Tajemnice bajek zajęcia biblioterapeutyczne dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym.pdf

(156 KB) Pobierz
program wlasny
PSP – 11/2008
„Tajemnice bajek” – program zajęć rewalidacyjnych
z elementami biblioterapii
Adresat: uczniowie szkoły podstawowej upośledzeni umysłowo
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Przygotowała: mgr Ewa Wróbel
nauczyciel Zespołu Szkół Specjalnych
w Opolu
SPIS TREŚCI
STRONA
Wstęp ……………………………………………………………………………….
3 - 4
Założenia programowe ……………………………………………………………..
5
Cele nauczania ……………………………………………………………………...
Treści programowe …………………………………………………………………
6
7 - 8
Zastosowane metody i formy pracy ………………………………………………...
9
Oczekiwane osiągnięcia uczniów …………………………………………………..
10
Procedura osiągania celów ………………………………………………………….
Sposoby ewaluacji …………………………………………………………………..
11
12
Przykładowe scenariusze zajęć ………………………………………………..........
13 - 34
Bibliografia …………………………………………………………………………
35
2
WSTĘP
„Nie ulega wątpliwości, że los fikcyjnych bohaterów stworzonych przez pisarza
oddziaływa na nasze postawy…” – tak, na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń, pisał
Julian Aleksandrowicz, lekarz i humanista. 1 Dziś o terapeutycznych możliwościach literatury
nie trzeba przekonywać. Istotne jest natomiast jak wykorzystywać utwór literacki, aby jego
oddziaływanie było skuteczne? Jak pracować z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną
intelektualnie? Jakie stosować materiały czytelnicze, jakie stawiać cele?
Celem zasadniczym w pracy biblioterapeutycznej z dziećmi upośledzonymi umysłowo
w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest kształtowanie właściwych postaw . Postawa jest
trwałą oceną – pozytywną lub negatywną – ludzi, obiektów i idei. Postawa jest pozytywną lub
negatywną reakcją na coś. Przedmiotem postaw mogą być osoby i grupy społeczne, własna
osoba, bądź społeczne normy zwyczajowe i moralne. Celem pracy terapeutycznej z uczniami
upośledzonymi intelektualnie jest kształtowanie postawy pozytywnej , czyli wzmocnienie
własnej wartości i pozytywnego nastawienia do siebie i innych 2 .
Praca czytelnicza z uczniami głębiej upośledzonymi jest specyficzna i nie można
wobec nich stosować typowej metodyki czytelnictwa. Ich cechy rozwojowe nie pozwalają na
indywidualne czytanie książek. Aktywizacja uczniów odbywa się zatem poprzez słuchanie
tekstu czytanego przez nauczyciela, słuchanie bajek muzycznych, oglądanie filmów video.
Dobierane teksty muszą być krótkie, interesujące, oddziaływujące wielozmysłowo.Tekst
literacki jest punktem wyjścia wyzwalającym aktywność uczniów. W innych działaniach
wykorzystuje się techniki plastyczne, pedagogikę zabawy, dramę, prezentacje multimedialne,
taniec. Aby ożywić zainteresowanie dzieci tekstem wykorzystuje się ilustracje, historyjki
obrazkowe, inscenizacje fragmentów bajek, zabawy z teatrem cieni, testy sprawdzające
zapamiętaną treść. Nawet dzieci niemówiące o obniżonej sprawności motorycznej znajdują
wiele przyjemności w słuchaniu. Zadowolenie przynosi im sama melodia i rytmika mowy
dorosłej osoby, możliwość rozumienia poszczególnych wyrazów czy zwrotów,
a bombardowanie słowem stymuluje rozwój ich mowy i myślenia.
1 Genowefa Surmiak, Wykorzystanie utworu literackiego w kształtowaniu właściwych postaw dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej, Biblioterapeuta 2002, nr 3, s. 9-10.
2 Ewa Tomasik, O potrzebie traktowania czytelnictwa jako jednej z metod pedagogiki specjalnej,
WSPS,Warszawa 1994.
3
Program zajęć rewalidacyjnych z elementami biblioterapii dla dzieci z głębszym
upośledzeniem umysłowym powstał z myślą uatrakcyjnienia zajęć. Jednocześnie jest testem
sprawdzającym efektywność biblioterapii jako jednej z metod pedagogiki specjalnej.
Technikę biblioterapii zastosowałam w celu wspierania procesu edukacyjno –
terapeutycznego uczniów, z którymi pracuję na co dzień, dostosowując materiał czytelniczy
do ich możliwości intelektualnych.
4
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Program „Tajemnice bajek” adresowany jest do uczniów upośledzonych umysłowo
w stopniu umiarkowanym lub znacznym szkoły podstawowej. Na realizację programu
przewidziano dziesięć spotkań obejmujących dwie jednostki lekcyjne. Analizowane teksy
literackie są znanymi wszystkim dzieciom baśniami m.in.: H. Ch. Andersena, braci Grimm,
A. Puszkina. Prowadząca dokonała wyboru tekstów skierowanych do dziecka
(dostosowanych do jego wieku i wrażliwości), sensownych (uczących czegoś ważnego),
promujących pozytywne wzorce postaw, zachowań oraz pozytywne nastawienie do siebie
samego i innych ludzi.
Nauczyciel prowadzący zajęcia – polonista, oligofrenopedagog – posiada
wystarczającą wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki oraz samodzielnie studiował
literaturę poświęconą biblioterapii. Opracowanie programu jest także efektem kilkuletniej
pracy nauczyciela w propagowaniu terapeutycznych walorów książek w ramach m.in.
ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Czytające szkoły” zainicjowanego przez kampanię
społeczną „Cała Polska czyta dzieciom”.
Układ treści programowych ma charakter otwarty, a przedstawione scenariusze zajęć
są jedynie propozycjami, które należałoby poszerzyć i modyfikować w miarę nabywania
przez uczniów nowych wiadomości i umiejętności.
Proponowany program zajęć rewalidacyjnych został skonstruowany zgodnie
z założeniami „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym”.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin