57 rokoko.doc

(49 KB) Pobierz

32. GENEZA, CZAS TRWANIA I ZASIĘG KULTURY ROKOKOWEJ. ESTETYKA ROKOKA.

 

              Rokoko – styl w sztuce europejskiej, ok. 1720 – 1780r., uważany często za ostatnią fazę baroku. Główne cechy: związek z kulturą dworską, tendencje sentymentalne, sielankowość, lekkość i wykwintność formy, motywy egzotyczne. Rokoko znalazło najpełniejszy wyraz w architekturze wnętrz, ornamentyce (rocaille), rzemiośle artystycznym (głównie porcelana i meble), malarstwie (sceny “fete galante” i “fete champiere” [?]) i rzeźbie (sznycerstwo dekoracyjne [?]).

 

 

Poglądy historyków sztuki na rokoko:

        Spinger (?) - odrębny styl,

        Rosego (?) - rokoko to późny barok,

        Weisbac (?) - “barok francuski”,

        Seldmaryn (?) - zjawisko rokoka to antagonizm dla baroku.

 

 

Rokoko burzy uwielbiony przez barok “Olimp antyczny” (ocalała tylko Afrodyta – Wenus)

        miłość, erotyzm, rozwiązłość rokoka,

        sentymentalizm,

        sztuką rokoka jest taniec,

        sentymentalna przyroda,

        prezentacja kobiet: kobieta – bogini, kochanka, jej czarujące ciało, dowcipna.

 

Malarstwo - J.A. Watteau (fete galantes) - “muzyczność”, “taneczność” malarstwa.

 

Z sentymentalizmu rokoka rodzi się romantyzm – emanuje i odciska piętno na całej kulturze europejskiej.

 

Trochę historii – zmierzch “Króla – Słońce”. Największy błąd w rządach Ludwika XIV (1643 – 1713):

        Fronda – rebelia antykrólewska zorganizowana przez arystokrację i bogate mieszczaństwo;

        rządy osobiste “Króla – Słońce”;

        Wersal – nowa siedziba władców Francji, określany jako “złota klatka dla arystokracji” - intrygi dworskie zastąpiły wcześniejsze spiski przeciw królowi;

        merkantylizm” - polityka gospodarcza polegająca na uzyskaniu dodatniego bilansu w handlu zagranicznym; we Francji XVII wieku prowadził ją skutecznie minister finansów Ludwika XIV Jan Baptysta Colbert;

        mocarstwowa polityka zagraniczna (zwycięstwo w wojnie 30-letniej, wojny o sukcesję, czyli następstwo tronu, hiszpańską 1703-1713r.);

        radykalna rozprawa króla z problemem hugenotów (wygnanie z kraju – odwołanie edyktu nantejskiego) w 1685 ponad 0.5 mln. hugenotów opuszcza Francję i uchodzi do Anglii oraz Holandii.

 

 

Przemysł w obliczu katastrofy

        Ludwikowi brakuje pieniędzy i sprzętu wojskowego;

        wojna z Hiszpanią;

        powstanie kamizardów (wewnątrz kraju) przeciw rządom króla;

        ostatecznie Francja przestaje być hegemonem Europy;

        rosną w siłę Anglia, Austria i potęga cara Piotra I.

 

 

Ludwik XIV zapatrzony w antyk, w klasycyzm barokowy, w antykizowanie (świadome naśladowanie sztuki antycznej, w szerszym znaczeniu – stylizacja przez nadawanie dziełu sztuki cech charakterystycznych dla oryginalnych zabytków sztuki odległych epok). Ludwik XIV był uosobieniem kultury klasycznej starożytności – ład, umiar, porządek, Mecenas kultury – obalony – nowa sytuacja ideowa, nowa kultura.

 

Spór w akademii o kulturę. Na czele którego staje arcybiskup Ferselon (?) Francois (pisarz, pedagog, kaznodzieja, zwolennik kwietyzmu), Członek Akademii Francuskiej – przedstawia ideał oświeconego władcy w Historya Telemaka. Cytat: “kultura starożytnyh Greków jest na innym poziomie”. Utwór napisany przeciw królowi Ludwikowi XIV i pojmowanej przez niego kultury.

 

Kwietyzm – kierunek w katolicyzmie XVIIw. (odrzucony przez Kościół), uznający za podstawę życia religijnego bierną kontemplację, rodzaj mistycyzmu, potocznie bierny, beznamiętny stosunek do spraw świata; bierne zdawanie się na bieg wypadków, brak aktywności.

 

Dyskusje malarzy, rzeźbiarzy, którzy byli dotąd ostoją klasycyzmu. Młoda generacja malarzy - “rubensistów” - występują przeciw akademizmowi. Ten protest wyrażał się w późniejszej sztuce Antoine'a Watteau. Zabawy w Wersalu stały się już nudne.

 

Przełom obyczajowy – feministyczny charakter kultury rokoka. Bunt związany z pragnieniami kobiet, “symboliczna wyspa miłości Cytra”. Malarstwo Jean Antoine Watteau – Odjazd na Cytrę – 1717r.

 

 

Rokoko kończy się wraz z Wielką Rewolucją – 1789r.

Francja w przededniu Rewolucji:

              Społeczeństwo stanowe:

        duchowieństwo – znaczne przywileje wyższego kleru,

        szlachta – zwolniona z podatków,

        burżuazja, mieszczaństwo, chłopi – duże podatki, żadnych wpływów politycznych (eee?)

 

Ludwik XVI (1789r.) - zwołanie Stanów Generalnych. Zdobycie Bastylii przez lud Paryża. Uwięzienie Ludwika XVI w 1792r., a jego ścięcie w rok później.

 

Rokoko to antagonistyczna postawa wobec rządów Ludwika XIV i kulturze zastanej. Bunt przeciw aurze baroku, wersalskiej obyczajowości na dworze. Kobiety, żywot pasterski, ekscentryczna miłość, erotyzm, symboliczna wyspa, finezja w kulturze.

 

Powstają w XVII wieku salony literackie – buduary dla kobiet zajmujących się literaturą, sztuką, grą na instrumentach (klawesyn). Kobiety tworzą własny “raj na Ziemi” - kobieta cyniczna, łamie przykazania (zwłaszcza 8 i 9). W tych “rajach” tworzy niejaką sztukę konwersacji, zabawy, zagadki, rozmowy.

 

Reforma instytucji małżeństwa i życia seksualnego. Nowy obraz życia erotycznego - “kobieta jak mężczyzna może mieć pozamałżeńskie życie erotyczne”. Rozwiązłość obyczajowa ludzi rokoka - “nieład płciowy”. Miłość kobieca – kapryśna i chłodna. Kobieta rokokowa rezygnuje z wielkiej miłości.

 

Rokoko degeneruje wielkie bóstwa starożytne (wymazanie ich ze sztuki). Afrodyta przekształca się w wiarołomną miłość – pozostają bóstwa “miłosne” Afrodyta i Amor (eee?).

 

Rokoko to taniec, “sztuka kochania”, “zabawa w miłość”. Przekształca maczugę Herkulesa w łuk Amora.

 

Duch erotyzmu to klimat rokoka. Buduar – rokokowy salon kobiet w Paryżu:

        kameralny (monumentalizm salonów barokowych); malowane sufity o tematyce miłosnej, pasterskiej, sztukateria – ornamenty kwiatowe; kominek; na jednej ze ścian znajdowało się lustro; “miniatury portretowe” - znikają ciężkie obrazy olejne,

        meble buduaru: klawesyn (instrument), serwantka – oszklona szafka na drobizagi. Asymetria i delikatne barwy. Szafki i komódki – inkrustacja (zdobienie kością słoniową lub masą perłową), porcelana z Chin,

        inspiracje malarskie w buduarach (malarstwo miłosne, pasterskie, rodzajowe), miniatury pastelowe i olejne,

        kobieta siadała w fotelu i czytała książki (miłosne, przygodowe, awanturnicze) lub pisze listy do swoich adoratorów,

        koncerty na klawesynach. muzyka taneczna – tańczono wszędzie (ogród, salon); od “menueta” do “młynka” - ewolucja taneczna,

        teatr z elementami tanecznymi; muzyka, poezja, literatura; ogólna feminizacja życia artystycznego.

 

Posągi rokoka są pełne gustu i afektu. Malarstwo rokoka – sztuka antyklasyczna – pożegnała “Zeusa” i “Atenę”, a przywołano “Erosa” i skrzydlatego “Amora” (Kupidyn – złośliwy, bawi się swą bronią). Ważny staje się rysunek, u Rubensa kolor. Delikatne, pastelowe kolory.

 

Tematy:

        przedstawienia tańca na łonie przyrody,

        łono przyrody – pory wiosna i lata,

        flirty,

        akty kobiece,

        tańce pasterskie – damy przebrane za pastereczki,

        kobiece portrety – suknie balowe, biżuteria, z małą małpką lub neapolitańskim pieskiem.

 

Malarstwo  Antoine'a Watteau (1684 – 1721r.). Odtwórca: nastrój muzyczny obrazu, poezja, nastrój miłosny, zmysłowy, erotyzm, wszystko tu jest nierzeczywiste, bajkowe, jakby kukiełkowe – marionetki. Tanie miłości w jego obrazach, drzewa “grają”; nowa linia malarska; sceny parkowe, pasterskie: Towarzystwo w parku; Odjazd na Cytrę (cudowna wyspa miłości), obyczajowość. Akt kobiecy Toaleta – mały erotyzm i czerwona kotara rzuca refleks na nagie ciało kobiece. Sąd Parysa i Naga Wenus.

 

Nicolas Lanret: Zabawa taneczna w parku zamkowym, sceny miłego spędzania czasu, motywy śniadania – Śniadanie z szynką – stół na tle krajobrazu (park) , rysuje tańczące baletnice.

 

Francois Boucher (malarz markizy Pompadour – malarz królewski). Odpoczynek Diany – motyw ówczesnej damy, Śpiąca Wenus – delikatnie ułożona w pościeli, klimat frywolności rokokowej – obrazy te to akty kobiece.

 

Styl rokoka – ucieczka do natury; maluje się śniadania na leśnej polance, tańce na polanie. Śniadania (Luwr), Madam Pompadour – portret.

 

Kobieta to dar Bogów – przedstawiony na obrazach, płótnach rokoka.

 

Boucher – teatralna sceneria obrazów, piękne damy to boginie i nimfy, pasterki - “rodzajowy” styl.

 

Fragonard – Szczęśliwi kochankowie – półnadzy na pościeli; Dziewczyna igrająca z pieskiem – malarstwo rodzajowe. Malarstwo Fragonarda nie uchodziłoby za rokokowe, gdyby nie tematyka erotyczna, miłosna (intymne portrety kobiet), “nastrojowość” epoki, “źródło” miłości. Twórczość Fragonarda zamyka styl malarski francuskiego rokoka.

 

 

Malarstwo angielskie XVIII w. - sztuka portretowa – kobiet i dzieci.

 

William Hogarth – Kariera kurtyzany, Modne małżeństwo (miedzioryty), tematyka: styl życia rokokowego, jego amoralności.

 

Guardi Francesco (malarz włoski, przedstawiciel szkoły weneckiej) – kompozycje rokokowe mające coś z sentymentalizmu – widoki Wenecji, ubogie podwórka.

 

Rici – Krajobraz z drogą . Jan Piotr de la Gourdaine – Koncert w parku, Kąpiel w Parku, Śniadanie.

 

Kazimierz Wojniakowski – Zebranie towarzyskie w parku, Portret Kazimiery Wylizyny.

 

Rzeźba:

 

Edme Buchardon – Amor wycinający łuk z maczugi Herkulesa.

 

Jean Baptiste Pigalle – Wenus; Merkury – artysta rokoka nie sięgający do baroku.

 

Falconet – jego nimfy, kąpiące się kobiety – lekkość rzeźby wyrafinowanie. Twórczość jakby z nawrotem do manieryzmu. Rokoko czerpie z tej tradycji. Pomnik Piotra I – klasycyzm, barokowa dynamika – rokokowość pomnika to lekkość i elegancja. Zamiast bóstw olimpijskich rokoko wprowadza nimfy. Rzeźba rokokowa lubi “rzeźby parkowe” - niewielkie formy. Np. wersalska fontanna Neptuna. We Francji rokokowa rzeźba zdobi wnętrza pałacowe i ogrody. Niemcy – porcelana wypiera brąz i marmur (jeśli chodzi o rzeźbę), ale tylko rzeźby kameralne w salonach.

 

Georg Donner – prekursor rokoka – posąg Nimfa odpoczywająca z pieskiem, Putto (???) z rybą.

 

Rzeźby świeckie w rokoko: kamienne, z metalu – tematyka ontologiczna (?) - do salonów i buduarów. Rzeźby parkowo-pałacowe – przy tarasach i fontannach.

 

Malarz Francois Boucher – Wenus pocieszająca Amora.

 

Dietz Adam – Merkury

 

Egeil – Anioł – rzeźba rokokowa. Baltazar – fontanna: autor aniołów w Krakowie – kościół św. Anny.

 

Mistrz postaci anielskich Fraczkiewicz – dzieło św. Augustyn, św. Paweł

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin