozpoznaje i nazywa różne typy liczebników

§         poprawnie interpunkcyjnie zapisuje liczebniki porządkowe w zdaniu;

§         wyszukuje informacji na dany temat w encyklopedii powszechnej.

 

METODY I TECHNIKI: metoda zajęć praktycznych, asocjogram.

 

FORMY PRACY: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik do kształcenia językowego, encyklopedia

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

Część wstępna:

1.     Nauczyciel prosi o uzupełnienie schematu na tablicy, przedstawiającego wszystkie typy liczebnika- utrwalenie wiadomości z poprzedniej lekcji:

 

2. Uczniowie- korzystając z informacji z powyższego asocjogramu- samodzielnie zapisują inne przykłady liczebników każdego typu. (załącznik nr 1.)

 

Zaangażowanie:

 

3. Uczniowie z pomocą nauczyciela wypełniają kartę pracy. (załącznik nr 2.)

4. Sprawdzenie efektów pracy. Naniesienie ewentualnych poprawek.

 

Część właściwa:

 

5. Uczniowie przypominają podstawowe zasady pisowni dotyczące liczebników. Sporządzenie notatki w zeszycie:

Są trzy sposoby zapisywania dat:  14.12.2004r.              14 XII 2004r.                    14 grudnia 2004r.

6. Ćwiczenie w grupach- Każda grupa otrzymuje kartkę z zadaniem- należy zapisać poprawnie datę wskazanego wydarzenia historycznego. Uczniowie korzystają z encyklopedii. Muszą wykorzystać różne sposoby zapisu dat. ( załącznik nr 3.)

7. Odczytanie wyników pracy w grupach.

8. Ćw. 6. s.51. podręcznik KJ ( wyszukiwanie w tekście liczebników i określenie ich form gramatycznych).

 

Ewaluacja:

9. ćw.9. s. 52. i ćw. 11. s. 53. podręcznik ( uzupełnianie znanych przysłów i tytułów książek brakującymi liczebnikami- określenie ich form gramatycznych)

10. Zadanie domowe: załącznik nr 4.

 

 

ZAŁĄCZNIKI:

 

Załącznik nr 1.

 

MNOŻNY, np. podwójny                           



             





              GŁÓWNY, np. trzy                                                                                                  WIELOKROTNY, np.

                                                                                                                                            pięciokrotny

 







ZBIOROWY, np. dwoje                            LICZEBNIK                                          WIELORAKI, np.



                                                                                                                                            dwojaki

PORZĄDKOWY, np. piąty                           

                                                       

                                          UŁAMKOWY, np. ćwierć                            NIEOKREŚLONE, np. kilka

 

 

Załącznik nr 2.

 

                                                                      KARTA PRACY

 

1.     Podane liczby zapisz cyframi rzymskimi: 18,150, 466, 1001, 2004.

 

..........................................................................................................................................

2.     Zapisz poprawnie datę swoich urodzin na trzy różne sposoby:

..........................................................................................................................................

3.     Uzupełnij frazeologizmy brakującymi liczebnikami:

§         zakochać się od ........................... wejrzenia

§         trzymać.....................sroki za ogon

§         zamknąć coś na ..................... spusty

§         ...................................woda po kisielu

§         do ................... nie umie zliczyć

§         powiedzieć coś w ................... słowach

§         wysuwać się na ....................... plan

§         rozmawiać w .................... oczy

§         nie ma ......................... zdań

§         być w .......................... niebie

§         grać .......................... skrzypce

4.     Dopisz liczebniki pokrewne tak, aby zachodziła wymiana samogłosek:

§         osiem - ...........................                                         

§         siedem - .........................

§         dwoje - ...........................

§         sześć - ...........................

5.     Odszukaj liczebniki i wpisz je w odpowiednie miejsca:

§         pół kilograma,                                                                      

§         nasze ćwierćwiecze

§         pięcioprocentowy roztwór

§         kilka sekund

§         lewa półkula

§         grupa ósmoklasistów

§         dwoje ust

§         trzynaste stulecie

§         dwie ręce

liczebniki główne.....................................................................................................................

liczebniki zbiorowe .................................................................................................................

liczebniki nieokreślone ...........................................................................................................

 

liczebniki porządkowe ............................................................................................................

liczebniki ułamkowe ...............................................................................................................

6.     W podanych parach wpisz liczebniki główne lub zbiorowe:

§         (6) ...............................................sań

§         (2) ................................................rodziców

§         (5) ................................................prezentów

§         (3) ................................................mężczyzn

§         (4) ................................................narty

§         (2) ................................................kolegów

§         (3) ................................................drzwi

§         (9) ................................................kurcząt

§         (8) ................................................instrumentów

 

Załącznik nr 3.

GRUPA 1.

§         wybuch II wojny światowej - ...............................................................................

§         wybór Karola Wojtyły na papieża - .....................................................................

§         Bitwa pod Grunwaldem - .....................................................................................

§         wejście Polski do Unii Europejskiej - ..................................................................

 

GRUPA 2.

§         powstanie Bohdana Chmielnickiego - ..................................................................

§         Chrzest Polski - ....................................................................................................

§         kongres wiedeński - ............................................................................................

§         Przyłączenie Polski do NATO - ............................................................................

 

GRUPA 3.

§         unia lubelska - ...........................................................................................................

§         powstanie listopadowe - ............................................................................................

§         I rozbiór Polski - .........................................................................................................

§         otwarcie obrad Okrągłego Stołu - .............................................................................

 

GRUPA 4.

§         powstanie styczniowe - ..............................................................................................

§         powstanie ONZ (Organizacji Narodów Zjednoczonych)..............................................

§         przewrót majowy - ......................................................................................................

§         zamach na World Trade Center - ...............................................................................

 

GRUPA 5.

§         powstanie kościuszkowskie - ....................................................................................

§         uchwalenie pierwszej konstytucji -.............................................................................

§         wybuch I wojny światowej - .......................................................................................

§         wybuch wojny w Iraku - .............................................................................................

 

Załącznik nr 4.

 

1.     Uzupełnij zdania poprawnymi formami liczebnika „dwa”:

..........................rycerze o rękę księżniczki walczyli. Po ...........................starciach o obiad i wino prosili. ........................rycerzom księżniczka wino dolewała. Z .....................  swymi służkami cichutko się śmiała. W końcu rzekła: „Panowie, za ...........................waście piją, wasze serca do jadła i napitku biją. Mówiąc wprost, nie mam o was zdania przychylnego. Wolałabym ................................, którzy piją za jednego”.

 

2.     Wpisz odpowiednie formy liczebników wielowyrazowych:

Rzeka Nil, o długości (6671)............................................................................................km, jest o (234) .....................................................................km dłuższa od Amazonki.

Kapitan W.Kettle dożył (102) .....................................................lat i doczekał się aż (305)

...................................................................................prawnucząt.

Najstarszym zdobywcą szczytu górskiego był pewien Japończyk, który w wieku (101) ....................................................................lat wszedł na górę Fudżi o wysokości
(3776)................................................................................................................m.

 

 

Uwagi opiekuna stażu na temat lekcji:

 

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin