39 filozofia i estetyka romntyzmu.rtf

(11 KB) Pobierz

Zag. nr 39 Filozofia i estetyka romantyzmu:

 

Wstęp: W połowie 18 wieku we Francji i Anglii termin ,,poezja romantyczna" .Geneza Romantyzmu jako ogólnoeuropejskiego ruchu kulturowego  związana była z przeobrażeniami , które dokonywały się  w  wyniku historycznych wydarzeń  o znaczeniu różnie przełomowym. Wszelkie bowiem kultury klasyczne , którym Romantyzm generalnie się przeciwstawiał były elitarne i w znacznym stopniu kosmopolityczne.

Na zachodzie:

- rosła znacznie burżuazja i drobne mieszczaństwo

- emancypowało się  kulturalnie drobnomieszczaństwo

Niemcy po spontanicznych literackich manifestacjach  buntu pokolenia okresu ,,szturm und drang" ( burzy i naporu) , w czasach gdy prawdziwa burza rewolucji francuskiej powaliła stary świat , pogrążył się on w spekulacjach filozoficznych.

Niemieckie systemy filozoficzne - radykalny sprzeciw wobec materialistycznego poglądu świta - ucieczka w sferę metafizyki .Rozwój idealistycznej filozofii , zapoczątkowanie nowoczesnej opartej o założenia estetyki.

Fichte - ojciec idealizmu niemieckiego , usankcjonowanie nowej wizji , poglądu świata.

Jaźń- podstawowe pojęcie myśli metafizycznej jako czynnik:

-najwyższy

-pierwotny

-kształtujący rzeczywistość

-wynoszenie wolności ponad narzuconą konieczność

-przeciwstawienie podmiotu przedmiotowi- stanowiły filozoficzny fundament estetyki

IDEALIZM NIEMIECKI:

Nurt występujący w filozofii na przełomie  18 i 19 wieku. Czołowymi przedstawicielami tego nurtu byli :

-  FICHTE

-  HEGEL

-  SHELLING

FICHTE: ( 1762 - 1814):

Na czoło wysunęły się u niego żądania metafizyczne ( oparte na zagadnieniu JAŻNI ) i etyczne .Zajął się kwestią wolności , którą uznał za ostateczną kwalifikację czynu. Czyn dobry to czyn wolny .Dzieje ludzkości to stopniowa realizacja  i dążenie do wolności .. W filozofii państwa stworzył pierwszą państwa zamkniętego ,  w którym życie obywateli ma być określone w najdrobniejszych szczegółach. Widać tu nawiązanie do koncepcji Platona . W jego poglądach zawarty jest pewien paradoks : postuluje on wolność jako kryterium czynu oraz  tworzy państwa autarkicznego.

SCHELLING: ( 1775-1854):

zaakcentował uczucie i intuicję w filozofii. zajął się filoz. przyrody i nadał jej wymiar religijny i estetyczny.

Główne zagadnienia jego filozofii to :

1. przejście od czysto moralnej postawy wobec świata do postawy estetycznej  i stwierdzenie ,że  sztuka jest najważniejszym wytworem ludzkim ( nawiązanie do Schopenhauera).

2. prawdziwa natura rzeczy objawia się w procesach organicznych  , zatem wszystko jest traktowane jak żywy organizm  ( panorganizm) . Świat nie jest organizmem - odwrót od koncepcji Kartezjusza

3. zbliżenie do religii - filozofia i wiara religijna to ten sam przedmiot .Wypowiadając się o absolucie  twierdził ze jest on pierwotna postacią  bytu  , a pochodną tego bytu są przyroda i jaźń , które się z absolutu wydzieliły  ( Prawdopodobnie wątek zaczerpnięty z fil. Platona)

 

Lukis-  prowadził rozmyślania nad istota sztuki , nazwał je ,,samookreśleniem estetycznym"

Schiller , a jego rozmyślania nad aktem twórczym . Rozprawa ,,O poezji naiwnej i sentymentalnej " .Wydziela tu 2 typy poetów:

1. naiwni- uczuciowy stosunek do natury , tworzą w zespoleniu z naturą

2.sentymentalni- przeniknięci są refleksją  , wrażeniami jakich dostarcza im poszukiwania natury- tworzą  w stanie dyskusji z naturą.

Wilhelm Schelling - uznał w swoim ,,systemie  filozofii przyrody " jaźń jako druga po naturze i sztuce , jest dziełem boga - twórcy i dzieła twórczego artysty- to przekonanie kapitalne dla romantyzmu .W ,,Systemie idealnego transcendentalizmu"  uwydatniona została szczególna idea intuicji , zarówno w procesie poznania jak i w procesie twórczym , i w przeżyciu estetycznym  w najwyższym zaś stopniu przejawiającą się  w doznaniach misteryjnych  .

U Schelinga przewija się pojęcie nieskończoności , które przejmie estetyka romantyzmu.

                   Czasopismo ,,Athenum"  wydawane w 2 ostatnich latach wieku 18  , w nim pojawiają się wypowiedzi Ticcka , Novalissa , Schelinga , Fryderyka Schlegela  (szkoła romantyczna).

Manifest Fichtego - postulował- sztuka została nazwana romantyczną. Posługiwano się różnego rodzaju gatunków literackich.

                    Wiedzę i teorię o sztuce wyprowadzał z badań nad jej twórcę  , opanował pojęcie ironii. Uważał literaturę  za wyraz ducha narodu ,,samej istoty intelektualnego życia narodu" .Schegel porzucał protestantyzm i  zafascynował się katolicyzmem skłaniając się ku skrajnemu racjonalizmowi. Jego brat August dokonał podziału sztuki na klasyczna i romantyczną , odpowiadającego epoce starożytnej i nowożytnej .Jako prekursorów teatru uznał Szekspira oraz lope de Vegę.

W przeciwieństwie do swojego brata uwydatniający narodowe odrębności literatur , pojmował literaturę jako uniwersalistyczną:

-wizja nowej sztuki

-zrodził się nurt ,,magicznego idealizmu"

-poezja jako spontaniczna transkrypcja stanów podświadomości

-poezja strumieniem swobodnych skojarzeń

-poezja operująca symbolem

E. T .A HOFFMAN : w swojej twórczości lubował   się w :

stanach psychologicznych

-konwencje diabelskie

-nadrealna deformacja świata

-majakach sennych

LUDWIK TROCKE- ekspansja rozszalałej wyobraźni -  bajka ,,Kot w butach"

Szkoła romantyczna - to twórczość dzika , spontaniczna , samowolna twórczość wyobraźni zbiorowej , ożywająca od świata demonów i czarów, swoista erotyka , wątki przygodowe ,

WALTER SCOTT: znaczące miejsce w kulturze popularnej romantyzmu, dzięki romansowi pt...................

Źródłem jego sukcesu były:

-awanturnicza fabuła

-malowniczość , tzw. koloryt lokalny

-sugestywność postaci

LORD BYR on : dokonał identyfikacji postaci z autorem , co stało się cechą  ludzi orientacji romantycznej .poezja jego doprowadziła do zbliżenia intymnego z czytelnikiem. Poruszał on zasadniczo wszystkie pytania moralne i filozoficzne. Dal niektórych stał się zwiastunem liryki romantycznej  zw. z kultem poety.

,,Bunt" zafascynowanie wolnością epoki wniosło do romantyzmu ,,najeteryczniejszy duch"- Percy Busshe Shelley.

Szukał on w sztuce wyzwolenia od brutalnej presji życia gwałconego wolnością- ,,Prometeusz wyzwolony"1817r.  Jest to romantyczna wizja mitu.

Francja najpóźniej dołączy do zwycięskiego pochodu sztuki nowoczesnej .Panowała rewolucja, terror gilotyna, Wystawiano melodramaty z ,,dreszczykiem" , pojawiały się przekłady awanturniczych i sensacyjnych powieści grozy. Rodzaj literatury zwanej frenetyczną> Romantyzm jest przeniesieniem spirytualizmu do literatury

Romantyzm wg . Sthendala - to literatura nowoczesna, odpowiadająca duchowi czasu , jest jednak niechętny wymaganiom szkoły niemieckiej. Zaś teatr nowoczesny miał  sprawić , aby  to co się ziało na scenie było widzowi bliskie , by przeżył to co persony dramatu, by ulegli iluzji doskonałej.

Wiktor Hugo_- został nazwany przywódcą ,,potężnej szkoły"- na rzecz romantyzmu i  liberalizmu  zbudował dramat romantyczny , dał mu teoretyczne podstawy. Dramat ,,Cromwell" pełen aluzji politycznych , problemów moralnych .Żądał psychologicznej i historycznej prawidłowości o pełni ludzkich sprzecznych nieraz cech. Odróżniał prawdę natury od fikcji  prawdy w sztuce. 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin